ریپورتاژ آگهی
نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر را در این مطلب برای آن دسته از افراد كه عاشق سفر و ماجراجویی هستند آورده ایم .با رسیدن فصل بهار و تابستان و آغاز سفر در طبیعت بسیاری از دوستداران سفر می خواهند
  • 1401/01/06
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر را در این مطلب برای آن دسته از افراد كه عاشق سفر و ماجراجویی هستند آورده ایم .با رسیدن فصل بهار و تابستان و آغاز سفر در طبیعت بسیاری از دوستداران سفر می خواهند با ماشین به مقاصد گوناگون بروند و چه بهتر كه این ماشین مجهز باشد و امكان استراحت و حتی استحمام هم داشته باشد تا دیگر نیازی به اقامت در هتل نباشد .اگر شما جز افرادی هستید كه علاقه به فراز و نشیب های غیرمنتظره جاده دارید یا خیلی وقت هست كه می خواهید یك كمپر برای خود بخرید این مطلب دقیقا راه حل نهایی شما است .

اگر بخواهم خیلی لغت‌نامه‌ای كمپر را تعریف كنم، باید چنین چیزی بگویم: كمپر (Camper) اتاق یا خانه متحركی است كه می‌تواند به حالت‌های مختلف به خودرو شما متصل شود یا حتی جزئی از خودرو شما باشد. احتمالا در خیابان ون‌هایی را دیده‌اید كه داخلشان را به محل فروش بستنی، قهوه یا ساندویچ تبدیل كرده‌اند، یك تختخواب، دست‌شویی، حمام، اجاق گاز، ظرف‌شویی و میز هم به طراحی داخل این ون‌ها اضافه كنید، نتیجه می‌شود كمپری نقلی و كوچولو.

البته همه كمپر‌ها نقلی و كوچولو نیستند، بعضی كمپر‌ها از تغییر طراحی داخلی مینی‌بوس یا اتوبوس به وجود می‌آیند و حسابی لوكس هستند. اصلا بگذارید اول درباره انواع كمپر‌ها صحبت كنیم، بعد برویم سراغ قیمت و طریقه خرید یا ساختشان و كمی از جزئیات زندگی در این خانه‌های متحرك بگوییم.

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-ukazDIdYY9

خرید یك ماشین كمپر براساس نیاز

تعداد افراد حاضر در سفر

توجه به این نكته بسیار ضروری است؛ زیرا خودرو باید فضای مورد نیاز شما را برای سفری راحت داشته باشد و بتوانید از آن به صورت بهینه استفاده كنید، تعداد افرادی كه قرار است با شما سفر كنند تعیین كننده اندازه ، نوع طراحی ، امكانات داخل كمپر شماست.باید به این نكات ریز اما مهم نیز توجه كنید كه اگر افراد غیربزرگسال ( كودكان) نیز همراه شما هستند ،فضای داخلی كمپر باید كاملا بهینه شده باشد و حتما از دسترس نبودن وسایل غیر‌ضروری اطمینان حاصل كنید، زیرا برای كودكان می تواند خطرآفرین باشد.

خرید یك كمپر مجهز یا تبدیل یك خودرو ساده به كمپر حرفه ای

راه اول : گردشگران می توانند براساس بودجه ، امكانات و انتظاراتی كه از یك كمپر دارند اقدام به خرید كنند، حتی می توانند اقدام به خرید یك كمپر دست دوم از بازار آزاد كنند.

راه دوم: اگر بودجه شما محدود است یا امكانات و تجهیزات كمپر ها مورد پسند شما نیست ، می توانید یك ماشین كه مناسب كمپر است پیدا كنید سپس آن را خریداری كنید و اقدام به تجهیز كردن آن كنید .

توجه كنید اگر بخواهید خودروی آماده بخرید، باید خود را با شرایط و طراحی داخلی آن سازگار كنید.

اما در صورتی كه می خواهید خودروی ساده بخرید و به ماشین ایده آل خود تبدیلش كنید، باید به این نكته توجه كنید كه اگر چه دستتان برای طراحی ماشین كاملا باز است، اما باید به هزینه‌ای كه برای خرید وسایل و تجهیزات آن می خواهید بكنید فكر كنید.در صورتی كه اطلاعات كافی تو زمینه تجهیز كردن ماشین ندارید باید از یك فكر متخصص كه توی این زمینه تسلط كافی دارد كمك بگیرید؛ زیرا در صورت عدم آشنا نبودن و نداشتن مدیریت هزینه می تواند به شما ضرر وارد كند.اگر راه حل دوم رو انتخاب كرده باشید باید هزینه های آن را متحمل شوید.

