ریپورتاژ آگهی
طرز تهیه آلبالو پلو با فیله مرغ یا گوشت چرخ‌كرده قلقلی

طرز تهیه آلبالو پلو با فیله مرغ یا گوشت چرخ‌كرده قلقلی

طرز تهیه آلبالو پلو با فیله مرغ یا گوشت چرخ‌كرده قلقلی را در این مطلب آورده ایم تا با درست كردن این غذا سفره ای رنگین داشته باشید . همانطور كه می دانید
  • 1401/01/05
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

طرز تهیه آلبالو پلو با فیله مرغ یا گوشت چرخ‌كرده قلقلی را در این مطلب آورده ایم تا با درست كردن این غذا سفره ای رنگین داشته باشید . همانطور كه می دانید آلبالو پلو بخصوص از نوع شیرازیش از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است كه به خصوص در فصل تابستان هواداران فراوانی دارد. جالب است بدانید یكی از راهكارهای قدیمی‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی خوردن آلبالو پلو در روزهای گرم تابستان بود. آلبالو پلو را به روش‌های مختلف و با مواد متنوع می‌توانید درست كنید. با ما همراه باشید تا با پخت این پلوی خوشمزه آشنا شوید .

آلبالو پلو مجلسی شیرازی با گوشت چرخكرده قلقلی

مواد لازم :

آلبالو: ۷۰۰ گرم
گوشت چرخ كرده: ۴۰۰ گرم
پیاز: یك عدد متوسط
شكر: ۲۵۰ گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می‌پسندید مقدار شكر را بیشتر كنید، اگر هم ملس می‌پسندید ۲۰۰ گرم شكر كافی است)
برنج: ۴ لیوان
زعفران دم كرده: به میزان لازم
نمك و فلفل سیاه: به میزان لازم
خلال پسته و بادام: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه

برنج را ابتدا با آب و نمك به مدت ۵ تا ۶ ساعت خیس كنید . آلبالوهای شسته شده را هسته‌گیری كنید.سپس آلبالوها را در یك قابلمه ریخته و شكر را لابه‌لای آن‌ها بریزید. قابلمه آلبالو و شكر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت ۳۰ دقیقه با شكر بجوشند. بعد از این مدت آلبالوها را آبكش كنید و آب آلبالو را در یك شیشه تمیز بریزید.از این آب می‌توانید به عنوان شربت آلبالو استفاده كنید.
در یك قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید. در این فاصله گوشت چرخكرده را با یك عدد پیاز متوسط رنده شده و نمك و فلفل سیاه خوب ورز دهید و به صورت گوشت قلقلی‌های كوچك به اندازه یك گردو درآورید. گلوله‌های گوشتی را در روغن داغ سرخ كنید.
در این فاصله برنج را آبكش كنید. در قابلمه‌ای كه می‌خواهید پلو را دم كنید مقداری روغن دم كنید و كف آن را با نان یا حلقه‌های سیب‌زمینی بپوشانید. می‌توانید روی نان یا سیب‌زمینی مقداری كنجد بپاشید. حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو و گوشت قلقلی در قابلمه بریزید، لایه آخر باید برنج باشد. می‌توانید در صورت تمایل گوشت را لای برنج دم نكنید و بعد از پایان پخت آلبالو پلو، گوشت‌های قلقلی را روی برنج سرو كنید.
وقتی كه تمام مواد را در قابلمه لایه لایه ریختید پلو را به مدت نیم ساعت دم بگذارید. بعد از دم كشیدن پلو كمی از برنج روی آن را بردارید، با زعفران تركیب كنید و روی آلبالو پلو برنج زعفرانی بریزید. آلبالوپلو را با خلال پسته و بادام تزیین كنید

طرز تهیه آلبالو پلو با فیله مرغ یا گوشت چرخ‌كرده قلقلی-863PboeBzx

آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

اگر برای خوردن گوشت قرمز محدودیت دارید یا می‌خواهید یك آلبالو پلو مجلسی‌تر داشته باشید می‌توانید از دستور پخت آلبالو پلو با گوشت فیله، سینه یا ران مرغ استفاده كنید.

