ریپورتاژ آگهی
خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه نام گرفته است .این خیابان بلندترین خیابان درختكاری شده با درازای ۱۸ كیلومتر می باشد كه از میدان راه آهن در میانه جنوبی تهران آغاز شده
  • 1401/01/07
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از میدان راه آهن در میانه جنوبی تهران
تلفن : 66059000-021

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه نام گرفته است .این خیابان بلندترین خیابان درختكاری شده با درازای ۱۸ كیلومتر می باشد كه از میدان راه آهن در میانه جنوبی تهران آغاز شده و تا میدان تجریش در منطقه شمیران در شمال تهران ادامه دارد . در طول این مسیر از تقاطع‌ها، میدان‌ها و خیابان‌های مهمی در تهران عبور می‌كند. خیابان ولیعصر در قسمت‌هایی از امتدادش با اتوبان مدرس، خیابان وزرا، خیابان فلسطین و خیابان شریعتی موازی است و از مهم‌ترین تقاطع‌های این خیابان می‌توان به تلاقی آن با اتوبان مدرس، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، بلوار میرداماد، بزرگراه حقانی و خیابان ملاصدرا در میدان ونك، بزرگراه همت، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید مطهری، خیابان دكتر فاطمی، بلوار كشاورز، خیابان انقلاب در چهارراه ولیعصر، خیابان جمهوری، خیابان امام خمینی و خیابان مولوی اشاره كرد.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-H0duNYaeAo

به دلیل طویل بودن خیابان ولیعصر و تقاطع‌های متعدد آن با دیگر شاهراه‌های ارتباطی پایتخت، دسترسی به آن از نقاط مختلف شهر میسر است. همچنین، در سراسر خیابان ولیعصر اتوبوس‌های بی آر تی در دو جهت تردد می‌كنند و به‌سادگی می‌توانید به ایستگاه یا منطقه مورد نظر خود برسید.

بخش زیادی از خط سه مترو تهران نیز از خیابان ولیعصر می‌گذرد. ایستگاه‌های راه‌آهن، مهدیه، میدان منیریه، تئاتر شهر و میدان ولیعصر، به‌ترتیب از جنوب تا شمال خیابان ولیعصر قرار گرفته‌اند. در سراسر خیابان ولیعصر، تاكسی‌های داخل شهری نیز تردد می‌كنند.

در سال ۱۳۱۸ (خورشیدی) سرتاسر خیابان از دو سوی آن با ۶۰هزار درخت چنار پوشیده شده‌بود، اما اكنون تنها بیش از ۸هزار چنار در سرتاسر خیابان باقی‌مانده‌است.

 

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-g4hhq6YHiw

تاریخچه

احداث جاده مخصوص پهلوی یا همان خیابان پهلوی از سال ۱۳۰۰ شمسی آغاز شد. در آن زمان رضاشاه كه وزیر جنگ بود تصمیم به احداث این جاده گرفت. همچنین درخت‌كاری اطراف این خیابان و كشیدن نهر برای آبیاری درختان آن نیز از سال ۱۳۰۰ آغاز شد.در سال ۱۳۰۷ خیابان پهلویِ بالا به‌دست «بلدیه تهران» سنگفرش شد و سپس با راهیابی آسفالت به پهنهٔ خیابان سازی شهرها، در سال ۱۳۰۹ (خورشیدی) مجلس شورای ملی قانونی را برای ساخت و گسترش خیابان‌های تهران تصویب كرد و پس از آن گام‌های ساخت «جادهٔ مخصوص پهلوی» آغاز و برای نخستین بار این خیابان قیرریزی شد. در سال ۱۳۱۰ خورشیدی پیش از آمدن ملك فیصل، پادشاه عربستان به تهران، خیابان الماسیه (باب همایون) و میدان توپخانه و آغاز خیابان لاله‌زار برای نخستین بار آسفالت شد و یك سال پس از آن در سال ۱۳۱۱ (خورشیدی) خورشیدی، خیابان پهلوی نیز آسفالت شد.