 

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-AferlkQlBc

نكات خرید كمپر دسته دوم یا بازسازی آن

زمانی كه یك كمپر معمولی خریداری می كنید، باید به مدل ، كیفیت خودرو و میزان سلامت بودن موتور آن توجه كنید. به این نكته مهم توجه كنید كه ممكن است گاهی با مسیرهای صعب العبور یا ناآشنا مواجه شوید كه پر از دست انداز و چاله هست.كیفیت فنی موتور و سایر قسمت های ماشین اعم از ترمز ، دنده ، دیسك ، كمك فنر های ماشین و… اهمیت بسیار زیادی دارند.اگر قصد تبدیل، بازسازی ماشین ساده به ماشین كمپر را دارید ، از ظرفیت و مقاومت ماشین اطلاعات كسب كنید و حتما قبل اقدام برای بازسازی ماشین با یك مكانیك مشورت كنید.

موردی كه ذهن افراد را درگیر می كند تقسیم بندی هزینه ها است. با خودتان تصور كنید كه بخش عمده هزینه شما صرف خرید خوردو خواهد شد و می توانید مثل فیلم های تبلیغاتی با حداقل هزینه خودروی خود را به خودرو كمپر رویایی خود تبدیل كنید.

اگر طرز تفكر شما این است قطعا در مراحل بازسازی در مدیریت بودجه خود به مشكل خواهید خورد، به همین دلیل شما باید منطقی فكر كنید؛ نصف هزینه خود را صرف خرید خودرو كنید و نصف دیگر را صرف بازسازی و طراحی آن در نظر بگیرید.

آب و بنزین را در نظر بگیرید

در خودرو های كمپر بر اساس مدل ، سایز به احتمال زیاد به سرویس بهداشتی و حمام نیاز دارید یا اینكه حداقل یك شیر برای بیرون خودرو برای پخت پز یا دوش گرفتن نیاز دارید .به میزان آب مصرفی خود خیلی اهمیت بدهید؛ به این دلیل كه در یك دوش ۹ دقیقه ای حدود ۶۵ لیتر آب مصرف می شود. دسته كم گرفتن میزان آب قطعا شما را با مشكلات زیادی روبه رو می كند.قبل از خرید خودرو كمپر خود باید تصمیم گیری لازم كنید.مخزن آب استیل ضد زنگ با ظرفیت بسیار زیاد نیاز است. ( حجم مخزن با توجه به تعداد افراد و مقصد شما یا مدت زمان سفر باید تعبیه شود)

اما به جز در نظر گرفتن آب ، بنزین هم یكی از آن مسائلی است كه باید در تصمیم گیری آن مقدار زیادی تفكر كنید. تعبیه ۲ یا ۳ باك بنزین اضافه بر روی ماشین حائز اهمیت می باشد.

شما باید میزان مصرف خودرو خود را به صورت دقیق محاسبه سپس براساس فاصله ای كه قصد پیموندن آن را دارید حداقل بنزینی كه نیاز خواهید داشت را محاسبه كنید.

حمل بنزین اضافه در داخل گالن های چند لیتری ، در داخل ماشین و در فضای داخلی به دور از دست عموم بسیار مهم است زیرا می تواند خطر آفرین باشد.

موتور برق

موتور برق وسیله ای است كه در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود، با بنزین یا گازوئیل كار می كند.شما قطعا برای سكونت در كوه یا جنگل نیاز به برق دارید و داشتن یك موتوربرق برای تبدیل انرژی سوخت به برق كاربرد دارد.وجود یك موتور برق در كمپر شما مهم است ، لازم به ذكر است باتوجه به تعداد روز سكونت سوخت كافی برای موتور برق همراه داشته بشید كه دچار كمبود و بروز مشكل نشوید.

خرید ماشین های كمپر لوكس پیشنهاد نمی شود

زمانی كه مقصد شما سفر در دل طبیعت است، مسلما در چنین مكان هایی كه دور از شهر و امكانات رفاهی ، خدماتی؛ پیدا كردن مراكز مكانیك خودرو چندان كار راحتی نیست. خصوصا اگر همه افراد نیز در این حوزه تخصص ندارند و اگر خودروی شماجز دسته خودروهای كمپر لوكس باشد؛ قطعا دچار مشكل خواهید شد.ماشین های كمپر ساده تر را برای مسافرت های این چنینی انتخاب كنید، شك نكنید كه خودروهای ساده تر هم نیازهای شما را برآورده خواهند كرد.

انتخاب لوازم آشپزی

در سفر یكی از نیاز های اولیه درست كردن غذا مورد علاقه است؛ در نظر گرفتن آشپزخانه نیز یكی از مواردی است كه قبل از خرید خودرو كمپر باید در نظر بگیرید.

