ریپورتاژ آگهی
روشهای مختلف پخت بوقلمون

روشهای مختلف پخت بوقلمون

در این مطلب روشهای مختلف پخت بوقلمون را آورده ایم همانطور كه می دانید بوقلمون سرخ شده یا خوراك و آبگوشت از غذاهای محبوب در سراسر دنیا می باشد .
  • 1401/01/07
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

در این مطلب روشهای مختلف پخت بوقلمون را آورده ایم همانطور كه می دانید بوقلمون سرخ شده یا خوراك و آبگوشت از غذاهای محبوب در سراسر دنیا می باشد . بوقلمون طبع گرمی دارد و خواص زیادی عده ای از این خواص آگاهند و در برنامه غذایی خود بوقملون را دارند ولی عده ای از این خواص آگاه نیستند ما در انتهای این مطلب از خواص بوقلمون هم گفته ایم تا بیشتر با آن آشنا شده و از خوردن آن لذت ببرید . چلوگوشت بوقلمون، انواع خورش با بوقلمون، حلیم بوقلمون، زرشك پلو با بوقلمون و البته بوقلمون سرخ شده كه غذای محبوب فرانسوی‌هاست از جمله انواع غذاهای لذیذ و پرخاصیت آشپزی دنیا با گوشت بوقلمون هستند.

میتوان با گوشت بوقلمون انواع خورش، كباب، كتلت و خوراك را تهیه نمود. چاشنی های ترش مزه مثل آلو، تمبر هندی، رب انار و قره قروت این گوشت را بسیار خوشمزه مینمایند.ساق یا ماهیچه و گردن بوقلمون برای تهیه باقالی پلو با گوشت بسیار شكیل و مناسب است. هر ماهیچه بوقلمون بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم است و برای ۴ تا ۵ نفر كاملاً كافی است.بال بوقلمون از دو قسمت كتف و ساعد تشكیل شده است. كتف بوقلمون همانند ماهیچه ای كوچك با گوشتی سفید است و ساعد آن دارای گوشتی بسیار لطیف و خوشمزه است كه می توانید از آن برای تهیه انواع سالادها و خوراكها استفاده نمایید.

بوقلمون سرخ شده مجلسی پرتقالی

مواد لازم

ران یا سینه بوقلمون: ۵۰۰ گرم
آب پرتقال: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز متوسط: ۱ عدد
سیر: ۱ حبه
كره: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم كرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
برگ بو: ۲ عدد
روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

در طرز تهیه بوقلمون سرخ شده می‌توانید از ران یا سینه بوقلمون استفاده كنید. اگر از سینه بوقلمون استفاده می‌كنید با یك چاقوی تیز پوست بوقلمون را جدا كنید و آن را به صورت تكه‌ای یا فیله خرد كنید. اگر هم از ران بوقلمون استفاده می‌كنید جدا كردن پوست بوقلمون كافی است.برای سرخ كردن بوقلمون ابتدا در یك تابه روغن را بریزید و داغ كنید. سپس تكه‌های گوشت بوقلمون را در روغن تفت دهید تا دو طرف گوشت قهوه‌ای شود. در یك قابلمه دیگر پیاز را درشت رنده كنید و تفت دهید. وقتی پیاز طلایی و سبك شد، ۱ حبه سیر له شده را هم اضافه كنید و تفت دهید.

سپس تكه‌های گوشت بوقلمون را اضافه كنید و ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب و ۲ عدد برگ بو اضافه كنید. ۱ الی ۱ ساعت و نیم صبر كنید تا بوقلمون روی شعله ملایم گاز حسابی مغز پخت شود. در اواسط پخت زعفران دم كرده غلیظ را اضافه كنید. وقتی بوقلمون مغزپخت و نرم شود و آبی كه اضافه كرده‌اید كشیده شد كره را اضافه كنید و بوقلمون را كمی دیگر سرخ كنید.آب پرتقال و شكر را به گوشت بوقلمون اضافه كنید

در این مرحله آب پرتقال و شكر را در یك شیرجوش بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا به حالت جوش برسد و شكر در آب پرتقال حل شود. وقتی شكر در پرتقال حل شد آن را روی تكه‌های بوقلمون بریزید.سپس آب پرتقال را اضافه كنید و شعله گاز را كم كنید تا آب پرتقال به خورد بوقلمون‌ها برود تا تبدیل به سس پرتقال شود. در این مرحله نمك سس را اندازه كنید. از این مرحله به بعد بسته به ذائقه‌تان مقداری چاشنی به بوقلمون سرخ شده پرتقالی اضافه كنید؛ اگر دوست دارید غذای‌تان كمی ملس باشد مقداری شكر و كمی هم آبلیمو اضافه كنید در غیر این صورت اضافه كردن نمك كافی است.
بوقلمون سرخ شده به این سبك هیچ بوی زخم یا بوی زننده‌ای ندارد. بوقلمون سرخ شده را می‌توانید به جای مرغ همراه با زرشك پلو یا با باقالی پلو به صورت چلو گوشت بوقلمون سرو كنید و از طعم لذیذ و خواص فراوان گوشت بوقلمون لذت ببرید.