از آنجائی‌كه چنار با آب و هوای تهران بسیار سازگار است، در ابتدا دو طرف خیابان پهلوی را چنار كاشتند. همان زمان برای آبیاری آن‌ها در سه راه زعفرانیه دو حلقه چاه حفر كردند. عبدالله مستوفی انگیزهٔ ساخت این خیابان را تصمیم رضاشاه برای پیوند دادن كاخ سعدآباد به كاخ مرمر می‌داند. بر اساس كتاب «شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه» نوشته عبدالله مستوفی، در زمان رضاشاه در خیابان پهلوی به فاصلهٔ هر دو متر، یك چنار و بین هر دو چنار یك بوته گل سرخ كاشتند؛ بنابراین در دو سوی مسیر ۱۸ كیلومتری خیابان مجموعاً ۱۸ هزار چنار كاشته شد. البته برخی این تعداد را تا ۲۴ هزار اصله نیز برآورد كرده‌اند. در زمستان ۱۳۱۹ برای نگهداری از درختان پای چنارها را به عمق یك متر و نیم گودبرداری كردند و به جایش كود ریختند. همچنین یك استخر بزرگ هم بین محمودیه و تجریش پی‌كنی كرده بودند كه ذخیره آب برای چنارها فراهم باشد، اما قضایای شهریور ۱۳۲۰ این اقدام را ناتمام گذاشت.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-zekphXHMkw

جاده مخصوص یا جاده پهلوی تا سال ۱۳۲۰ اختصاصی بود و مردم از جاده قدیم شمیران به تجریش می‌رفتند. خاصان، درباریان، وزیران، سفرا و نظامیان كه دستور شرفیابی به آنان ابلاغ می‌شد از جاده مخصوص تردد می‌كردند.[نیازمند منبع] پس از شهریور ۱۳۲۰، این سد شكست و این جاده عمومی شد. خودروهای متفقین و سپس مردم از این جاده عبور كردند اما سال‌ها گذشت تا جاده پهلوی به صورت خیابان پهلوی درآمد.

چون در آن دوره منطقهٔ شمیرانات بیش‌تر چهره‌ای ییلاقی داشت این گذرگاه نیز به گونهٔ جاده‌ای بود كه از میان تپه‌ها می‌گذشت و چندان همسانی با خیابان‌هایی چون سپه (امام خمینی) و شاه‌رضا (انقلاب) كه در پیرامون آن‌ها ساختمان‌های نوین ساخته شده بود، نداشت. این جاده با ردیف‌های چنار منظم در دو سوی آن شناخته می‌شد. وجود چنارهای خیابان ولیعصر چنان زیبایی دلپذیری به این خیابان داده، كه آن را جزو زیباترین خیابان‌های جهان درآورده است. پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیایی سدهٔ ۱۷، نوشته‌است: «اگر استانبول شهر سروهاست، تهران را باید شهر چنارها خواند.»

در سمت راست این خیابان كمی بالاتر از چهارراه انقلاب امروز، بوت كلاب یا باشگاه قایقرانی در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ راه‌اندازی شد كه تفرجگاه كودكان و مورد توجه آنان بود. در سمت چپ این خیابان جایی كه امروز بلوار كشاورز قرار دارد، آب‌نمای كرج قرار داشت كه سالها دانش آموزان و دانشجویان در سایه درختان پر شاخ و برگ آن كتابهای درسی خود را برای امتحانات خردادماه مرور می‌كردند.

این خیابان در طول سالهای ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۵ شكل امروز را یافت و از حالت بیابانی خارج شد و به طولانی‌ترین خیابان پایتخت بدل گردید. چهارراه ونك كه زمانی دزدگاه بود به صورت میدان ونك امروز درآمد. در سمت چپ خیابان تأسیسات رادیو تلویزیون ملی ایران سر به آسمان كشید، چندین هزار فروشگاه و ده‌ها رستوران و كافه رستوران پدید آمد. مردم در كوچه‌ها و خیابانهای اطراف برای خود ویلا و خانه ساختند. بزرگترین كافه‌های تهران كه اساس فرنگی داشتند چون چاتانوگا، كازبا، ریوریسرا، باربكیو در سمت راست خیابان تأسیس شدند. سینماهای مدرن تهران مانند امپایر و آتلانتیك و… در ضلع غربی بین میدان ولیعهد آن زمان و میدان ونك دایر شدند.