در این مرحله باید به درستی تصمیم گیری كنید؛ برخی افراد در طبیعت در كنار آتش طبیعی غذا درست می كنند، بعضی افراد دوست دارند داخل اتومبیل خود آشپزی كنند و یك كابینت ساده داخل كمپر برای گذاشتن وسایل آشپزی خود كافی است.

برخی از مردم كه به سفرهای طولانی مدت می روند به یك آشپزخانه با امكاناتی مثل گاز رومیزی و یك یخچال مسافرتی نیاز دارند. لازم به ذكر است برخوردار بودن از تمام امكانات آشپزخانه هزینه شما را بسیار بالا می برد ، اگر قصد رفتن به سفرهای طولانی رو ندارید می توانید از آن صرف نظر كنید.

پمپ آب كمپر

پمپ آب از موارد كاربردی و لازم یك كمپر است ، زیرا شما قطعا برای استفاده از فشار مناسب آب باید از پمپ خوب استفاده كنید به عنوان مثال:

شستن دست های خود
حمام كردن
غذا درست كردن
استفاده از سرویس بهداشتی
خوردن آب آشامیدنی
نیاز به یك فشار آب قوی دارید ، تا به راحتی بتوانید نیازهای اولیه خود و هم سفرهای خود را در دل طبیعت برآورده كنید.

تعمیر ماشین

افرادی كه دست به آچار هستند و می توانند از پس تعمیرات هر خودرویی بر بیایند هیچ وقت به مشكل نمی خورند ، در صورتی هم كه به مشكلی برخورد كنند سریع آن را رفع می كنند.

اكثر افراد هیچ شناختی و دركی از مكانیك و تعمیرات ماشین خود ندارند و این خود باعث بروز مشكل می شود. زمانی كه شما یك خودرو كمپر تهیه می كنید قطعا باید تسلط كافی را بر امكانات خدماتی مثل مكانیك و تعمیرات خودرو داشته باشید.

از طرفی در انتخاب خودرو باید خودروهایی رو انتخاب كنید كه با بروز كوچك ترین مشكلی بتوانید سریع آن را تعمیر كنید.

اغلب خودرو های مدرن با وجود آنكه گران قیمت هستند به ندرت خراب می شوند اما اگر خراب بشوند تعمیرات قطعا نیاز به حضور متخصص ویژه آن ماشین را دارد و همین مسئله می‌تواند برای شما مشكل ساز باشد. پس بهتر است به دنبال خودرویی ساده باشید.

لوازم یدكی

در مورد قبلی راجب مكانیك و تعمیرات كمپر توضیحاتی داده شد.

هر چقدر هم كه تعمیرات خودرو ساده باشد گاهی اوقات برای تعمیر خودرو نیاز به ابزار یا لوازم یدكی آن خودرو خواهید داشت.

ابتدا در خرید خودرو كمپر خود باید این مورد را در نظر داشته باشید كه قطعات این خودرو آیا در شهر مختلف كشور وجود دارد ؟ به راحتی یافت می شود؟ آیا قطعات این خودرو گران است؟

اگر خودرویی كه می خواهید آن را خریداری كنید بسیار خاص است قطعا در یافتن لوزام یدكی یا قطعات آن دچار مشكلات متفاوت می شوید.

بهتر است از بین خودروهای معمولی تر و رایج در كشور انتخاب و استفاده كنید تا در سفر به مشكل برنخورید.

لازم به ذكر است برخی لوازم یدكی مهم خودرو را همیشه همراه خود داشته باشید.

 

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-3UXSV04R4X

سوالاتی كه در مورد كمپر برایتان پیش می آید

آیا راندن كمپر‌ها مشكل قانونی دارد؟

یك سؤال مهم درباره كمپر‌ها این است كه آیا راندن آن‌ها از لحاظ قانونی مشكل دارد؟ طبق قانون هرگونه تغییر كاربری خودرو سواری خلاف قانون است و اگر پلیس چنین خودروی را بگیرد، آن را متوقف خواهد كرد. این یعنی راندن كمپرون‌ها و سایر هوم‌موتور‌هایی كه در كارگاه ساخته می‌شوند، خلاف قانون است. البته صاحبان این كمپر‌ها می‌گویند اگر ظاهر كمپر از بیرون با یك خودرو معمولی فرق نداشته باشد، معمولا پلیس سخت نخواهد گرفت. راندن هوم‌موتور‌های كارخانه‌ای و كمپر‌های كشنده، ولی كاملا قانونی است، پلاك مجزا دارند، در كارت خودرو ظرفیت و نوع كاربریشان قید می‌شود و مشكلی در رفت‌وآمد ندارند.

