ریپورتاژ آگهی
غذاهای محلی استان البرز

غذاهای محلی استان البرز

غذاهای محلی استان البرز انگشت شمار هستند از آنجایی كه این استان نزدیك پایتخت است و چند دهه از جدا شدن استان البرز از تهران بیشتر نمی گذرد بیشتر غذاهایی كه در استان البرز طبخ می شود
  • 1401/01/07
  • استان : البرز
  • شهر : کرج
  • دسته : غذاهای محلی ایران

غذاهای محلی استان البرز  انگشت شمار هستند از آنجایی كه این استان نزدیك پایتخت است و چند دهه از جدا شدن استان البرز از تهران بیشتر نمی گذرد بیشتر غذاهایی كه در استان البرز طبخ می شود مانند تهران است . استان البرز سی و یكمین استان ایران است كه از نظر جمعیت پنجمین شهر ایران محسوب می شود . این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان شهریار و استان مركزی، از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و استان قزوین و از شرق به شهرستان تهران محدود است. این استان با ۶ شهرستان، به مركزیت شهر كرج واقع شده است. استان البرز از نظر اقلیمی دارای تنوع زیادی است، به گونه ایی كه از اقلیم بیابانی در قسمتهای جنوبی شروع و تا اقلیم های نیمه مرطوب و مرطوب در قسمتهای شمالی ادامه پیدا می كند. اگر از پیشینه ی این استان جویا شویم در میابیم كه در سده ی چهارم هجری در این مكان سكونت وجود داشته است. این استان كه در زبان باستان هربرز، («هر» به معنای كوه و «برز» به معنای بلندی) نام داشته است، از دوران پیش از تاریخ و باستان نیز سرزمینی پرجاذبه و مركز آب و آبادانی بوده‌است. در این استان گویش های متفاوتی را می شنویم. گویش مردم كرج فارسی و گویش اهالی طالقان را گویش تاتی در میابیم.

مرجو خورش (خورش عدس طالقان)

مواد لازم:

گوشت گوسفندی: ۳۰۰- ۴۰۰ گرم

پیاز: ۲ تا بزرگ

عدس: ۲ لیوان

سیب زمینی: ۱ دونه متوسط

آلو طالقان، بخارا یا برقانی: ۱ لیوان

نمك، فلفل، زرچوبه، دارچین زعفران به میزان لازم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

آبغوره به میزان دلخواه

طرز تهیه 

پیاز ها رو خلال كرده و با زرچوبه تفت داده تا طلایی شود. گوشت را اضافه می كنیم، بهتر است رب را هم در همین مرحله اضافه كنیم تا تفت بخورد و رنگش باز شود. وقتی رنگ گوشت عوض شد، آب را درون آن ریخته و می گذاریم تا نیم پز شود. در این فاصله آلوها و عدس ها را شسته و خیس می كنیم و سیب زمینی ها را هم خرد می كنیم. وقتی گوشت نیم پز شد سیب زمینی و عدس را می ریزیم و همراه نمك و ادویه ها و رب می گذاریم بپزد. آلو، زعفران و آبغوره را اضافه كرده و می گذاریم خورش خوب جا بیفتد. غذا را در ظرف كشیده و پیاز داغ روی آن می ریزیم.

 

غذاهای محلی استان البرز-0IeWR9jJwp

هلیم با گوشت گوسفند

یكی از محبوب ترین غذاهایی كه در كرج سرو می شود، هلیم همراه با گوشت گوسفند است. این غذا یكی از خوش طعم ترین تجربه هایی است كه می توانید در كرج داشته باشید. اگر به كرج سفر كرده اید، می توانید این غذا را در رستوران های آن نوش جان كنید. اگر هم خودتان می خواهید دست به كار شوید، دستور پخت را در ادامه بخوانید.

مواد لازم:
گوشت ران گوسفند یا نرمه گوساله ۲۵۰ گرم
بلغور گندم ۵۰۰
نمك، شكر و دارچین به مقدار لازم
روغن كرمانشاهی به مقدار لازم