پس از انقلاب اسلامی، در آغاز، خیابان پهلوی، خیابان مصدق نامگذاری شد؛ ولی پس از وقایع خرداد ۱۳۶۰ كه به حذف همه مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی انجامید، نام آن به خیابان ولیعصر تغییر یافت.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-rd75rH3f7T

طول خیابان ولیعصر

همان طور كه شاید تابه‌حال به گوشتان رسیده باشد، خیابان ولیعصر، بلندترین خیابان در خاورمیانه است. طول خیابان ولیعصر ۱۷٫۹ كیلومتر است. این خیابان دسترسی شمالی‌ترین نقطه از شهر تهران را به یكی از جنوبی‌ترین میدان‌های پایتخت میسر می‌كند. اگر از میدان تجریش در ابتدای شمال خیابان ولیعصر شروع به حركت كنید، از محله‌های معروف شهر تهران گذر خواهید كرد. در ابتدای مسیرتان می‌توانید از باغ فردوس دیدن كنید. پس از آن به پل پارك وی خواهید رسید و با عبور از این پل، در ادامه مسیر به پارك ملت می‌رسید كه یكی از معروف‌ترین پارك‌های تهران است و در ادامه به یكی از پرترددترین میدان‌های شهر تهران، یعنی میدان ونك خواهید رسید.

خیابان ولیعصر تهران با طول ۱۷٫۹ كیلومتر، طولانی‌ترین خیابان در خاورمیانه است
در میدان ونك می‌توانید به مراكز خرید متنوع سری بزنید و از مغازه‌ها خرید كنید. در ادامه مسیر به پارك ساعی خواهید رسید و اگر سرپایینی این خیابان را هم‌چنان ادامه دهید، پس از گذشتن از خیابان‌های عباس آباد (شهید بهشتی)، تخت طاووس (شهید مطهری) و فاطمی، به هیاهوی میدان ولیعصر می‌رسید.

فاصله میدان ولیعصر تا چهارراه ولیعصر زیاد نیست و این مسیر برای دانشجوهای تهران بسیار خاطره‌انگیز است. پس از چهارراه ولیعصر، نوبت به خیابان جمهوری می‌رسد و سپس با گذشتن از خیابان‌های امام خمینی و مولوی و خیابان‌های شلوغ و قدیمی این منطقه كه بافت سنتی خود را در بسیاری نقاط حفظ كرده‌اند، به میدان راه‌آهن تهران خواهید رسید.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-75XefY8WB5

خیابان ولیعصر تهران منطقه چند است؟

به‌دلیل قرارگرفتن خیابان ولیعصر در محدوده وسیع شمالی-جنوبی از شهر تهران، این خیابان بخش‌هایی از چهار منطقه شهرداری در تهران را در بر می‌گیرد. شمالی‌ترین نقطه از بلوار ولیعصر در محل میدان تجریش تا تقاطع پارك وی در محدوده منطقه یك شهرداری تهران قرار دارد.

از چهارراه پارك وی تا بزرگراه همت در محدوده منطقه سه شهرداری است. پس از بزرگراه همت تا خیابان انقلاب، بخش‌هایی از منطقه ۶ شهرداری را تشكیل می‌دهد. این مسیر از تجاری‌ترین بخش‌های مركز شهر به شمار می‌رود و بخش قابل توجهی از مراكز اداری، مراكز تجاری و ساختمان‌های فرهنگی شهر تهران در آن قرار گرفته‌اند. ادامه مسیر خیابان ولیعصر از خیابان انقلاب تا میدان راه‌آهن، در محدوده منطقه ۱۱ شهرداری تهران قرار دارد.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-OZhqX3FOE0

خیابان ولیعصر؛ شاه‌راه حیاتی تهران

با اینكه خیابان ولیعصر چند سالی است كه به دلیل حجم بالای ترافیك منطقه یك‌طرفه شده است، هنوز هم شاهراه حیاتی تهران برای عبور و مرور به‌حساب ‌می‌آید. برای حمل و نقل سریع و ارزان مسافران، BRTها در خط ویژه‌ای كه از وسط خیابان كشیده شده به راحتی در دسترس‌اند. ضمنا بخش بزرگی از خط سه متروی تهران نیز از زیر این خیابان می‌گذرد. در خیابان ولیعصر، هیچ‌كس گم نمی‌شود. دو نهر آب كه در هر دو طرف خیابان وجود دارد، ولی عصر را از خیابان‌های دیگر تهران متمایز كرده و برای گشت و گذار در آن تنها كافی‌ست به دنبال این كانال‌های آب روانه شوید.