ماجرای كمپر‌های وانتی كمی متفاوت است، صاحبان این كمپر‌ها به‌نوعی قانون را خم می‌كنند و از زیرش رد می‌شوند. وانت‌ها بر اساس قانون اجازه حمل بار با وزن و حجمی مشخص را دارند. كمپر‌های وانتی طوری ساخته می‌شوند كه از این حجم و وزن تخطی نكنند. اگر پلیس یك كمپر وانتی را متوقف كند، صاحب خودرو می‌گوید دارد باری را جابه‌جا می‌كند كه قابل پایین آوردن از خودرو و منطبق بر قوانین حمل بار است. یك جور‌هایی خودشان هم می‌دانند دارند كلك می‌زنند، ولی به گفته چند نفری كه تجربه داشتن كمپر وانتی دارند، پلیس به آن‌ها هم سخت نمی‌گیرد. اما به هرحال هر خودرو كمپری، چه ون یا مینی‌بوس كه طراحی داخلش عوض شده باشد، چه وانت كه رویش كمپر نصب كرده باشند، وقت تعویض پلاك باید به شكل اولش دربیاید.

تهیه كمپر چقدر هزینه بر می دارد؟

برویم سر اصل مطلب. داشتن كمپر چقدر برایتان آب می‌خورد؟ اگر بخواهید بروید سراغ كمپر‌های كارخانه‌ای باید دست‌كم یك میلیارد تومان ناقابل كنار بگذارید. پول زیادی هم نیست! همین الان قیمت یك نیسان شاسی‌بلند ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون به بالاست.

حالا فكر كنید كلی تجهیزات زندگی هم داخلش داشته باشد. كمپر‌های مینی‌بوسی و اتوبوسی هم كه بالای یك میلیارد قیمت دارند. اگر بودجه‌تان در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون است، می‌توانید بروید سراغ خرید یك كمپر كشنده و خودروی قوی كه كمپر را ببندید پشتش.

كمپر‌های كشنده خوب كه مجهز به دست‌شویی، حمام، تلویزیون، صندلی، تختخواب، ظرف‌شویی، پمپ و مخزن آب، تلویزیون، كولر و بخاری و… است، از ۷۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون قیمت دارند.
چند شركت ایرانی كارشان ساخت كمپر‌های كشنده استاندارد است و كیفیت كارشان هم بدك نیست، این را مشتریانشان در اینستاگرام تأیید می‌كنند.

با همین بودجه می‌توانید سراغ كمپر وانتی هم بروید و ۲۰۰ میلیون بدهید برای یك وانت قوی. مثلا یك تویوتا لندكروز مدل پایین و ۱۰۰ میلیون هم بدهید برایش یك كمپر بسازند و روی وانت سوار كنند. شركت‌هایی كه چنین كاری را برایتان انجام بدهند، در ایران زیاد نیستند و شاید مجبور باشید برای تهیه چنین كمپری به تبریز یا تهران بروید.

اگر بودجه‌تان در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون است، بروید سراغ تبدیل یك استیشن یا ون به كمپر. هرچه پول بیشتر بدهید، خودرو بهتر و تجهیزات داخلی بیشتر نصیبتان می‌شود. چندتا كارگاه اسم‌ورسم‌دار هستند كه كارشان تبدیل خودرو به كمپر است و در اینستاگرام و دیوار می‌شود به‌راحتی پیدایشان كرد.

انواع و اقسام كمپر‌

 

كمپر‌های كشنده

این مدل از كمپر‌ها سوئیت كوچكی هستند كه زیرش ۴ تا (یا ۲ تا) چرخ دارد و به یك خودرو قوی بسته می‌شوند و در جاده‌ها به حركت درمی‌آیند. كمپر‌های كشنده در دنیا خیلی رایج هستند، چون نسبت به سایر كمپر‌ها امكانات بیشتری دارند، از طرفی از خودرو جدا می‌شوند و كاربری خودرو را محدود نمی‌كنند كه این خودش امتیاز بزرگی است. مثلا راننده می‌تواند كمپر را از خودروتان جدا كند و برود اسنپ چندتا مسافر بزند، ولی با خودروی كه داخلش تختخواب و حمام و دست‌شویی دارد، نمی‌شود در اسنپ كار كرد. از شوخی بگذریم، كمپر‌های كشنده در كنار نقاط قوتشان یك ضعف بزرگ دارند، این كمپر‌ها به درد زدن به دل جاده‌های خاكی و بیابان نمی‌خورند، چون وزن زیادی دارند و ممكن است در مسیر ناهموار چپ شوند. این كمپر‌ها بیشتر راست كار جاده‌های آسفالت هستند و برای كشیدنشان خودروی پرقدرت نیاز است.

