ریپورتاژ آگهی
روستای آب پرده شیراز

روستای آب پرده شیراز

روستای آب پرده شیراز در بخش مركزی شهرستان شیراز و دهستان دراك و در ۶۰ كیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است .
  • 1401/01/08
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-در ۶۰ كیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است .
تلفن : 66059000-021

روستای آب پرده شیراز در بخش مركزی شهرستان شیراز و دهستان دراك و در ۶۰ كیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است . این روستا در مجاورت روستاهای چشمه تلخ و توكل آباد از بخش دشمن زیاری و روستاهای قره چمن، كودیان، شول و كلستان قرار دارد. وسعت این روستاحدود ۵۰۰۰ هكتار  و قدمتی طولانی با مردمانی مؤمن،زحمتكش و آرام و با آب و هوایی سرد و خنك است . روستا دارای محصولات متنوع و بسیار با كیفیت كشاورزی و تاریخی مشحون از اتحاد،همدلی ودفاع از آب و خاك می باشد.

آنطور كه از گفته های بزرگان این خطه بر می آید قبل از شكل ظاهری اخیر این روستا،دو روستای دیگر وجود داشته كه یكی این محل فعلی و یكی بالاتر بنام چشمه صفا یا صفایجان بوده است .كه هنوز آثاری از جمله آسیاب آبی آن بجای مانده است.البته در جایی دیگر یك تپه تاریخی دیگر وجود دارد كه جزء آثار ملی به شماره۱۶۰۲۷ ثبت گردیده است . حاكی از زندگی مردمانی در این محل بوده كه با مشاهده نوع خاكسپاری و سنگ قبرها دین آنها زردشتی تشخیص داده شده است.

روستای آب پرده شیراز استان فارس, شیراز-efTmwFzUu4

مردمان روستا

اجداد مردمان فعلی این روستا ابتدا در محل چشمه صفا ساكن بوده اند . سپس با آمدن به محل فعلی و احداث ساختمانهایی بصورت قلعه با مصالح سنگ و گچ و چوب ،ساكن شده اند كه بقایای اندكی از این قلعه ها هنوز باقیست. سپس با ایجاد امنیت اجتماعی بیشتر اقدام به ساختن ساختمانهای جدید به سبك امروزی نمودند. با قرائت تاریخ سنگ قبرها محل فعلی دارای قدمتی حدود ۱۳۰سال میباشد.

اكثر مردم این روستا قبل از انقلاب به شیراز مهاجرت نموده و در این شهر ساكن شده اند.كار اصلی مردم روستا كشاورزی است كه در گذشته با دامداری نیز همراه بوده است.اصلی ترین كشت آنها گندم می باشد و همچنین دارای محصولاتی از قبیل سیب وهلو و حبوباتی مثل لوبیا،عدس،ذرت ونخود می باشد. آب كشاورزی توسط پنج رشته قنات و تلمبه های متعدد تامین می گردد.

امكانات این روستا شامل :آب لوله كشی،برق،مخابرات،خانه بهداشت،مدرسه ابتدائی و راهنمائی،مسجد و حسینیه میباشد .

این روستا پنج شهید بزرگوار را به اسلام و میهن بزرگمان تقدیم داشته است. و در كل مردمانی مذهبی و متعصب و دوستدار ائمه اطهار(علیهم السلام) به شمار می آیند

محصولات كوهی آب پرده

روستای آب پرده درمحدوده رشته كوه های زاگرس قرار دارد. به طوری كه كوه های سر به فلك كشیده وسرسبز اطراف روستا را احاطه كرده است. این كوه ها دارای تنوع گیاهان خوراكی ودارویی می باشد از گیاهان خواركی میتوان از كارده نام برد كه بااین گیاه آش كارده درست می كنند كه دسر غذایی موردعلاقه بسیاری ازشیرازی ها میباشد. همچنین از دیگرگیاهان میتوان لپو سبزی خوش طعم كه درون دمپخت میریزند وقارچ كه همزمان باباران بهاری رویش میكند. ریواس كه گیاهی با ساقه های ترش مزه می باشدو درخت مجك (در زبان فارسی بخورك) كه تقریبا تمام كوه های ابپرده راپوشیده است. گیاهان دارویی چای سفید و ابیشن را نام برد .ودراین كوه ها جانورانی مانند روباه خرگوش گرگ وپرندگانی مانند كبك به حیات ادامه می دهند.