ریپورتاژ آگهی
چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان

چشمه گل رامیان در ۵ كیلومتری جنوب شهر رامیان واقع شده و یك استخر طبیعی بیضی شكل است كه طول آن ۹۰ متر، عرض آن ۸۰ متر و عمق آن بین ۴۴ تا ۸۰ متر می‌باشد.
  • 1401/01/05
  • استان : گلستان
  • شهر : راميان
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : جنوب شهرستان رامیان پنج كیلومتری رامیان
تلفن : 66059000-021

چشمه گل رامیان در ۵ كیلومتری جنوب شهر رامیان واقع شده و یك استخر طبیعی بیضی شكل است كه طول آن ۹۰ متر، عرض آن ۸۰ متر و عمق آن بین ۴۴ تا ۸۰ متر می‌باشد. آب این استخر از منابع آب زیرزمینی كه در كف آن وجود دارد، تأمین می‌شود. دریاچه گل رامیان توسط درختان پهن برگ احاطه شده و از این لحاظ دارای چشم‌انداز زیبایی می‌باشد. در میان درختان این منطقه گونه با ارزش زربین نیز دیده می‌شود.این چشمه از یك سو به زمین های زراعی محدود شده و از سه طرف دیگر به جنگل راه دارد. چشمه گل رامیان بدلیل عمق زیاد، به رنگ سبز تیره است و ۷۲۰ متر مربع از این منطقه را دربرگرفته است. این پدیده ی طبیعی منظره ای چشم نواز در این نقطه بوجود آورده و خوشرنگی آن باعث زیبایی منحصر به فرد این چشمه شده است.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-ucNaGLBPnx
درباره چشمه گل رامیان و علت نام گذاری این چشمه كه چرا به چشمه گل شناخته می شود گفته اند كه، در زبان تركی گل به نقطه ای می گویند كه بسیار عمیق، گود و فرورفته باشد و داخل آن آب جمع شده باشد و گفته اند كه واژه ی گل از واژگان آرامی است كه معنی آن چشمه جوشان است.این دریاچه ها یا گل ها در حوزه جغرافیای طبیعی به نام هایی مثل آلاگل و آلماگل شناخته شده و نیز در جغرافیای انسانی نماد اقوام شمالی ایران بزرگ است كه نقوش اشیای بدست آمده از این اقوام با عنوان هایی مثل ماری گل، آینه گل و نام هایی از این دست بیانگر مولفه های هویت فرهنگی آسیای مركزی و ایران است و در مباحث قوم شناسی و تاریخ نگاری مطرح است، همان طور كه گفته شد این دریاچه ها یا گل ها در نقاطی مثل آسیای مركزی و ایران به چشم می خورد.
گل رامیان یا چشمه گل رامیان یك عنصر نمادین در فرهنگ و هنر مردم این منطقه بوده و در بین آنان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. گل رامیان با هویت باستانی، تاریخی و طبیعی در دوره های مختلف اسطوره ها و واقعیت های زیادی را پیرامون خود دارد. دلیل نام گذاری این منطقه به گل رامیان هم همین مساله است و به زبان و فرهنگ ساكنان این منطقه ارتباط دارد. جمعیت این نقطه در طول تاریخ آن، تیره ای از ایل گرایلی و نژاد ترك بوده اند.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-MRYRtxUcgd

چشمه گل رامیان به لحاظ جغرافیایی طبیعی و از نظر زمین شناسی جزء چاله های بیضی شكل است كه به شكل یك تشت دیده می شود. طبق تحقیقات محققان این چشمه از چشمه های آهكی است و آب داخل چشمه در قسمت داخلی آن جوشش دارد. سرریز این چشمه به یكی از رودخانه هایی می ریزد كه از شاخه های گرگانرود است، این رودخانه قره چای رامیان نام دارد.

طبق آنچه كه در اسناد و نوشته ها وجود دارد در زمان مظفرالدین شاه این منطقه تفریحی وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان شده است. چشمه گل در كتب و نوشته های دوره صفویه و همچنین قاجار به نام كبود استخر آمده و همچنین در روایت های تاریخی نام آن دالان بهشت و پلنگ سره ذكر شده است.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-lVJvzJeJIG

ویژگی های چشمه گل رامیان

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان بلوط، پهن برگ و درختچه های ولیك است و در اطراف این جاذبه دیدنی زیبا و دلنشین كه از مهم ترین پدیده های طبیعت ایران است ذخیره گاه جنگلی زربین قرار دارد. گل رامیان، شالیزارها و زمین های زراعی اطراف خود را در این منطقه سیراب می كند. همچنین در گل رامیان انواع ماهی ها وجود دارد این گونه ها شامل سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه ای، و ماهی آبر نوئیدز است. اما بیشترین نوع ماهی گل را ماهی سفید رودخانه ای تشكیل می دهد. این نوع ماهی بیشتر از نرم تنان و حشرات آبزی تغذیه می كند. ماهی سفید رودخانه ای در این منطقه برای مردم آن دارای ارزش است و مردم با قلاب آن را برای مصرف خود صید می كنند.

