ریپورتاژ آگهی
آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار و تابستان زمانی كه گرمای هوا بیداد می كند ریختن قطرات آب این آبشار بر سر و صورت بسیار لذت بخش است . اگر در فصل گلابگیری یا تابستان هوای سفر كردید
  • 1401/01/05
  • استان : اصفهان
  • شهر : نیاسر
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : ۵۳ كیلومتری شمال غربی كاشان در شهر نیاسر
تلفن : 66059000-021

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار و تابستان زمانی كه گرمای هوا بیداد می كند ریختن قطرات آب این آبشار بر سر و صورت بسیار لذت بخش است . اگر در فصل گلابگیری یا تابستان هوای سفر كردید به این شهر تاریخی بروید و علاوه بر دیدن جاذبه های تاریخی از طبیعت آن لذت ببرید . آبشار نیاسر در فاصله ۵۳ كیلومتری شمال غربی كاشان در شهر نیاسر واقع شده است . این آبشار در محله‌ی قدیمی به نام سركمر می باشد كه در فصل بهار از ابتدای اردیبهشت تا اواخر خرداد بسیار پر آب است . همان طور كه گفتیم این آبشار در محله‌ی سركمر واقع شده و آب آن از چشمه‌ی تالار (اسكندریه) كه در كنار چارطاقی (آتشكده‌ی ساسانی) قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد؛ چشمه‌ای كه شاید بتوان گفت نیاسر تمام قدمت و تاریخ خود را مدیون آن است. دو سوم از آب این چشمه به طرف آبشار و از آنجا به دشت‌های نیاسر جاری می‌شود و یك سوم هم به محله‌ی نو می‌رود.

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-bYU66dP99h

نوع سنگ‌های بدنه و سنگی كه آبراهه‌ی آبشار را تشكیل می‌دهند، آهكی و رسوبی هستند كه به‌دلیل انحلال سنگ آهك به‌وسیله‌ی جریان‌های زیرزمینی و البته گذشت سالیان طولانی، بافتی بسیار زیبا مانند استالاكتیت‌ها (رسوبات آهكی به‌شكل قندیل كه در سقف غارها یافت می‌شوند) و استالاكمیت‌ها (رسوبات آهكی مخروطی كه از كف غارها رشد می‌كنند) در بدنه‌ی آبشار ایجاد شده كه چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.شواهدی مانند بقایای خزه‌های قدیمی و تعدادی آبراه به‌همراه گفته‌های اهالی محل، گواه تغییر مسیر آبشار در گذشته است. آب این آبشار در پاییز كمترین مقدار را دارد و در فصل زمستان به بیشترین میزان خود می‌رسد. ارتفاع آبشار از پای آن تا قسمتی كه آب سرازیر می‌شود ۲۵ متر و از پای آبشار تا عمارت كوشك ۵۳ متر است.

در مسیر آبشار ۱۳ آسیاب وجود داشته كه گفته می‌شود ۳ یا ۴ عدد از آن‌ها تخریب شده‌اند و از مابقی هم جز یك آسیاب فعال در پای آبشار، چیز زیادی به جا نمانده است.محله‌ای كه آبشار نیاسر در آن قرار دارد یكی از محله‌های تاریخی – فرهنگی نیاسر و حتی كشور است كه علاوه بر آبشار شامل عناصر دیگری مانند مسیر پله‌ها از پای آبشار تا پای كوشك، سنگ‌ها و بستر آبشار و درختان و گیاهان اطراف آن است. به‌علاوه در كنار آبشار هم یك ورودی به‌سمت غار رئیس نیاسر وجود دارد كه اگر به دیدن آبشار رفتید دیدن این غار نیز خالی از لطف نیست.