مواد لازم

برنج: ۴ لیوان
آلبالو: ۷۰۰ گرم
فیله مرغ: نیم كیلوگرم
شكر: ۲۵۰ گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می‌پسندید مقدار شكر را بیشتر كنید)
پیاز: دو عدد متوسط
زعفران دم كرده: به میزان لازم
نمك و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم
خلال پسته و بادام به میزان دلخواه

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

روش درست كردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ شبیه هم است. برای این كار ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمك بخیسانید. در این فاصله فیله‌های مرغ را با زعفران و نمك مزه‌دار و در روغن یا مقداری كره سرخ كنید. بعد از این‌كه هر دو طرف فیله‌ها سرخ شد، در یك قابلمه پیازها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و كمی تفت دهید. حالا تكه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و ۲ لیوان آب روی آن‌ها بریزید. اجازه بدهید تكه‌های مرغ روی شعله متوسط گاز بپزد.
در یك ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه‌فرنگی را با مقداری روغن و فلفل تفت دهید و روی مرغ در حال پخت بریزید. بعد از پخته شدن فیله‌ها و باقی ماندن حدود نصف لیوان سس، مقداری زعفران آب كرده به محتویات قابلمه اضافه كنید. تا دو دقیقه زمان بدهید و سپس شعله گاز را خاموش كنید. فیله مرغ پخته شده را ریش ریش كنید و كنار بگذارید. در صورت تمایل فیله مرغ را به همان صورت درسته در كنار آلبالو پلو سرو كنید.
آلبالوها را به همان روشی كه در بالا گفتیم با شكر بپزید و آب آلبالو را به عنوان شربت كنار بگذارید. اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است كمی دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا قوام پیدا كند و غلیظ‌تر شود.
در یك قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را بپزید. وقتی كه دانه‌های برنج كمی ترك خورد، برنج را آبكش كنید. كف قابلمه مقداری روغن بریزید و وقتی كه روغن داغ شد ورقه‌های سیب‌زمینی یا نان لواش را ته قابلمه بگذارید. حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. بعد از حدود نیم ساعت كه آلبالو پلو دم كشید آن را در ظرف مورد نظر سرو كنید. در صورت تمایل می‌توانید زمانی كه پلو در حال دم كشیدن است مقداری كره روی آن بگذارید تا آب شود یا در پایان پخت مقداری روغن مایع روی آن بریزید. به این نكته مهم توجه كنید: آلبالو پلو را روی شعله ملایم گاز دم كنید تا به دلیل شیرینی شیره آلبالوها كه به كف قابلمه می‌رسد ته‌دیگ پلو نسوزد

طرز تهیه آلبالو پلو با فیله مرغ یا گوشت چرخ‌كرده قلقلی-3F1cqogiLG

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت مرغ

برای تزیین آلبالو پلو روی آلبالو پلو مجلسی با مرغ را با برنج زعفرانی و خلال پسته و بادام تزیین كنید و تكه‌های مرغ درسته یا ریش ریش را روی آن بچینید. می‌توانید به جای فیله مرغ از ران یا تكه‌های سینه مرغ هم استفاده كنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با فیله مرغ یا گوشت چرخ‌كرده قلقلی-yZsgDmt2eO

فوت و فن  آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت چرخكرده

اگر می‌خواهید آلبالوها حین دم كردن پلو به هم نچسبند، مقداری كره آب كنید و قبل از دم كردن پلو، آلبالوها را حسابی به كره آغشته كنید.

در طرز پخت آلبالو پلو می‌توانید خلال‌های بادام را كمی خیس كنید و حین دم كردن یك گوشه كنار آلبالوها دم بگذارید.

اگر می‌خواهید یك آلبالو پلو چند رنگ و مجلسی با مرغ یا گوشت چرخكرده داشته باشید، یك گوشه دیگر قابلمه مقداری شربت آلبالو ( در حد سه یا چهار قاشق غذاخوری) و یك گوشه دیگر مقداری زعفران آب كرده بریزید. یادتان باشد لایه آخر آلبالو پلو فقط باید برنج سفید باشد. موقع سرو برنج تمام این قسمت‌ها را با مقداری برنج مخلوط كنید و هر كدام را به صورت جداگانه روی دیس آلبالو پلو بكشید.

می‌توانید مربای آلبالو را بدون شكر و با مربای آلبالو درست كنید كه نوع ساده تر آلبالو پلو است.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ برای دو نفر هم به همین ترتیب است فقط مقدار مواد را به اندازه دو نفر كم كنید و یك غذای ساده دو نفر خوشمزه داشته باشید.