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-G3MaeqWB9H

كمپر‌های هوم‌موتور

از اسمشان مشخص است، خانه‌ای كه یك موتور و ۴ چرخ دارد. این كمپر‌ها معمولا محصولات جانبی شركت‌های خودروسازی هستند. بدنه همان بدنه مینی‌بوس، اتوبوس، ون یا خودرو استیشن است، ولی كاربری داخلی آن فرق كرده است. قیمت این‌طور خودرو‌ها قطعا بسیار زیاد است و اگر بخواهد به ایران بیاید، خیلی نجومی می‌شود. ولی راه ساخت آن در داخل كارگاه‌های شخصی باز است. یك مینی‌بوس یا ون می‌برید داخل كارگاه و داخل خودرو تبدیل می‌شود به خانه‌ای كوچك. در ایران چند شركت معتبر هستند كه كارشان تبدیل خودرو به كمپر است، البته این كار مشكلات قانونی هم به‌دنبال دارد كه در ادامه مفصل درباره‌اش خواهیم گفت

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-uAsCGMDa8n

كمپرون‌ها

كمپرون‌ها همان‌طور كه از اسمشان مشخص است، ون‌هایی هستند كه داخلشان به خانه تبدیل شده است. این‌ها در حقیقت نوعی هوم‌موتور هستند، ولی، چون در ایران بیشتر كمپر‌ها شامل این مدل می‌شوند، برایشان دسته جدایی باز كردیم. مدل‌های ایرانی كمپرون‌ها بیشتر در كارگاه ساخته می‌شوند، چون مدل‌هایی كه كارخانه‌های خودروسازی مثل بنز، هیوندا، سانگ‌یانگ، نیسان، فولوكس و… تولید می‌كنند بسیار گران است. معمولا علاقه‌مندان فولوكس واگن‌های قدیمی یا تویوتا هایس، غزال‌های روسی، ون‌های دلیكا و… را می‌خرند و در كارگاه به كمپرون تبدیل می‌كنند.

 

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-OQwx0rOVYT

كمپر‌های وانتی

یك راه دیگر تبدیل خودرو به كمپر این است كه یك وانت بزرگ و قوی بخرید، بعد یك كانكس مناسب و مجهز بسازید و روی وانت سوار كنید. این‌طوری یك كمپر وانتی (truckcamper) خواهید داشت. این كمپر‌ها نسبت به كمپرون‌ها و كمپر‌های كشنده یك مزیت بزرگ دارند، جان می‌دهند برای زدن به دل طبیعت و طی‌كردن مسیر‌های خاكی و پر چاله‌چوله. به‌ویژه كه روی وانت‌های قوی و ۲ دیفرانسیل مثل تویوتا، نیسان، فوتون و… سوار می‌شوند.

 

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-nZWPKFB9rD

ساخت كمپر چقدر زمان می‌برد؟

این را باید بگوییم كه ساخت كمپر علاوه بر پول، به صبر هم نیاز دارد، چون ساخت یك موتورهوم در كارگاه دست‌كم ۲ هفته وقت می‌برد و ممكن است بیش از یك ماه هم زمان ببرد. كم و زیادش به امكاناتی بستگی دارد كه مشتری می‌خواهد به خودرو اضافه كند. ساخت كمپر برای وانت هم زمان‌بر است و حتما باید بعد از خرید وانت و به‌صورت اختصاصی برای خودرو انجام شود. تنها راه سریع برای كمپردارشدن، رفتن سراغ كمپر‌های كشنده استاندارد است كه از قبل در كارگاه‌ها یا كارخانه‌ها ساخته و انبار می‌شود.

امكانات رفاهی یك كمپر چقدر است؟

بیشتر كمپر‌ها معمولا امكاناتی مثل تختخواب، ظرف‌شویی، اجاق‌گاز، یخچال، دست‌شویی، حمام، منبع آب، میز، كابینت و… دارند. بستگی به ذوق و هزینه‌ای كه خرج شود، می‌شود برای كمپر امكانات بیشتری مثل سامانه صوتی و تصویری، دستگاه تصفیه آب، كمد لباس، ماكروویو و… هم تهیه كرد. اگر كمپر از نوع كشنده یا مینی‌بوسی و اتوبوسی باشد، فضای بیشتر آن، امكان نصب مبلمان، كتابخانه و خیلی چیز‌های دیگر را هم خواهد داد. كمپر‌های اتوبوسی لوكسی در دنیا وجود دارد كه می‌شود داخلش یك خودرو پارك كرد تا هر وقت اتوبوس سواری دل راننده را زد، بزند كنار و خودرو‌ش را از داخل اتوبوس بیرون بیاورد و با آن این‌طرف و آن‌طرف برود.