 

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-ZQSRRHznuD

در كتاب «آیین مهر» آمده است كه آب در آیین میترا دارای اهمیت زیادی بوده و یكی از آداب پیروان مهر شست‌وشو و غسل بوده كه برای شركت در مراسم ستایش مهر افراد می‌بایست تا مدت چند شبانه‌روز با آدابی خاص خود را شست‌وشو می‌دادند و ضربات تازیانه را هم تحمل می‌كردند. در مهرابه‌ها هم چاه‌ آب یا چشمه‌های جوشان وجود داشته و به این دلیل كف مهرابه‌ها را حفر می‌كردند. آبشار نیاسر هم گواه دیگری است كه احتمالا غار نزدیك آن معبدی متعلق به پیروان آیین میترا بوده است.

امروز هم اهالی محله‌ی سركمر و برزه‌زن در روز عید قربان در كنار چشمه‌ی اسكندریه، گاوی را قربانی می‌كنند تا خون آن را به آب بریزند و همراه آبشار به قسمت‌های دیگر برود، زیرا اعتقاد دارند سبب پربركت شدن و پرآبی می‌شود.

علاوه بر این مناظر زیبا و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ در آبشار نیاسر، گیاهان دارویی هم در این مكان یافت می‌شوند كه هركدام خواص مخصوص به خود را دارند. گیاهانی مانند: پر سیاوش كه برای سردرد و سینه درد است، علف شوره برای كمردرد و سردرد و خیار بوته مار یا هندونه مار كه از آن برای پا درد استفاده می‌كنند، علاوه بر این گیاهان، طبیبان در گذشته از گرد سنگی كه آبراه روی آن به وجود آمده به‌عنوان مرهم زخم استفاده می‌كردند. از درختانی هم كه در اطراف آبشار وجود دارند می‌توان به درخت عرعر، بید شیرین، توت شمرونی و مو اشاره كرد.

 

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-gDiPLnSLm3

جاهای دیدنی نیاسر

محله‌ ای كه آبشار نیاسر در آن قرار دارد یكی از محله‌ های تاریخی- فرهنگی نیاسر و حتی ایران است كه علاوه بر آبشار عناصر دیگری مانند مسیر پله ‌ها از پای آبشار تا پای كوشك، سنگ ‌ها و بستر آبشار و درختان و گیاهان اطراف آن نیز مورد توجه است. در كنار آبشار یك ورودی به سمت غار رئیس نیاسر وجود دارد كه اگر به دیدن آبشار رفتید دیدن این غار نیز خالی از لطف نیست.

بطور كلی آثار باستانی و طبیعی نیاسر عبارتند از: چهارطاقی نیاسر، آبشار، كاخ صفوی، تالار كه بر روی آتشكده ساسانی ساخته شده، گرمابه صفوی، برج دید بانی، پناهگاه زیرزمینی معروف به سوراخ رئیس، چنارهای كهنسال و چشمه و نیایشگاه مجاور آن كه اكنون تبدیل به مسجد شده‌ است.

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-Abck8RcwEQ
هر سال از اواسط اردیبهشت، نیاسر به یكی از بهشت های دیدنی ایران تبدیل می شود. نیاسر یكی از مهمترین مراكز تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در كشور است. چنین ویژگی كم نظیری به سبب قرارگیری در دامنه كوه های كركس و وجود چشمه پر آب اسكندریه و قنات های زیادی است كه محدوده هایی به وسعت ۸۰۰ هكتار را به زیر كشت برده است.

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-iqAoMzRfqG

امكانات اقامت

اگر قصد اقامت كوتاه مدت در نیاسر را دارید می توانید در باغ تاریخی تالار استراحت كنید و اگر به دنبال جاهای خلوت تری هستید میتوانید به پارك های سطح شهر بروید. به عنوان مثال پارك بخشداری كه روبروی شهرداری و بخشداری می باشد شامل دستگاه های ست ورزشی نیز هست. پارك گیلانه نیز در خیابان امام خمینی دارای فضای سبز بسیار زیبا است. همچنین میدان ورودی شهر (میدان گلها) در شب بیشتر قابل استفاده است و واقعا مكان مناسبی برای اقامت شبانه است.

 

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-c8el5lRr1e

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-sMzWLZma8Z

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-QHM32ydTGZ

آبشار نیاسر ، آبشار دیدنی بخصوص در بهار-OYhSSVKNp8