ریپورتاژ آگهی
اسرار مثلث برمودای ایران

اسرار مثلث برمودای ایران

آیا اسرار مثلث برمودای ایران را می دانید ؟ آیا می دانید كه در ایران منطقه ای وجود دارد كه به آن مثلث برمودای ایرانی می گویند ، بله كویر ریگ جن مكانی هست
  • 1401/01/05
  • استان : سمنان
  • شهر : گرمسار
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده كویر، شمال انارك و غرب جندق
تلفن : 66059000-021

آیا اسرار مثلث برمودای ایران را می دانید ؟ آیا می دانید كه در ایران منطقه ای وجود دارد كه به آن مثلث برمودای ایرانی می گویند ، بله كویر ریگ جن مكانی هست كه هر كس به آن نقطه سفر كرده دیگر بازنگشته . افسانه ها و شایعات زیادی در این مورد وجود دارد كه برخی بر پایه خرافات هستند و برخی علمی . عده ای معتقد هستند كه در مثلث برمودای ایران شیاطین و اهریمنی وجود دارند، عده‌ای دیگر معتقدند كه مثلث برمودای ایران محل زندگی اجنه می‌باشد.نكته جالب اینجاست كه حتی روی اكثر نقشه ها، همچین مكانی نشان داده نشده است؛ شما نمی توانید از روی نقشه مكان دقیق مثلث برمودا ایران را مشاهده كنید. با هم به این موضوع می پردازیم .

اول از همه باید بدانیم كه كویر ریگ جن كجاست .كویر ریگ جن در جنوب غربی دشت كویر و از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار است. ریگ جن با وسعتی برابر با ۳۸۰۰ كیلومتر مربع در این محدوده قرار گرفته است. به عبارتی ریگ جن در حاشیه شمالی كوه گوگردی و در حاشیه شرقی به جاده دامغان ـ جندق واقع شده است.قسمت عمده ریگ جن از باتلاق های نمكی و كویرهای مسطح پفكی تشكیل شده و به همین خاطر، مكانی هیجان انگیز برای گردشگری در همه فصل های سال به خصوص پاییز محسوب می‌شود.

زمان مناسب سفر به ریگ جن، زمانی كه هوا خنك تر شده است تا تحمل كردن گرما در روزهای طاقت فرسا تابستان!!!

 

اسرار مثلث برمودای ایران-Luzq7yYtAz

تفاوت مثلث برمودای ایرانی با مثلث برمودا آمریكایی

مثلث برمودای معروف، در دریا قرار دارد و می گویند كه حتی اگر هواپیمایی از بالای آسمان مثلث برمودا عبور كند، ناپدید خواهد شد. ده ها فیلم سینمایی برجسته در مورد این منطقه و یا بهتر بگوییم این پدیده طبیعی ساخته شده است. تعدادی از روایات در مورد آن مبتنی بر واقعیت است و تعدادی دیگر تنها زاده خیال افرادی است كه تا به حال به آن سفر نكرده اند. مثلث برمودا در واقع منطقه ای در اقیانوس آتلانتیك بین برمودا، پرتو ریكو و فلوریدا است كه به ناپدید كردن كشتی ها، قایق ها و هواپیماها و به طور كلی هر چه كه در آن منطقه و یا بر فراز آن منطقه باشد، شهرت دارد. تا حالا بیشتر از ۱۰۰۰ كشتی و هواپیما در این منطقه ناپدید شده است و همچنین كشتی های بسیاری هنگام عبور از موقعیت مكانی برای همیشه گم شده اند.

مثلث برمودای ایران كاملاً در نقطه مقابل آن قرار دارد و یك مكان كویری می‌باشد. كویری كاملاً خشك و بی آب و علف كه هیچ جنبنده و موجود زنده ای در آنجا یافت نمی شود.

واقعیت های این جاذبه طبیعی

همه چیزهایی كه در مورد مثلث برمودا ایران خواندید كاملا درست است و واقعیت دارد اما یك نكته وجود دارد.تپه های ماسه ای برخان و تپه های ماسه ای هرمی در سراسر ریگ جن پراكنده شده اند و منظره ای بسیار زیبا را شكل می دهند كه افسانه هایی هم توسط مردم محلی این منطقه روایت می شود كه سفر به این منطقه را هیجان انگیز تر می كند.مردم محلی این منطقه افسانه هایی را زمزمه می كنند؛ اجنه ، نیروهای ماورایی و اهریمنی تحت هیچ شرایطی نمی گذارند پای شما به این كویر باز شود.

اما با تمام این تفاسیر ریگ جن امروزه مقصد گردشگری تورهای مسافرتی بسیاری شده است. سفر با تور به شكل دسته جمعی و با راهنمای كار بلد؛ میتواند این مكان به ظاهر ترسناك را برای شما به جذاب ترین و به یادماندنی ترین كویری كه دیده اید تبدیل كند.

