ریپورتاژ آگهی
منطقه شكار ممنوع بید بیده

منطقه شكار ممنوع بید بیده

بیشترین بارندگی در سطح شهرستان در این منطقه گزارش شده كه در فصول سرد سال بارش در ارتفاعات بصورت برف و در دشت همجوار اغلب بصورت باران است.
  • 1400/11/10
  • استان : فارس
  • شهر : آباده
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : این منطقه با وسعتی برابر با ۷۰۰۰۰ هكتار در فاصله ۳۰ كیلومتری آباده واقع شده كه این منطقه در امتداد رشته كوه زاگرس و از ارتفاعات جنوبی شهرستان و همجوار با ارتفاعات قله بل (بلندترین قله استان فارس) شروع شده و ارتفاعات تنگ تنور، سیاه چوغی، بیدهاشم را در بر می گیرد
تلفن : 66059000-021

این منطقه با وسعتی برابر با ۷۰۰۰۰ هكتار در فاصله ۳۰ كیلومتری آباده واقع شده كه این منطقه در امتداد رشته كوه زاگرس و از ارتفاعات جنوبی شهرستان و همجوار با ارتفاعات قله بل (بلندترین قله استان فارس) شروع شده و ارتفاعات تنگ تنور، سیاه چوغی، بیدهاشم را در بر می گیرد و بیشترین بارندگی در سطح شهرستان در این منطقه گزارش شده كه در فصول سرد سال بارش در ارتفاعات بصورت برف و در دشت همجوار اغلب بصورت باران است.

ارتفاعات موسوم به باغوك و تپه های منتهی به این ارتفاعات و همچنین دامنه ها و دره های جنوب ارتفاعات در فصول گرم و سرد سال دارای چشم انداز های زیبایی می باشد كه در فصل بهار (اردیبهشت ماه) با رویش گونه های بومی و از جمله بوته جاشیر و برخی گیاهان دارویی و صنعتی مناطق زیبایی را در دل كوهستان و دره ها بوجود می آورد.در فصل زمستان نیز گاهی پوشیده از برف و تماشایی است.


حیات وحش منطقه

گونه هایی از قبیل قوچ و میش، كل و بز، آهو، خرگوش، تشی، گرگ، كفتار، پلنگ، روباه و نیز پرندگانی از جمله كبك، قمری، هدهد، تیهو، بلدرچین، باقرقره و از پرندگان شكاری سارگپه و دلیجه همچنین از خزندگان انواع مارها، سوسمارها و لاك پشت را می توان نام برد كه در منطقه زندگی می كنند….


پوشش گیاهی

گونه های گیاهی غالب منطقه شامل كلاه میر حسن، بنه و بادام كوهی، درمنه، گون و در فصول مناسب انواع گیاهان یكساله مانند تیره گندمیان، تیره آلاله، و شقایق در این منطقه رشد می نمایند از دیگر گونه ها می توان به قیچ، لا كتوكا، خارشتر و…را اشاره نمود…


چشمه های موجود در منطقه

از مهمترین چشمه هایی كه مورد استفاده حیات وحش دشت زی به خصوص آهوی شمال فارس قرار می گیرند. چاه سفید بالا، چاه سفید پایین و چشمه صفی خانی واقع در تپه ماهور های امیرآباد می باشد. چشمه های كوهستانی شامل چشمه بید هاشم، چشمه سیاه چوغی، چشمه بید سوخته را می توان نام برد…


تخریب زیستگاه

در گذشته دامنه های جنوبی و شمالی ارتفاعات دارای گونه های گیاهی بومی، دارویی و بعضن صنعتی قابل توجهی بوده! كه در نتیجه بهره برداری های بی رویه و غیر اصولی و با ریشه كن شدن بسیاری از گونه های گیاهی منطقه، زیستگاه حیات وحش نیز تخریب شده و منطقه با كاهش جمعیت گونه های جانوری نیز مواجه گردیده… به خصوص در سال های اخیر به وضوح شاهد كاهش چشمگیر گیاهان با ارزش و به دنبال آن كاهش جمعیت حیات وحش بی نظیر منطقه هستیم.

 

 

منطقه شكار ممنوع بید بیده-00NBgQNYcX

منطقه شكار ممنوع بید بیده-gzOhD89wCf

منطقه شكار ممنوع بید بیده-vQKh91fBaT