پیاده‌روی در خیابان ولیعصر

از شمالی‌ترین نقطه خیابان ولیعصر كه میدان تجریش باشد تا میدان راه آهن در جنوبی‌ترین نقطه، جاذبه‌های فراوان و متنوعی وجود دارد كه می‌توانید با پیاده‌روی در طول خیابان آن‌ها را رؤیت كنید. بوستان بزرگ ملت در كنار سازمان صدا و سیما، پارك‌های ساعی و دانشجو، موزه سینما كه در محوطه زیبای باغ فردوس قرار گرفته، و از همه شاخص‌تر، بنای زیبای تئاتر شهر؛ كه هم می‌توانید در محوطه وسیع آن نشسته و نفسی تازه كنید، یا اگر علاقه‌مندید به تماشای تازه‌ترین تئاتره پایتخت بروید! هرزمان هم كه در طی پیاده‌روی‌ طولانی‌تان احساس گرسنگی كردید، فست‌فودها، كافه‌ها و رستوران‌های موجود در دو طرف خیابان آماده پذیرایی از شما خواهند بود.

خیابان ولیعصر با وجود تضادهای عجیب و غریب و با تمام زیبایی‌ها و خاطراتی كه در قلبش جای داده، آینه تمام‌نمایی از زندگی اجتماعی مردم تهران است؛ مجموعه‌ای از فرهنگ سنتی و مدرن ایرانی، تاریخ معاصر و خاطرات دور و نزدیك. و چه چیز لذت‌بخش‌تر از حضور همه این‌ها دركنار هم؛ آن هم در حالی كه زیر چنارهایِ طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه قدم می‌زنیم.

 

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-P3bCYgNyr9

آیا خیابان ولیعصر تهران طرح ترافیك است؟

برای ساكنان پایتخت، اطلاع از محدوده طرح ترافیك، بسیار حائز اهمیت است. برای بازدید از جاذبه‌های شهر و مكان های دیدنی استان تهران و تردد به نقاط مختلف پایتخت با وسیله نقلیه شخصی، باید از محدوده طرح ترافیك مطلع باشید. در شهر تهران دو محدوده مكانی مختلف برای طرح‌های ترافیك تعیین كرده‌اند؛ كه یك بخش طرح ترافیك دائمی دارد و بخش دیگر محدوده «طرح آلودگی هوا» است.

بخش زیادی از خیابان ولیعصر در محدوده مركزی شهر تهران قرار دارد و به‌دلیل شلوغی و آلودگی، این قسمت از شهر در محدوده طرح ترافیك قرار دارد. از میدان راه‌آهن تا ورودی خیابان مطهری در خیابان ولیعصر، در محدوده طرح ترافیك دائمی قرار گرفته است. این مناطق بخش‌هایی از مناطق ۱۱ و ۶ شهر تهران هستند. از خیابان مطهری تا بزرگراه همت نیز در محدوده طرح ترافیك زوج و فرد قرار دارد؛ كه بخشی از منطقه ۶ است.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-8eZdcA1GnT

میدان ولیعصر تهران

میدان ولیعصر تهران از مهم‌ترین میدان‌های شهر تهران است كه سه تا از معروف ‌ترین خیابان های پایتخت در این میدان با هم تلاقی می‌كنند. خیابان ولیعصر در امتداد شمال و جنوب این میدان قرار دارد. در ضلع شرقی میدان ولیعصر بلوار كریمخان و در ضلع غربی آن، بلوار كشاورز امتداد می‌یابد.

در میدان ولیعصر مراكز تجاری و بازرگانی مختلفی وجود دارند. به‌جز پاساژها و مراكز تجاری مختلف، در حاشیه میدان نیز مغازه‌های فراوانی وجود دارند، كه بخش عمده اجناسشان را پوشاك تشكیل می‌دهد. در ضلع جنوب شرقی میدان نیز یك پاساژ و چند فروشگاه لوازم رایانه‌ای و موبایل‌فروشی قرار گرفته‌اند. در اطراف میدان ولیعصر سه سالن سینما فعالیت می‌كنند. سینما قدس در ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر و سینماهای استقلال و آفریقا در ضلع شمالی این میدان و كمی بالاتر، در خیابان ولیعصر قرار گرفته‌اند.

