ریپورتاژ آگهی
خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا )

خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا )

خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا ) ، در محله اوچدكان یكی از محلات ششگانه اردبیل واقع شده كه قدمت آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.
  • 1401/01/04
  • استان : اردبيل
  • شهر : اردبيل
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : اردبیل، محله اوچدگان-خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا ) ، در محله اوچدكان یكی از محلات ششگانه اردبیل واقع شده است
تلفن : 66059000-021

خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا ) ، در محله اوچدكان یكی از محلات ششگانه اردبیل واقع شده كه قدمت آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است. این بنا در زمینی به مساحت۹۲۸متر مربع واقع گردیده و دارای زیر بنایی به مساحت ۶۷۵متر مربع در دو طبقه می باشد . انباری و سرویس بھداشتی موجود در ضلع شرقی كه تخریب شده بود، دوباره بازسازی شده است .

سردرب ورودی خانه در منتھی الیه جنوب شرقی بنا در مقابل میدانچه ای قرار گرفته است . كه توسط ھشتی كه در حال حاضر بازسازی شده است به محوطه حیاط وارد می شود .ورودی حیاط به مساحت ۵/۵۸ متر مربع و به ارتفاع ۷۵سانتی متر بالاتر از كف اصلی حیاط بزرگ واقع شده است .بخش اعیانی ساختمان در دو طبقه به مساحت ۶۴۰متر مربع و پلان نعلی شكل ساخته شده كه طبقه اول دارای دو اتاق گوشوار با یك راھروی میانی ونیز راھروی دیگری عمود برآن است كه توسط دو دسته پله موجود در آن دو طبقه به ھم مرتبط می شود و طبقه دوم نیز دارای دو اتاق گوشوار با یك تالار یا شاه نشین در وسط می باشد .

خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا )-QxqkjFdQUI

مرمت این بنا از سال ۱۳۷۴شروع شده و در سال ۱۳۷۸به پایان رسیده است. این بنا در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸، خانه رضازاده با شماره ۲۵۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. امروزه این بنا میزبان موزه شهدای اردبیل است.

نحوه دسترسی

آدرس : اردبیل، محله اوچدگان

خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا )-LecJAF3Uk3

خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا )-aTnhTdfsDp

خانه رضازاده اردبیل ( موزه شهدا )-cEwFCX7s2y