روشهای مختلف پخت بوقلمون-xi951VEduf

 چلو گوشت بوقلمون

یك روش دیگر برای پخت گوشت بوقلمون تهیه چلو گوشت بوقلمون است. در روش پخت چلو گوشت بوقلمون مثل روش پخت ماهیچه مجلسی عمل كنید. در این صورت بهتر است از ران بوقلمون استفاده كنید. برای درست كردن چلو گوشت بوقلمون مجلسی با ۴ عدد ران بوقلمون ابتدا ۳ عدد پیاز متوسط را خلالی خرد كنید و نیمی از آن‌ها را در قابلمه بریزید و تفت دهید. وقتی پیازها سبك شدند ران بوقلمون را روی آن بچینید، ۲ حبه سیر و بقیه پیازهای خلالی را هم روی ران بوقلمون بریزید. فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم كرده غلیظ را هم اضافه كنید.

۳ عدد برگ بو و ۱ عدد چوب دارچین را هم روی سایر مواد بگذارید و درب قابلمه با ببندید. ۳ ساعت روی شعله ملایم گاز ران یا همان ماهیچه بوقلمون را بپزید. در این مدت چند بار ران بوقلمون را زیر و رو كنید تا یكدست پخته شوند. در نهایت باید یك سوپ ماهیچه خیلی غلیظ داشته باشید كه در كنار باقالی پلو با ران بوقلمون سرو كنید. بعد از ۳ ساعت نمك را اضافه كنید و ۱ الی ۱ و نیم ساعت دیگر برای پخت به ران بوقلمون زمان بدهید تا یك چلو گوشت بوقلمون با زرشك پلو یا باقالی پلو بی‌نظیر داشته باشید.

روشهای مختلف پخت بوقلمون-rLuRdcEdxV

روش از بین بردن بوی زهم بوقلمون

برای گرفتن بوی زُهم یا بوی زُخم بوقلمون مرغ جهت درست كردن انواع غذا با بوقلمون و خوشمزه شدن آن چندین روش و فوت و فن وجود دارد. چه در طرز تهیه بوقلمون سرخ شده و چه چلو گوشت یا خورش بوقلمون یك روش مزه‌دار كردن بوقلمون مجلسی با نمك و فلفل و زعفران است. یك روش دیگر مرینیت كردن بوقلمون با زردچوبه، نمك، فلفل و روغن زیتون است. تمام قسمت‌های بوقلمون را به این مواد آغشته كنید و به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال نگهداری كنید. سپس بوقلمون را به هر روشی كه دوست دارید بپزید. زنجبیل تازه و هویج هم بوی زهم یا بوی زُخم مرغ را از بین می‌برند.

یك روش دیگر هم این است كه تركیب زنجبیل تازه، سیر له شده، یك عدد فلفل سبز چرخ كرده، مقداری گشنیز و كمی زیره كه همه با هم له شده‌اند را به بوقلمون شسته شده بمالید و صبر كنید بوقلمون را ۲ الی سه ساعت با آن‌ها مرینیت و مزه‌دار شود.

بوقلمون كریسمس

طرز تهیه گوشت بوقلمون كریسمس یكی از انواع مختلف خوراك های تهیه شده به وسیله گوشت بسیار خوشمزه و لذیذ بوقلمون است كه در اصالت طبخ بدون فر تهیه شده و امروزه به دلیل تغییر سبك آشپزی از فرم سنتی به فرم مدرن، توسط فر تهیه خواهد شد.

مواد لازم

بوقلمون كامل ۱ عدد
لیمو ترش ۲ عدد
سیر ۳ الی ۴ حبه
روغن زیتون به مقدار لازم
كره ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد كوچك
برگ بو ۲ الی ۳ تكه
جعفری و یا گشنیز خرد شده به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا كره، جعفری و یا گشنیز ساطوری شده، روغن زیتون، مقداری نمك، سیر له شده و یا رنده شده، پوست لیموی رنده شده و آب یك عدد لیموترش را كاملا مخلوط نموده و كنار بگذارید. شكم بوقلمون را با استفاده از ادویه جات و مقدار كمی نمك مزه‌ دار نموده و سپس برگ بو، یك عدد لیمو ترش تكه تكه شده و پیازهای خرد شده را به همراه مقدار كمی روغن زیتون و یا هر نوع روغن گیاهی دیگر داخل شكم بوقلمون قرار دهید. تركیبات آماده شده در مرحله اول را به شكل كامل در سطح بوقلمون پخش نموده و به منظور جذب بهتر با انگشت ورز دهید. توصیه می‌ شود به منظور مزه دار كردن گوشت بوقلمون، پوست موجود در سطح گوشت را بالا كشیده و مواد تهیه شده را به زیر پوست هدایت نمایید.
بوقلمون را به همراه مقدار كمی روغن زیتون و یا روغن گیاهی در سینی فر قرار داده و به مدت یك تا دو ساعت در فر تنظیم شده با دمای ۲۰۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. به منظور پیشگیری از خشك شدن بافت گوشت بوقلمون پخته شده از سس های مختلف بنا به سلیقه و ذائقه خود استفاده نمایید.

