ریپورتاژ آگهی
تالاب برم دلك شیراز

تالاب برم دلك شیراز

تالاب برم دلك شیراز در ۱۴ كیلومتری شرق شیراز و در ۴ كیلومتری قصر ابونصر قرار دارد.
  • 1401/01/08
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-این تالاب در ۱۴ كیلومتری شرق شیراز و در چهار كیلومتری قصر ابونصر قرار گرفته‌است.
تلفن : 66059000-021

تالاب برم دلك شیراز در ۱۴ كیلومتری شرق شیراز و در ۴ كیلومتری قصر ابونصر قرار دارد. از سرریز آب چشمه‌ای به همین نام از شكاف كوه، این تالاب در دامنه كوه تشكیل شده است. اطراف این آبگیر كوچك را نیزارها فرا گرفته اند و چشم انداز زیبایی را به وجد آورده اند. برم دلك نیز همانند تمام تالاب ها و آبگیرهای استان فارس با خشكسالی های مكرر درگیر بوده و همین امر سبب خشكی آن در سال های اخیر شده بود. اطراف این تالاب را درختان مثمر و غیر مثمر متعددی فرا گرفته اند كه چشم انداز زیبایی را ایجاد كرده است.تالاب برم دلك اما به سبب حضور یك اثر باستانی نیز شناخته نمی شود. نقوش برجسته ای كه بر سینه كو تراشیده شده است.

تالاب برم دلك شیراز-OGjtAuKOLF

نقش برجسته های نزدیك تالاب

در بالای تالاب برم دلك سه نقش برجسته نزدیك به هم اما جدا از یكدیگر روی كوه كنده شده كه ارتفاع تقریبی آن‌ها از سطح زمین حدود ۶ متر است. درون هر یك از نقش برجسته‌های اول و دوم (از راست به چپ) تصویر یك مرد دیده می‌شود. در نقش سوم یك مرد و یك زن تراشیده شده است. این تصویر مرد گلی را در دست راستش گرفته و به زن می‌دهد. زن یك دستش را دراز كرده تا گل را بگیرد و دست دیگرش را كه در آستین پنهان است، مقابل دهانش گرفته است. یك متن به خط و زبان پهلوی زیر بازوی زن كنده شده ولی آن چنان تخریب شده كه دیگر خوانا نیست.

هویت افراد در این نقش برجسته همیشه مورد بحث پژوهشگران بوده است. این چهار تن همگی سرهایشان را با تاج یا كلاه به اشكال متفاوت پوشانده‌اند.اولین مرد كلاهی پارچه‌ای یا نمدی به سر دارد كه بالای آن تیغه‌ای است.دومین مرد تاجی بزرگ و كروی بر سر دارد. سومین مرد كلاه یا تاجی نسبتاً بزرگ دارد كه بخش پیشین آن مقداری پیش آمده است. زن موجود در نقش برجسته نیز موهای بافته شده خود را با نیم‌تاجی در بالا و نوارها و رشته‌های پارچه‌ای كه در پشت سر گره خورده و دنباله آن افشان است در پایین پوشانده است.این نقش‌ها همگی مربوط به دوره ساسانیان است.

نحوه دسترسی

این تالاب در ۱۴ كیلومتری شرق شیراز و در چهار كیلومتری قصر ابونصر قرار گرفته‌است.

 

تالاب برم دلك شیراز-38p6Zpmjfx