چشمه گل رامیان در حقیقت مثل یك استخر طبیعی است كه آب سردی از زمین آن می جوشد و رنگ زیبای آن در بین درختان انبوه خیره كننده است. در كتاب های تاریخی درباره عمق این شاهكار طبیعی نوشته شده كه در گذشته ۴۴ متر بوده ولی در حال حاضر تا ۸۰ متر هم عمق آن را برآورد كرده اند و به عنوان عمیق ترین چشمه آب سرد جهان شناخته می شود.

این چشمه كه از گذشته هم از نقاط تفریحی برای مردم بوده، امروزه هم این شاهكار زیبای طبیعت پذیرای مردم شهر ستان های اطراف است و مردم از آزادشهر، گنبد كاووس، علی آباد كتول و روستاهای اطراف به این منطقه می آیند. به جز آن مردم در تعطیلات نوروز و تابستان از نقاط دور و نزدیك ایران به اینجا سفر می كنند و از دیدن زیبایی منحصر به فرد آن لذت می برند. اگرچه كه در تابستان آب این چشمه برای شنا مناسب است ولی به خاطر عمق زیاد آن مسافران باید احتیاط كنند چون كمی خطرناك است.

تفریحاتی كه در چشمه گل رامیان انتظار شما را می كشند

این ناحیه یكی از جاذبه های شهر رامیان محسوب می شود و به دلیل جاذبه هایی كه در بالا به آن اشاره كردیم، مكانی عالی برای مسافران و گردشگران به حساب می آید. زمانی كه از جاذبه های طبیعی چشمه دیدن كردید، می توانید خودتان را با تفریحات دیگری كه در این ناحیه گنجانده شده است سرگرم كنید. در ادامه به معرفی تعدادی از تفریحاتی كه در اطراف چشمه گل رامیان می تواند خاطره سفر شما را به یاد ماندنی تر كنند خواهیم پرداخت.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-vIgHnJ0M5a

شنا

بیشتر افراد محلی شنا در این دریاچه را جز تفریحات لذت بخشی می دانند كه می تواند تجربه بسیار دلنشینی برایشان باشد. هیچ كس نمی تواند با دیدن آب زلال این چشمه جلوی خود را بگیرد و هوس شنا كردن به سرش نزند.نكته مهمی كه باید در این شرایط مدنظر داشته باشید عمیق بودن آب دریاچه است. این دریاچه عمق زیادی دارد و شنا كردن در آن برای افراد معمولی و مبتدی می تواند بسیار خطرناك باشد. به همین دلیل توصیه می شود افرادی كه شناكار ماهری نیستند تنها به تماشای آب زلال و زیبای چشمه بسنده كنند و جان خودشان را به خطر نیندازند.

برپایی پیك نیك

این چشمه یكی از مكان های پرطرفدار برای برپایی پیك نیك و البته عكاسی است. اگر دوست داشتید می توانید وسایل مورد نیاز برای پیك نیك را با خود به همراه ببرید و پیك نیك به یاد ماندنی را تجربه كنید.

علاوه بر پیك نیك، می توانید در اطراف چشمه گل رامیان به قدم زدن و كشف طبیعت بپردازید و از جاذبه های زیبایی كه پیش رویتان قرار می گیرد عكس بگیرید. یادتان باشد این عكس ها به عنوان یادگاری از سفر شما همیشه در آلبوم خاطرات تان باقی خواهند ماند، پس ثبت لحظه ها را از دست ندهید.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-bakvg5OZgL

ماهیگیری

چشمه گل رامیان محل زندگی ماهی های مختلفی است كه هر كدام از آن ها به گونه های خاصی تعلق دارند. اگر وسایل ماهیگیری دارید، می توانید در كنار این چشمه زیبا و منحصر به فرد دست به كار شوید و شروع به ماهیگیری كنید.

 

زمان مناسب سفر به چشمه گل رامیان

 

سفر به این ناحیه شگفت انگیز برای هر مسافری بسیار جذاب خواهد بود. نمی شود سری به رامیان بزنید و در زیبایی های رنگارنگش غرق نشوید. هر فصل از سال كه به این ناحیه سفر كنید با جاذبه های متنوعی رو به رو خواهید شد.فصل بهار بهترین زمان برای كاوش شكوفه های رنگارنگ و دیدن آب فیروزه ای چشمه است. در فصل تابستان اگر چه دمای هوا در بیشتر نقاط ایران افزایش می یابد اما در دل چشمه گل رامیان هوای مطلوبی جریان پیدا می كند.فصل پاییز بهترین زمان برای دیدن درختانی است كه به هزار رنگ مختلف در آمده اند. در فصل زمستان رسیدن به این ناحیه و عبور از كوه های پوشیده شده از برف كمی دشوار می شود. افرادی كه طبیعت گرد نیستند یا به صورت حرفه ای سفر نمی كنند، بهتر است فصل های بهار تا پاییز را برای سفر به این ناحیه انتخاب كنند.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-qEC8h1dF1D

نحوه دسترسی گل رامیان

موقعیت جغرافیایی چشمه مورد نظر در مسیر جاده رامیان به النگ قرار دارد این چشمه در قسمتی از دامنه كوه قرار دارد و رودخانه قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یك كیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد، چشمه در ۵ كیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد و جاده ای آن آسفالته است.

