ریپورتاژ آگهی
زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

در این مطلب زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران را به شما معرفی می كنیم همانطور كه می دانید ایران كشوری چهار فصل است و در هر نقطه از ایران آب و هوای متفاوتی را شاهد هستیم
  • 1401/01/06
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران
تلفن : 66059000-021

در این مطلب زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران  را به شما معرفی می كنیم همانطور كه می دانید ایران كشوری چهار فصل است و در هر نقطه از ایران آب و هوای متفاوتی را شاهد هستیم . جاذبه های طبیعی در ایران بسیار است اما با خشكسالی چند دهه اخیر یكی از این جاذبه ها كه تالاب ها و دریاچه ها می باشد آسیب زیادی دیده است . اما با این وجود تالاب های عمیقی هستند كه هنوز پابرجا هستند و زیبایی خود را حفظ كرده اند . از همه جذابتر اینكه همه تالاب ها به یك شكل نیستند ،گاهی دریاچه ها ترسناك هستند و گاهی صورتی رنگ، ممكنه پر از گل های نیلوفر باشن یا پر از تنه خشك شده ی درخت ها، گاهی خشك و نمكی هستند و گاهی آینه ای، حتی تالابی دیده شده كه جزیره ای در اون جا به جا میشه! با ما برای آشنایی با این تالابها همراه باشید .

دریاچه مهارلو

این دریاچه ی زیبا و صورتی رنگ در شیراز قرار دارد اما همیشه هم به این رنگ نبوده. روزگاری پناهگاه پرنده ها بود، فلامینگو، تنجه، اردك سرسبز، مرغابی، آبچلیك و … اما این روزها كه صورتی رنگ شده، همون قدر كه برای بسیاری از ما و عكاس ها جالب می باشد ، برای پرنده ها خطرناك است .آب دریاچه مهارلو همیشه شور بوده و از سه رودخانه و دو چشمه های بزرگ تامین میشده اما این روزها به خاطر خشكسالی، كم شدن سطح آب و رشد جلبك های قرمز رنگ، هر چند كه زیبا و صورتی رنگ شده اما حال خوبی ندارد و در واقع با سیلی صورت خودش رو سرخ نگه داشته است .شوری زیاد آب، عاملی موثر برای رشد بیش از حد جلبك های قرمز رنگه كه برای موجودات دریاچه مضر هستند. با رشد سریعی كه دارند، سطح آب را گرفته و باعث میشوند تا تبادل اكسیژن بین هوا و آب كم شود در نتیجه سطح اكسیژن آب دریاچه پایین می آید و همزمان سم تولید می شود.

آدرس: فارس، شیراز ۲۷ كیلومتری جنوب شرقی شیراز

-gEMhG9dYJR

دریاچه ارواح

 

دریاچه ارواح نوشهر ،دریاچه ای مه گرفته كه بین درخت های جنگل خودش رو پنهان كرده و راه دسترسی به اون هم سخت و خطرناك است . هرچند كه تو مسیر رسیدن به دریاچه خطر گذر از جنگل و احتمال مواجه با حیوانات وحشی وجود دارد، اما افراد بسیاری به دریاچه رفتند .

دریاچه “ملا كلا” كه به دریاچه ارواح هم معروفه در ۵ كیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر قرار گرفته است . طول دریاچه حدود ۷۰۰ متر و عرض اون ۳۰۰ مترِ با درخت های خشك شده و شكسته ای كه از سراسر دریاچه بیرون زده اند.تركیب درختان مرده و مه ای كه بیشتر اوقات روی دریاچه رافرا گرفته با صدای حیوانات وحشی منطقه، همگی باعث شده تا لقب دریاچه ارواح را به این تالاب بدهند . تا به امروز داستانی در مورد وضعیت ظاهری دریاچه و یا دیده شدن ارواح در منطقه گفته نشده، البته تا به امروز، بنابراین موقع بازدید از اینجا مراقب باشید!

