ریپورتاژ آگهی
باغ نو شیراز

باغ نو شیراز

باغ نو شیراز و عمارت آن مربوط به دوره قاجار است و در شیراز، خیابان قرآن (حافظ)، روبروی باغ جهان نما واقع شده است.
  • 1401/01/08
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : باغ های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز- در نزدیكی دروازه قرآن قرار دارد. این باغ دقیقا روبه‌روی باغ جهان نما واقع شده است و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.
تلفن : 66059000-021

باغ نو شیراز و عمارت آن مربوط به دوره قاجار است و در شیراز، خیابان قرآن (حافظ)، روبروی باغ جهان نما واقع شده است. احتمالا محل كنونی مهمانسرای سعدی است و این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۱۹ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این محل یكی از محلات قدیم شیراز بوده و از عهد كریمخان زند ببعد جزو محله بالاكفت شیراز شده است . بسیاری از معاریف شیراز منسوب باین محله بوده اند و یا قبر آنان در آنجاست . در زمان زندیه، كریمخان زند محله آستانه را با محله درب شیخ ادغام نمود و بالاكفت نامید. آرامگاه روزبهان بقلی فسایی در این محله واقع شده‌است. این محله در مجاورت آرامگاه سید علاءالدین حسین، نارنجستان قوام و خانه زینت الملوك قرار دارد.

در گذشته باغ نو آب مورد نیاز خود را از منطقه ركن آباد به دست می‌آورد. این باغی كه اكنون برجای مانده قسمتی از باغ قدیمی است كه مردم آن را با نام پارك سعدی نیز می‌شناسند.در این باغ مهمان خانه، ایوان سرتاسری، ستون‌های چوبی زیبا، حوض‌های بزرگ آب و… وجود دارد كه سعی بر این شده است تا تمام آنها به حالت اولیه خود باقی بمانند. حجاری‌های ازاره در جلوی عمارت مانند روز اول هستند و زیبایی بنا را چند برابر كرده‌اند.

باغ نو شیراز استان فارس, شیراز-ze1hRdL0UL

مرمت و بازسازی

مكان‌های تاریخی مانند باغ نو شیراز پشتوانه فرهنگی و تاریخی ما هستند و بهتر است تمامی تلاش خود را برای حفظ و نگهداری آنها انجام دهیم. مرمت این مكان باعث افزایش زیرساخت‌های گردشگری شده و این میراث را برای همیشه زنده نگه می‌دارد.

در حال حاضر آجر كاری در قسمت عمارت كلاه فرنگی باغ انجام شده است و شاهد اقداماتی مانند عایق كاری در پشت بام، اجرای سامانه دفع نم و مرمت نمای داخلی و بیرونی بنا نیز بوده‌ایم. تمامی این اقدامات بر افزایش طول عمر بنا افزوده است و این باغ را كه یادگاری از گذشته بوده برای ما حفظ می‌كند.

نحوه دسترسی

باغ نو شیراز در نزدیكی دروازه قرآن قرار دارد. این باغ دقیقا روبه‌روی باغ جهان نما واقع شده است و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

باغ نو شیراز استان فارس, شیراز-KGi0hvmsmP

باغ نو شیراز استان فارس, شیراز-I6Aq4QgJp8