ریپورتاژ آگهی
راهنمای خرید چاقوی شكاری

راهنمای خرید چاقوی شكاری

طبیعت گردی و بیابانگردی یكی از شاخه های اكوتوریسم است كه در این گونه سفرها باید تجهیزات مخصوص و وسایل ضروری را با خود برد . چاقوی شكاری یكی از پركاربردترین ابزارهای سفر است
  • 1401/01/07
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

طبیعت گردی و بیابانگردی یكی از شاخه های اكوتوریسم است كه در این گونه سفرها باید تجهیزات مخصوص و وسایل ضروری را با خود برد . چاقوی شكاری یكی از پركاربردترین ابزارهای سفر است كه در بریدن طناب یا مواجهه با حیوانات وحشی برای حفظ سلامت و دفاع از خود لازم و ضروری می باشد و در این مطلب ما راهنمای خرید چاقوی شكاری مناسب سفر را آورده ایم تا با مطالعه آن هوشمندانه خرید كنید و بهترین چاقو را در وسایل خود داشته باشید .

 

راهنمای خرید چاقوی شكاری-CXVb091CCa

انواع چاقوی شكاری

چاقو های شكاری یا Hunting knife باتوجه به كاربردی كه دارند به چند دسته تقسیم می شوند. هر یك از این دسته ها مزایا و معایب خود را داشته و متقاضی باید باتوجه به نیاز و بودجه خود اقدام به خرید كند. با بررسی انواع چاقو و ویژگی های آن ها می توانید به راحتی گزینه مورد نظرتان را انتخاب كنیم.

چاقو شكاری جیبی / ضامن دار

چاقو های شكاری جیبی یكی از بهترین ایده هایی بود كه برای تجهیزات سفر ارائه شدند. این چاقو ها به دلیل مزایا و كارایی فراوان توانستند خیلی زود میان گردشگران محبوب شوند. از جمله مزایای چاقو های جیبی می توان به سبك بودن، كم جا، پركاربرد و … اشاره كرد. باتوجه به اینكه این چاقو ها اندازه كوچكتری نسبت به چاقو های ثابت دارند نباید انتظار چندانی به لحاظ قدرتی و استقامتی از آن ها داشت. ویژگی هایی از قبیل نوع تیغه، جنس دسته، ضامن چاقو و اندازه تیغه در خرید چاقو شكاری تاشو تاثیرگذار هستند.

راهنمای خرید چاقوی شكاری-sfSh23U9GM

چاقو ثابت

چاقو های با تیغ ثابت حرفه ای ترین نوع چاقو های شكاری هستند. این نوع چاقو ها استقامت و قدرت بیشتری داشته و برای كار های سخت تر استفاده می شوند. باتوجه به نوع، برند و كاربرد چاقو جنس تیغه های آن نیز متفاوت است. از دیگر مزایای چاقو های تیغه ثابت پروسه راحت تمیز كردن آن ها است. توجه داشته باشید كه این چاقو ها سنگین تر بوده و فضای بیشتری را اشغال می كنند. همچنین باید حتما برای چاقو غلاف تهیه كنید.

