ریپورتاژ آگهی
یتیمك بادمجان شیرازی و بوشهری

یتیمك بادمجان شیرازی و بوشهری

یتیمك بادمجان شیرازی و بوشهری یكی از غذاهای ساده و خوشمزه جنوب ایران است كه با نامهای یتیمی ، یتیمك و یتیمچه هم خوانده می شود .در جنوب ایران یتیمك انواع مختلفی دارد.
  • 1401/01/04
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

یتیمك بادمجان شیرازی و بوشهری یكی از غذاهای ساده و خوشمزه جنوب ایران است كه با نامهای یتیمی ، یتیمك و یتیمچه هم خوانده می شود .در جنوب ایران یتیمك انواع مختلفی دارد. مثلا یتیمك كدو، یتیمچه مرغ، یتیمچه با گوشت و یتیمچه بادمجان با عدس. اما در یتیمی شیرازی و بوشهری، از گوشت و مرغ اثری نیست و به همین دلیل است كه آن را یتیمچه نیز می‌نامند. دستور پخت‌های این غذا هم در شهرهای مختلف، متفاوت است و در هر شهری، از حبوبات و گوشت یا سبزیجاتی كه با طبع و ذائقه‌شان سازگار است، استفاده می‌شود. در طرز تهیه یتیمك بادمجان به روش شیرازی و بوشهری معمولا از گوجه فرنگی و سبزیجات هم استفاده می‌شود ولی می‌توان برای طعم دهی بیشتر به آن از تمبر هندی هم استفاده كرد كه البته برای افرادی كه به طعم های ترش علاقمند هستند، استفاده از تمبرهندی توصیه می شود.

 

یتیمك بادمجان شیرازی و بوشهری-E4WZbqJDau

مواد لازم
بادمجان: ۶ عدد
گوجه فرنگی: ۶ عدد
پیاز: ۳ عدد
سیر: ۳ حبه
روغن: به میزان لازم
زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
نمك: ۱ قاشق چای‌خوری (سر صاف)
آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

بادمجان‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. آنها را به صورت نگینی خرد كنید. در آب نمك بریزید یا رویشان را نمك بپاشید تا آب قهوه‌ای آنها خارج شده و در صورتی كه بادمجان كم ترین مزه تلخی دارد، با این روش تلخی آن از بین برود. ۳۰ دقیقه بعد آبكش كنید و اجازه دهید آب آنها كشیده و یا خشك شود.سپس تابه را روی گاز بگذارید تا كمی داغ شود و سپس در تابه مقداری روغن بریزید، برای اینكه متوجه شوید روغن شما به اندازه كافی داغ شده، چند دانه نمك داخل روغن بریزید تا متوجه اندازه داغی روغن شوید، سپس بادمجان‌ها را در آن سرخ كنید تا طلایی شوند. پیاز را هم به صورت نگینی و ریز خرد كنید. سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز، خرد یا له كنید. بادمجا‌ن‌های طلایی شده را از تابه خارج و پیاز و سیر را در آن سرخ كنید. زردچوبه را با سیر و پیاز سرخ كنید.

گوجه فرنگی‌ها را بشویید و آن‌ها را هم مكعبی خرد كنید و به پیازهای طلایی شده اضافه كنید. بعد از اینكه گوجه فرنگی‌ها نرم شدند و طعم خامشان گرفته شد، بادمجان را اضافه كنید. نمك را در همین مرحله بیفزایید. می‌توانید از سبزی خشك معطر مثل شنبلیله هم در دستور پخت یتیمچه بادمجان استفاده كنید. فقط حواستان باشد كه استفاده از شنبلیله زیاد در غذا باعث ایجاد تلخی می‌شود.در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزند. هنگام سرو یا ۱۰ دقیقه قبل از قطع كردن حرارت، آبلیمو را اضافه كنید.

طرز تهیه یتیمك بادمجان آب پز

در این روش از طرز تهیه یتیمچه بادمجان می‌توانید به جای سرخ كردن مواد، از روش آبپز كردن استفاده كنید. افرادی كه روغن برای سلامتی آنها ضرر دارد ویا در رژیم غذایی هستند، این روش می‌تواند جایگزین روش پخت قبلی با همان خوشمزگی شود.سپس همه مواد را به صورت حلقه‌ای یا نگینی خرد كنید. یك قابلمه یا تابه عمیق را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. به ترتیب پیازها، لایه بعد را بادمجان و لایه سوم را گوجه فرنگی بچینید.

و بعد نمك و زردچوبه را اضافه كنید و در ظرف را بگذارید. حرارت را كم كنید تا بادمجان‌ها با آب پیاز و گوجه فرنگی بپزند. در ۱۰ دقیقه پایانی، آبلیمو را اضافه كنید. برای پختن این غذا به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارید. هر از گاهی به غذا سر بزنید تا ته نگیرد.