از دیگر جذابیت‌های میدان ولیعصر می‌توان به اغذیه فروشی‌ها و ساندویچی‌های دور میدان اشاره كرد. این غذاخوری‌ها اغلب پاتوق دانشجویان اطراف میدان ولیعصر و مشتریان مراكز تجاری میدان هستند. میدان ولیعصر فاصله نزدیكی تا مراكز آموزشی و دانشگاه‌ها نیز دارد.

دورتادور میدان ولیعصر، ایستگاه‌های تاكسی و اتوبوس دیده می‌شوند و تردد به تمام نقاط تهران از این میدان صورت می‌گیرد. میدان ولیعصر ایستگاه مترو هم دارد؛ اما به‌دلیل قرار داشتن این میدان در محدوده طرح ترافیك دائم، تردد به میدان ولیعصر با وسیله نقلیه شخصی، در صورت نداشتن مجوز تردد در منطقه طرح ترافیك ممنوع است.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-cwhZ9YIQv8

مكان های دیدنی خیابان ولیعصر تهران

از شمالی ترین نقطه خیابان ولیعصر كه میدان تجریش باشد تا میدان راه آهن در جنوبی‌ترین نقطه، جاذبه‌های گردشگری متنوعی وجود دارد كه می‌توانید در آن‌ها وقت بگذرانید. بوستان بزرگ ملت در كنار سازمان صدا وسیما، پارك‌های ساعی و دانشجو، موزه سینما كه در محوطه زیبای باغ فردوس قرار گرفته، و از همه شاخص‌تر، بنای زیبای تئاتر شهر. كه هم می‌توانید در محوطه وسیع آن نشسته و نفسی تازه كنید، یا اگر علاقه‌مندید به تماشای تازه‌ترین تئاتره پایتخت بروید! هر زمان هم كه در طی پیاده‌روی‌ طولانی‌تان احساس گرسنگی كردید، فست‌فودها، كافه‌ها و رستوران‌های موجود در دو طرف خیابان آماده پذیرایی از شما خواهند بود.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-guZrkfaPM0

برخی از مكان‌های مهم در این خیابان از شمال به جنوب عبارتند از:

صدا و سیما
پارك ملت
بازار صفویه
بیمارستان خاتم‌الانبیا
بیمارستان ولیعصر
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
برج اسكان
بیمارستان دی
بیمارستان مهرگان
پارك ساعی
سینما آفریقا
سینما استقلال
سینما قدس
دانشگاه صنعتی امیركبیر
دانشگاه هنر
پارك دانشجو
تئاتر شهر
كاخ مرمر
مهدیه تهران
دانشكده پرستاری و مامایی شهید بهشتی تهران
سینما رادیو سینمارادیو سیتی (مصادره و بلاتكلیف)

مراكز خرید و پاساژ‌های معروف در خیابان ولیعصر

پاساژ پردیس

اگر روزی گذرتان به حوالی میدان ولیعصر افتاد، كمی بالاتر از آن به سراغ پاساژ پردیس بروید. طرفداران پوشاك و زیورآلات هنری با گردش در پاساژ پردیس محصولات مورد علاقه‌شان را پیدا كرده و به وجد می‌آیند. ساختمان این پاساژ در رنگ‌های قرمز و نوك‌مدادی در دو طبقه طراحی شده است. ساختار پاساژ پردیس شكلی L مانند دارد كه در بخش‌هایی چند شاخه نیز به آن اضافه می‌شود.در طبقات پردیس، مكعب مستطیل‌های شیشه‌ای در قسمت‌های مختلف راهرو به‌چشم می‌خورد كه هریك محصولاتی را از فروشگاه‌های پاساژ در خود جای داده‌اند. فروشگاه‌های پاساژ پردیس رقابتی تنگاتنگ در ایجاد دكوراسیون ناب ویترین و فروشگاه با هم دارند.

آدرس پاساژ پردیس : خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، كوچه ارژنگ، پلاك ١١

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-x5yuEvUBBd

مركز خرید دی

این مركز، از دیگر پاساژ‌های حوالی میدان ولیعصر است كه در آن می‌توان اجناس گوناگونی را از پوشاك گرفته تا اكسسوری و تجهیزات پیدا كرد.

آدرس مركز خرید دی : خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر، جنب اداره پست، واحد ۱۳، مركز خرید دی

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-Lfc3OCQVXu

پاساژ بهرام

در حد فاصل میان میدان ولیعصر و میدان جهاد، مركز خرید دیگری به نام بهرام قرار دارد. پاساژ بهرام مكانی مناسب برای خرید چیز‌هایی است كه نیاز دارید.

