ریپورتاژ آگهی
خوشمزه ترین شیرینی های شیراز

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز

شهر زیبای شیراز با داشتن بهار نارنج و گل محمدی مسلما بهترین شیرینی ها را هم دارد با ما همراه باشید تا خوشمزه ترین شیرینی های شیراز را برایتان نام ببریم
  • 1401/01/06
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

شهر زیبای شیراز با داشتن بهار نارنج و گل محمدی مسلما بهترین شیرینی ها را هم دارد با ما همراه باشید تا خوشمزه ترین شیرینی های شیراز را برایتان نام ببریم تا با رفتن به این شهر تاریخی و زیبا از شیرینی ها میل كنید و سوغات بیاورید .شیرینی های شیراز بسیار لذیذ هستند. شیراز شهر زیبایی هاست تا جاییكه لسان الغیب حافظ شیرازی در وصف این شهر چنین سروده است«خوشا شیراز و وضع بی مثالش/خداوندا نگه دار از زوالش». از جاذبه های گردشگری و طبیعی شیراز كه بگذریم از سوغاتی ها و شیرینی های خوشمزه شیراز نمی توان دل كند. شیرینی های شیرازی یكی از محبوب ترین شیرینی های ایرانی هستند كه طرفداران بسیاری دارند.

شیراز با باغ‌های باصفا، سروهای بلند قامت و بوته‌های گل سرخ، گل سرسبد شهرهای ایران است. اگر دلتان می‌خواهد هم به دل تاریخ هم به شهر شاعران شیرین سخن و هم باغ‌های زیبا سفر كنید، حتما به شیراز بروید.شیرینی های شیرازی نقش بسیار مهمی در پذیرایی و وعده های غذایی شیرازی ها دارند و به اصالت و خوش عطر بودن بسیار معروف است. این شیرینی ها در مناسبت های مختلف تهیه می شوند و به عنوان یكی از قسمت های پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از مواد مغذی و خوش عطر در پخت شیرینی های شیرازی باعث شده كه به یكی از معروف ترین شیرینی های ایرانی تبدیل شوند.

مسقطی

اولین شیرینی كه بعد از نام شیراز به ذهن شما می رسد مسقطی است. شیرینی مسقطی شیراز حالتی نرم و ژله ای دارد و تا آن را در دهان می گذارید آب می شود. مواد اصلی تشكیل دهنده ی مسقطی عبارتند از آب، نشاسته، شكر، روغن مایع، گلاب، جوهر لیمو و بسته به عطر و طعمش از زعفران یا طعم دهنده های دیگر درست می شود. در بیشتر شیرینی فروشی های شیراز مسقطی موجود است اما گردشگران باید از شیرینی فروشی های معتبر مسقطی تهیه كنند تا بهترین طعم و مزه آن را بچشند. بنابراین هر چه بیشتر هزینه كنید مسقطی های بهتری را نیز خواهید داشت. میل كردن این مسقطی های خوشمزه در كنار یك فنجان چای تازه دم بسیار لذت بخش است.

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-stROm6JQUL


كلوچه شیراز

تا اسم كلوچه می اید همه یاد كلوچه شمال می افتند، غافل ازینكه در مابقی شهرهای ایران از جمله شیراز هم كلوچه های خوشمزه ای پخته می شود كه امتحان آنها خالی از لطف نیست. كلوچه های شیراز به نسبت شهرهای شمالی كوچك تر است. عطر و طعم كلوچه های شیراز بی مثال است، با یك فنجان چای یا یك لیوان شیر بسیار می چسبد و مثل یك میان وعده كامل، شما را سیر می كند. كلوچه های خوشمزه ی شیراز از آرد برنج یا آرد سفید، تخم مرغ، شكر، روغن جامد و گلاب تهیه نمود.