آدرس: مازندران، نوشهر ۵ كیلومتری شمال روستای چلندر

 

-EtmcQzwdvD

دریاچه سیاه گاو

دو دریاچه زیبا و عمیق با دو رنگ متفاوت كه توسط یك كانال آبی به هم متصل شده اند.سیاه گاو تنها دریاچه دوقلوی كشور هست كه در استان ایلام قرار گرفته. اسم اصلی دریاچه ها “سیاه آب” هست كه به علت هلالی بودن و شاخ گاوی شكل بودن آن ، اسم دریاچه “سیاه گاو” را برایش انتخاب كرده اند .البته محلی ها افسانه ای هم دارن كه در گذشته توی آب، اسب آبی سیاه رنگی زندگی می كرده و به خاطر ناشناخته بودن برای مردم، اونها اسم “سیاه گاو” رو روی دریاچه محل زندگیش گذاشته اند. دو دریاچه از طریق كانالی كه ۷۰ متر طول داره به هم متصل شده اند.

دریاچه اول كه حكم سرچشمه را دارد با اختلاف سطح كمی، بالاتر قرار دارد و آب آن  زلال و شفاف است . آبی هم كه از دریاچه دوم خارج میشود به صورت رود نسبتا پر آب راهی زمین‌های اطراف میشود.عمق دریاچه ها به بیست متر هم میرسه، هرچند كه اوایل دریاچه كم عمق هست و كف اون به راحتی دیده میشود اما عمق آب یكدفعه به بیش از دو متر میرسه، بنابراین اگر در شنا مهارت ندارید، به هیچ وجه وارد آب نشوید.

آدرس: ایلام، آبدانان ۱۵ كیلومتری شهر آبدانان

-gFudl4uk6w

دریاچه حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان كه به بزرگترین آینه طبیعی ایران معروف است . سطح نمكی و مسطح دریاچه نمك با بارش كمی باران تبدیل به آینه ای بزرگ میشود، طوری كه می توانید نقطه رسیدن زمین به آسمان را در اون نگاه كنید و بر روی ابرها قدم بزنید.دریاچه در ۴۰ كیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ كیلومتری جنوب تهران قرار گرفته است  و وسعت آن  در طول سال متغیر می باشد . نكته جالبی كه وجود دارد این است كه حوض سلطان در سال ۱۲۶۱ و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشكیل شده و از دو چاله جدا از هم بوجود اومده است .چاله شرقی حوض مره و چاله غربی حوض سلطان نام داره و این دو بوسیله یك آبراه به هم متصل شده اند . در فصول پر آب ابتدا چاله مره پر می شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می شود. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز هست.

آدرس: قم، ۳۵ كیلومتری مسیر قم- تهران، جاده خاكی، دریاچه حوض سلطان

-QDU4dAjMPc

تالاب چملی

تالابی زیبا با جزیره ای چمنی كه بر روی اون در حال حركت است  و این جمله بهترین تفسیر برای وضعیت این دریاچه عجیب می باشد . “چملی گول” در زبان محلی به معنی “جزیره ای از چمن بر روی بركه” هست.چملی گول یا چمن متحرك بدرلو كه به اون تالاب چملی هم میگن، دریاچه ای با ۸۰ متر قطرِ كه جزیره ی چمنی داخل اون ۶۰ متر قطر نسبی دارد. این چمن متحرك با وزش باد و جریان هوا به جهت های مختلف حركت می كند و همین موضوع باعث منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است .نكته جالبی كه وجود دارد، همیشه سبز بودن چمن روی جزیره حتی در فصل زمستان هستش و اینكه نی های جزیره از به هم چسبیدن ریشه هاشون به هم و بدون ارتباط با زمین روی آب شناور مانده اند .