روشهای مختلف پخت بوقلمون-rr1EgEkfv0

خورش اسفناج و آلو باگوشت بوقلمون

موادلازم

گوشت بوقلمون نیم كیلو
اسفناج دو كیلو
آلو ۲۵۰ گرم
روغن ۲۰۰ گرم
پیاز سرخ كرده ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
آبلیمو به مقدار كم
نمك و فلفل

طرز تهیه:

گوشت را تكه تكه كرده و با پیاز و ۲ تا ۳ لیوان آب می گذاریم با حرارت ملایم بپزد، سپس اسفناج را شسته درشت خرد می كنیم و كمی تفت می دهیم تا آب آن كاملا كشیده شود، آلو را شسته و همراه با اسفناج به گوشتی كه آب آن كشیده شده اضافه می كنیم و میگذاریم نیم ساعت این موادهمراه با نمك و فلفل و آبلیمو بپزند تا به روغن بیفتد.ممكن است این خورش را با لوبیا یا لپه نیز طبخ نمایند كه در این صورت ۱۰۰ گرم از این حبوبات می توان استفاده نمود.

روشهای مختلف پخت بوقلمون-9pY6j4TnrV

خورش فسنجان باگوشت بوقلمون

موادلازم

گوشت سینه بوقلمون نیم كیلو
مغز گردو چرخ شده نیم كیلو
پیاز سرخ كرده ۳ تا۴ قاشق سوپخوری
رب انار ۴ تا ۵ قاشق سوپخوری
شكر در صورت دلخواه
نمك

طرز تهیه:

گوشت سینه بوقلمون را با پیاز و ۳ تا ۴ لیوان آب و گردووكمی نمك در ظرف مناسبی ریخته روی حرارت ملایم میگذاریم رب انار را نیم ساعت اواخر پخت اضافه می كنیم و اجازه می دهیم تا كاملا جابیفتد.

 

روشهای مختلف پخت بوقلمون-zp7FmJfkkK

خورش قوررمه سبزی باگوشت بوقلمون

مواد لازم

گوشت بوقلمون نیم كیلو
سبزی شامل تره،جعفری،شنبلیله به مقدار كم یك كیلو
لوبیا ۱۰۰ گرم
لیمو عمانی درسته ۳ تا ۴ عدد
گرد لیمو عمانی۱ قاشق سوپخوری
پیاز سرخ كرده ۲-۳ قاشق سوپخوری
روغن و نمك وفلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

گوشت را با لیمو عمانی های درسته پیاز و لوبیا و ۲ لیوان آب می گذاریم بپزد تا نیم پز شود بعد سبزی خرد شده را تفت می دهیم و داخل گوشت می ریزیم و در نهایت نیز نمك و گرد لیمو را به آن اضافه می كنیم و میگذاریم به روغن بیفتد.

روشهای مختلف پخت بوقلمون-PCuQ7zQvqq

جوجه كباب یا شنیسل بوقلمون

مواد لازم

گوشت بوقلمون بدون استخوان ۱۰۰۰ گرم
سركه یك چهارم لیوان
روغن، یك چهارم لیوان
ماست یك لیوان
سیر رنده شده یك حبه
پیاز متوسط خُرد شده یك عدد

طرز تهیه

سركه، روغن، پیاز، ماست و سیر رنده شده را با هم مخلوط كرده و گوشت را به تكه های كوچك خرد می كنیم. گوشت را به مدت حداقل ۸ ساعت در این مواد خوابانده و درب ظرف حاوی مواد را میبندیم. پس از زمان لازم گوشت آماده كباب شده یا كوبیده شدن و تركیب با آدر سوخاری و شنیسل شدن میباشد.