راهنمای خرید چاقوی شكاری-gw1CgRYk3K

چاقو شكاری چندكاره

چاقو های چندكاره به صرفه ترین نوع چاقو ها هستند. چاقو های چندكاره كم جا بوده و چندین قابلیت را یكجا دارند. برای مثال ابزار هایی مانند: قیچی، انبردست، دربازكن و … را در خود جای داده اند. البته نباید این موضوع را فراموش كرد كه باتوجه به اندازه این نوع چاقو های شكاری نباید انتظار مقاومت و استقامت زیادی از آن ها داشت. شما می توانید از این نوع چاقو حتی به غیر از مواقع سفر استفاده كرده و مشكلات پیش پاافتاده را حل كنید.این ابزارهای چندكاره از بزرگ تا كوچكش دارای طراحی سبك‌اند و ملزومات مورد نیاز را دارند. ابزارهایی مانند جاسوئیچی را می‌توان هرجایی حمل كرد اما فاقد قدرت‌ و تغییرپذیری هستند. می‌توانید آن را در جیب‌تان بگذارید و به كارهایتان رسیدگی كنید و آن را فراموش كنید تا زمانی كه به آن نیاز پیدا می‌كنید. ابزارهای چندكاره‌ی جیبی داراری سایز و اندازه‌های متناسبی هستند. آن‌ها به‌سادگی در جیب شلوار جا می‌گیرند، اما ساختار آن‌ها نسبت به مدل‌های ارگونومیك ضعیف‌تر است. این ابزارها نمونه‌ی كم حجم و سبك‌تر مدل اصلی هستند و مناسب برای پیاده‌روی یا فعالیت‌های دیگر‌اند. این ابزارها كارهای سنگین و سخت را هم می‌توانند انجام دهند، اما مدل بزرگ‌تر آن‌ها دوام و راحتی بیشتری دارند. بیشتر برای كمپینگ‌های ماشین استفاده می‌شوند و تقریبا همه‌ی این ابزارها دارای غلاف روی كمربند هستند.

راهنمای خرید چاقوی شكاری-x779vnuLMk

چاقو سرسوزنی

این مدل چاقو ها خاص تر بوده و كمتر گردشگری را با این دست چاقو ها می بینید. چراكه به خاطر كاربردی كه دارند انتخاب خاص تری محسوب می شوند. همانطور كه از اسم آن پیداست شكل و شمایل چاقو شبیه یك سوزن بزرگ بوده و برای پرتاب كردن و سوراخ مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای خرید چاقوی شكاری-eTj6eHuvUK

بررسی اجزای چاقو

بعد از چهار دسته بندی نامبرده شده، چاقو ها بر اساس نوع تیغه خود تقسیم بندی می شوند. تیغه ها نیز بر اساس طراحی و جنس به كاربرده شده در آن ها در گروه های مختلف قرار می گیرند. لازم به ذكر است كه هر یك از اجزای چاقوی شكاری جداگانه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دسته بندی های متفاوتی دارند.

جنس تیغه

چندین نوع آلیاژ و فلز در ساخت تیغه ی چاقو ها استفاده می شود. از جمله این مواد می توان به كربن، فولاد سخت، فولاد نرم، آلومینیوم، تیتانیوم و وانادیوم اشاره كرد. پركاربرد ترین و دم دستی ترین جنسی كه استفاده می شود فولاد است. فولاد سخت مقاومت بالایی داشته و در عین حال سخت تیز می شود. در عوض فولاد نرم وزن كمتری داشته و به راحتی تیز می شوند. تیغه های از جنس تیتانیوم نوع مرغوبی محسوب می شوند و زیباتر هستند. همچنین مقاومت خوبی داشته و ضد زنگ هستند ولی خوب چندان تیز محسوب نمی شوند.

بهترین تیغه برای چاقوی شكاری فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم است. چراكه این تیغه ها مقاومت بالایی داشته و تیغه های تیزی هستند. البته توجه داشته باشید كه در برخی از آن ها كربن نیز استفاده شده است. كربن به خودی خود مشكلی ندارد ولی اگر به مقدار زیاد در آلیاژ تیغه باشد، مقاومت چاقو كمتر می شود. در آخر یك تیغه مناسب باید سبك، تیز، مقاوم و ضد زنگ باشد.

فولاد ضد زنگ

اغلب تیغه‌ها از آلیاژ فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند تا در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد. ۳ آلیاژ محبوب برای ساخت چاقو وجود دارد: ۴۲۰HC: این فولاد ضد زنگ مقرون به‌صرفه است و در برابر فرسایش و ویژگی‌های حفظ لبه بسیار قوی است. ۱۵۴CM: این آلیاژ از بهترین فولاد ضد زنگ ساخته شده كه از كربن در آن برای سختی بیششتر و حفظ لبه‌ای تیز استفاده شده است.