آدرس: آذربایجان غربی، تكاب روستای بدرلو

-Lw1uHm3FWT

تالاب نیلوفر آبی

از حوضچه ی آب طبیعی، از آب تیرو كدر مرداب، نیلوفرهای صورتی رنگ با برگ های پهن، سرزنده و سبز رنگ خودشون سر از آب برون آوردن تا بوستان نیلوفر آبی در كیلومتر دو جاده ساری به نكا و روستای آبندان سر رو رویایی كنند.قایق سواری در این تالاب زیبا و عكاسی بین گل های نیلوفر می تواند خاطره ای فراموش نشدنی باشه اون هم تو زمانی كه دیگه تو تالاب انزلی تعداد گل های نیلوفر مثل قبل زیاد نیست.دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی، بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور هست، بنابرای اگر در فصل تابستان مسافر شهر ساری هستین بازدید از این تالاب رویایی رو از دست ندهید.تالاب نیلوفر آبی علاوه بر اینكه یكی از زیبا ترین تالاب های مازندران است، به عنوان یكی از برترین جاذبه های گردشگری ایران شناخته شده است. سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این تالاب با تور شمال به مازندران سفر می كنند بنابراین لازم است بدانید، موقعیت مكانی دقیق این تالاب كیلومتر ۲ جاده ساری و در نزدیكی روستای آبندانسر می باشد. تالاب نیلوفر آبی حدود ۴۵ هكتار مساحت داشته و از ۳ حوضچه طبیعی بزرگ تشكیل شده است. یكی از این حوضچه ها به انوهی از گل های زیبا و صورتی رنگ نیلوفر آبی آراسته شده و منظره چشم نوازی به وجود آورده است. تالاب نیلوفر آبی جزء معروف ترین جاذبه های دیدنی تور مازندران به شمار رفته و بازدید از آن جزء باید های سفر به شمال محسوب می شود.

آدرس: مازندران، ساری جاده ساری-نكا، روستای آبدانسر

 

-ae9kY9j2Ss

 دریاچه سبلان

برای دیدن دریاچه عجیب بعدی باید به قله سبلان صعود كنید. روی دهانه آتش فشانی قله سبلان رو این روزها آبی فیروزه ای رنگ پوشانده و اسم دریاچه سبلان رو به آن  داده اند.از نظر محلی ها اینجا مكانی مقدس هست زیرا اعتقاد دارند زرتشت در این مكان به پیامبری رسیده و قبر او در كنار دریاچه سبلان و در زیر یكی از تخته سنگ ها قرار گرفته است. آب دریاچه در اكثر ماه های سال جز تیر، مرداد و شهریور منجمد هست و حاصل ذوب برف ها  می باشد.

-Gbm8VL3jje

تالاب هورالعظیم

تالاب هورالعظیم بزرگ ترین تالاب خوزستان است. مساحت این تالاب ۱۱۸۰۰۰ هكتار بوده و منابع غنی جانوری و گیاهی در این تالاب وجود دارد. این تالاب در مرز دو كشور ایران و عراق وجود دارد به طوری كه یك سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق است. انواع گیاهان شناور در این تالاب وجود دارند كه از جمله آن می توان به نی، بردی و جگن اشاره كرد. پستانداران، ماهیان و پرندگان مختلفی نیز در این تالاب زندگی می كنند. این تالاب به دلیل خشكسالی و آتش سوزی های اخیر در معرض نابودی قرار دارد.

 

-JTTXps2ALk

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان به دلیل تنوع پراكنده گیاهان آبزی آن یك منبع ژنتیكی مهم و ارزشمند برای حفاظت از پرندگان، گونه های آبی و گیاهان آبی است. این تالاب در ۶۰ كیلومتری شمال غربی گرگان قرار دارد. بیس از ۲۰ نوع ماهی و ۱۰۰ گونه پرنده در این تالاب موجود است كه یكی از جذابیت های تالاب گمیشان می باشد. این تالاب یك منطقه تفریحی و آموزشی است و سالانه تعداد زیادی بازدید كننده را در تمام فصول به خود جذب می كند.