 

روشهای مختلف پخت بوقلمون-SjtAhnnRCu

خورش بوقلمون

مواد لازم :

گوشت بوقلمون ۳۰۰ گرم
سیب‌زمینی دو عدد
شوید خشك دو قاشق غذاخوری
پیاز خلال شده یك عدد
تخم آفتا‌ب‌گردان یك قاشق غذاخوری
روغن‌زیتون سه تا چهار قاشق غذاخوری
آب، نمك و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه خورش بوقلمون :

گوشت بوقلمون را به تكه‌های ریز قیمه‌ای درآورده و به مدت یك ساعت در پیاز و زعفران قرار داده و در یخچال بگذارید.سپس گوشت‌ها را به همراه پیاز و روغن‌زیتون روی حرارت ملایم بگذارید و تفت دهید، بعد دو لیوان آب به مواد اضافه كنید و بگذارید به مدت ۴۵ دقیقه بپزد تا گوشت نرم شود.آن‌گاه سیب‌زمینی‌ و تخم آفتابگردان را اضافه ‌كنید.وقتی گوشت و سیب‌زمینی پخت و آب خورش غلیظ شد، در ظرف موردنظر بكشید و در صورت دلخواه یك قاشق روغن‌زیتون روی آن بریزید.در ضمن، می‌توانید این خورش را با نان و برنج میل كنید.

روشهای مختلف پخت بوقلمون-HJdjMIFcOZ

بوقلمون شكم پر

مواد لازم :

بوقلمون ۴ كیلو
سیب ۲ كیلو
كره ۲۵۰ گرم
ماكارونی ۳۰۰ گرم
آرد ۳ قاشق سوپخوری
شكر ۱ پیمانه
گوجه فرنگی ۵/۰ كیلو
هویج ۴ عدد
سبزی معطر یك دسته
سیر ۲-۱ حبه
آب لیمو به مقدار كافی
نمك و فلفل به مقدار كافی
برگ بو چند برگ اگر تازه نداشتید از عطاری ها بخرید.

طرز تهیه :

بوقلمون را به دقت تمیز می كنیم و می شوئیم . داخل شكم آن كمی نمك و فلفل می پاشیم. بعد ماكارونی را در آب و نمك می جوشانیم تا كاملا نرم شود. آنگاه ۷ عدد از سیب های یك اندازه و سالم را كنار می گذاریم و بقیه را پوست می كنیم. سپس یك سوم از كره را درظرفی می ریزیم و روی آتش می گذاریم. بعد از اینكه كره آب شد ، سیب های خرد شده را در كره كمی سرخ می كنیم و ماكارونی را به آن اضافه می كنیم و هم می زنیم. بعد از مدت كمی از روی آتش برمی داریم . شكر را درظرف كوچكی می ریزیم و روی آتش ملایم می گذاریم و مرتب بهم می زنیم تا طلائی شود. آنگاه نصف استكان آب جوش داخل شكر كارامل شده می ریزیم و می گذاریم چند جوش بزند تا ذرات شكر كارامل شده و كاملا حل شود. بعد نصف این شربت را با مخلوط فوق هم می زنیم و داخل شكم بوقلمون را با این مواد پر می كنیم و آن را می دوزیم . بقیه روغن را در ظرفی می ریزیم و روی آتش می گذاریم . داغ كه شد، اطراف بوقلمون را در این روغن سرخ می كنیم و ۳ لیوان آب می ریزیم . سبزی معطر ، چند حبه سیر ، ۲۰۰ گرم هویج خرد شده و بقیه سیب ها را داخل ظرف بوقلمون می ریزیم . حرارت را ملایم می كنیم و می گذاریم بوقلمون بپزد . در صورتی كه با این مقدار آب نپخت، یك لیوان آب دیگر اضافه می كنیم تا كاملاً بپزد. در اواخر طبخ سیب های درسته و گوجه برقانی را كنار بوقلمون می ریزیم تا آنها نیز بپزند، ولی له شوند . دسته سبزی معطر را از ظرف خارج می كنیم. بعد كمی نمك ، فلفل ، بقیه شربت كارامل و آب لیمو را داخل بوقلمون می ریزیم و می گذاریم چند جوش بزند. برای اینكه سس بوقلمون كمی غلیظ تر شود، یك قاشق سوپخوری سر خالی آرد را در ۵۰ گرم كره كمی سرخ كرده و نصف لیوان آب به تدریج داخل آرد سرخ شده می ریزیم ومرتب بهم می زنیم. وقتی آرد كاملا صاف شد، این سس را داخل بوقلمون می ریزیم و می گذاریم چند جوش بزند . بعد سس را از صافی رد می كنیم و بوقلمون را در دیس می گذاریم و نخ زیر شكم آن را خارج می كنیم . سیب های درسته پخته و گوجه برقانی را دور بوقلمون می چینیم و فاصله های سیب ها را با برگ جعفری تزیین می كنیم وكمی از سس بوقلمون را كه صاف كرده ایم روی بوقلمون می دهیم.