كمپر‌ها فاضلابشان را در طبیعت می‌ریزند؟

موضوع آب‌وفاضلاب در كمپر‌ها خیلی مهم است. بیشتر كمپر‌ها منبع آبی دارند كه می‌تواند از ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر (كمتر و بیشترش كاملا به نیاز صاحب كمپر ربط دارد) آب در خودش جا بدهد. این منبع را می‌شود با پمپ از چشمه‌ها یا آب شهری پر كرد. معمولا آبی كه در كمپر برای دست‌شویی و حمام استفاده می‌شود، در منبعی داخل خود كمپر ذخیره می‌شود و بعد از رسیدن به شهر‌ها داخل چاه‌های فاضلاب تخلیه می‌شود.

برق و گاز كمپر‌ها از كجا تأمین می‌شود؟

كمپر‌ها مولد برق جداگانه ندارند، برق آن‌ها از طریق دینام خودرو تأمین می‌شود. كمپر‌ها یك باتری قوی و بزرگ دارند كه این برق را در طول حركت خودرو در خودش ذخیره می‌كند و در طول اقامت و اسكان در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. گاز اجاق‌های كمپر‌ها هم با كپسول‌های گاز كار می‌كند، البته كه امكان استفاده از اجاق‌های برقی هم وجود دارد.

آیا می‌شود به‌جای خرید، كمپر اجاره كرد؟

چرا نشود. همین الان اگر در دیوار جست‌وجو كنید، با آگهی‌های مختلفی دراین‌باره مواجه می‌شوید. برای اجاره یك كمپرون جادار با ظرفیت ۵ نفر روزانه باید حدود یك میلیون تومان اجاره پرداخت كنید. قبل از اجاره هم طبق قاعده باید وثیقه لازم و مناسب به صاحب كمپر بدهید. البته سفر با خودرو ناشناس همیشه نگرانی‌هایی به‌دنبال دارد. اگر خودرو قوی داشته باشید، می‌توانید یك كمپر كشنده اجاره كنید و به آن ببندید.

با كمپر می‌شود سفر خارجی هم رفت؟

با كمپر‌هایی كه در كارگاه‌ها ساخته می‌شود، نمی‌شود از مرز خارج شد. برای خروج از مرز یا باید كمپرتان ساخت كارخانه معتبر خودرو باشد یا كمپر استاندارد كشنده داشته باشید.

امنیت كمپر‌ها چقدر است؟

كمپر‌ها به‌نوعی خانه دوم آدم هستند و داخلشان وسایل ارزشمند زیادی پیدا می‌شود، برای همین است كه همیشه در خطر سرقت قرار دارند. بهترین راه برای حفظ امنیت كمپرها، استفاده از دزدگیر و محكم‌كردن در و پنجره‌هاست.

 

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-9nOOyPjLef

طراحی داخلی ون مسافرتی

قدم اول: فضای دلخواه داخل ون را طراحی كنید.اولین نكته و مهم ترین نكته در طراحی ون مسافرتی این است كه تمام گزینه های مختلف را در نظر بگیرید.بعد از در نظر گرفتن تمام امكانات رفاهی ببینید كدام یك اولویت شماست و بیشتر در ون مسافرتی خود به آن نیاز دارید.اگر فضای كمتری دارید پس حتما نیاز است برای داشتن بعضی از امكانات مهم در ون به دلیل فضای كافی از امكانات دیگر صرف نظر كنید.پس فراموش نكنید كه حتما نیاز های خود را دسته بندی كنید.

ما برای طراحی تبدیل فضای داخلی ون معمولی به ون مسافرتی اولویت های زیر را در نظر گرفتیم:

فضای جادار و راحت برای استراحت حداقل ۲ نفر
قابل استفاده با یا بدون صندلی پشتی
دسترسی راحت تمام افراد داخل ون به همه بخش ها
امكان استفاده مداوم حداقل برای هفت روز و امكانات رفاهی برای روزهایی كه در سفر هستید
قابل استفاده در حین بارندگی و آب و هوای غیر عادی

بعد از اینكه اولویت هایتان معلوم شد طراحی را شروع كنید.

اولین كاری كه باید انجام دهید این است كه به درستی اندازه گیری كنید.