-5yTRsbEXET

تالاب امیركلایه

تالاب امیركلایه، تالابی بین المللی در استان سرسبز گیلان است. وسعت این تالاب حدودو ۱۲۰۰ هكتار و عمق آن حدودا ۸۰ متر است. ویژگی منحصر به فرد آن این است كه آب آن برخلاف دیگر تالاب های استان گیلان، شیرین بوده و در یك كیلومتری دریا قرار گرفته است. گونه های مختلف گیاهی و جانوری در این تالاب زندگی می كنند. یكی از این گیاهان كه خاصیت دارویی نیز دارد، پسته دریایی است. در زمستان، این تالاب میزبان پرندگان مهاجر می باشد. این تالاب در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفته است.

-luZubjcCUe

تالاب انزلی

تالاب بین المللی انزلی، با وسعت ۲۰ هزار هكتار و حداكثر عمق ۵ متر، در جنوب غربی بندر انزلی قرار گرفته است. این تالاب نه تنها در ایران، بلكه در جهان نیز شناخته شده است. تنوع زیستی بالا و مناظر جذاب و شگفت نگیز، باعث شده است این تالاب به یكی از مقاصد گردشگران و طبیعت گردان تبدیل شود. این تالاب كه یك تالاب ساحلی محسوب می شود، توسط نیلوفرهای آبی كه در سرتاسر این تالاب قرار گرفته اند، به عنوان یكی از زیباترین تالاب های كشور شناخته می شود.

-oah8j0uqPt

تالاب میانكاله

تالاب میانكاله كه به عنوان بهشت پرنده نگری از آن یاد می شود، در شبه جزیره ای با همین نام قرار دارد. این شبه جزیر، از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به زاغمرز و از شرق به جزیره آشوراده اتصال دارد. پرنده های مهاجر آبزی مانند پلیكان، غاز، فلامینگو و اردك در این تالاب یافت می شوند.

 

-aRotvUhKa1

تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل

تالاب آلاگل، تالاب آب شور است و بزرگترین دریاچه استان گلستان نز محسوب می شود. ای تالاب در شهرستان گنبد كاووس قرار دارد. مساحت تالاب آلاگل ۲۵ كیلوتر مربع بوده و حداكثر عمق این تالاب ۲.۵ متر است. پرورش ماهیان آب شور، علی الخصوص ماهی كپور و سفید، در آلاگل رونق دارد.

تالاب آلماگل نیز در شهرستان گنبد كاووس قرار دارد و مساحت آن حدود ۲ كیلومتر مربع است. هفت بند، آلاله آبی، جگن و نی از جمله گیاهان آبزی این تالاب هستند. این تالاب به همراه دو تالاب آلاگل و آجی گل در سال ۱۳۵۴ در فهرست كنوانسیون حفاظت از تالاب ها قرار گرفت.

-K1IH1FZMt3

تالاب كانی برازان

این تالاب بین المللی در ۳۰ كیلومتری شمال شهر مهاباد قرار داشته و وسعت آن بیش از ۹۰۰ هكتار است. كمیته ملی طبیعت گردی، تالاب كانی برازان را به عنوان اولین سایت پرنده نگری معرفی كرد. رودخانه مهاباد آب این تالاب را تامین می كند. این تالاب پذیرای پرندگان مهاجری مانند پلیكان، حواصیل و قو می باشد.

-7JOafl8Hac

تالاب زریوار

تالاب زریوار ( زریبار در زبان كردی) در غرب شهر مریوان و در فاصله ۳ كیلومتری آن واقع است. این تالاب كه به عنوان یكی از زیباترین و دیدنی ترین مكان های استان كردستان محسوب می شود، آب شیرین بوده و در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. سریوفیلیوم و سراتوفیلیوم از جمله پوشش های گیاهی این تالاب هستند كه گیاهانی شناور می باشند. آبزیان، پرندگان و پستانداران مختلفی نیز در این تالاب و اطراف آن زندگی می كنند.

-opUoRviyXO

تالاب نیریز و كمجان

تالاب نیریز در شرق شهر شیراز واقع است. تالاب نیریز از دو دریاچه بختگان و ظشك بوجود آمده است. این تالاب در كنوانسیون تالاب ها ثبت شده است. در اطراف دریاچه، درختان پسته به وفور یافت می شود. گونه های جانوری نیز مانند قوچ، گرگ، شغال و گربه وحشی در این منطقه زندگی می كنند.