روشهای مختلف پخت بوقلمون-rlyfSfZB12

بوقلمون و خوراك سبزیجات همراه با فلفل

كلم پیچ و بوقلمون روش عالی پخت این غذا را خوشمزه تر و مغذی تر می‌كند. گوشت بوقلمون نسبت به گوشت گاو چرخ كرده كه معمولا در این غذا به كار می‌رود از چربی كمتری برخوردار است و كلم پیچ ارزش غذایی آن را بسیار بالاتر می‌برد، مشروط به این كه منبع غنی از ویتامین‌های كا و آ و ث و منگنز در آن وجود داشته باشد، كه این ویتامین‌ها تنها بخشی از مواد مغذی یافت شده در كلم پیچ می‌باشند.زمان پخت ۳۰ دقیقه

موادلازم:

۱عدد پیاز متوسط ساتوری خرد شده
۳عدد سیر متوسط خرد شده
یك پیمانه گوشت بوقلمون چرخ كرده
چهار مثقال فلفل سبز تو خالی شده
۱۵ مثقال گوجه فرنگی پوست كنده
چهار فنجان و یك قاشق سوپ خوری آب مرغ
جهار فنجان كلم پیچ ریز خورد شده
۱۵ مثقال لوبیای چشم بلبلی، با آب شسته شده و آب گرفته شده
۲ قاشق سوپ خوری پونه تازه كوهی خرد شده
۳ قاشق سوپ خوری سیلانترو تازه خرد شده
نمك و فلفل سیاه برای طعم آن

طرز تهیه:

سیرها و پیاز را خرد كرده و بگذارید به مدت حداقل ۵ دقیقه بماند تا خواص آن به حد عالی خود برسند.یك قاشق سوپ خوری از آب مرغ را در یك ظرف متوسط گرم كنید. پیاز را داخل آن ریخته به مدت ۵ دقیقه مرتب هم بزنید. سپس سیر و گوشت بوقلمون چرخ كرده را همراه با كمی‌نمك و فلفل اضافه كنید، همین طور ادامه دهید و ۵ دقیقه دیگر گوشت بوقلمون را داخل ظرفتان از هم دیگر جدا كنید

گوجه فرنگی، فلفل، آب گوشت بوقلمون را مخلوط كرده به آن اضافه كنید و بگذارید تا بجوشد، همراه با كلم پیچ خرد شده آن را هم بزنید، حرارت شعله را تا حد متوسط كم كنید و بگذارید تا ریز ریز به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد.لوبیا را اضافه كرده، بگذارید تا ۲ دقیقه دیگر آرام بجوشد، سپس سبزیجات دیگر، نمك و فلفل را به آن اضافه كنید.

 

روشهای مختلف پخت بوقلمون-6uf8UhnYyR

بوقلمون سرخ شده

مواد لازم:

یك قطعه سینه بوقلمون
نیم كیلو پیاز ریز سفید پخته شده
نیم كیلو كلم بروكسل پخته شده
نیم كیلو سیب زمینی ریز پخته
۲۵۰گرم سوسیس
۵تا۶ ورق كالباس
۲۰۰گرم كره
به مقدار كافی نمك وفلفل

طرزتهیه

بوقلمون را بدقت تمیز میكنیم وصد گرم از كره رادرقابلمه ای می ریزیم وروی آتش میگذاریم داغ كه شد دوطرف بوقلمون رادرروغن سرخ می كنیم تا كاملاطلائی شود یك دسته كوچك جعفری ویك دوعدد هویج خرد كرده ویك عدد پیاز خرد شده كنار بوقلمون میگذارم وكمی نمك وفلفل به بوقلمون می زنیم ویك لیوان آب بآن اضافه می كنیم وحرارت را ملا یم می نمائیم تا بوقلمون كاملا بپزد درصورتیكه آب بوقلمون تمام شده باشد ولی هنوز نپخته باشد كمی آب اضافه می كنیم . باید توجه داشت وقتی بوقلمون پخته شده باشد دوتا سه قاشق بیشتر آب نداشته باشد بعد بوقلمون را میگذاریم كاملاسرد شود وبا كارد تیزی آنرا ورقه ورقه نازك میبریم بعد دیس مطابق شكل با سبزی های پخته شده وسوسیس می چینیم آنگاه سس بوقلمون راصاف وگرم می كنیم وروی بوقلمون میدهیم ممكن است دوطرف دیس را با پوره سیب زمینی درقیف تزیین كنیم وورقه های كالباس را بالا ی پوره ها یك گوشه دیس قرار می دهیم.

ماكارونی با بوقلمون

گوشت چرخ كرده بوقلمون كه از تركیب ران و سینه بوقلمون تشكیل میشود،میتوان به عنوان جایگزین گوشت چرخ كرده گوسفند و گوساله در غذاهایی مانند ماكارونی ،لوبیا پلو و كباب تابه ای استفاده كرد.گوشت چرخ كرده را با پیاز داغ ،نمك و فلفل و زردچوبه تفت میدهیم،تاگوشت طلایی رنگ شود.سپس یك حبه سیر خرد شده را به همراه كمی گرد لیمو و سه تا چهار قاشق رب گوجه فرنگی اضافه كرده تفت میدهیم و با كمی آب میگذاریم پانزده دقیقه بجوشدو سپس آنرا به ماكارونی آبكش شده اضافه میكنیم ومیگذاریم خوب دم بكشد.