سنگ های سیاه رنگی كه در ۲۰ كیلومتری جنوب مركزی ریگ جن قرار دارد، این سنگ های سیاه ذوب شده معادن فلزات مختلف هستند كه از ارتفاعات كوه ملاهادی و معادن منطقه استخراج شده و به همین خاطر ریگ جن را می توان منطقه ای سرشار از فلز و معادن نیز دانست.

 

اسرار مثلث برمودای ایران-BY7nJn9oBt

كویرهای رسی

كویرهای رسی در مناطق مركزی و شرقی ریگ جن گسترده شده اند.غیر از صفحات رسی بر روی سطح این كویرها هیچ نوع پوشش دیگری قابل مشاهده نیست.این كویرها در نتیجه جمع شدن لایه های نازك از مواد ریز فصلی رشد یافته اند و بودن لایه های بزرگتر تر در این رسوبات نشان از طغیان های غیرعادی بر روی این صفحات است.

بعد از بوجود آمدن كویرهای رسی امكان دارد بر اثر تغییر شرایط هیدرولوژیكی، در نتیجه تغییر شرایط جوی، و یا تغییر شكل چاله، تغییر یابند. مثلا صفحات باد كرده بر روی آنها قابل مشاهده است.

كویر های متورم یا پف كرده در این نواحی به وضوح نمایان می باشند كه در عمق صفر تا ۱۶ سانتیمتری بالاخص ۸ الی ۱۶ سانتیمتری از سطح زمین دارای املاحی چون سولفات سدیوم می باشد.

نمك سولفات سدیوم در موارد مختلفی مورد مصرف قرار میگیرد از جمله تولید كاغذسازی،شیشه سازی، مواد شوینده وغیره… كه با كنار زدن خاك سطحی، خاك مرغوب كه شامل املاح زیادی است استخراج میشود.

 

اسرار مثلث برمودای ایران-DKQ9chg91D

كویرهای رسی خیس

كویرهای رسی خیس در شمال و شمال غربی ریگ جن گسترش پیدا كرده اند.این گروه دارای كویر های صفحات رسی و حوزه خیس می باشند.در حقیقت بهتر می توان گفت مواد مه این كویرها را تشكیل داده شبیه به كویرهای رسی است،اما یك تفاوت وجود دارد كه سطح قسمتی از آن (حوزه خیس)، پایین تر از سطح آب زیرزمینی تابستانه است.

كویرهای رسی خیس از كویرهای رسی و در نتیجه بالا آمدن سطح آب زیرزمینی بوجود آمده اند.كویرهای چربه،در این مناطق كه شامل املاحی چون كلروركلسیوم (cacl2) كه قابل استخراج هستند مشاهده می شود.كلرور كلسیم با خاصیت جذب كنندگی به عنوان جاذب رطوبت در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

كویرهای رسی همراه با نمكزار

در قسمت غربی ریگ جن و در حد فاصل كویرهای رسی خیس شمال ریگ جن و دیواره های ماسه ای پنچ گانه كویرهای رسی همراه با نمكزار گسترش پیدا كرده اند.سطح این كویرها پوشیده از صفحات رسی و نمكزار می باشد.به همراه نمكزار،كویرهای رسی عموما در آبخیزها و چاله واقع هستند كه شامل سنگهای دوره میوسن و بدون شك تبخیری هستند.

بوجود آمدن این پوشش، بر روی عكسهای هوایی و در بررسی صحرایی نشان می دهد كه در اواخر این سال ها نمك موجود در صفحات بلندتر كه در گذشته به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی و یا طغیان هرز آبهای شور پدیدار شده بوده است شسته شده و به مناطق پس تر جنوبی تر منتقل می شود.

برای استخراج املاح نیترات پتاسیوم (شوره) شوره زار ها، مورد استفاده واقع می شوند.استفاده از نیترات پتاسیوم نیز به عنوان كود زراعی می باشد اما موارد مصرف مهم تر دارد و از آن در تهیه باروت ودیگر مواد محترقه بكار می رود.

اقلیم (آب و هوا) كویر ریگ جن

منطقه ریگ جن بخشی از فلات مركزی ایران محسوب می شود و دارای آب و هوای آن شبیه به سیر نقاط حاشیه این فلات است.قسمت مركزی ایران از یك فلات وسیع ایجاد شده است كه تحت احاطه كوههای مرتفعی می باشد كه مانع نفوذ رطوبت دریاهی اطراف به این منطقه می شوند.قسمت عمده این بخش آب و هوای خشك و بیابانی را داراست كه در آن میزان تبخیر بیش از تراوشات جوی است .

تابستان های بسیار گرم و خشكی در ریگ جن احساس می شود و تغییرات فصلی آب و هوا از جمله تابش آفتاب در ریگ جن بسیار فراوان است.