اگر به شهرستان رامیان سفر كردید می توانید به دیدنی‌های این شهرستان ماننید “چشمه گل، آبشار شیرآباد، غار شیرآباد، قلعه ماران ، پارك جنگلی آهنگران ، امامزاده پیر ، مسجد سادات ، تپه‌های انجیلو ، نقارخانه، مدرسه و كاخ رضاشاهی و بقعه الهادی” سر بزنید.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-unyLVSvYrI

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-yeYr5FvgRS

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-bmblY9xKTU

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-sLYep01Mcv

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-uszckSVUjo

وجه تسمیه
كلمه " گل " در زبان تركی به منطقه ای گود و عمیق كه آب در آن جمع می شود گفته می شود.گل، كلمه ای آرامی و به معنای جشمه جوشان كه در حوزه های شمالی سرزمین باستانی وركان(گرگان) تا به آسیای مركزی و چین و اروسیا تا به نام كشور چشمه ها (گل ها) فرانسه وارد ادبیات تایخی قرون و اعصار شده است. گل ها یا دریاچه ها در حوزه های آسیای مركزی و ایران در جغرافیای طبیعی با نام های آلماگل، آلاگل و در جغرافیای انسانی به عنوان نشان و نماد اقوام شمالی ایران بزرگ دریافته ها و نقوش اشیاء آنان با عناوین ماری گل، آینه گل ... و بعنوان عناصر هویت فرهنگی ایران و آسیای مركزی وارد مباحث تاریخی و قوم نگاری شده است.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-hds4WOcabA

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-V8SCIYF5lU
 
گل رامیان به عنوان عنصر نمادین جایگاه مقدس نیایش آب در فرهنگ و آداب و هنر سرزمین آرامیان جایگاه ویژه ای داشته است.دلیل نامگذاری این منطقه به گل رامیان به فرهنگ و زبان مردم بومی این ناحیه مربوط است و گفته میشود از نظر تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترك و تیره*ای از ایل گرایلی هستند. كلمه گل در ادبیات ترك به جای گود و عمیق كه آب در آن جمع می*شود، اطلاق شده و تلفظ دقیق آن نیز در تركی " گوءل " است.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-5YyqSMcbdc

 چشمه گل رامیان به صورت یك استخر طبیعی به طول ‪ ۹۰‬متر و به عرض ‪ ۸۰‬متر می باشد

 
رودخانه رامیان در شرق این چشمه بستر پهن و سیل آبی وسیعی داشت كه گویای سیل های پیشین بوده است. این رودخانه از ارتفاعات البرز غربی ( كوه لیرم - كوه خاك یا خاكسار و .. . ) سرچشمه گرفته و پس از عبور از شهر رامیان وارد دشت گرگان شده كه بعد از قطع راه دلند به آزاد شهر ( شاه پسند ) در یك مسیر جنوب به شمال پیش رفته و بعد از اتصال به رود " حاجی كوچكی " نهایتاٌ به گرگان رود می پیوندد. 

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-eAQrHpMgJg

جاذبه‌های اطراف چشمه گل رامیان

علاوه بر چشمه گل، باغ قصر، چشمه‌زارهای نیلبرگ، آبشارهای شیر آباد، آبشار سرخه كمر، آبشار پشمكی و آبشار جوزك نیز از آبشارهای زیبا و تماشایی رامیان و از تفرجگاه‌های خوب برای عاشقان طبیعت به شمار می‌روند. قلعه تاریخی میران یا ماران نیز از دیگر جاهای دیدنی رامیان است.

 

پرسش‌های متداول

چشمه گل رامیان كجاست؟

چشمه گل رامیان در استان گلستان و پنج كیلومتری جنوب شهر رامیان قرار دارد.

عمق چشمه گل رامیان چقدر است؟

عمق فعلی چشمه گل رامیان ۸۰ متر است؛ البته در منابع تاریخی این عمق ۴۴ متر ذكر شده است.

فاصله گرگان تا چشمه گل رامیان چقدر است؟

گل رامیان در ۸۵ كیلومتری شهر گرگان قرار دارد.

آیا امكان غرق شدن در چشمه گل رامیان وجود دارد؟ 

شنا كردن در چشمه گل رامیان ممنوع است. این دریاچه عمق زیادی دارد و آب آن سرد است. همچنین در عمق‌های پایین دارای فشار آب زیاد است و تاكنون چندین نفر در این چشمه غرق شده‌اند.

چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آبسرد جهان-lrGBlHEox4