S30V: ساختاری از فولاد ضد زنگ است كه با تركیب وانادیوم (مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و ساییدگی) برای حفظ لبه‌ی تیز مخلوط شده است.

 

راهنمای خرید چاقوی شكاری-KWPtj6pthh

فولاد با درجه‌ی كربن بالا
بعضی از چاقوها با درجه‌ی كربن بالا ساخته می‌شوند. این تیغه‌ها بسیار سخت‌اند و تیزی خود را حفظ می‌كنند، اما در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت كمتری دارند.

انواع تیغه

تیغه های چاقو های مخصوص سفر به ۵ دسته تقسیم می شوند. این ۵ دسته عبارتند از: تیغه قطره ای، تیغه خنجری، تیغه تانتو، تیغه سوزنی و تیغه سانتاكو. تیغه های قطره ای معمول ترین نوع چاقو ها هستند. این تیغه ها شبیه چاقو های معمولی بوده و به شكل اشك یا قطره هستند. این نوع تیغه در انواع سایز های چاقو ها استفاده شده و برای بریدن ( نه به صورت مستقیم و عمود ) مناسب هستند.

نوع بعدی تیغه خنجری بوده كه تا حدودی شبیه تیغه قطره ای است. با این تفاوت كه لبه پایینی صاف تر و لبه ی بالایی انحنای بیشتری دارد. این مدل تیغه بیشتر كاربرد نظامی دارد. به دلیل نوع تیغه می تواند مانند ساطور عمل كند و احتیاجی به كشیدن ( بریدن ) ندارد. اگر سایز این نوع تیغه افزایش یابد مقاومت آن كاهش پیدا می كند. مورد بعدی كه در چاقوی شكاری استفاده می شود، تیغه سنگین و مقاوم تانتو است. این تیغه كه شكل و شمایلی هندسی دارد نسبت به فشار و ضربه مقاوم بوده و مناسب برای بریدن اجسام سخت است.

تیغه سوزنی همانطور كه از اسمش پیداست تیغه ای نوك تیز بوده كه معمولا برای پرتاب كردن و فرو كردن در جسمی استفاده می شود. در گذشته از این نوع تیغه برای سر نیزه و شكار استفاده می كردند. مورد آخر سانتاكو بوده كه مانند ساطور است و هنگام ضربه، شی مورد نظر را می برد. البته ناگفته نماند كه هر روز چاقو ها و تیغه های تازه تری با تركیب مدل های مذكور روانه بازار شده و كاربرد های گوناگونی را تحت پوشش قرار می دهند.

جنس دسته

چاقو های شكاری با دسته های مختلفی به بازار عرضه می شوند. این دسته ها باتوجه به قیمت تعیین شده و نوع كاربرد چاقو تغییر می كنند. در حال حاضر انواع مختلف دسته های چوبی، پلاستیكی، فولادی، آلومینیومی، لاستیكی و یا تركیبی در بازار یافت می شوند. دسته ی چاقو یكی از مهم ترین بخش های این وسیله محسوب می شود. دسته چاقوی شكاری باید ارگونومی، خوش دست و محكم باشد. هنگام خرید توجه داشته باشید كه تیغه و دسته به خوبی چفت یكدیگر باشند و بیرون زدگی پرچ یا پیچ نداشته باشد. همچنین جنس دسته باید به گونه ای باشد كه از دست لیز نخورد.
دسته‌های پلاستیكی مقرون به‌صرفه‌اند و مقاوم در برابر آب و مواد لغزنده‌اند.

راهنمای خرید چاقوی شكاری-5pXvLrP686
دسته‌های لاستیكی هم بسیار خوش‌دست‌اند و در برابر آب مقاوم است اما دوام زیادی ندارند.

راهنمای خرید چاقوی شكاری-bqfyMi5nld
دسته‌های فولادی ضد زنگ و آلومینیومی بسیار با دوام‌اند اما در دست سرد و لغزنده‌اند.

راهنمای خرید چاقوی شكاری-pJpVRa68VY