متاسفانه بدلیل اینكه در ریگ جن ایستگاه های زمینی هواشناسی وجود ندارد، تنها میتوان به آمار شهر های حاشیه این منطقه مراجعه كرد.كه در شهر گرمسار در بهمن ماه ۸/۴ درجه سانتی گراد حداقل دما به ثبت رسیده و حداكثر دمای مطلق این شهر ۴۳ درجه سانتی گراد در سال ۷۹ مربوط به مرداد ماه میباشد.

با مشاهده آمار ثبت شده و با در نظر گرفتن تغییرات +۵ درجه در ساعات روز و در شب میتوان پیش بینی كرد دما بین ۱ تا +۴۸ درجه سانتیگراد در بخش شمالی ریگ جن در حال تغییر باشد.این دما به جهت مجاورت تپه های ماسه ای دم ریگ در محل جنوبی ریگ، تیر ماه تا +۵۰ درجه سانتیگراد ، افزایش یابد.

در آذر ماه با ۷۱درصد حداكثر متوسط رطوبت و حداقل با ۲۲ درصد رطوبت نسبی مربوط به خرداد ماه میباشد . براساس بررسی های ۱۰ ساله ( از سال ۶۵ تا ۷۵) بطور متوسط ۸ ماه سال میانگین درجه حرارت از ۵۰ درصد رطوبت نسبی بالاتر بوده كه نشان دهنده ی هوای به شدت خشك است كه ۴ ماه باقیمانده فصل سرما و بارندگی رطوبت نسبی هوا بر درجه حرارت غلبه كرده و هوا تا حدودی مرطوب میشود .

اسرار مثلث برمودای ایران-J5nuG15rPD

كویر ریگ جن تشنه ی آب شیرین

به دلیل اینكه در ریگ جن آب محدود به چند چشمه آب تلخ و شور در موقعیت های بسیار دور از هم واقع شده اند. در موقعیت شمال شرقی ریگ جن حبله رود در كنار ریگ جن در حركت است كه بزرگترین رودخانه به حساب می آید. جمع آب رود ( رودسر دره ) از دیگر رودهایی ست كه در امتداد ریگ جن در جریان است كه آب آن نیز غیر قابل مصرف و شور میباشد.

در ارتفاعات كوه گوگرد، موقعیت شمالی ریگ جن رودخانه ورگی سر چشمه می گیرد و مسیر آن از شمال غربی به جنوب شرقی میباشد. از ارتفاعات شمال شرقی گرمسار و منطقه لزوره رودخانه فصلی رامه یا تنگ چهار طالق آغاز شده و بعد از یكی شدن به خوشابرود از موقعیت شمال به جنوب به سمت آبادی ده نمك ادامه و وارد ریگ جن شده است.

از ارتفاعات زرومند، در قسمت جنوب شرقی ریگ جن رودخانه زرومند شكل گرفته و با دیواره دم ریگ در خطی موازی و در جهت شرقی-غربی به ریگ جن می ریزد.

گل و لجن های باتلاق

گل و لجن های باتلاقی ریگ جن درسته بسیار خطرناك هستند، اما خیلی از شهروندانی را كه عادت به رستوران گردی و پاساژ گردی دارند به سمت خود جلب می كند تا وقایع های طبیعی را از نزدیك مشاهده كنند. در ریگ جن تا كیلومتر ها فقط مارو حشرات مختلف مشاهده خواهید كرد.سازمان محیط زیست باید به شما مجوز عبور دهد. اگر با تور به این سفر می‌روید خیالتان از مجوز راحت باشد، اما اگر گروهی سفر میكنید حتما مجوز بگیرید؛ برنامه شروع و پایان سفرتان را هم اعلام كنید تا مشكلی برای شما به وجود نیاید.

هیچ آبی در ریگ جن در دسترس نیست و در قسمت جنوب شرقی آن، تپه های ماسه ای قرار دارد كه به نام دم ریگ جن معروف هستند.

در سال ۱۹۹۷ میلادی كویر شناس معروف ایرانی به نام علی پارسا به همراه رییس وقت پارك ملی كویر با استفاده از هواپیمای خصوصی از ریگ جن عبور كردند. آنها در این سفر هوایی چند ساعته اولین چیزی كه به آن برخورد كردند گودالی بود كه تازه به وجود آمده و داخل گودال، یك فضای آبی بزرگ به چشم می خورد؛ از آب شور پر شده بود.

اطراف آن، نمك كریستال قرار داشت و رنگ قهوه ای آن ها از داخل هواپیما به صورت واضح مشخص بود و پس از این سفر او بارها با خودروی شخصی خود به ریگ جن سفر كرد.

