ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای احمدی شیراز

كاروانسرای احمدی شیراز

كاروانسرای احمدی شیراز كه در بخش تجاری شهر و در كنار بازار وكیل قراردارد. متشكل از قسمت اندرونی و بیرونی با تعداد زیادی حجره در دو طبقه و ایوان‌هایی با ستون‌های یكپارچه سنگی است.
  • 1401/01/08
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : استان فارس, شیراز- جنب بازار وكیل، كاروانسرای احمدی
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای احمدی شیراز  كه در بخش تجاری شهر و در كنار بازار وكیل قراردارد. متشكل از قسمت اندرونی و بیرونی با تعداد زیادی حجره در دو طبقه و ایوان‌هایی با ستون‌های یكپارچه سنگی است. كاشی كاری، حیاطی با حوض مدور و خوش نقش، درهای چوبی و قدیمی و یك سنگاب (ظرفی بزرگ كه از سنگ می سازند. در حیاط مساجد و تكایا جای می دهند و در آن آب می ریزند تا تشنگان از آب آن بنوشند) تزئیناتی است كه زیبایی كاروانسرا را دوچندان كرده است.

كاروانسرای احمدی شیراز استان فارس, شیراز-187zWpBgHB

معماری كاروانسرای احمدی

كاروانسرای احمدی كه در بخش تجاری شهر و در كنار بازار وكیل قراردارد. متشكل از قسمت اندرونی و بیرونی با تعداد زیادی حجره در دو طبقه و ایوان‌هایی با ستون‌های یكپارچه سنگی است.

این كاروانسرا دارای دو حیاط با كفی سیمانی است و حیاط پشتی آن تا حدود ۵۰ سال پیش به عنوان اصطبل حیوانات باربر مورد استفاده قرار می گرفت. صحنی با حوض مدور و خوش نقش، درهای چوبی و قدیمی و یك سنگاب ( ظرفی بزرگ كه از سنگ سازند و در حیاط مساجد و تكایا جای دهند. در آن آب ریزند تا تشنگان از آب آن بنوشند) قدیمی است تزئیناتی است كه زیبایی كاروانسرا را دوچندان كرده است.

این كاروانسرا از كاروانسراهای شیراز است كه در محوطه درب شاهزاده قرار گرفته است . به وسیله یك دالان با یك خم و پیچش از بازار وكیل جدا می شود. این دالان دارای سقفی خوانچه پوش و گنبد ترك پوش است. كه روی آن با معرق كاری با كاشی های زرد و آبی رنگ و مشكی تزیین شده است. اما كاشی كاری لچكی های سردر حجره ها مربوط به دوران اختلاط با طرح های گلدانی و پرنده مربوط به سال ۱۳۲۸ه.ق است.

جلوی تمامی حجره ها سایه بان های طاق دار با ستون های ساده و بدون مارپیچ وجود دارد. یك جبهه این كاروانسرا دو طبقه است كه به وسیله رشته پلكان های موجود در دالان می توان بدان دست یافت. ارتباط این دو حیاط به وسیله یك راه مستقیم و دو دالان پیچ دار با سقفی طاق و تویزه است كه درون این دو تالار نیز حجره وجود دارد.

نحوه دسترسی

آدرس : جنب بازار وكیل، كاروانسرای احمدی

كاروانسرای احمدی شیراز استان فارس, شیراز-02SoWH9bq3