آدرس پاساژ بهرام : خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان زرتشت، كوچه نوربخش، پاساژ بهرام

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-UpEbxc0Bc5

مركز خرید نگین ولیعصر

یك مركز خرید قدیمی و باز هم در حوالی میدان ولیعصر. این پاساژ مكان مناسبی برای خرید‌های روزمره به خصوص لوازم آرایشی ـ بهداشتی است.

آدرس مركز خرید نگین ولیعصر : خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر، پلاك ۱۰، مركز خرید نگین ولیعصر

مركز خرید گاندی

مركز خرید گاندی از مراكز قدیمی تهران است كه به خاطر كافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های متنوعش معروف شده است. قرار گرفتن یك فضای سبز زیبا در حیاط طبقه همكف، نمای دل‌نشین و لذت‌بخشی را به وجود آورده است. اینجا می‌توانید انواع پوشاك زنانه و مردانه، كادویی و لوازم تزئینی را خریداری كنید.

آدرس مركز خرید گاندی : خیابان ولیعصر، خیابان گاندی، پایینتر از پل همت، مركز خرید گاندی

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-IAuHAnqUS0

سام سنتر

سام سنتر یكی از لوكس‌ ترین مراكز خرید تهران است؛ آن قدر لوكس كه برخی آن را جزیره‌ای جدا از ایران توصیف می كنند و لقب‌های عجیبی همچون جزیره لاكچری برندها به آن می‌دهند. این مجتمع در اواخر سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و دارای ۲۴۰ پاركینگ است. در سام سنتر به برندهای لوكس و جهانی دسترسی دارید؛ برندهای معتبر بین المللی كیف، پوشاك، كفش، لوازم مد، طلا، جواهرات، ساعت، لوازم آرایشی و ادكلن و كالاهای دیگر. علاوه بر فروشگاه‌هایی با برندهای لوكس، چهار رستوران مجلل در طبقه فوقانی خود دارد.

آدرس سام سنتر تهران : خیابان الهیه، خیابان فرشته، مركز خرید سام سنتر

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-gmYtjYb5kJ

مركز خرید ونك

مركز خرید ونك از مشهورترین مراكز خرید در تهران است. نمای این مركز خرید مخصوصا شب‌ها دارای زیبایی منحصربه‌فردی است. اگر به سراغ دسته‌بندی كالایی و كالاهای موجود در مركز خرید ونك برویم، باید بگوییم كه این بازار بیش از همه افراد، برای خانم‌ها مناسب است؛ زیرا عمده كالاهای موجود در مركز خرید ونك شامل جواهرات و زیور‌آلات، پوشاك زنانه شامل مانتو، لباس زیر، لباس ورزشی، لباس مجلسی، كیف و كفش، لوازم آرایشی می‌شود. البته بعضی از واحدهای تجاری هم به فروش لباس، كیف و كفش مردانه اختصاص دارند.

آدرس: خیابان ولیعصر، میدان ونك، خیابان ونك، تقاطع خیابان كار و تجارت

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-7apTUO1GgX

پالادیوم

مجموعه‌ای بزرگ كه نه تنها برای خرید، بلكه برای تفریح و گذراندن یك بعد از ظهر خوب هم می‌توان رویش حساب كرد. فروشگاه‌های پالادیوم شیك و لوكس هستند و عموما از برندهای معتبر و معروف رونمایی می‌كنند. پوشاك مد روز و كیف و كفش، لوازم آرایشی، جواهرات و زیورآلات، لوازم دكوراسیون و صنایع هنری و… در پالادیوم یافت می‌شود. البته خود ساختمان پالادیوم هم بسیار دیدنی است.

طراحی زیبا و بازی با نورهای طبیعی و فضاها از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است. علاوه بر خرید، خدمات دیگری هم در مجموعه پالادیوم مثل سالن بدن‌سازی، استخر و سونا و ماساژ، سالن زیبایی، كلینیك پوست و زیبایی، شهربازی، سوپرماركت، داروخانه، آژانس هوایی، گل فروشی، خشكشویی و كارواش هم ارائه می‌شود. به علاوه رستوران‌ها و كافه‌ها و فودكورت پالادیوم هم برای امتحان مزه‌های جدید انتخاب خوبی است.