اندازه گیری در طراحی بسیار مهم است چرا كه یك ذره اشتباه باعث بهم ریختن كل طراحی ون مسافرتی شما میشود.

برای ون مسافرتی خود یك یونیت آشپزخانه از پشت ماشین و قفسه مواد غذایی در نظر بگیرید كه از پشت ماشین و داخل ماشین در دسترس باشد.

زیر یونیت آشپزخانه هم میتوانید یك كشوی بزرگ در نظر بگیرید

كه می توانید بطری ها و قوطی های شیشه ای را به صورت خوابیده داخلش قرار بدهید.

با اینكار دیگر وسایل شیشه ای با حركت ماشین آسیبی نمیبیند.

باید یك میز نیز برای صرف وعده های غذایی خود در نظر بگیرید.این میز میتواند به صورت كشویی باز و بسته شود.

اگر هوا بارانی باشد و جایی برای غذا خوردن نداشته باشید، می توانید داخل كاروان غذا بخورید.

همه قطعات داخلی كاروان با تخته چندلا ساخته شده اند.

این لایه ها با تخته ۱۲ میلیمتری برای كف، تخته ۱۸ میلیمتری برای دیواره ها و تخته ۱۵ میلیمتری برای روی قفسه ها هستند.

به همین دلیل اصلا وزن زیادی ندارند و به راحتی میتوانید آنها را جابجا كنید.

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-MOT2L8f2Ma

قدم دوم: بریدن تخته ها با ابزار نجاری

بعد از تهیه و اندازه گیری ابعاد امكانات داخل ون باید نسبت به اندازه ها تخته ها را ببرید.

مهم ترین قسمت كار همین جاست.

نباید حتی یك میلیمتر در بریدن تخته ها اشتباه كنید.

اگر فكر میكنید نمیتوانید از پس این قسمت بربیایید حتما این كار را به یك نجار حرفه ای بسپارید.

بریدن تخته ها در ابعاد صحیح و زاویه های مناسب بویژه برای تخته های كناری خودرو بسیار مهم است.

برای دور كاروان به ارتفاع ۱.۵ متر چهارجوب تهیه كنید.

برای پوشش دور نیز تخته های مناسب آن تهیه كنید.

می توانید از فلز، آلومینیوم یا بدنه دیگر ماشین های اسكاتی استفاده كنید.

 

ولی به یاد داشته باشید فلز محیط داخل را گرم و غیربهداشتی می كند و برای داخل باید پوشش عایقی مناسبی در نظر بگیرید.

یك اشتباه كوچك در بریدن تخته ها باعث می شود همه كار در مرحله مونتاژ قفسه ها به مشكل بخورد.

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-SUpdkSouCQ

قدم سوم :سقف را بسازید.

اگر شما برای ساخت كاروان مسافرتی از وانت بار ها و خودروهای بدون سقف استفاده كرده اید باید در این مرحله سقف را بسازید.

دورادور اتاقك كاروان را وصل كنید و سقف شیب داری برای آن تهیه كنید.

این سطح شیب دار به ارتفاع داخل اتاق می افزاید و افراد در آن راحت می توانند بایستند.

برای همین بود كه دور اتاقك را ۱.۵ متر در نظر گرفتیم. این سقف شیب دار از تجمع آب باران بر سقف نیز جلوگیری می كند.

بعد از آن ورقه های چوبی به سقف شیب دار وصل می كنیم.

و در آخر یك درب كوچك در انتهای این اتاقك نصب كنید.

می توانید از درب های دست دوم نیز استفاده كنید.

قدم چهارم:قفسه های طراحی شده داخل ون مسافرتی را بسازید.

بعد از برین چوب ها با اندازه های درست حالا باید چوب ها را به صورت ۹۰ درجه به هم بچسبانید.

به این قطعات به هم چسبیده شده در هنگام ساخت قفسه ها نیاز دارید.

بعد از ان ب هر شكلی كه درون ون قفسه ها را طراحی كردید با استفاده از گیره های نجاری تكه های چسبانده شده را به هم وصل كنید.

بهتر است لبه های محل اتصالات را قبل از زدن چسب سنباده بكشید.

در حین پیچ كردن تخته ها هم مطمئن شوید همه تخته ها ثابت شده اند و از جایشان تكان نمی خورند.

ساخت درست قفسه ها خیلی خیلی مهم است كه درست انجام شود.

قدم پنجم:قفسه ها را به هم وصل كنید.

حالا زمان آن رسیده تا تك تك قفسه ها را به هم وصل كنید.

حتما اگر به این كار وارد نیستید از یك متخصص كمك بگیرید.

اگر طراحی را تغییر نداده اید، باید به محل اتصال یونیت آشپزخانه و قفسه لباس یك میله اضافه كنید.

