ریپورتاژ آگهی
منار جنبان اصفهان ؛ شگفتی‌های معماری ایران

منار جنبان اصفهان ؛ شگفتی‌های معماری ایران

منار جنبان اصفهان؛ از آثار تاریخی و معماری كهن ایران كه به واسطه معماری خارق‌العاده و عجیبش مشهور شده است. در میان جاذبه‌های فراوان گردشگری كه شهر زیبای اصفهان را جهانی كرده
  • 1401/01/05
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : حدود كیلومتر ۶ جاده اصفهان به طرف نجف‌آباد، قسمت راست جاده
تلفن : 66059000-021

منار جنبان اصفهان؛ از آثار تاریخی و معماری كهن ایران كه به واسطه معماری خارق‌العاده و عجیبش مشهور شده است. در میان جاذبه‌های فراوان گردشگری كه شهر زیبای اصفهان را جهانی كرده ، حالت لرزان این مناره نیز مورد توجه گردشگران زیادی هم از داخل و هم خارج بوده است. مقبره‌ای در این بنا وجود دارد كه تاریخ حك شده بر روی آن، سال ساخت بنا را نشان می‌دهد.
در این نوشتار:
– تاریخچه منار جنبان را مرور می‌كنیم.
– از معماری این بنای خارق‌العاده و سازو كار آن با شما سخن می‌گوییم.
– به معرفی منار جنبان‌های دیگر ایران می‌پردازیم.
– سری به مزار عمو عبدالله می‌زنیم.
– از تفرجگاه‌های اطراف منار جنبان برایتان خواهیم گفت.
در پایان نیز با معرفی اقامتگاه‌های گردشگری و سایت‌های آنلاین رزرواسیون اقامتگاه مانند هومسا مطلب را به پایان می‌رسانیم.

منار جنبان اصفهان ؛ شگفتی‌های معماری ایران-k9lY1xNFlI

منار جنبان: از معماری تا شگفتی!

اصفهان را می‌توان به‌ راستی، از اعجاب‌انگیزترین شهرهای ایران به‌لحاظ هنر معماری دانست. علاوه بر هنر و صنایع دستی بی‌نظیری كه این شهر سنتی از آن بهره‌مند است، وجود معماری خاص، نماهای بی‌نظیر كاشی‌كاری و گچ‌بری‌های تحسین‌برانگیز نیز، اصفهان را از سایر جاذبه‌های گردشگری متمایز نموده است.
آنچه در این مطلب به آن می‌پردازیم، بنایی با ویژگی‌های مهندسی استثنایی است. موردی كه به ‌دلیل تفاوت ساختاری در پی‌ریزی و دوام شگفت‌آور آن در برابر عوامل طبیعی، به یكی از شگفتی‌های معماری شرق، بدل شده است. شما می‌توانید با اجاره روزانه سوئیت مبله در اصفهان هزینه اقامت و در نتیجه سفر خود را كمتر كنید و از طرفی به جاذبه‌های گردشگری نزدیك شوید و برنامه سفرتان را حرفه‌ای‌تر بچینید.

راز لرزش‌های منار جنبان اصفهان چیست؟

همه ما، با قرار گرفتن در ارتفاع تاحدی دچار دلهره و هیجان می‌شویم. این موضوع، با اطمینان از ثبات بنایی كه در آن استقرار یافته‌ایم، به‌مرور كم و كمتر می‌شود؛ تا جایی كه به حالت عادی خود بازگشته و به آرامش می‌رسیم. اما قرار گرفتن در بنایی كه مدام می‌لرزد، چالش متفاوتی است كه تجربه عجیبی را به‌دنبال خواهد داشت!
كسانی كه از منار جنبان اصفهان دیدن كرده و به بالای مناره آن صعود كرده‌اند، این حالت را به خوبی می‌شناسند. عمارت منار جنبان، با كاشی‌كاری‌های‌ زیبای سقف و دو مناره نه‌چندان بلند، به‌نوبه خود زیبا و دل‌فریب است. اما آنچه توجه و اشتیاق گردشگران را برای دیدن آن برانگیخته می‌كند، رمز و راز نهفته در بنایی است كه قرن‌ها پیش با مهندسی پیشرفته و عجیبی طراحی و ساخته شده است.
در بخش فوقانی هریك از دو مناره، جایی برای ایستادن وجود دارد. دیواره‌های موجود بین پنجره‌های این بخش، مكانی است كه چنین حركتی را پدید می‌آورد. كافیست دستان خود را در حد واسط هر یك از پنجره‌ها قرار داده و مناره را تكان دهید. در این صورت نه‌تنها مناره‌ای كه درون آن هستید بلكه مناره دوم و كل بنا می‌لرزد. اما اگر خود را كنترل كرده و وحشت‌زده نشوید، هیجان شیرینی را تجربه خواهید كرد.