طرز تهیه كلوچه های استان فارس به صورت عمده بسیار راحت است و در یك سینی فر می توان كلی از آن ها را جای داد. برای تزیین كلوچه ها معمولا آن ها را با سیاه دانه و دانه های ریز همچون خرفه تزئین می كنند. بر روی این كلوچه ها نقش و نگاری زیبا وجود دارد كه برای طرح دادن به آن ها از قالب های آماده استفاده می شود.

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-PbJhhpBCZu

رنگینك

رنگینك یكی از شیرینی های خوشمزه و بسیار مقوی برای همه به خصوص كودكان است زیرا شیرینی آن با خرمای سیاه است كه دارای خواص و انرژی زیادی است.طرز تهیه آن بسیار راحت است و نیازی به فر و پخته شدن ندارد. رنگینك در واقع از شیرینی های سنتی استان فارس به شمار می رود، رنگینك را بیش از همه در ماه رمضان برای سفره های افطار تهیه می كنند تا روزه داران با میل كردن آن انرژی لازم برای روزه داری را به دست بیاورند. رنگینك شیرازی را با خرما، آرد گندم، خاك قند یا شكر آسیاب شده و روغن است ولی برای مجلسی تر شدن معمولا در آن از پودر دارچین، گردوی خرد شده، پسته نیز استفاده می شود و بعد از آماده شدن باز هم با پودر قند یا پودر پسته و هل و دارچین تزئین می كنند تا حسابی طبع گرم به خودش بگیرد. این دسر انرژی زیادی دارد و برای افرادی كه پیاپی فشارشان به اصطلاح می‌افتد، باردارند و كودكان بسیار مناسب است.

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-keCqy466tA

یوخه یا كاك شیراز

شیرینی دیگری كه در این لیست قرار می گیرد یوخه یا كاك شیراز است. در بین اهالی شیراز این شیرینی بسیار طرفدار دارد. این نان از ورقه‌ های نازك خمیر است كه با استفاده از خمیر ور نیامده ی مخصوص درست می‌ شود.شیرینی یوخه، سبك، خوشمزه و پر انرژی است. نان یوخه یا كاك را از آرد گندم، شكر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب درست می‌ كنند. برای خوشمزه‌ تر شدن یوخه معمولاً روی آن پودر نارگیل، خلال پسته و یا خلال بادام می ریزند.

 

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-dKmitG51n8

حلوای خارك

حلوا خارك از جمله شیرینی ها و حلواهای خوشمزه تهیه شده در استان فارس و شهر شیراز و جهرم می‌ باشد. این حلوا برخلاف سایر حلواها بدون شكر و شیرین افزودنی تهیه می شود یك حلوای مقوی و سالم و خوش طعم است و كمی شبیه به سوهان قم می باشد. این حلوا همانطور كه از نامش پیداست از خارك تهیه می شود. خارك یا همان خرمای خارك خرمایی است كه هنوز بطوركامل نرسیده و زرد رنگ است. خرمای خارك برعكس خرمای رسیده شده كمی گس مزه است و طعمی شبیه به خرمالو دارد. ماده اصلی این نوع حلوا، آرد، شكر، زعفران، هل و گلاب و خرمای خارك یا خرك است. حلوای خارك منبع سرشار فیبر، كلسیم، آهن، پتاسیم، گوگرد، فسفر، منكنز و مس است و برای اختلالات یبوست، مشكلات روده و حتی مشكلات قلبی توصیه می شود.

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-BtiOEGgIQn

فالوده شیراز

فالوده شیرازی لنگه ندارد و درست زمانی كه از گشت و گذار خسته‌ اید و نای راه رفتن ندارید، یك كاسه فالوده‌ شیرازی با آبلیموی اصیل این شهر می‌ تواند نجاتتان دهد. بستنی ایرانی بیش از چند هزار سال قدمت دارد و فالوده شیرازی میراث دار این تاریخ كهن است. فالوده شیرازی جزو شیرینی های شیراز نیست بلكه جزو دسرهای پرطرفدار كل ایران است. این دسر مخصوص تابستان نه تنها در خود شیراز كه در بیشتر بستنی فروشی های سنتی كشور پیدا می شود.

