ریپورتاژ آگهی
كته سیر شمالی و شیرازی

كته سیر شمالی و شیرازی

كته سیر شمالی و شیرازی با نامهای سیر پلو یا دمپختك سیر و یا پلو سیری هم شناخته می شود . یكی از پلوهای بی نظیر كه در این مطلب با طرز تهیه و نكات پخت آن آشنا می شویم
  • 1401/01/06
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

كته سیر شمالی و شیرازی با نامهای سیر پلو یا دمپختك سیر و یا پلو سیری هم شناخته می شود . یكی از پلوهای بی نظیر كه در این مطلب با طرز تهیه و نكات پخت آن آشنا می شویم .معمولا سیر پلو را با مرغ و ماهی سرو می كنند. حتی خیلی ها ترجیح می دهند كه داخل سیر پلو، عدس یا ماش هم بریزند. بد نیست بدانید سیر با طعم گرمی كه دارد، معمولا در درمان ناتوانی جنسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان عفونت های داخلی بدن بسیار موفق عمل می كند.

سیر پلو را هم می توانید به صورت كته ای و هم به صورت آبكش درست كنید. همچنین در طرز تهیه سیر پلو از انواع حبوبات مثل لوبیا، عدس، ماش و … یا انواع گوشت ها مثل ماهی، مرغ و گوشت قرمز می توانید در آن استفاده كنید.شیرازی ها در طرز تهیه سیر پلو از چند برگ كلم خرد شده هم استفاده می كنند. استفاده از كلم، علاوه بر عطر و طعم بسیار عالی، به تقویت سیستم گوارش نیز كمك می كند.می توانید در طرز تهیه دمپختك سیر از رب گوجه فرنگی هم استفاده كنید. می توانید رب گوجه را با سیر سرخ كنید یا دمی گوجه درست كنید و مخلوط سیر را اضافه كنید.

كته سیر شمالی و شیرازی-4Zl9ZdjT0P

در صورت تمایل در طرز تهیه سیر پلو، انواع سبزی های معطر به خصوص گشنیز و شوید هم به كار ببرید.سیر پلو معمولا با سیر تازه یا سیر تر درست می شود ولی اگر سیر تازه در دسترس نداشتید، از سیر حبه هم می توانید استفاده كنید.اگر روی برنج را كمی زعفران دم كرده بریزید، عطر و طعم آن بسیار جذاب و اشتها برانگیز می شود.

مواد لازم

برنج: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی
سیر تازه: ۳ بوته
پیاز: ۱ عدد متوسط
فلفل سیاه یا قرمز: به میزان لازم
نمك و زردچوبه: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم

كته سیر شمالی و شیرازی-B5CnPoxuSC

طرز تهیه

برنج را در آب نمك بخیسانید.قبل از هر چیز، برنج را در مقداری آب، با كمی نمك بخیسانید. استفاده از نمك در آب برنج باعث می شود برنج به كبد آسیب نرساند و در هنگام پخت هم احتمال وا رفتن كمتر است.حداقل ۳۰ دقیقه برنج را خیس كنید. اگر برنجتان خارجی است، این زمان را افزایش دهید. در این فاصله سیر را آماده كنید.

سیرها را تمیز كنید. ریشه ها و برگ های زرد و فاسد آن ها را با چاقو ببرید. سیرها را به خوبی بشویید. ساقه و برگ سیرها را به قطعات ۱ سانتی متر برش بزنید. پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی خرد كنید. در سومین مرحله از طرز تهیه سیر پلو در یك تابه كمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از اینكه به دمای مناسب رسید، پیاز را در آن سرخ كنید. وقتی پیاز سبك و طلایی شد، سیرهای خرد شده را اضافه كنید و شروع به تفت دادن كنید. فلفل، زردچوبه و كمی نمك را اضافه كنید.

می توانید از جعفری، گشنیز، شوید و برگ كلم خرد شده هم استفاده كنید تا عطر آن بیشتر شود ولی مقدار سیر باید بیشتر باشد. در ظرف را بگذارید و حرارت را كم كنید. اجازه دهید سیر كمی نرم و عطر آن بلند شود. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر كنید.

برنج را از آبی كه در آن خیسانده اید، جدا كنید و در قابلمه بریزید. روی قابلمه را به اندازه یك بند انگشت آب سرد (آب شیر) بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. وقتی آب شروع به جوشیدن كرد، كمی نمك و روغن به آن اضافه كنید. صبر كنید تا آب برنج بخار شود. برنج باید از بیرون نرم و از داخل كمی سفت باشد. اگر برنج تان هنوز خیلی سفت است، كمی آب جوش اضافه كنید و بگذارید دوباره بخار شود.

سیر خرد و سرخ شده با پیاز را به برنج، اضافه و خیلی آرام آن ها را با هم مخلوط كنید تا برنج ها خرد نشوند. روی برنج را كمی كره یا روغن بریزید. در ظرف را با دم كنی بپوشانید و روی آن بگذارید. بعد از ۱ تا ۲ دقیقه كه داخل قابلمه بخار گرفت، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم كنید.حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر كنید تا برنج دم بكشد. بعد از دم كشیدن، سیر پلو یا كته سیر را در ظرف مناسب سرو كنید.

نكته پایانی درباره طرز تهیه سیر پلو

اگر می خواهید كته سیر را به شیوه آبكش درست كنید، یك لایه از برنج آبكش شده را در قابلمه بریزید. روی آن را یك لایه مخلوط سیر بریزید، سپس یك لایه دیگر برنج. این ترتیب را ادامه دهید تا مواد تمام شوند. بقیه مراحل را مانند بالا انجام دهید.
اگر می خواهید در سیر پلو از انواع گوشت یا مرغ استفاده كنید، آن ها را از قبل بپزید و هنگام سرخ كردن سیر پیاز، گوشت یا مرغ را اضافه كنید. سپس این مخلوط را داخل برنج بریزید.
از گوشت قلقلی هم می توانید استفاده كنید. در این صورت، قلقلی ها را بعد از درست كردن، جداگانه در یك تابه، سرخ و به سیر و پیاز اضافه كنید.

 

كته سیر شمالی و شیرازی-4Rl43xevEU