ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای فیل شیراز

كاروانسرای فیل شیراز

كاروانسرای فیل شیراز از كاروانسراهای تاریخی شیراز است كه در محله درب شاهزاده، بین بازار شمشیرگرها كه امروزه محل فروش فرش های ایرانی و فروش ادویه جات است.
  • 1401/01/08
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-بین بازار شمشیرگرها و تركش دوزها در سمت غربی بازار وكیل و در نیمه جنوبی آن قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای فیل شیراز از كاروانسراهای تاریخی شیراز است كه در محله درب شاهزاده، بین بازار شمشیرگرها كه امروزه محل فروش فرش های ایرانی و فروش ادویه جات است. و بازار تركش دوزها و در سمت غربی بازار وكیل و در نیمه جنوبی آن قرار دارد. این كاروانسرا از بناهای كریم خان زند است كه در حدود سال ۱۱۸۰ه.ق ساخته شده است. درِ ورودی این كاروانسرا كه شامل طاق و تویزه و عرق چین است، در بازار شمشیرگرها گشوده می شود و سردر قدیمی آن طاق نمای ساده آجری است كه به وسیله راهرویی به حیاط كاروانسرا متصل می شود

كاروانسرای فیل شیراز استان فارس, شیراز-QeLX6CkmRL

معماری كاروانسرا

طاق این راهرو دارای قوس های جناغی است كه بین آنها به وسیله طاق های آجریِ ناوی شكل پر شده است. این كاروانسرا طرحی مربع سكل و چهار ایوانی دارد و در هر چهار ضلع آن هفت حجره قرار گرفته و در چهار زاویه آن نیز چهار حجره دیگر بنا شده است. كف حجره ها از سطح زمین بالاتر است و دركهای چوبی آن هم چنان پا برجاست. در وسط حیاط نیز حوضی قدیمی و باغچه ای كوچك وجود دارد. هم اینك نیز ساختمانی نیمه كاره در حیاط احداث شده است. این كاروانسرا كه در گذشته مركز عمده فروشی فرش بوده، هم اینك محل فروش فرش و رفوی آن است.

كاروانسرای فیل شیراز استان فارس, شیراز-uWYspe1Rpr

نحوه دسترسی

كاروانسرای فیل در شیراز بین بازار شمشیرگرها و تركش دوزها در سمت غربی بازار وكیل و در نیمه جنوبی آن قرار دارد.

كاروانسرای فیل شیراز استان فارس, شیراز-1e7burR7CG

كاروانسرای فیل شیراز استان فارس, شیراز-8B3QwoOFpE

كاروانسرای فیل شیراز استان فارس, شیراز-iy7l7nb6Ix

كاروانسرای فیل شیراز استان فارس, شیراز-PeCZOtfyHt