 

روشهای مختلف پخت بوقلمون-7BnXnFCICO

خورش قارچ با بوقلمون

سینه بوقلمون را به تكه های كوچك تقسیم میكنیم و آنرا در پیاز داغ،نمك ،فلفل و زردچوبه تفت میدهیم تا طلایی شود.سپس لوبیا و قارچ خردشده را به آن اضافه میكنیم وتفت میدهیم تا زمانیكه آب قارچ تمام شود،حالا هویج را به آن اضافه كرده و با مقداری آب میگذاریم بپزد تا خورش جا بیفتد

باقالی پلو با گوشت بوقلمون

ابتدا ران(ساق) بوقلمون را در پیاز داغ و ادویه تفت داده در ادامه با اضافه كردن مقداری سیرتفت دادن را به اتمام میرسانیم.ساق بوقلمون تفت داده شده را در قابلمه ای كه حاوی آب است ،به مدت یك ساعت میپزیم .اگر از زودپز استفاده میكنیدسطح آب باید پایینتر از ساقها قرار بگیرد.در طول طبخ میتوان از طعم دهنده هایی مانند فلفل دلمه ای ،هویج،برگ بو،ساقه كرفس و ….استفاده كرد.وقتی كه آب گوشت غلیظ شددارچین و زعفران ساییده شده را به آن اضافه میكنیم.خوراك آماده شده را هم میتوان با شوید باقالا پلو دم كرد و هم میتوان در ظرفی جدا سروكرد.

 كباب تابه ای با گوشت بوقلمون

طرز تهیه گوشت بوقلمون به منظور تهیه كباب تابه ای با گوشت بوقلمون توصیه می شود گوشت ران و گوشت سینه بوقلمون را تركیب نموده و پس از چرخ كردن كامل، با پیاز و سیر رنده شده همراه با ادویه جات مختلف و مقداری نمك به خوبی تركیب نمایید. در صورت تمایل می توانید از تركیب گیاهان خشك شده مانند نعناع، مرزه كوهی و یا آویشن به عنوان طعم دهنده استفاده كنید. به اندازه یك كوفته از تركیب تهیه شده برداشته و پس از فرم دادن به شكل شامی و یا كباب ماهیتابه ای در مقدار كمی روغن گیاهی مانند روغن زیتون بدون بو و یا روغن ذرت، سرخ و نوش جان نمایید.

 

روشهای مختلف پخت بوقلمون-1RfqVzf28x

ارزش غذایی گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون دارای میزان بسیار زیادی از اسیدهای آمینه و پروتئین و میزان بسیار كمی از چربی های اشباع، كلسترول و چربی های ذخیره شده در بافت است. ارزش غذایی این خوراكی به دلیل میزان بسیار زیادی از ویتامین ‌های خانواده b ، حجم بالایی از عناصر و املاح معدنی مانند منیزیم، آهن، مس، پتاسیم و روی است. ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون خام به همراه پوست، ۱۴۱ كیلو كالری، ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون خام بدون پوست، ۱۱۲ كیلو كالری، ۱۰۰ گرم از سینه بوقلمون ۱۵۷ كیلو كالری و ۱۰۰ گرم از گوشت ران بوقلمون دارای ۱۴۴ كیلو كالری مصرفی است.

مزه دار كردن گوشت بوقلمون

مزه دار كردن گوشت سینه و ران بوقلمون یكی از مراحل بسیار مهم در طرز تهیه گوشت بوقلمون و طبخ خوشمزه و لذیذ این خوراكی پرطرفدار بوده و به روش‌های متفاوت ایجاد خواهد شد.

۱- استفاده از گیاهان خشك شده

یكی از مهمترین تركیبات طعم دهنده به خوراكی های مصرفی از جمله گوشت قرمز و سفید، ادویه جات و گیاهان خشك شده هستند. بدین منظور می توان مقداری مرزه كوهی خشك شده، آویشن خشك شده، رزماری و یا شوید كوهی خشك شده را تركیب نموده و پس از مخلوط كردن با مقدار بسیار كمی نمك و روغن زیتون بدون بو، به همراه پوست لیمو ترش خشك شده، روی گوشت بوقلمون مالیده و اجازه دهید ۲۴ ساعت در یخچال مزه دار شود.

۲- استفاده از ادویه جات

یكی دیگر از طعم دهنده های مواد غذایی، ادویه جات مختلف هستند. زردچوبه، پودر پاپریكا، فلفل سیاه، پودر سیر، جوز هندی، فلفل قرمز و سماق كوهی به همراه مقداری از روغن های گیاهی، گزینه بسیار مناسبی به منظور مزه دار كردن گوشت بوقلمون و ایجاد لطافت در هضم آن به شمار می آیند.

