ریپورتاژ آگهی
كوه درفك

كوه درفك

موقعیت جغرافیایی : قله در رشته كوه های البرز غربی در شمال شرقی شهرستان رودبار و در منطقه جنگلی سیاهكل قرار دارد.
  • 1400/11/10
  • استان : گيلان
  • شهر : سياهکل
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : شمال شرقی رودبار
تلفن : 66059000-021

موقعیت جغرافیایی : قله در رشته كوه های البرز غربی در شمال شرقی شهرستان رودبار و در منطقه جنگلی سیاهكل قرار دارد.

بررسی توپوگرافی قله: آتشفشان خاموش دُرفك در منتهی الیه خط الرأس غربی البرز واقع است كه از شرق توسط گردنه دیلمان به قله كم ارتفاع ۲۲۰۰ متری ناتیش كوه و سپس ارتفاعات اشكورات و در نهایت به قله خشچال بزرگ متصل می گردد.

ویژگی خاص: در ضلع شمالی قله دیواره ۵۰۰ متری آهكی بلندی قرار دارد و از جمله سایر دیدنی های آن باید از غار یخ برفراز كاسه درفك نام برد.

مسیر صعود قله : در جاده ای به سوی رشت، پس از رودبار و بعد از عبور از سفید رود به سوی آبادی شیركوه در دامنه جنوب غربی درفك رهسپار می شویم در كوهپایه نسیم روح نوازی جریان دارد. شب را در كنار مردمان خونگرم شیركوه گذرانده، صبح زود این روستای كوچك را به سوی اولین منزل میان راه گوسفند سرای لارنه كه در میان جنگل های انبو درفك است ترك می كنیم. در ابتدا به سوی منبع آب ده ادامه راه داده (۱) و پس از پشت سر گذاردن این مكان مسیر را از روی یال كه كاملاً درون جنگل قرار دارد به سمت بالا ادامه می دهیم باید دقت داشت كه از مسیر روی یال منحرف نشویم و به داخل دره های فرعی اطراف یال منحرف نشویم و به داخل دره های فرعی اطراف یال اشتباهاً سرازیر نشویم. گوسفند سرای لارنه دارای یك كلبه و چشمه كوچك و چمنزاری سرسبز و جالب است ( ۲ ). سپس از جنوب لارنه، از فراز منطقه مسطحی بر بالای دهكده كوچك دَفراز گذشته (۳)، در جهت شمال شرقی حركت می كنیم، تا به منطقه سراشیبی سیاه دره و انبوه درختان جنگلی می رسیم. هر از چند گاه در هر كجای جنگل اثر ردپای جانوری به چشم می خورد پردندگان آواز سرداده اند و سرحال و شاداب از شاخه ای به شاخه ای می پرند. در دور دست های جنوبی سر و صدای میش های وحشی به گوش می رسد. انگار تا به حال كسی از این مسیر عبور نكرده است. طبیعت بكر و زیبا و دست نخورده است و ما همچنان به پیش می رویم. در كنار یك سربالایی به نم سنگ سرا استراحتی كرده سپس راه مالرو سمت راست را مجدداً ادامه می دهیم. در گوسفند سرای جیرونی به منطقه ای وسیع و مرتعی دل انگیز و سرسبز می رسیم (۴). درختان جنگلی كم كم ناپدید می شوند. بجای آنها بوته های بزرگ سربرمی آورند و راه مالرو به سوی قله كاملاً مشخص می شود. پس از عبور از یك شیب تند به صورت زیكزاك به پهن دژ می رسیم.در اینجا نیز یك كلبه سنگی وجو دارد. پس از عبور از امتداد چند یال كوچك درجهت شرق وتروارسی كوچك در پی یك راه پیمایی طولانی به لبه گردنه وكاسه در فك وارد می شویم (۵)كاسه قله كه در واقع دهانه آتشفشانی آن به حساب می آید،در حدود ۲۵۰۰ متر طول ۸۰۰ الی ۹۰۰ متر عرض دارد.دراین كاس كلبه های سنگی كوچك و بزرگ وجود دارد. قله حال هوایی كاملاً بهاری دارد ودر نقاط مختلف شیار های منتهی به لبه های قله مانند آن لكه برف دیده می شود. كلبه به دامداران كوچ نشین تعلق دارد كه برای تعلیف دام های خود هر سال به این مكان می آیند. در اینجا شبی سرد و ساكت و آرام را در زیر چتر ستارگان درخشان آسمان به سر می بریم و صبح زود پس از جمع آوری وسایل با صرف مدت زمانی اندك به قله شمال شرقی دشت به ارتفاع ۲۷۰۵ متر صعود می كنیم. مه غلیظ تمامی دامنه های دره اشكورات و دیلما را پوشانده است. از كران تا كرانه های شرقی قلل البرز غربی چون برج خشچال، سرخه كوه هیر، كوه های شمالی قزوین و آسمان سرا دیده می شوند در غرب پشته كوه و كوه های گیلان به وضوح پیدا هستند. سواحل دریای خزر از مه متراكم پوشیده شده است. با دیداری از كوه های اطراف مجدداً به داخل كاسه دُرفك اردیبهشت و خرداد ماه و برای عكاسان حرفه ای فصل پاییز می باشد.

وضعیت قله در زمستان: به دلیل حجم سنگین برف در فراسوی مرز جنگلی، صعود قله با برفكوبی سنگین انجام می پذیرد. لزوم شناخت مسیر و مسیریابی در میان مه و هوای طوفانی از جمله نكات مهم در اجرای برنامه زمستانی می باشد.

 

كوه درفك-i5NWsxGv8s

كوه درفك-S1Wp3QfWfI

كوه درفك-X9gdN7I0eo