آدرس: خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف، مركز خرید پالادیوم

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-QcGla4HcZy

پارك‌های خیابان ولیعصر تهران

پارك ملت

بوستان ملت یكی از دیدنی ترین و زیباترین بوستان‌های تهران است و با ۳۴ هكتار وسعت، یكی از بزرگترین آن‌ها به شمار می‌رود. بوستان ملت از قسمت‌های مختلف تشكیل شده و با ورودی بسیار زیبا، پردیس گالری ملت، دریاچه مصنوعی، مجسمه های مفاخر ایران زمین، باغ وحشی كوچك، فضای سبز گل كاری شده و درختانی قدیمی و سر به فلك كشیده، در میان دیگر پارك‌های تهران دلبری می‌كند. پارك ملت با مساحت ۳۴ هكتار یكی از بزرگ‌ترین پارك‌های تهران محسوب می شود كه طراحی آن به صورت نامنظم و به سبك پارك‌های انگلیسی است. در این پارك حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه وجود دارد.

آدرس: خیابان ولیعصر، جنب بزرگراه نیایش، پارك ملت

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-jmKk0RWYub

پارك دانشجو

پارك دانشجو یكی از پارك‌های قدیمی و خاطره‌انگیز تهران است. این پارك به دلیل وجود تئاتر شهر و كتابخانه تخصصی و مركز اسناد هنرهای نمایشی در آن و همچنین مجاورت با تالار وحدت در خیابان استاد شهریار و پژوهشكده فرهنگ و هنر در خیابان انقلاب اسلامی، یكی از پاتوق‌های اهالی هنر بوده و هست. هر روز افراد زیادی به ویژه دانشجویان و جوانان هنرمند و دوست‌داران هنر در پارك دانشجو حضور می‌یابند.معماری ساختمان تئاتر شهر با نشانه‌هایی از معماری اصیل و سنتی ایرانی و نیز طراحی كاملا مدرنش، مورد تحسین مهندسان معماری قرار گرفته است. با قدم زدن در پارك دانشجو می‌توانید از تماشای زیبایی‌های معماری این بنا لذت ببرید و از تماشای یك نمایش در سالن‌های این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.

آدرس: خیابان ولیعصر، ضلع جنوب شرقی چهارراه ولیعصر، پارك دانشجو

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-RVyQraveNi

پارك ساعی

پارك ساعی یكی از بوستان های نوستالژیك تهران در خیابان ولیعصر است. این پارك ۱۲ هكتاری ابتدا به صورت یك بوستان جنگلی بود؛ اما در سال ۱۳۴۲ دوباره طراحی شد و به فرم كنونی شكل گرفت. یكی از دیدنی‌های این پارك، بركه زیبای آن است كه پرندگانی در كنار آن زندگی می‌كنند و منظره‌ای جالب را به وجود آورده‌اند. پیست اسكیت و زمین بازی این پارك هم پاسخگوی نیازهای كودكان شما خواهد بود. فرهنگ‌سرای بانو نیز در این پارك قرار دارد و دارای بخش‌های واحد آموزش با كارگاه‌های مختلف طراحی، نقاشی، موسیقی و…، كتابخانه، نگار‌خانه و سینما است. وجود مجسمه های حیوانات مختلف و معرفی آنها نیز كار جالبی در این پارك به شمار می رود كه فرصت آشنایی بیشتر با حیات وحش را به افراد می‌دهد.

آدرس: خیابان ولیعصر، پایین تر از توانیر، پارك ساعی

 

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-WPG3vSNgN5

باغ فردوس و موزه سینما

باغ فردوس و موزه سینما در محوطه باغ فردوس، از زیباترین نقاط دیدنی در خیابان ولیعصر هستند و فاصله كوتاهی تا میدان تجریش دارند. در میان باغ فردوس عمارتی باشكوه قرار دارد كه قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. در گذشته این مكان محل برپایی جشن‌های ملی و هنری بوده است. در سال ۱۳۸۱ در محل باغ فردوس موزه ملی سینما تاسیس شد؛ البته زمان راه‌اندازی این موزه در سال ۱۳۷۷ در ساختمانی در لاله زار بود، كه چهار سال بعد به باغ فردوس منتقل شد. هدف از بازگشایی این موزه، حفظ و حراست از گنجینه‌های ارزشمند در سینمای ایران بوده است. بازدید از این مجموعه برای علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ لذت بسیار دارد.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، بعد از عارف نسب، مجموعه باغ فردوس

