ریپورتاژ آگهی
واویشكای شمالی با چهار طعم مختلف

واویشكای شمالی با چهار طعم مختلف

واویشكای شمالی با چهار طعم مختلف ، كه در گیلان هم طبخ می شود . این خوراك خوشمزه گیلانی ریشه روسی دارد و بعد از جنگ جهانی به تنوع غذایی گیلان اضافه شد
  • 1401/01/06
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : غذاهای محلی ایران

واویشكای شمالی با چهار طعم مختلف ، كه در گیلان هم طبخ می شود . این خوراك خوشمزه گیلانی ریشه روسی دارد و بعد از جنگ جهانی به تنوع غذایی گیلان اضافه شد . واویشكا به روش های مختلفی طبخ می شود كه در اینجا ما با واویشكا با گوشت قرمز ، واویشكا با جگر سفید ، واویشكا با مرغ و وایشكا بادمجان مخصوص گیاهخواران آشنا می شویم . پس اگر شما هم عاشق واویشكا هستید با ما همراه باشید .

واویشكا با گوشت

مواد لازم

گوشت چرخكرده مخلوط گوسفند و گوساله : ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ : ۱عدد

گوجه فرنگی :۵ عدد
نمك وفلفل و زردچوبه به میزان لازم
سیب زمینی نگینی ۵ عدد
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش: ۱ لیوان
روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا پیاز را نگینی خرد كنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبك و طلایی شود. گوشت چرخكرده را اضافه كنید و تفت دهید تا رنگش عوض شود. حالا فلفل، نمك و زردچوبه را اضافه كنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود و گوشت مزه بگیرد.گوجه فرنگی‌ها را رنده یا پوره كنید و به گوشت و پیاز اضافه كنید. وقتی كه آب گوجه فرنگی كشیده شد، رب گوجه فرنگی را هم اضافه كنید و هم بزنید تا رب تفت بخورد و طعم خامی آن از بین برود.
حالا ۱ لیوان آب به این تركیب اضافه كنید و درب ماهیتابه را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز جا بیفتد. سیب زمینی را مكعبی خرد كنید و جداگانه تفت دهید. بعد از ۲۰ دقیقه گوشت واویشكا جا می‌افتد و آبش كشیده می‌شود. گوشت و سیب زمینی واویشكا را در ظرف مورد نظر سرو و با نان یا برنج كته میل كنید.
در صورت تمایل روی واویشكا را با جعفری یا پیازچه خرد شده تزیین كنید. واویشكا گوشت را با دل و جگر مرغ یا گوسفند و یا گوساله هم می‌توانید دقیقا به همین ترتیب درست كنید.

 

واویشكای شمالی با چهار طعم مختلف-wf9ZyIsb6y

خوراك واویشكا مرغ و سیب زمینی

مواد لازم

سینه مرغ: ۲ عدد مكعبی خرد شده
پیاز: ۲ عدد متوسط و ریز و نگینی خرد شده
گوجه فرنگی: ۳ عدد پوره یا رنده شده
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد نگینی خرد شده
سیب زمینی: ۵ عدد متوسط
سیر: ۳ حبه
رعفران دم كرده: ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش: ۲ لیوان
نمك، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه

برای درست یكی از چند ده غذای خوشمزه گیلانی با بادمجان و مرغ و سیب زمینی، ابتدا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و ۲ سینه مرغ مكعبی خرد شده را به همراه فلفل سیاه، نمك و زعفران دم كرده مقداری تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. سپس مرغ‌های تفت داده شده را از ماهیتابه خارج كنید و پیازهای نگینی خرد شده را در همان ماهیتابه تفت دهید. سیرها را رنده كنید و همراه با پیازها كمی تفت دهید. فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی رنده شده را هم اضافه كنید و تفت دهید تا آب گوجه كشیده شود.

