ریپورتاژ آگهی
جاذبه‌های تاریخی كرمانشاه

جاذبه‌های تاریخی كرمانشاه

كشور پهناور ما ایران، شهرهای متنوع با ویژگی‌های گردشگری به خصوص خود را دارد؛ هر شهر ممكن است كه به دلایل تاریخی، هنری، فرهنگی، طبیعی و یا مجموعی از همه این ویژگی‌ها مورد توجه گردشگران ایرانی یا خارجی واقع شوند؛
  • 1401/01/07
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کرمانشاه
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : جاذبه‌های تاریخی كرمانشاه
تلفن : 66059000-021

كشور پهناور ما ایران، شهرهای متنوع با ویژگی‌های گردشگری به خصوص خود را دارد؛ هر شهر ممكن است كه به دلایل تاریخی، هنری، فرهنگی، طبیعی و یا مجموعی از همه این ویژگی‌ها مورد توجه گردشگران ایرانی یا خارجی واقع شوند؛ كرمانشاه یكی از همین شهرهایی است كه مجموع ویژگی‌های تاریخی، هنری، فرهنگی و طبیعی را در خود جای داده است و سالانه گردشگران زیادی برای گذراندن تعطیلات در فصول مختلف سال به این شهر سفر می‌كنند و از زیبایی‌های آن بهره‌مند می‌شوند. شهر كرمانشاه، مركز استانی با همین نام در منطقه مركزی غرب ایران است. این شهر همچنین بزرگ‌ترین شهر كردنشین ایران محسوب می‌شود. در این مقاله بخش كوچكی از مهم‌ترین دیدنی‌های كرمانشاه را به شما معرفی خواهیم كرد پس اگر قصد خرید بلیط هواپیما تهران كرمانشاه را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید و آگاهانه سفر كنید.

جاذبه‌های تاریخی كرمانشاه-HVUwt1TBNa

بیستون

اگر بگوییم اولین چیزی كه با شنیدن نام كرمانشاه در ذهن شنونده نقش خواهد بست بیستون است، اغراق نكرده‌ایم. این اثر تاریخی و فرهنگی كه به محوطه بیستون نیز مشهور است از ارزش ملی و جهانی زیادی برخوردار است. به طوری كه ۲۸ اثر از آثار تاریخی بیستون در فهرست آثار ملی ایران و ۱۳ اثر به همراه سنگ‌نبشته در سال ۲۰۰۵ در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت جهانی رسیده است.
سنگ‌نبشته بیستون بزرگ‌ترین اثر سنگ‌ نبشته جهانی و اولین اثر با محتوای حكاكی روی سنگ به زبان پارسی است كه قدمت آن به دوره هخامنشیان باز می‌گردد و از مهم‌ترین متن‌های تاریخی در دوره هخامنشیان است؛ به این منظور این سنگ نبشته یكی از مهم‌ترین اسناد تاریخی و فرهنگی ملت ایران به شمار می‌رود و مشتاقان زیادی را هرساله به سوی خود جذب می‌كند.
جالب است بدانید كه ریشه لغوی كلمه بیستون به كلمه بغستان به معنی جایگاه خدایان گرفته شده است كه بخش اول آن یعنی «بغ» به معنی خدا و بخش دوم كه شامل «ستان» است به معنی جایگاه، سرزمین و مكان است. این واژه در طی سال‌ها دچار تغییر و تحولات اساسی شد بدین صورت كه در زبان پهلوی بهیستان و سپس بهیستون خوانده می‌شد كه معنی آن به معنای ستون نیكو است اما در طی محاوره این كلمه دستخوش تغییرات بسیاری شد تا جایی كه امروزه به آن بیستون به معنی بدون ستون گفته می‌شود.

طاق بستان

یكی از ارزشمندترین آثار تاریخی كشور ایران طاق بستان است كه در كرمانشاه قرار دارد. قدمت این بنا به دوره ساسانیان باز می‌گردد و از دو طاق بزرگ و كوچك تشكیل شده است، طاق بزرگ‌تر مربوط به تاج‌ گذاری خسرو پرویز و طاق كوچك‌تر مربوط به تاج‌ گذاری شاهپور دوم و سوم است، بر روی سنگ نگاره‌ها نیز می‌توان تصاویر مربوط به تاج‌ گذاری اردشیر دوم را دید. هر ساله تعداد بسیار زیادی از افراد تاریخ‌دوست ایران و كشورهای اطراف برای دیدن این بنای مشهور به كرمانشاه سفر می‌كنند.

باغ گل‌ها

جاذبه‌های تاریخی كرمانشاه-8fPadk4ys6

اگر از افراد طبیعت ‌گردی هستید كه این مقاله را دنبال می‌كنید، باید بگوییم كه این قسمت از مطلب، بخش مورد علاقه شما خواهد بود. باغ گل ‌ها در كرمانشاه كه در سال ۹۱ در این شهر احداث شد، لقب اولین پارك گل‌ها در غرب كشور را دارا است. باغ گلها كرمانشاه، میزبان انواع و اقسام گل‌های بومی و غیر بومی ایران است به این صورت كه در این باغ علاوه بر گل‌های بومی ایران می‌توانید از تماشای گل‌های ژاپنی، ایرانی، فرانسوی و ایتالیایی لذت ببرید. این قسمت از شهر مانند رویایی است كه به حقیقت پیوسته است و یكی از دلایل اصلی خرید بلیط هواپیما برای سفر به این شهر با مقصود گردشگری به شمار می‌رود.