تالاب كمجان در فاصله ۷۰ كیلومتری شیراز واقع شده است. این تالاب نیز با توجه به اهمیت خود در كنوانسیون تالاب ها به ثبت رسیده است. بر طبق آخرین مطالعات بیش از ۱۰۰ گونه از انواع پرندگان در این تالاب مشاهده و شناسایی شده اند.

-5bHC7Vtknj

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. این تالاب به عنوان یكی از مهمترین زیستگاه ها برای ماهی بومی زاگرس، آفانیوس ولادیكووی، در نظر گرفته شده است. مساحت این تالاب ۲۳۰۰ هكتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. این تالاب یكی از مقاصد جذاب برای طبیعت گردان محسوب می شود.

-mRDVZwOj46

تالاب بیشه دالان

این تالاب در غرب ایران و در ۱۵ كیلومتری شهرستان بروجرد قرار دارد و مساحت آن ۹۳ هكتار است. این تالاب میزبان پرندگان مهاجر است و برخی جانوران دیگر مانند مرغابی، خزندگان و …، به عنوان حیوانات بومی در این منطقه زندگی می كنند. به دلیل مشكلاتی از قبیل كمبود منابع آب و سراریز شدن فاضلاب روستا ها، باعث كاهش مساحت این تالاب شده است.

 

-ZZbqKcoht5

تالاب میقان

تالاب میقان، در نزدیكی شهر اراك و در استان مركزی واقع شده است. ارتفاع این تالاب از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است. وسعت این تالاب ۲۵ هزار هكتار می باشد كه شامل دریاچه، بخش های كویری و دشت های اطراف است. این تالاب میزبان پرندگان مهاجر است. درنا جمعیت بالایی در این تالاب دارد و به همین علت این تالاب اهمیت زیادی پیدا كرده است. همچنین این تالاب بزرگترین منبع سولفات سدیم را در اختیار دارد. به دلیل تجمع درناها در تالاب میقان، ۱۵ آبان روز درنا نامگذاری شده است.

-KShB3L93nM

تالاب پریشان

دریاچه پریشان به عنوان یكی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و حتی خاورمیانه شناخته می شود كه در شهرستان كازرون واقع شده است. در كنوانسیون رامسر، این دریاچه به عنوان تالاب ثبت شده است.لازم به ذكر است این تالاب بین المللی، منطقه حفاظت شده محسوب می گردد. ارتفاع این تالاب از سطح دریاها، ۸۲۰ متر و وسعت آن ۴۳۰۰ هكتار است. ماهی سرخه، ماهی زردك، مار ماهی آب شیرین و ماهی پرك، ۴ نوع ماهی بومی تالاب پریشان می باشند. به دلیل خشكسالی های اخیر، قسمت عمده ای از این تالاب خشك شده است.

-hnK6G486vC

تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی در شرق شهر اصفهان واقع شده است. رودخانه زاینده رود در انتهایی مسیر خود به این تالاب می ریزد. گاوخونی، یك باتلاق نمكی با درصد نمك ۳۱ درصد است و میانگین عمق آن ۱ متر است. رودخانه زاینده رود كه از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرد، برای رسیدن به این تالاب مسیر ۳۰۰ كیلومتری را طی می كند. این باتلاق، به دلیل خشكسالی های اخیر و مشكلات كم آبی با خشكسالی مواجه شده است.

 

-sqaGtDi4jA

تالاب خور خوران

تالاب خور خوران در استان هرمزگان، جنگل های حرا می باشد كه در اطراف جزیره قشم، جزیره هرمز و بندر خمیر واقع شده است. این تالاب یكی از مناطق زیبا و دیدنی جنوب ایران است كه مسافران زیادی را به سمت خود جلب می كند. جنگل حرا زیستگاه انواع پرندگان، آبزیان و دو زیستان است. پرندگانی مانند لك لك، پلیكان، حواصیل، مرغ ماهیخوار در این منطقه زندگی می كنند.

