ریپورتاژ آگهی
چرمهین

چرمهین

چـِرمَهین از شهرهای استان اصفهان در بخش باغ بهادران ،شهرستان لنجان زرین شهردر مركز ایران است. نزدیك‌ترین شهر به چرمهین باغ بهادران است كه در ساحل زاینده رود قراردارد.
  • 1400/11/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : چرمهین
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در بخش باغ بهادران ،شهرستان لنجان زرین شهر
تلفن : 66059000-021

چـِرمَهین از شهرهای استان اصفهان در بخش باغ بهادران ،شهرستان لنجان زرین شهردر مركز ایران است. نزدیك‌ترین شهر به چرمهین باغ بهادران است كه در ساحل زاینده رود قراردارد. جمعیت چرمهین ۱۳۵۶۸ نفر (سرشماری سال۱۳۹۰) است. از نام‌های قدیم‌تر آن قلعهٔ چَرمی بوده‌است .

پیشینه تاریخی

بیشتر نوشته‌های تاریخی چرمهین به زمان صفوی و اشغال توسط افغانها منتهی می‌شود هرچند سرانجام با شكست افغان‌ها به‌دست علیمردان خان بختیاری افغانها از اصفهان و منطقه رانده شدند اما منطقه لنجان تا مدت‌ها رونق پیشین را بازنیافت تا زمان مشروطه كه یكی از پایگاه‌های مجاهدین برای فتح اصفهان و تهران شد و با وزارت صمصام السلطنه بختیاری و حكومت بر اصفهان رفته‌رفته دوباره لنجان رو به آبادی گذاشت.

در زمان جنگ جهانی اول كه حكومت مركزی ایران بسیار ضعیف شده بود، شرایط اضمحلال سیاسی و عُسرت اقتصادی منجر به قحطی و طغیان دهقانان و خوانین هر منطقه شده بود، در مناطق مركزی ایران نایب حسین و ماشااله خان كاشی دست به شرارت زده بودند. در نجف آباد و حومه رضاخان جوزدانی و در لنجان جعفرقلی‌خان چرمهینی و علی‌نقی‌چی چرمهینی با تنفگچی‌های خود كه از دهقانان و ستمدیدگان بودند، حمله به كاروانها و یا اخذ عوارض راهداری از ایشان، درگیری با نیروهای دولتی، حمله به كاروانهای نیروهای انگلیسی و روسی و غارت اموال ایشان را در پیش گرفته بودند و برای سالیانی بر این نواحی چیره شده بودند كه در پایان توسط نیروهای دولتی و سردار ظفر بختیاری در جنگهای خونینی از پای درآمدند و در اصفهان به دار آویخته شدند.

اماكن دیدنی

آبشار شاه لولاك و پارك گل‌ها از نقاط دیدنی شهر هستند.

كارخانه ذوب آهن اصفهان از بزرگ‌ترین صنایع شهرستان است. كارخانه صنایع دفاعی ایران،مجتمع فولاد مباركه، كارخانه نوید منگنز، كارخانه سیمان سپاهان و زرین خودرو از جمله صنایع در این منطقه‌اند.

بلوار آبشار شاه لوكاك ، خیابان گلستان شهدا، محله مرادآباد و امین آباد، خیابان استقلال، خیابان یاس، محله فرهنگیان، بلوار آیت‌الله ارباب، بلوار بسیج، میدان شهدا، بلوار امام خمینی از معابر اصلی شهر هستند.

در دهه‌های اخیر با توجه به احداث صنایع عظیم دراین شهرستان و كشاورز و دامدار بودن بیشتر مردم بومی منطقه بسیاری از نیروهای فنی از سایر نقاط كشور به‌ویژه خوزستان و چهارمحال بختیاری با توجه به اشتغال فنی قبلی (صنایع فولاد و نورد خوزستان، نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاهی) در این شهرستان ساكن شده‌اند.

مسجد ناروندی (مسجد امیرمومنین) این مسجد در ورودی شهر چرمهین قرار دارد و باسابقه یتاریخی حدود ۴۰۰ سال پیش می باشد.

چرمهین-crt8NiN2U6

چرمهین-r56USg7muU

چرمهین-Jtt6Df01Kd

چرمهین-wpDAEsiOSe