ریپورتاژ آگهی
خورش سیر انار

خورش سیر انار

از غذاهای محلی مازندرانی می توان به خورش سیر انار اشاره كرد . این خورش جذاب از تركیب دانه های انار با عطر و طعم خوش سیر تهیه میشود. البته در كنار آن ادویه ها و طعم دهنده های مختلفی به این غذا مزه می دهد .
  • 1401/01/08
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

از غذاهای محلی مازندرانی می توان به خورش سیر انار اشاره كرد . این خورش جذاب از تركیب دانه های انار با عطر و طعم خوش سیر تهیه میشود. البته در كنار آن ادویه ها و طعم دهنده های مختلفی به این غذا مزه می دهد . مانند خورش ناردون و خورش انار این خورش نیز با مرغ ، ماهی و یا گوشت سرو می شود . به این صورت كه شما مرغ و گوشت رو جدا تفت می دهید و بعد با این خورش می پزید تا طعم سیر و انار را بگیرد . یا اینكه كلا جدا پخته شود و فقط در كنار هم سرو شود .البته كه این خورش با اردك بسیار خوشمزه تر می باشد اگر با هیچ گوشتی هم نخواستید می توانید روی آن تخم مرغی شكسته و با برنج میل كنید .

مواد لازم برای خورش سیر انار

دانه انار ۱ پیمانه
سیر ۳ حبه
پیاز ۱ عدد
گردو ۲ عدد
شكر به میزان لازم
نمك و زردچوبه به میزان لازم
روغن برای سرخ كردن
سرو سیر انار با اردك

خورش سیر انار-ZNs3mMWxQu

طرز تهیه سیر انار

یك تابه بردارید و آن را روی حرارت بگذارید. داخل تابه روغن بریزید تا داغ شود. پیازها را به شكل خلالی خرد كنید. سپس در تابه بریزید. خوب بهم بزنید تا سرخ شده و سبك شوند.در این مرحله از تهیه خورشت سیر و انار مازندرانی باید حبه های سیر را به صورت خلالی برش بزنید. به پیازها اضافه كنید و با هم تفت دهید. كمی بعد دانه های انار را در تابه بریزید.مغز گردوهای خرد شده را به تابه اضافه كنید. سپس كمی زردچوبه به همراه ادویه های دلخواه در تابه بریزید و با هم تفت دهید. حالا باید اجازه دهید دانه های انار نرم شوند. نیازی به اضافه كردن آب نیست چون انار آب می اندازد.

وقتی دانه های انار نرم شد مطابق با ذائقه خودتان و ترشی انارها شكر و نمك اضافه كنید. حالا خورشت سیر انار مازندران شما آماده است. آن را به همراه پلو سرو كنید. نوش جان.

خورش سیر انار-9oeVcbcNfB

نكات تهیه خورش سیر انار

– اگر دوست دارید خورشت شما طعم و غلظت بیشتری داشته باشد می توانید حدودا یك چهارم پیمانه رب انار به آن اضافه كنید. انتخاب نوع ترش یا ملس بودن رب انار به ذائقه خودتان بستگی دارد. می توانید با افزایش دادن میزان شكر طعم این خورش را باب میل خودتان تنظیم كنید. در صورتی كه رب انار شما غلظت و طعم كمی دارد می توانید میزان رب انار را تا یك دوم پیمانه افزایش دهید.
– برای تهیه خورش سیر انار با مرغ (یا اردك) باید ابتدا مرغ را جداگانه و بدون افزودنی با روغن تفت دهید. سپس خورش سیر و انار را تهیه كنید و وقتی در حال جوش است مرغ را به آن اضافه كنید تا با هم بپزند. برای پخت كامل خورش حدود یك ساعت زمان و حرارت ملایم نیاز است.
– در تهیه این خورش با ماهی باید ماهی را به صورت جداگانه با مواد دلخواه مثل نمك، فلفل، پیاز، آب لیمو و … طعم دار كنید. سپس با روغن تفت دهید و در كنار خورشت سیر و انار دون مازندران میل كنید.
– در صورتی كه حین پخت خورش آب انار خشك شد و دانه های انار نرم نشده بود باید مقداری آب به خورش اضافه كنید. درب قابلمه را بگذارید تا خوب مواد با هم بپزند. وقتی انار ها نرم شدند خورش آماده است.
– اگر دوست دارید طعم سیر این خورش شمالی زیاد باشد می توانید كمی پودر سیر به آن اضافه كنید.
– در صورت تمایل می توانید گردو را از مواد این خورش حذف كنید.