-E0EuGbm2OY

تالاب شادگان

تالاب بین المللی شادگان، در استان خوزستان واقع شده است. این تالاب بوسیله رود كارون تغذیه می شود. خاك این تالاب از آب زیرزمینی اشباع است و و محیطی آرام و غنی برای زندگی حیات وحش اشت. حوضچه های شادگان برای امكانات تفریحی و زمینه های تحقیقاتی مورد ستفاده قرار می گیرد. حیوانات در حوضچه های شادگان شامل دو گونه از دوزیستان، پنج گونه از خزندگان و ۱۵۴ گونه از پرندگان، از جمله پلیكان و فلامینگو است. همچنین ۴۰ گونه از پستاندارنا نیز در این منطقه زندگی می كنند. گرگ ایرانی و گربه ایرانی از آن جمله اند.

-86uD3vlLWB

تالاپ قوپی بابا علی

تالاپ قوپی بابا علی، یكی از تالاب های حائز اهمیت مهاباد است. مساحت این تالاب ۱۲۰۰ هكتار بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۸۳ متر است. این تالاب در كنوانسیون رامسر و در سال ۱۹۷۱ به عنوان تالاب بین المللی ثبت شد. با توجه به خشكسالی های اخیر، این تالاب كاملا خشك بود ولی در ۳ سال گذشته، افزایش بارندگی باعث احیاء آن شد.

 

-ItlInxPjJx

تالاب های لپو و پلنگان

به مجموعه سه مرداب شیرخان لپو، لپو و پلنگان گفته می شود. این تالاب ها در غرب تالاب میانكاله و اقع در بهشهر و در شمال زاغ مرز قرار دارد. فاصله این تالاب ها از دریای یك كیلومتر بوده و در ساحل بهشهر و استان مازندران می باشد. تالاب های لپو و پلنگان در پاییز و زمستان میزبان پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و قو می باشد. همچنین در تابستان و پاییز امكان قایق سواری در این مجموع امكان پذیر است.

 

-SeeWzx3pdM

دریاچه شورمست

این دریاچه با نام زیبایی كه دارد در میان طبیعت بكر شهر سوادكوه قرار گرفته است. و تنها دریاچه طبیعی در شهر سوادكوه مازندران است. اطراف دریاچه با درختان توسكا پوشیده شده است. عكس های این دریاچه همانند یك تابلوی نقاشی زیبا هستند. یكی از بهترین مكان ها برای سفر و تفریح، به ویژه برای یك طبیعت گردی سبك، این دریاچه است. امكان قایق سواری در دریاچه وجود دارد. از نظر امكانات گردشگری، در اطراف این دریاچه می توانید امكانات رفاهی خوبی در دسترس داشته باشید. برای دسترسی به آن باید از جاده فیروزكوه به شهر پل سفید بروید. در آنجا مسیر دریاچه را به آسانی پیدا می كنید. مسیر رسیدن به دریاچه آسفالت است و با وسیله شخصی به راحتی می توانید تا نزدیكی های دریاچه بروید.

-zbphpEHrj6

تالاب فراخین

تالاب فراخین در واقع دریاچه ای در دل جنگل های هیركان است. این تالاب توسط درختان سر به فلك كشیده و پهن برگ هیركان احاطه شده و منظره خیره كننده و زیبایی به وجود آورده است. این تالاب در منطقه مجور و در نزدیكی روستای ویسر شهرستان نوشهر واقع شده است. تالاب فراخین به خاطر طبیعت دست نخورده هنوز هم به عنوان یك منطقه بكر شناخته شده و بین طبیعت گردان بسیار محبوب است. یكی از خصوصیات جالب این تالاب این است كه در هر فصلی دارای جاذبه های دیدنی منحصر به فردی بوده و هر بار كه به آن سفر كنید با چشم اندازی متفاوت از قبل مواجه می شوید. به طور مثال در فصل های بهار و تابستان تصویر درختان سبز رنگ جنگل را روی آب دریاچه شاهد هستید كه جلوه خاصی به تالاب بخشیده و نظر هر بیننده را به خود جلب می كند. در فصل پاییز نیز سطح دریاچه فراخین پوشیده از برگ های نارنجی و زرد رنگی است كه از درختان جنگل روی دریاچه افتاده و طبیعتی رویایی ایجاد كرده است. به ماجراجویان و گردشگران تور طبیعت گردی پیشنهاد می كنیم، قایقرانی در مسیر دریاچه سحر آمیز فراخین را از دست ندهند.

