ریپورتاژ آگهی
كركوند

كركوند

كركوند یكی از شهرهای استان اصفهان در ایران است. این شهر در فاصله ۳۰ كیلومتری اصفهان و نیز در بخش مركزی شهرستان مباركه قرار دارد.
  • 1400/11/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : كركوند
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در فاصله ۳۰ كیلومتری اصفهان
تلفن : 66059000-021

كركوند یكی از شهرهای استان اصفهان در ایران است. این شهر در فاصله ۳۰ كیلومتری اصفهان و نیز در بخش مركزی شهرستان مباركه قرار دارد.

كركوند از طریق اسكان یك قبیله كوچ نشین و به احتمال قوی در دوره مغول و به‌دنبال اصلاحات غازان خان بوجود آمده‌است این مطلب را ساختار دستوری واژه كركوندكه دارای پسوند اتصاف قبیله‌ای و عشیره‌ای است نیز تأیید می‌كند در اسناد و مدارك باقیمانده از دوره صفوی بویژه در طومار شیخ بهایی كركوند با همین نام آمده‌است. شواهدی وجود دارد كه مركزیت این محل در اوایل دوره صفویه و پیش از آن در شمال محل فعلی در سمت غرب ده كهنه باغ معروف به باغ نواب بوده‌است.

در سمت غرب باغ نواب كه تا چندی پیش در سال قبل هنوز بعضی از سنگ مزارهای آن موجود بوده‌است. تاریخ سنگها و موقعیت محل گویای برجسته خاندان صفوی بنام میرزا رضی نوه دختری شاه عباس اول می‌داند و او همان كسی است كه به جرم تصرف در موقوفات بدستور شاه عباس دوم اموالش توقیف و خودش كور شد. خیر آباد ا… قلی خان یكی از محله‌های كركوند روستائی است كه در دوره صفویه به همین نام موسوم بوده‌است سیاهبوم در آن زمان رمضان آباد و باغشاه یكی از مزارع محله سورچه پائین از روستای دوره قاجار كه تابع سمیرم و در اوایل دوره پهلوی خرو دهستان اشیان و تابع لنجان علیا بوده‌است .

كركوند از نظر وضعیت آبهای سطحی، دائمی، موقتی و منابع آب زیرزمینی در شرایط مناسبی قرار دارد و این مسأله به نوبه خود در كیفیت كشاورزی آن تأثیر مثبتی دارد. زاینده رود به عنوان یك منبع دائمی قابل اطمینان مهمترین آنهاست. اما منابع آبی موقتی دیگری نیز ناشی از ریزشهای جوی بر یك حوضه آبخیز به وسعت ۳۱۷ كیلومترمربع كه از ارتفاعات غرب و جنوب شرقی این شهر سرچشمه می‌گیرد وجود دارد كه این آبهای سطحی موقتی نیز پس از مشروب كردن بخشی از كركوند از طریق دومسیل درشمال این شهر به زاینده رود می‌پیوندد.

جمعیت شهر كركوندطبق آمارسازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال بالغ بر ۶۸۴۰ نفر و طبق آمار خانه بهداشت بالغ بر ۹۰۰۰ نفر می‌باشد درصد جمعیت باسواد این شهر ۸۴٫۹ درصد و این نسبت برای افراد لازم التعلیم ۹۸٫۷ درصد بوده‌است. مردم از فرهنگ و روحیه اشتراك مساعی خوبی با یكدیگر برخوردارند. وجود مقبره‌امامزاده حلیمه خاتون در این شهر از ویژگیهای دیگر آن می‌باشد كه اهالی وجود آن را برای شهر و ساكنین موجب بركت و حفظ شهر در مقابل بلایای مختلف می‌دانند.

كتابخانه عمومی شهركركوندباجذابیت بسیارمطلوب ازویژگیهای فرهنگی این شهرمحسوب می‌گردد. شهر كركوند متشكل از محلات كركوند، سورچه پائین، خیر آباد، سیاهبوم و شهرك محمدیه با جمعیتی در حدود ۷۲۰۰ نفر در حاشیه جلگه سر سبز زاینده رود در ۳۰ كیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان و ۵ كیلومتری غرب شهر مباركه و در بین ارتفاعات زاگرس شرقی مابین چاله سنندج به سیرجان بر روی طول جغرافیایی ۴۸٫۵۱ شرقی و عرض جغرافیایی ۲۲٫۳۲ واقع شده و از جنوب به مجتمع فولاد مباركه، از غرب به شهرستان لنجان و از شرق و شمال به شهرستان مباركه محدود می‌شود و عبور مسیر ترانزیتی گذرگاه غرب از مركز این شهر می‌باشد.

كركوند-k2PMIhnIxz