چگونه منار جنبان در برابر لرزش مقاوم است؟

این موضوع، برای قرن‌ها، توجه و كنجكاوی دانشمندان و معماران را برنگیخته است. چگونه می‌توان باور كرد كه این بنا در عین لرزش و بی‌ثباتی، برای قرن‌ها دوام آورده و از ریزش و تخریب، مصون مانده باشد؟
از مجموع تحقیقات استادان فن، چنین برمی‌آید كه دانش مهندسی به‌كار رفته در ساخت این بنا، دلیل اصلی این تضاد است. گویا كاربرد آجرهایی با ضریب ارتجاعی بسیار بیش ‌از حد معمول، این امكان را فراهم آورده كه بنا در برابر لرزش‌های متمادی، از خود مقاومت نشان دهد.

 

منار جنبان اصفهان ؛ شگفتی‌های معماری ایران-HXc9sLL1ez

چرا با حركت یك مناره، دومی هم تكان می‌خورد؟

یكسان بودن ساختار دو مناره و پژواكی كه نسبت به یكدیگر دارند، باعث ایجاد شرایط جالبی در بنای منار جنبان اصفهان شده كه باعث شگفتی گردشگران این محل می‌شود. به‌این صورت كه تكان دادن یك مناره، تاثیر مشابهی بر مناره دوم گذاشته و آن را نیز به‌حركت درمی‌آورد. چنانچه اگر وارد یكی از مناره‌ها شویم و آن را تكان دهیم، مناره دوم نیز از جا حركت كرده و دچار لرزش می‌شود.
جالب اینكه به ‌دلیل اتصال و تماس مناره‌ها با كل بنا، در اثر این حركت، كل ساختمان نیز شروع به حركت می‌كند. با وجود این توضیحات، هنوز هم معمای لرزش این مناره‌ها، به‌طور كلی حل نشده و دانشمندان و معماران كماكان در مورد آن ابراز تردید می‌كنند. آنچه ثابت و مسلم دیده می‌شود، جذبه‌ی این بنا در جلب توجه و ایجاد اشتیاق در بازدید كنندگان خود است.

دیگر دیدنی‌های اطراف منار جنبان اصفهان

اشتیاق گردشگرانی كه از نقاط مختلف، به ‌قصد تماشای این عمارت زیبا و منحصربه‌فرد به اصفهان می‌آیند، قابل توصیف نیست. این موضوع به‌ویژه در فصولی كه با جمعیت گردشگران روبرو هستیم، بسیار بیشتر است. به همین دلیل و برای پذیرایی بهتر، امكانات رفاهی و اقامتی مناسبی، در محوطه و اطراف محل منار جنبان اصفهان، تدارك دیده شده است. از سفره‌خانه‌های سنتی برای صرف چای و تنقلات، تا ویلاهای اقامتی جهت بوم‌گردی و سیاحت در مسافرت چند روزه به اصفهان، همه چیز مهیاست.
شما هم می‌توانید اقامتگاه مورد علاقه خود را از طریق هومسا به صورت كاملا آنلاین رزرو كنید. برای این كار وارد صفحه اقامتگاه‌های هومسا شوید و پس از انتخاب منطقه مورد نظر، رزرو خود را انجام دهید. اقامتی دلچسب در سوییت‌های مدرن یا اقامتگاه‌های سنتی هومسا، فرصتی برای یك تجربه شیرین و بوم‌گردی در شهر زیبای اصفهان خواهد بود.