-74KxpE0TLx

تالاب لنگور

تالاب لنگور در واقع یك آب‌ بندان است كه به منظور منبع ذخیره آب جهت مصارف كشاورزی استفاده می شود. این تالاب با وسعتی در حدود ۷۰۰ هكتار، بزرگ ترین آب ‌بندان مازندران محسوب شده و در فاصله ۱۰ كیلومتری از شهرستان بابل و در روستای لنگور واقع شده است. این تالاب دارای پوشش گیاهی متنوعی است و در قسمت های مختلف آن می توان انبوهی از گیاهان زیبا همچون بارهنگ آبی، آزولا، عدسك آبی، علف حصیر، زنبق مردابی، لویی، نیلوفر آبی، لاله مردابی، علف هفت بند، شال تسبیح و غیره مشاهده كرد. همچنین این تالاب بزرگ زیستگاه حیوانات و جانوران بسیاری اعم از قورباغه، سوسك آبی، لاك پشت، مار آبی، انواع حلزون بوده و پرندگان نادری همچون طاووسك، قو، درنا، غاز، اردك، قو، سیاه كاكل، خوتكا، چنگر و غیره در آن زندگی می كنند. تالاب لنگور علاوه بر اینكه یك جاذبه طبیعی و گردشگری به شمار می رود، یك شكارگاه محبوب برای شكارچیان قانونی نیز می باشد. گردشگرانی كه با تور طبیعت گردی به این منطقه سفر می كنند می توانند برای لذت بردن از مناظر داخل تالاب از قایق استفاه كنند و یا به تماشای چشم انداز شگفت انگیز غروب آفتاب در این منطقه بپردازند.

از دیگر تالاب های استان مازندران می توان به تالاب تسخیر شده اشاره كرد كه گذشته جالب و شنیدنی دارد كه در شهر نوشهر واقع شده است. همچنین این تالاب یكی از تالاب های ترسناك ایران نیز به شمار می آید به طوری كه هر كسی جرات رفتن به این تالاب را ندارد. این تالاب یكی از مهم ترین تالاب های ایران نیز محسوب می گردد.

-pD2JZHjvFL

تالاب لیپاز

تالاب لیپار كه به تالاب صورتی نیز معروف است، یكی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی كرانه دریای عمان است، كه فقط چهار نمونه مشابه از آن در جهان وجود دارد.تالاب لیپار یكی از جاذبه‌های خاص طبیعت ایران است كه به دلیل رنگ خاصی كه دارد از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است. این تالاب صورتی در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به كوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان (۱۵ كیلومتری شرق چابهار در نزدیكی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر) قرار دارد. وجود پلانكتون‌های گیاهی زیاد در منطقه (۹۰ درصد پلانكتون‌های گیاهی در این حوزه یافت می‌شوند)، وفور مواد آلی و معدنی كه از طریق رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیكی در بعضی از فصول سال خواهد شد؛ به طوری كه این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون كه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانكتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور ) می‌شود؛ این تعداد در آذرماه به حداكثر میزان خود می‌رسد.

