ریپورتاژ آگهی
سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی

دریاچه سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی جهان می باشد كه در دشت كبار در نزدیكی زنبورك از توابع جنت آباد قم قرار دارد. این سد با تاریخچه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله همچنان دشت كبار را آبیاری می‌كند
  • 1401/01/04
  • استان : قم
  • شهر : قم
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : در دشت كبار در نزدیكی زنبورك از توابع جنت آبادقم
تلفن : 66059000-021

دریاچه سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی  جهان می باشد كه در دشت كبار در نزدیكی زنبورك از توابع جنت آباد قم قرار دارد. این سد با تاریخچه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله همچنان دشت كبار را آبیاری می‌كند و كشاورزی منطقه را رونق بخشیده است. سد كبار به عنوان قدیمی‌ترین سد قوسی دنیا كه هنوز هم پا برجا می‌باشد قدمت آن به حدود ۱۳۰۰ میلادی می‌رسد و در ۲۴ كیلومتری شهرستان قم در نزدیكی نزدیكی زنبورك از توابع جنت آبادقم بر روی رودخانه كبار قرار دارد. این سد با ارتفاع ۲۶ متر وطول ۵۵ متر از سنگ لاشه سخت بنا گردیده‌است. این سد دارای یك برج آبگیر است كه آب از طریق آن به قسمت زیر آب منتقل می‌شود.

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-eSHZbdGq05
دركنارحفره خروجی آب سد كانالی در دامنه صخره‌ای از كوه، در سطحی بالاتر از بستر رودخانه، كنده‌اند كه آب را به سطوح مرتفع‌تری منتقل می كرده است. سد در كوه پی‌سازی شده و شالوده دیواره در شكاف به وجود آمده قرارگرفته كه از آب بند ی مناسبی برخوردار است‌. انتخاب محل مناسب برای برپایی سد و همچنین شكل قوسی آن، نشان دهند ه مهارت و دانش بالای مهندسین سازنده سد است. این مهارت سبب شده كه دیواره سد در برابر فشار آب مخزنی به طول و عرض ۵۰۰ ×۱۰۰۰ متر به خوبی مقاومت كند.

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-XXkqhVd7sp
سد كبار در میراث فرهنگی كشور به قدمت پیش از دوران صفویه به ثبت رسیده است كه در دسته بندی های امروزی قدمت آن به قرون میانه اسلامی در نظر گرفته می شود و بالغ بر ۷۰۰ سال از ساخت آن می گذرد.
متاسفانه در سال‌های دور دیواره بتنی سه متر روی بدنه قدیمی آن توسط جهاد سازندگی برای ذخیره آب بیشتر ایجاد شده بود كه سنگینی مضاعفی را روی سازه سنتی و باستانی بوجود آورده و استحكام سد را به خطر انداخته بود و همچنین از لحاظ میراث فرهنگی هویت آن را نیز تحت الشعاع قرار داده بود.

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-xPpUioEUhT
به همین دلیل شركت آب منطقه‌ای قم در سال‌های اخیر به منظور استحكام سازی اقدام به تزریق بتن در بدنه و پی این سد را انجام داد و سرریزی برای زمان سیلاب از مصالح خود بدنه سد كه چهره قدیمی سد را مخدوش نكند ایجاد كرد. و با دو تا سه مرتبه عملیات رسوب برداری انجام شده ظرفیت این سد همینك به نیم میلیون مترمربع رسیده است.

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-U3fdFmIz7G

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-B8hXergC97

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-cekh0dq17r

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-KRfq6mEWYC

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-bmpUIGmJAr

سد كبار ، قدیمی ترین سد قوسی-bJR2ZxR9ML