تكیه معاون ‌الملك

از دیگر دیدنی‌های شهر كرمانشاه كه از نظر معماری نیز زبانزد است می‌توان به تكیه معاون الملك اشاره كرد. این اثر پرشكوه كه مربوط به دوره قاجار است، این محل در دوران قاجار محل برگزاری سوگواری ها بود. بر روی دیوار این عمارت خیره كننده، نقاشی‌هایی كه به واقعه كربلا و داستان های قرآنی اشاره دارند وجود دارد.
وجود رنگ آبی در معماری این تكیه باعث ایجاد تركیب دلنشینی بین طراحی بی نقص و زیبایی شناسی رنگ ها شده است. این عمارت در كنار باقی آثار تاریخی و هنری كه در ایران بنا شده است و وجود دارد از اهمیت گردشگری ویژه‌ای برخوردار است.

مسجد عماد الدوله

تكیه معاون الملك تنها بنای دینی باشكوه كرمانشاه نیست بلكه مسجد عمادالدوله هم به عنوان شاهكار معماری و هنر ایرانیان شناخته می‌شود. این مسجد با معماری حیرت آور و چشم نواز خود سالانه چشم‌های بسیاری را به خود متمركز می‌كند. طاق، گنبد، دیوار های منقش و كتیبه‌های تاریخی روی آن كه گویی تاریخ را با هنر سرشته ‌اند، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد. اگر شما هم شیفته معماری ایرانی هستید حتما از این مسجد دیدن كنید.

بازار نان برنجی

مگر می‌شود كه كسی به كرمانشاه سفر كند و بدون خرید سوغاتی‌های خوشمزه این شهر به محل زندگی خود برگردد؟
سفر به كرمانشاه بدون امتحان كردن محصولاتی همچون كاك، شیرینی خرمایی و نان برنجی غیر ممكن است. این شیرینی‌های خوشمزه در بازار نان برنجی كرمانشاه به وفور یافت می‌شوند و علاوه بر این كه می‌توانید این مزه های جدید را امتحان كنید بلكه می توانید به عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود ببرید. نان برنجی نوعی شیرینی محبوب در این شهر شناخته می شود كه از آرد برنج، روغن مرغوب، شكر، هل و گلاب تشكیل شده است.

قله پراو

كوهستان پرو یا پراو در مجاورت شهر كرمانشاه واقع شده است و وسعتی حدود ۱۰۲۰ كیلومتر مربع دارد. كوهستان پرو یا پراو از قرارگیری مجاورتی كوه‌ های متعددی چون قرال، دوقرال، راق چرمی، دار بید عالیور، بلوچ، میرادال، واسه، شاه نشین، كمر سیاه و … تشكیل شده است. بلندترین قله كوهستان پراو با ارتفاع ۳۳۵۷ متر با نام شیخ علی خان مشهور است. مهم ترین و ژرف ترین غار خاورمیانه به عمق ۵۷۲ متر به نام غار پررو یا پروا در دامنه جنوبی قله قته چرمی واقع شده است. كوه هوجیر در شرق كوهستان پر رو واقع شده است و به وسیله دره رودخانه دینور از این كوهستان جدا می‌ شود و كوهستان كوچكی را به وجود می آورد. بهترین مسیر صعود به قله كوه پررو از تنگ گنشت به ده مانگ هلات و سپس به سوی قله است.

جاذبه‌های تاریخی كرمانشاه-l0Fr97OFWy
غار پرو یا پراو از مخوف‌ترین محل‌های ایران به شمار می‌رود؛ برای رسیدن به این غار در ابتدا باید بیش از ۳۰۰۰ متر از كوهستان پراو به سمت بالا صعود كرد و سپس به دهانه طولانی‌ترین غار عمودی ایران دست خواهیم یافت. با این كه اولین كسانی كه در دل این غار به اكتشاف پرداختند ایرانی نبودند اما سرانجام در سال ۱۳۷۲، دو كوهنورد كرمانشاهی توانستند ۱۲ روز را در این غار سپری كنند و تا پایان آن را بپیمایند. این غار به اورست غار های جهان مشهور است. پیمایش این غار بسیار مشكل محسوب می‌شود اما پس از آن‌ كه این دو كوهنورد توانستند آن را پیمایش كنند افراد بسیاری نیز پس از آن دست به تلاش ردند اما متاسفانه در طول این سال ها حدود ۵ نفر در این غار جان سپردند.
علاوه بر این‌ها كرمانشاه هزاران دیدنی باشكوه و مكان‌های تفریحی جالبی دارد كه نام بردن تك تك آن ها شاید ممكن نباشد. اما با خرید بلیط هواپیما به مقصد كرمانشاه می‌توانید انتخاب كنید كه از هیجان غار پراو بهره‌مند شوید یا تنها از چشم‌نوازی معماری عماد الدوله لذت ببرید؛ زیرا در هر صورت كرمانشاه هرگز انتظارات شما را از یك شهر پایین نخواهد آورد و می توانید از تجربه های جدید در این شهر زیبا لذت ببرید.