۳- سركه و یا آبلیمو

یكی از پرطرفدارترین طعم دهنده های طبخ مواد گوشتی در سطح بین المللی، آبلیمو و یا سركه است. به منظور مزه دار كردن گوشت قسمت های مختلف بوقلمون توصیه می شود مقداری از آب لیمو ترش تازه، سركه، نمك و سایر ادویه جات پودر شده را تركیب نموده و به واسطه یك سرنگ بزرگ به قسمت های ضخیم گوشت بوقلمون مانند سینه تزریق نمایید. این كار منجر به نفوذ مواد طعم دهنده به بافت داخلی گوشت ‌بوقلمون شده و عطر و طعم لذیذی در آن ایجاد خواهد نمود.

روش مناسب تكه كردن گوشت بوقلمون چگونه است؟

مرحله اول: بوقلمون را روی تخته خردكن گوشت قرار داده و با استفاده از یك چاقوی تیز، محل اتصال ران بوقلمون به سینه را برش داده و ران بوقلمون را جدا نمایید.
مرحله دوم: در صورت تمایل به جدا كردن ساق از ران، چاقو را در محل اتصال این دو بخش از پای بوقلمون قرار داده و با وارد كردن ضربه، ساق و ران بوقلمون را از یكدیگر جدا نمایید.
مرحله سوم: با قرار دادن چاقوی تیز در خط میانی سینه گوشت بوقلمون، سینه را از خط جناغ به دو نیم كرده و محل اتصال سینه به بال را با ایجاد یك برش از یكدیگر جدا نمایید.

طرز تهیه سس بوقلمون

سس یكی از افزودنی های پرطرفدار و طعم دهنده به مواد غذای مختلف است. سلامت سس تهیه شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و طیف وسیعی از ذائقه افراد مختلف را در بر خواهد گرفت. امروز با توجه به تنوع مواد غذایی و متدهای آشپزی، انواع مختلفی از سس خوراك بوقلمون در عطر و طعم های متفاوتی تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یكی از انواع سس های پرطرفدار و بسیار خوشمزه مخصوص بوقلمون، سس گریوی است.
به منظور تهیه این سس بسته به میزان مورد نظر، مقداری از آب بوقلمون و یا آب گوشت را با دو قاشق مرباخوری آرد سفید به خوبی مخلوط نموده و پس از اضافه كردن ادویه‌ های مختلف و در صورت دلخواه ۲ قاشق آب لیموی تازه، تركیب تهیه شده را با چند پیمانه دیگر آب بوقلمون روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید سس مورد نظر به خوبی قوام آمده و سنگین شود. سپس زیر شعله را كم كرده و پس از ۵ دقیقه سس را از روی حرارت بردارید.

روشهای مختلف پخت بوقلمون-c6QWx8o1Bg

خواص بی نظیر بوقلمون

*از جمله مهم‌ترین خاصیت‌های بوقلمون تریپتوفان موجود در گوشت آن است كه برای یك خواب راحت و عمیق بسیار مورد نیاز است. این اسید آمینه نقش موثری در ساخته شدن ماده‌ای به نام سروتونین در مغز و دستگاه گوارش دارد؛ سروتونین باعث آرام‌بخشی و نشاط آوری در فرد شده، استرس را كم كرده و روند اختلال خواب را بهبود می‌بخشد.

*اگر مبتلا به چربی بالای خون هستید و نمی‌توانید زیاد گوشت قرمز مصرف كنید بهتر است بوقلمون را جایگزین آن كنید. طبع گوشت بوقلمون گرم و تر است و مصرف آن برای افراد سرد مزاج بهتر است. افراد گرم مزاج بوقلمون را با سماق و گشنیز میل كنند.

*گوشت بوقلمون سرشار از سلنیوم، روی، پتاسیم، ویتامین A و گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ و منیزیم است. این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت سیستم بدن برای مقابله با عفونت‌های دستگاه تنفسی ناشی از ویروس كرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار ضروری هستند.

*گوشت بوقلمون بسیار مقوی بوده و مصرف آن برای كودكان و سالمندان به خصوص در روزهای سرد سال مفید است. ۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیك مورد نیاز بدن را تأمین می‌كند.

*مصرف گوشت بوقلمون در دوران بارداری بسیار توصیه شده است. البته به خاطر اینكه گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین A است بهتر است در سه ماهه اول بارداری مصرف نشود. در سه ماه دوم و سوم بارداری گوشت بوقلمون كه ﻣﻨﺒﻊ ﻏﻨﯽ از اﻧﻮاع وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ B و وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ A اﺳت، ﺑﺮای زنان باردار به خصوص مبتلایان ﺑﻪ ﮐﻢﺧﻮﻧﯽ و افسردگی ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ. از سوی دیگر گوشت بوقلمون منبع عالی ویتامین هایگروه B مانند B3 و B6 است كه برای یك سالم بسیار توصیه می‌شود.