رب را اضافه كنید و تفت دهید. حالا ۲ لیوان آب‌جوش اضافه كنید و اجازه دهید واویشكا مرغ روی شعله ملایم گاز به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بپزد و جا بیفتد. واویشكا نباید آب‌دار باشد به همین دلیل باید كاملا آب آن كشیده شود و خوب جا بیفتد. در این فاصله سیب زمینی‌ها را مكعبی خرد و سرخ كنید و در كنار واویشكا مرغ همراه با برنج كته یا نان سرو كنید.

واویشكا چغور پغور یا واویشكا با انواع دل و جگر را هم می‌توانید دقیقا به همین روش درست كنید.

واویشكای شمالی با چهار طعم مختلف-ed9O1FNS8o

مواد لازم

بادمجان قلمی: ۱۰ عدد
گوشت چرخكرده: ۶۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
گوجه فرنگی: ۵ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش: ۱ لیوان
نمك، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرد و مكعبی و تقریبا ریز خرد كنید. روی بادمجان‌ها نمك بپاشید و ۲۰ دقیقه صبر كنید تا تلخی بادمجان گرفته شود. در این فاصله پیازها را نگینی خرد كنید و تفت دهید تا سبك شوند. گوشت چرخكرده را هم اضافه كنید و تفت دهید. نمك، فلفل و زردچوبه را هم اضافه كنید و با گوشت خوب تفت دهید تا گوشت سرخ شود. گوجه فرنگی را هم اضافه كنید و تفت دهید. مقداری كه آب گوجه‌ها گرفته شد رب را هم اضافه كنید و روی شعله ملایم تفت دهید.

بادمجان‌ها را بشورید و آبكش كنید. آب بادمجان‌ها كه گرفته شد آن‌ها را در مقداری روغن تفت دهید تا نرم و سرخ شوند. بادمجان را به گوشت اضافه كنید و ۱ لیوان آب جوش روی آن‌ها بریزید. درب ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید واویشكا گوشت و بادمجان روی شعله ملایم گاز به مدت ۲۰ دقیقه خوب بپزند و جا بیفتند.
زمانی كه آب واویشكا حسابی كشیده شد آن را سرو كنید و با نان یا برنج كته و در صورت تمایل سیب زمینی سرخ كرده میل كنید. می‌توانید واویشكا بادمجان را با همین مواد هم درست كنید و گوشت چرخكرده را از مواد آن حذف كنید. می‌توانید روی تمام خوراك‌های واویشكا در پایان پخت یك یا دو عدد تخم مرغ بشكنید و اجازه دهید تا تخم مرغ‌ها سفت شوند و خودشان را بگیرند مثل میرزاقاسمی كه روی آن‌ تخم مرغ می‌شكنند.

 

 

واویشكای شمالی با چهار طعم مختلف-g6kwFET88I

واویشكا جگر سیاه و سفید

مواد لازم

جگر : نصف یك دست سیاه و یك سوم جگر سفید
پیاز: یك عدد
گوجه فرنگی: یك عدد
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
آب: نصف لیوان
نمك، فلفل و گلپر: به میزان لازم

طرز تهیه

غذای واویشكا از تنوع بی نظیری برخوردار است كه علاوه بر گوشت، مرغ و سیب زمینی می توان با جگر سفید و جگر سیاه نیز طبخ كرد. جگر سیاه و سفید را قبل از سرخ كردن آب پز كنید و به صورت نگینی ریز خرد كنید و بعد پیازی كه از قبل سرخ كرده اید را به آن اضافه نمایید، گوجه خرد شده را داخل جگر و پیازها بریزید. به اندازه لازم رب گوجه فرنگی بریزید و اجازه دهید رب سرخ شود. حالا به مواد شرخ شده مقداری آب اضافه كنید، زیر شعله گاز را زیاد كنید تا آب داخل مواد بجوشد. سپس زیر شعله را كم كنید تا وایشكای جگر كاملا جا بیفتد.

واویشكای شمالی با چهار طعم مختلف-YGwOBsblPo