طرز تهیه 

گوشت را با كمی نمك می گذاریم تا كامل پخته شود. در مدت پخت گوشت كف گوشت را مرتب می گیریم. در یك قابلمه جدا گانه بلغور گندم را كه پاك كرده و شسته‌ایم را می ریزیم و حدود ۱۰ تا ۱۲ پیمانه آب روی آن اضافه می كنیم. می گذاریم تا بلغور كاملاً پخته شود. (بلغور در حال جوش سنگین است و مدام ته‌نشین می‌شود به همین خاطر بهتر است چند دقیقه یكبار هم بزنیم كه به ته قابلمه نچسبد. پس از پخت كامل بلغور و نرم شدن آن، در یك سبد بزرگ كه دندانه‌های آن زیاد هم ریز نباشد بلغور را صاف می كنیم و با پشت كفگیر و كمی آبجوش كمك می كنیم تا بلغورها كاملاً صاف شده و كمی دانه بلغور باقی بماند. مجدداً كمی دیگر آب جوش روی بلغور می ریزیم كه دیگر لعابی در آن باقی نماند البته آبجوش را خیلی كم استفاده می كنیم. قابلمه را روی شعله گذاشته و گوشت را با چنگال ریش‌ریش كرده و داخل بلغور صاف شده می ریزیم. شعله را متوسط كرده، نمك را اضافه كرده و تا جا افتادن هلیم با قاشق چوبی هم می زنیم. بعد از آماده شدن هلیم آن را با روغن محلی و شكر و دارچین تزیین می كنیم.

 

غذاهای محلی استان البرز-SPWOmkz53e

یوان آش

یكی دیگر از محبوب ترین غذاهای محلی كرج، یوان آش است. پیشنهاد می كنیم اگر سری به رستوران های این شهر می زنید، حتما این نوع خاص از آش را امتحان كنید. می توانید كمی یوان آش را به عنوان پیش غذا و هلیم و گوشت گوسفند را برای غذای اصلی نوش جان كنید.

مواد لازم
پیاز داغ به میزان دلخواه
برنج نصف پیمانه
عدس ۱ پیمانه
سبزی آش نیم كیلو
گوشت چرخ كرده نیم كیلو
پیاز رنده شده ۲۵۰ گرم
نمك، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهبه 

در ابتدا برنج و عدس را با یك لیتر آب میپزیم. سپس سبزی خرد شده و پیاز داغ و شلغم را به آن اضافه می كنیم. از آن طرف گوش چرخ كرده را به همراه پیاز رنده شده و مقداری نمك خوب ورز می دهیم و صورت گلوله ای كوچك به آش در حال جوشیدن اضافه می كنیم. بعد از پختن گوشت ها و جا افتادن آش آن را میل میكنیم.

غذاهای محلی استان البرز-4WQ7aC0CzS

ترشی آش

مواد لازم:
لوبیا چیتی، نخود و عدس هر كدام یك پیمانه
برگ چغندر و سبزی صحرایی نیم كیلو خرد شده
چغندر پخته و خرد شده یك پیمانه
آلوچه خشك و البالو خشك یك پیمانه
برگ زردآلو و برگه گلابی یك پیمانه
مغز گردو یك پیمانه
كشمش سرخ شده یك پیمانه
رشته آش نیم كیلو
پیاز سرخ شده یك پیمانه
سیر داغ و نعنا داغ به مقدار دلخواه
نمك، فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
آرد گندم دوقاشق غذا خوری

طرز تهیه 

حبوباتی كه از شبل قبل خیس كرده ایم را می پزیم. آلوچه، البالو و برگه ها را از قبل خیس كرده و بعد آن ها را می پزیم. در یك دیگ مناسب مقداری روغن ریخته و زرد چوبه را كمی تفت م یدهیم و دو لیتر آب به آن اضافه می كنیم و اجازه م یدهیم به جوش بیاید. گردوها را كمی خرد كرده و به آن اضافه می كنیم. پس از نرم شدن گردوها، حبوبات پخته شده و سبزی خرد شده را به آن اضافه می كنیم. پس از نیم پز شدن سبزی، آلو، آلبالو، برگه، كشمش سرخ شده و پیاز سرخ شده را اضافه میكنیم. وقتی سبزی كاملا پخت، رشته را كم كم به آش اضافه می كنیم و به هم می زنیم. دو قاشق آرد را در كمی آب سرد كاملا حل كرده و درون آش می ریزیم. سریع بهم می زنیم. در آخر سیر داغ، نعنا داغ و نمك و فلفل را به آش اضافه كرده و اجازه می دهیم تا جا بیفتد.

 

غذاهای محلی استان البرز-fFDklPg5Us

خوراك لوبیا پیله

موادلازم
لوبیا پیله(لوبیا چیتی تازه همراه با غلاف) نیم كیلو
پیاز خرد شده یك عدد
گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم
سیب زمینی خرد شده به صورت چهار گوش دو عدد
گوجه فرنگی خرد شده دو عدد

طرز تهیه
پیاز و سیب زمینی را در كمی روغن تفت می دهیم، گوشت را با زردچوبه و نمك و فلفل به آن اضافه میكنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا آب گوشت خشك شود.لوبیا را هم اضافه كرده و كمی تفت می دهیم. گوجه خردشده ودو لیوان آب را به غذا اضافه كرده، اجازه می دهیم بپزد.

غذاهای محلی استان البرز-l0dhSUlVsc