ریپورتاژ آگهی
تپه چشمه علی

تپه چشمه علی

قدمت چشمه‌علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد
  • 1400/11/10
  • استان : تهران
  • شهر : ري
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : تپه باستانی ” چشمه علی” در جنوب شرقی تهران و در قسمت شمالی شهر ری واقع شده است
تلفن : 66059000-021

تپه باستانی ” چشمه علی” در جنوب شرقی تهران و در قسمت شمالی شهر ری واقع شده است و قدمت آن به بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد بر می گردد كه سرمنشاء حیات یكی از كهن‌ترین تمدن‌های جهان و بنیاد شهر باستانی ری است.

قدمت چشمه‌علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، زمانی كه نخستین اجتماع در كنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدندچشمه‌علی یك از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود كه در جنوب تهران و شمال شهرری ، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن بابویه ، برج طغرل ، دژ رشكان و در زیر باروی ری واقع شده است.
چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه سورینی بوده است كه احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشكانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد.در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این عقیده كه در آب این چشمه خاصیتی است كه فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

این تپه بدون شك یكی از قدیمی‌ترین آثار باستانی شهر ری است كه هنگام بازدید از آن به استقرار تمدن هزار ساله در محل چشمه علی پی خواهید برد مكان این چشمه كوهی كم‌ارتفاع در انتهای غربی رشته كوه بی بی‌شهربانو است كه از دامنه جنوبی آن چشمه پرآبی می‌جوشد. نام قدیم این چشمه به نام خانواده سورن بوده كه از خاندان‌های مهم ایران و ری به حساب می‌آمده است.
چشمه علی سرمنشاء حیات یكی از كهن‌ترین تمدن‌های جهان و بنیاد شهر باستانی ری است. سفال‌های یافت شده در این محل از زیباترین سفال‌های پیش از تاریخ است كه تعدادی از آنها را می‌توانید در موزه ملی ایران ببینید.ایجاد فضای سبز در روی سطح تپه با فواره‌هایی در مقابل نقش برجسته محوطه ساماندهی شده، موقعیتی عالی را برای گردشگران به وجود آورده است. لازم به توضیح است كه نقش برجسته روی صخره چشمه علی به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ایجاد شده است.

 

تپه چشمه علی-LoYk02fPpR

تپه چشمه علی-sGelhpP5fM

تپه چشمه علی-BmB0yEwe02

تپه چشمه علی-IWIeCwY8sA

تپه چشمه علی-4QtJ8jDb8I

تپه چشمه علی-G8TUjveY9W

تپه چشمه علی-WfVpHcTSh2

تپه چشمه علی-voe8mmD4Qc

تپه چشمه علی-C3sBtNZzfX