این میله بعداً كار پایه میز را هم می كند.

اگر می خواهید هربار قبل و بعد سفر به راحتی قفسه ها را بهم ببندید و باز كنید،

از مهره T در یك طرف و براكت فلزی در طرف دیگر اتصال كنید. این روش اتصال باز كردن قفسه ها از یكدیگر را ساده تر می كند.

قدم ششم:قفسه ها را در خودرو نصب كنید.

اگر مراحل اولیه یعنی اندازه گیری و برش چوب ها را به درستی انجام داده باشید میتوانید به راحتی آنها را در ون خود نصب كنید.

اگر طبق طراحی كمی در اندازه گیری و یا برش خود اشتباه كرده باشید در این مرحله به سختی به مشكل خواهید خورد.

حالا كاروان مسافرتی به اندازه كافی برای خوابیدن و غذا خوردن هم جا دارد.

در اینجا كار تمام نشده بلكه هم میتوان داخل ون و یا هم بیرون آن را رنگ كرد.

 

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-sbQEjeJEVt

قدم هفتم :كاروان خود را رنگ كنید و بیرون آن را تكمیل كنید.

بیرون این كاروان را رنگ كنید؛ و ابزاری برای وصل آن به پشت وسیله نقلیه خود تهیه كنید.

توجه داشته باشید ابزار اتصال شما نباید زنجیر باشد. هنگام ترمز و یا در سرپایینی كاروان با وسیله نقلیه شما برخورد می كند.

این ابزار باید طوری طراحی شود كه بتوان آن را به سمت پایین تا كرد.

این كار باعث می شود پایه ای برای اتاقك كاروان ایجاد شود و از كج شدن آن جلوگیری كند.

قابلیت خم شدن قسمت اتصال باعث می شود بر طول كاروان اضافه نشود. همچنین در پاركینگ نیز كمتر جا بگیرد.

قدم هشتم:قفسه های داخل را رنگ كنید.

رنگ كردن قفسه ها در ابتدا ایده خوبی بنظر نمی رسد. خشك شدن كامل رنگ چند روز طول می كشد

و چند روز دیگر هم باید برای رفتن بوی رنگ و روغن جلا صبر كنید.

اما با رنگ كردن قفسه ها میتوانید به طول عمر آنها كمك كنید.

اگر به درستی قفسه ها رنگ كنید تا چند سال آنها را از هرگونه آسیبی مصون كرده اید.

به همین خاطر توصیه ما این است كه قفسه ها را یا رنگ كنید یا روغن جلا بزنید.

قدم نهم:از پرده برای پنجره های ون خود استفاده كنید.
اگر میخواهید یك فضای خصوصی داشته باشید و درون خودرو استراحت كنید حتما از پرده برای

پنجره های كاروان خود استفاده كنید.

بعد از اینكه پرده ها را دوختید، داخل ماشین و در جای مناسب چند سوراخ دریل كنید.

سپس تكه پایه دكمه فلزی را به ماشین وصل كنید. سپس روی پارچه را هم سوراخ كنید

و قسمت زیری و رویی دكمه را به پرده بزنید. حالا می توانید دكمه فلزی را به پایه ای كه به ماشین زده اید،

وصل كنید. البته از روش های دیگر هم می توانید برای اضافه كردن پرده به ماشین استفاده كنید.

قدم دهم:حتما اجزای ساخته شده را به ماشین وصل كنید.
در كف تمام ون ها یك قلاب هایی وجود دارد.

این قلاب ها بهترین وسیله برای وصل كردن موقتی قفسه ها به ماشین هستند.

اگر هم این قلاب ها در ون شما وجود ندارد حتما از راههای دیگر اجزای درون ون را به خودرو وصل كنید.

اینكار باعث محكم شدن قفسه ها و تمام اجزای درون كاروان است.

ون مسافرتی شما آماده است!
حالا دیگر ون مسافرتی شما آماده شده.

میتوانید لوازم و وسایلی كه در داخل كاروان به آن نیاز دارید را جا بدهید.

میتوانید اجاق را روی كشوی زیر یونیت آشپزخانه قرار بدهید.

تخته ها و پایه های میز غذا خوری و ظروف مورد ناز را در قسمت ساخته شده قرار دهید.

تبدیل كردن ماشین به كاروان مسافرتی خیلی ساده تر از چیزی است كه فكر می كنید.

در هر زمان هم كه خواستید میتوانید تخته ها را باز كرده و به جای آنها صندلی های ون را قرار دهید.

نكات ضروری خرید و استفاده از ماشین های كمپر-sAoGOI4mI3