جاذبه‌های معماری در منار جنبان اصفهان و قبر عمو عبدالله

وجود خصوصیت لرزش و تكان‌های مناره‌ها، در منار جنبان مشهور اصفهان باعث شده تا تمام توجه افراد بر این موضوع متمركز شود. این در حالی است كه صرف‌نظر از مناره‌ها، این عمارت، دیدنی‌های جالب دیگری را نیز در خود جای داده است.
قبر عمو عبدالله از دیدنی‌های شهر اصفهان به‌شمار می‌آید. این عارف خداپرست، كه در دوران حكم‌رانی محمد خدابنده اولجایتو می‌زیسته، به درستكاری و صداقت شهرت داشته است. بنابر شواهدی منار جنبان اصفهان در آن زمان بنا نهاده شده و آرامگاه این فرد به‌نام عمو عبدالله بن محمود صقلابی، درون عمارت جای دارد. عدد ۷۱۶ كه به ‌شكل نمادین بر سنگ قبر حك شده، به روایتی، تاریخ ساخت آرامگاه این عارف است. ارتفاع ۱۰ متری مقبره از سطح، و نیز بلندای ۵/۷ متری هر یك از مناره‌ها، از دیدنی‌های این محل هستند. وجود حجاری‌ها و سنگ‌بری زیبای مقبره و لرزش كل بنا در هنگام جنبش مناره‌ها نیز، در نوع خود جالب توجه است. كاشی‌كاری‌های زیبای سقف این بنا هم، از دیدنی‌هایی هستند كه بسیاری را به این مكان جذب می‌كند. مجموعه این عوامل باعث شده تا گردشگران زیادی، هنگام سفر به این شهر گردشگری، سری هم به بنای منار جنبان اصفهان بزنند.

از دیگر منار جنبان‌های ایران، بیشتر بدانیم…

شاید برایتان جالب باشد كه بدانید، منار جنبان اصفهان، تنها نمونه از این نوع معماری در ایران نیست!
روستای ندوشن از توابع شهرستان میبد در استان یزد، یكی از این مناره‌های جنبان را در دل خود جای داده است. علاوه بر آب ‌و ‌هوای مساعد و مناظر طبیعی زیبا، وجود منار جنبان مسجد جامع این روستا، از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. این مناره، قبل از منار جنبان اصفهان و در دوران ایلخانی ساخته شده است. با قرار گرفتن در فاصله ۵۰ متری از مناره، می‌توانید حركت آن را به‌خوبی مشاهده كنید. امروزه گردشگران زیادی، به‌منظور تماشای این بنا، به میبد سفر می‌كنند.
در روستای خرانق از توابع اردكان یزد نیز، یك نمونه دیگر از منار جنبان وجود دارد. این مورد كه در قلعه و در كنار مسجد قرار گرفته، دارای حركت و لرزشی كاملا مشهود است. قلعه خرایق و مناره آن، زمانی كاربرد دفاعی داشته و برای محافظت از اهالی، به‌منزله برج دیدبانی بنا شده و قدمت آن نیز بیش از مسجدی است كه در مجاورت آن واقع شده است.
اگر قصد سفر به هر یك از این دو مكان دیدنی در استان یزد را داشته باشید، می‌توانید یكی از اقامتگاه‌های گردشگری هومسا را، به‌ صورت كاملا آنلاین رزرو كنید. اجاره روزانه آپارتمان مبله در هر شهر و منطقه‌ای به لحاظ اقتصادی معمولا به صرفه‌تر از گزینه‌های دیگر به نظر می‌رسد و در عین حال این امكان را فراهم می‌كند تا حسی شبیه به خانه خودتان را تجربه نمایید.

كلام پایانی…

در این نوشتار به بررسی معماری و دیرینه منار جنبان اصفهان پرداختیم. از دلیل لرزش آن و مهندسی اعجاب انگیزی گفتیم كه این بنا را در ۷ قرن پیش از این طراحی و ساخته شده‌است. سری به مقبره عارف وارسته، عمو عبدالله زدیم و از زیبایی سنگ مزار او، غرق لذت شدیم. یادی از دو منار جنبان دیگر نیز كردیم كه هر دو در استان یزد قرار دارند.
در انتهای این مطلب، بار دیگر توجه دوست‌داران گردشگری را در هر نقطه از جهان، به سیاحت در شهر پرآوازه و زیبای اصفهان جلب می‌كنیم. وجود مناطق زیبا و تفرج‌گاه‌های بی‌شمار در این شهر، فرصت مناسبی برای سفر و سیاحت فراهم می‌آورد. از دل طبیعت سرسبز باغ‌های اصفهان، تا بناهای كهن و دیدنی‌های بی‌بدیل این شهر، هریك نمونه‌ای برای گردشگری محسوب می‌شوند.
بنای منار جنبان اصفهان نیز، در این مسیر پذیرای میهمانانی است كه از هر جا به اصفهان سفر كرده‌اند. برای داشتن اقامتی دلپذیر و جهت اطمینان از آسایش و راحتی حین سفر، اقامتگاه‌های گردشگری هومسا، آماده پذیرایی از شما هستند. امكانات موجود در ویلاهای درجه یك و سوییت‌های این مجموعه به علاوه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، برای رفاه بیشتر و لذت‌بخش بودن این سفرها، تدارك دیده شده‌اند.