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-JsvefRAh0p

سینما آفریقا

سینما آفریقا از معروف‌ترین سینماهای پایتخت است و در سال ۱۳۴۳ تاسیس شد. سینما آفریقا درمجموع ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ نفر را دارد و با وجود افتتاح سالن‌های جدید در پردیس‌های سینمایی در سال‌های اخیر، سینما آفریقا هم‌چنان محبوبیت خود را حفظ كرده است. در سال‌های پیش از انقلاب این سینما را با نام سینما آتلانتیك می‌شناختند كه پس از انقلاب به آفریقا تغییر نام داد.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، روبه‌روی بانك سپه

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-BMvdYfVWkh

سینما استقلال

سینما استقلال با نام قدیمی سینما امپایر در سال ۱۳۳۹ در خیابان ولیعصر افتتاح شد. این سینما نیز در شمال میدان ولیعصر و كمی پایین‌تر از سینما آفریقا قرار دارد.سینما استقلال با ظرفیت ۷۰۰ نفر یكی از قدیمی‌ترین سالن‌های سینما در شهر تهران است و به‌دلیل قرار گرفتن در مركز شهر، از گذشته تا به امروز هواداران زیادی داشته است.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر

 

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-ZJZ7zgvsIA

سینما قدس

سینما قدس تهران در میدان ولیعصر قرار گرفته است. این سینما نیز پس از انقلاب اسلامی تغییر نام داد. پیش از آن، سینما قدس را با نام سینما پولیدور می‌شناختند.سینما قدس در سال ۱۳۴۶ راه‌اندازی و در طول سال‌های بعد به یكی از اصلی‌ترین مراكز نمایش فیلم در ایران تبدیل شد. این سالن نزدیك به ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد و با وجود تعطیلی موقت در طول سال‌های قبل، امروزه هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آدرس: تهران، ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-hfQHGh2IRw

كاخ مرمر

كاخ مرمر از ساختمان‌های تاریخی شهر تهران در خیابان ولیعصر و در نزدیكی تقاطع آن با خیابان امام خمینی است. نام این كاخ كه قدمتش به دوران پهلوی می‌رسد، در تاریخ ۳۰ خرداد سال ۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.در سال‌های آخر پادشاهی خاندان پهلوی، كاربری كاخ مرمر به موزه تغییر پیدا كرده بود؛ اما پس از انقلاب، این ساختمان در اختیار نهادهای حكومتی قرار گرفت و بازدید از آن برای عموم مردم امكان‌پذیر نبود. از سال ۱۳۹۸، این ساختمان دوباره به‌صورت موزه به روی عموم مردم باز شد؛ اما هم‌چنان در بازه‌های زیادی از سال، امكان بازدید از این مجموعه وجود ندارد.

آدرس: تهران،‌ خیابان ولیعصر، نرسیده به خیابان امام خمینی

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-JmO9vvfm8I
به‌جز مراكز تفریحی و تاریخی در خیابان ولیعصر، ساختمان‌ها و مراكز اداری مهم دیگری نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند. ساختمان‌های صدا و سیما از مهم‌ترین ساختمان‌هایی هستند كه در خیابان ولیعصر و در میان محوطه‌ بزرگ و سرسبز جام‌جم قرار گرفته‌اند. سازمان صدا و سیما در خیابان ولیعصر، بالاتر از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) قرار دارد.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-5D00fOY9ph
هتل بزرگ تهران از دیگر ساختمان‌های معروف در خیابان ولیعصر به شمار می‌رود كه در ابتدای خیابان مطهری واقع شده است. از برجسته‌ترین ساختمان‌های آموزشی در طول خیابان ولیعصر نیز می‌توان به دانشگاه‌های خواجه نصیر الدین طوسی، امیر كبیر و ساختمان دانشكده هنر، اشاره كرد. مراكز درمانی مجهز و بیمارستان‌های خاتم الانبیا، ولیعصر و دی نیز در محدوده شمالی خیابان ولیعصر قرار گرفته‌اند.

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-5ypcNvMr9x

خیابان ولیعصر تهران ، بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه-0WqVddLWrd