فالوده رشته های ریز نودل مانندی است كه با شیره و شهدهای شیرین مزه دار می شود. شهرهای دیگری مثل كرمان و یزد نیز فالوده دارند و به خصوص فالوده كرمانی نیز به اندازه فالوده شیرازی معروف است. فالوده شیرازی از رشته های نودل چینی، آب، شكرف گلاب و شهد شیرین درست می شود و دسری بی نهایت لذیذ و دلچسب است. بابا بستنی یكی از بهترین فالوده فروشی های مشهور شیراز است.

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-sYCG0x2EBJ

نان مشت

یكی دیگر از شیرینی های خوش طعم و خوش عطر شیراز و جهرم نان مشت است. خرما ماده اصلی تشكیل‌دهنده این نان است و از دیگر تركیبات آن می‌توانیم به آرد گندم، دارچین، زنجبیل و روغن اشاره كنیم. نان مشت نیز به علت طبع گرم و انرژی زا بودن آن طرفداران زیادی دربین كودكان و بزرگسالان دارد.

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-W53K48bNLn

بادام سوخته

بادام سوخته تركیبی مشابه سوهان عسلی دارد. با این تفاوت كه در این شیرینی شیرازی مقدار بادام موجود بیشتر از سوهان به چشم می خورد. این شیرینی مخصوص شب یلدا و عید نوروز است و معمولا خانم ها یا خودشان آن را درست می كنند یا از شیرینی فروشی ها برای پذیرایی جشن ها آن را تهیه می كنند. بادام تلخ طعمی شور و شیرین و ملس دارد و افزودنی های مضر ندارد. بادام سوخته با مغز بادام، شكر، آب، روغن و آبلیمو تهیه می شود و در میان شیرازی ها و مردم استان فارس طرفداران زیادی دارد. اگر در سفر شیراز چشمتان به این بادام های خوش رنگ رو افتاد حتما آن ها در خریداری كنید و در طول سفر به همراه داشته باشید. هم سرتان گرم می شود و هم یك طعم جدید و متفاوت را تجربه می كنید.

 

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-fAICtNuwht

شیرینی برشلیك شیراز

یكی از شیرینی های كمتر شناخته شده ی شیراز شیرینی برشلیك است كه در شهرستان فیروزآباد استان فارس تهیه می شود ولی در بعضی شیرینی فروشی ها در مغازه های نزدیك به جاهای دیدنی شیراز نیز می توان سراغ آن را گرفت. برشلیك را بصورت گرم و داغ می خورند و سرد شده آن مزه ی خوب تازه اش را ندارد. مواد اولیه آن آرد گندم، روغن حیوانی، هل، زنجبیل، میخك و پودر قند است و مثل سایر شیرینی های شیراز طبع گرم دارد. بیش از همه روغن حیوانی است كه این شیرینی را متمایز می كند و عطر و طعم ادویه های گرم مثل هل و زنجبیل نیز آن را مقوی تر می كند.

نان فسا شیراز

یكی از خوشمزه ترین شیرینی های استان فارس نان فسا است. این شیرینی در شهر فسا پخت می شود و ساختاری شبیه شیرینی برنجی دارد. بسیار ترد و لذیذ است و به راحتی در دهان آب می شود. نان فسا را با آرد نان سنگك، پودر شكر، روغن جامد، جوش شیرین، پودر زنجبیل، زعفران و كنجد آماده می شود. این مواد همگی موادی گرم و مقوی می باشند و این شیرینی های ریزه میزه را به موادی مغذی و انرژی زا تبدیل می كنند. معمولا روی شیرینی فسا را با تخم خرفه و كمی زعفران و تخم مرغ تزئین می كنند. این نان بسیار خوشمزه است و به دلیل شیرین بودن، معمولاً با چای مصرف می‌شود.

 

خوشمزه ترین شیرینی های شیراز-0NEObS4Ryx