-AhI8CIKnbF

تالاب بین المللی خورآذینی سیرنگ

تالاب آذینی (خور آذینی) جزو مجموعه پهنه های تالابی است كه به عنوان تالاب دلتای رود گز و رود حرا (هیوی) در فهرست سایت های رامسر ثبت شده است.تالاب آذینی در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در ۳۵ كیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریك قرار دارد.با توجه به پهنه تالابی وسیع منطقه در این دهستان مراكز جمعیتی روستایی عموماً در شعاع ۵ تا ۷ كیلومتری این تالاب قرار دارند كه برخی از آنها عبارتند از روستای گناری، روستای بازگرد، روستای داپتی، روستای گاراندهو، روستای گز پیر و روستای مهرگی.تالاب بین المللی دلتای رود گز و رود حرا ( هیوی ) به طول ۴۰ كیلومتر و مساحت ۱۵ هزار هكتار از تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۷۵ میلادی در فهرست رامسر قرار گرفته است.مجموعه تالابی آذینی یك پهنه ماندابی گلی، ماسه ای و بین جزر و مدی با خورهای بزرگ و كوچك و جزایر كوچك متفرقه است كه توسط جنگل های حرا و چندل در حد فاصل ۲ رودخانه گز و هیوه پوشیده شده است.تالاب آذینی از شگفت انگیزترین تالاب های گرمسیری كشور است و مجموعه ای از جنگل های مانگرو با دو گونه برتر حرا و چندل است. در كل منطقه ساحلی جنوب ایران رویشگاه چندل تنها در تالاب آذینی وجود دارد. این رویشگاه جنگلی منحصربفرد به لحاظ تنوع اكولوژیكی و ژنتیكی بسیار بالا با وسعتی بیش از ۵۰۰ هكتار و با موقعیت جغرافیایی خاص زیستگاه ارزشمندی برای نگهداری و حفاظت ویژه است.تالاب آذینی همچنین یكی از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض، همچون پلیكان پا خاكستری، حواصیل خاكستری، اكرت بزرگ و اكرت ساحلی، گیلانشاه، گیلانشاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی و… است.
همچنین پرندگان خشكزی نظیر تیهو، دلیجه، بلبل خرما و لیكو، در حاشیه تالاب زندگی می كنند.به علت جزر و مدی بودن تالاب آذینی بسیاری از ماهیان دریای عمان نیز وارد تالاب می شوند.
آدرس : ایران، بندرعباس، شهرستان میناب، دهستان بیابان، ۳۵ كیلومتری جنوب غربی بندر سیرك، تالاب بین المللی آذینی

 

-3Z6c0AwTIr

تالاب استیل

تالاب استیل یكی از تالاب‌های پر اهمیت كشور و از جمله جاهای دیدنی آستارا است كه به دلیل داشتن چشم‌اندازهایی از كوهستان و جنگل در كنار مزارع كشاورزی در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. این تالاب ۱۳ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.
در غرب تالاب می‌توان جنگل‌های سرسبز و در شرق آن درختان شناور توسكا را مشاهده كرد. استیل در مجموع ۱۳۸ هكتار مساحت دارد و آب آن از نوع شیرین است. منبع آب این تالاب از بارش‌های باران و به اعتقاد مردم منطقه بخشی از آن هم از چشمه‌های بستر آن تامین می‌شود.این فضا سالانه میزبان سیل مهاجرت پرندگان بیشماری است كه از مناطقی مانند اروپای مركزی، شمال دریای خزر و مناطق قطبی به این سمت پرواز می‌كنند. برخی از این پرندگان مانند «چینگیر نوك‌سرخ» در دسته‌ پرندگان كمیاب قرار می‌گیرند.وجود ماهیانی مانند كپور و اردك ماهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تالاب به شمار می‌رود كه آن را برای تفریحاتی مانند ماهیگیری مناسب می‌كند.از دیگر جاندارانی كه در این ناحیه زندگی می كنند می‌توان به نوعی موش بزرگ تالابی به نام نوتریا و انواع مار و لاكپشت اشاره كرد. این تالاب در مجموع میزبان بیش از ۸۰ نوع گونه‌ گیاهی و جانوری است كه برخی از آن‌ها در خطر انقراض قرار دارند.

-oVgIcJrMFG