از دیگر خواص بوقلمون می توان به موارد زیر اشاره كرد :

كاهش كلسترول بد خون

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون كه بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و كلسترول كمتری از گوشت مرغ و گاو است.

جلوگیری از سرطان

اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T. لازم است. سلول‏های T. یك نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند كه سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند. در فقدان تریپتوفان، سلول T. فعال می‏میرند.

ایجاد آرامش و سرحالی

ناقلین عصبی از اسید‌های آمینه تشكیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام “سروتونین” از اسید آمینه تریپتوفان تشكیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود؛ لذا مصرف غذا‌هایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.

در یك بررسی، به ۱۵ خانمی كه سابقه‌ی ابتلا به افسردگی داشتند، دو نوع تركیب اسید آمینه‏‏ای دادند. یك نوع تركیب دارای اسید آمینه تریپتوفان بود و دیگری آن را نداشت. بعد از مصرف تركیب بدون تریپتوفان، ۱۰ تا از این خانم‏ها دچار علائم افسردگی موقتی، ولی قابل توجه شدند. ولی بعد از مصرف تركیب حاوی اسید آمینه تریپتوفان هیچ نوع تغییری در روحیه و حالت روانی این خانم‏ها مشاهده نشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مدارك زیادی وجود دارد كه نشان می‏ دهد اسید آمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یك مطالعه روی موش‏ها نشان داد كه متابولیت‏های تریپتوفان (مولكول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر دارو‌هایی را دارند كه برای كاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند. بیماری ام اس یك نوع بیماری‏ مربوط به سیستم ایمنی بدن است.

افزایش هورمون تستوسترون

پروتئین موجود در گوشت بوقلمونی كه به طور طبیعی (بدون استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی) پرورش داده شده است، میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان، در حد مطلوب نگه می‏دارد. ولی هورمون‏هایی كه در پرورش بوقلمون‏های صنعتی استفاده می‏شوند، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزایش و هورمون تستوترون را كاهش می‌دهند.

كمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسّن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و كاهش فعالیت هورمون تستوسترون می‏شود. كاهش اثر تستوسترون باعث كاهش عملكرد جنسی و توده عضلانی و گلبول‏های قرمز خون می‏شود و منجر به پوكی استخوان می‏گردد.

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون كه بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و كلسترول كمتری از گوشت مرغ و گاو است.

بهبود كم ‏خوابی

اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‏خوابی مزمن می‏شود.

هشدار:

گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی كم مصرف كنند.

گوشت بوقلمون دارای مقدار كمی اگزالات است؛ لذا بیماران مبتلا به سنگ كلیه اگزالاتی، خیلی كم باید آن را بخورند.

بوقلمون‏هایی كه به طور طبیعی و ارگانیك پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیكی در بدن خود ندارند.

تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد؛ لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا كنید.

چرا پس از خوردن گوشت بوقلمون، حتی به مقدار جزئی، احساس ناراحتی و سنگینی در معده میكنم؟ همچنین مصرف مجاز این گوشت به چه اندازه می‌باشد.

گوشت بوقلمون برای هضم سنگین است و در صورت احساس ناراحتی در معده، آن را مصرف نكنید. می‌توانید از گوشت‌های سفید دیگر به جای آن استفاده كنید مثل گوشت مرغ و ماهی؛ و روزانه باید ۳-۲ واحد گوشت مصرف كنید. هر واحد گوشت ۳۰ گرم (به اندازه یك قوطی كبریت) است. هر عدد تخم مرغ نیز یك واحد گوشت محسوب می‌شود.

آیا مصرف گوشت بوقلمون برای بیماران دیابتی هم مفید است؟

مصرف گوشت بوقلمون به بیماران دیابتی پیشنهاد می‌شود، چرا كه به سبب دارا بودن چربی‌های اشباع شده كم، پروتئین بالا و درصد كربوهیدرات پایین، سبب پایین آوردن گلوتن اندكس شده و در نتیجه برای بیماران دیابتی فاقد كلسترول بالا مفید است. همچنین به سبب درصد بسیار كم چربی‌های اشباع شده در این گوشت، مصرف آن برای اشخاصی كه دارای كبد چرب می‌باشند مناسب است. اما میزان سدیم در گوشت بوقلمون ۳۳۵ میلی‌گرم در یك واحد گوشت ۳۳۰ گرم است.

به همین سبب خوردن گوشت بوقلمون به میزان زیاد، به بیماران قلبی پیشنهاد نمی‌شود. در صورتی كه نمی‌خواهید دچار بیماری‌های سرطان سینه، پروستات، بیماری MS، آرتروز، افسردگی و اعصاب شوید و ضمنا اسید اوریك، اوره و چربی خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف كنید.