 

اسرار مثلث برمودای ایران-JCGXOMTY32

تنوع زیستی كویر ریگ جن

به وسعت زیادی از ریگ جن بدون پوشش گیاهی و پراكندگی جانوری می باشد.باید بدانید از شرایط پوشش گیاهی و حیات وحش این منطقه هنوز هم كه هنوز است اطلاعات و مشخصات كاملی در دسترس نمی باشد.

اما در حاشیه آن یعنی هموار سینه كوه در دهانه ی چاه گرگ و دهانه ی تنگ ظلمات وهمین طور دامنه های كافركوه، وجود جبیر و گور ایرانی گزارش شده است.به علت تعدیل سختی كویر و بالا رفتن پوشش گیاهی در منطقه دم ریگ تنوع زیستی تیپیك مناطق كویری قابل مشاهده است.

این تنوع زیستی شامل روباه شنی،كاراكال،شاهین،گرگ،جرد، گربه شنی، خرگوش، پامسواكی، پایكا، انواع مار و عقرب، انواع آگاما و جكو،سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، شغال و… است و نیز در زمان حكومت شاه عباس گله های آهو در این منطقه بوده است كه به احتمال بالا به علت شكار بی رویه رو به انقراض گذاشته اند.

ریگ جن با چندین منطقه حفاظت شده از جمله منطقه شكار ممنوع ملاهادی، منطقه حفاظت شده عباس آباد نایین، منطقه شكار ممنوع اردستان، منطقه شكار ممنوع چوپانان و علی الخصوص پارك ملی كویر كه یكی از زیستگاه های یوز آسیایی است در مجاورت است و میشود گفت كه بسیاری از حیات وحش این مناطق در بخش هایی از ریگ جن نیز زیست می كنند.

 

اسرار مثلث برمودای ایران-sMJD4yMZQv

كویر ریگ جن، زیستگاه چه جانوارانی است؟
پوشش جانوری و گیاهی آن در هر منطقه جغرافیایی از اهمیت بالایی برای پژوهشگران و همچنین از جنبه اثرات آن بر محیط زیست برای ساكنان آن برخوردار است.نواحی بزرگی از ریگ جن به دلیل گرمای شدید و شرایط بسیار دشوار كویری بدون هرگونه پوشش جانوری و گیاهی بشمار می رود.

ولی در منطقه دم ریگ به دلیل بالا بودن پوشش گیاهی و تعدیل سختی كویر تنوع زیستی معمول مناطق این چنینی قابل مشاهده است.گونه هایی مانند انواع مار و عقرب،سارگپه بیابانی، پایكا،خرگوش، كاراكال، گربه شنی،جرد، روباه شنی، پامسواكی، انواع آماگا و جكو، گرگ و شغال، شاهین، عقاب طلایی می باشد.

برای آن دسته از افرادی كه علاقه مند به محیط زیست می باشند باید بگوییم این ریگزار در همسایگی چندین منطقه حفاظت شده می باشد ، از جمله این مناطق می توان به منطقه حفاظت شده عباس آباد نایین ، منطقه شكار ممنوع چوپانان ، منطقه شكار ممنوع ملا هادی ، منطقه شكار ممنوع ملا هادی پارك ملی كویر اشاره كرد كه جزوه ی زیست گاههای یوز آسیایی همچنین محسوب می شود.

به علت اینكه این منطقه از اقلیم سخت كویری برخوردار است هیچگونه اثری از ساخت و ساز های بشری به چشم نمی خورد. آن چیزی كه از تمدن و زندگی قابل دیده شدن است در حواشی ریگ جن واقع است. انارك ، بابا خالد ، جندق ، عیشین و علم حاج باقر از مناطق مسكونی و جز آبادیهای حاشیه ریگ جن بشمار می روند.

 

اسرار مثلث برمودای ایران-btxPMf9ixQ

نحوه دسترسی به كویر ریگ جن

وجود شن زار‌های روان و باتلاق‌های نمكی در این منطقه خطرناك است و اگر راهنمای كار بلدی نداشته باشید امكان دارد در شن ها و ماسه ها فرو بروید.تور‌های گردشگری مختلفی به مناسبت شب یلدا برای رفتن به ریگ جن برنامه گردشگری ترتیب می دهند و اگر یك لیدر آشنا هم داشته باشید می‌توانید با خرج كمتر با دوستانتان به سومین ریگ زار و پر رمز و راز ایران سفر كنید.

روی نقشه محل دقیق ریگ جن كه به معنی «ماسه زار مخفی» است پیدا نخواهید كرد. كویر ریگ جن در امتداد غرب تا جنوب غرب دشت كویر قرار گرفته؛ از شمال به جنوب سمنان و از جنوب شرق گرمسار تا غرب پارك ملی كویر، همچنین از بخش شرقی به سمت محور ارتباطی جندق – معلمان و در نهایت از جنوب به شمال انارك و چوپانان وسعت دارد.