 

یتیمك بادمجان شیرازی و بوشهری-GK95h7FWSS

نكات  طرز تهیه یتیمك بادمجان

یتیمك بادمجان شیرازی و بوشهری، یك غذای كاملا گیاهی است و شاید بتوان از آن بعنوان غذای گیاهخواران نام برد كه می‌توانند به عنوان یك وعده سالم، در برنامه غذایی خود قرار دهند.

یتیمچه بادمجان یك غذای ساده نونی است كه با سبزی خوردن و انواع نان مخصوصا نان لواش خانگی و انواع ترشی سرو می‌شود.

در دستور پخت یتیمك از فلفل استفاده نكنید. فلفل طعم بادمجان را خراب می‌كند و باعث می‌شود احساس كنید غذایتان تلخ شده است.

در طرز تهیه یتیمچه آذربایجان، از گوشت هم استفاده می‌شود. در این حالت می‌توانید هم از گوشت تكه‌ای گوسفند یا مرغ و هم از كوفته قلقلی استفاده كنید.

در طرز تهیه یتیمچه نیشابور، از حبوباتی مانند عدس هم استفاده می‌شود. می‌توانید از لوبیا و نخود هم استفاده كنید. در این صورت پروتئین گیاهی را نیز به غذا اضافه خواهید كرد.

در طرز تهیه یتیمچه كاشان نیز از سیب زمینی نگینی شده، در كنار بادمجان و گوجه فرنگی استفاده می‌شود.

هر چند یتیمك را با بادمجان درست می‌كنند ولی اگر به بادمجان دسترسی نداشتید، از كدو هم می‌توانید استفاده كنید. در این صورت زمان پخت یتیمك كوتاه‌تر خواهد بود.

یتیمك بادمجان شیرازی و بوشهری-cmVJpkGKUY

خواص بادمجان

بادمجان یكی از صیفی جاتی است كه در تمام فصول سال وجود دارد و بر خلاف تصوراتی كه آن را بی خاصیت می داند سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است. بادمجان خواص دارویی فراوانی دارد. بادمجان قطعاً یك هدیه از طرف مادر طبیعت است زیرا فواید سلامتی و تغذیه ای بسیاری برای انسان ها فراهم می كند. بادمجان عضوی از خانواده تیره مشابه سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل شیرین است. بادمجان منبع غنی فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین های B، كلسیم، پتاسیم، ویتامین A و بتا، كربوهیدرات، آهن، فیبر و ویتامین C است.

فواید بادمجان برای خواب خوب
اگر از بی خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می برید، یك بادمجان خام را در زمان غروب به طور منظم مصرف كنید و شما می توانید دوباره خوب بخوابید. همانطور كه می دانیم، افراد باید در شب خوب بخوابند تا خوب بمانند.
خواص بادمجان

بادمجان یك خلط آور خوب است
افراد می توانند خلط اضافی را با مصرف بادمجان پخته همراه با نمك كم كنند. این موضوع اغلب توسط زنان پیر پیشنهاد می شود.
جلوگیری از لخته خون
بیوفلاونوئید و ویتامین K موجود در بادمجان می توانند به محدود كردن تشكیل لخته خون و تقویت مویرگ ها كمك كند.
فواید بادمجان برای بدن سالم
بادمجان حاوی سطوح بالایی از كلسیم، آهن و مواد معدنی دیگر است كه برای اطمینان از رشد بدن بسیار ضروری هستند. این در واقع نوعی از سبزیجات پر فایده و پر ارزش غذایی است، بنابراین افراد باید آن را در رژیم غذایی روزانه مصرف كنند تا بدن همیشه سالم بماند.

بادمجان برای هضم بهتر
فیبر محلول در بادمجان می تواند از سیستم گوارشی خیلی حمایت كند و با جلوگیری از یبوست، می تواند شكم را سالم نگه دارد.
مزایای بادمجان برای مو و پوستی بهتر
بادمجان می تواند به افزایش رشد مو و افزایش سلامت كلی مو و همچنین به لطف محتوای آنزیمی كه كیسه های ترشحی مو را افزایش می دهد، كمك كند. ویتامین و مواد معدنی موجود در بادمجان كه پوست شما را تغذیه می كنند، به تغذیه سالم كمك می كند. بنابراین، بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه كنید، تا همیشه در مورد پوست سر تان احساس امنیت بكنید.
بادمجان برای كنترل قند خون
كسانی كه از دیابت نوع ۲ رنج می برند، باید بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه كنند، چون این یك منبع عالی فیبر و كربوهیدرات قابل حل است كه می تواند جذب گلوكز را محدود كند. انجمن دیابت ملی و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریكا توصیه می كنند كه افراد باید بادمجان بیشتری را به رژیم روزانه خود اضافه كنند تا بتوانند كنترل كامل سطح قند خون خود را با سهولت انجام دهند.

فواید بادمجان برای پیش گیری از سرطان
بادمجان یك بازدارنده پروتئاز بسیار بالایی است – كه می تواند به مقدار زیادی در خنثی سازی سلول های سرطانی كمك كند. بنابراین، مردم می توانند با مصرف عصاره بادمجان به طور منظم از برخی بیماری های لاعلاج جلوگیری كنند.
بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی
بادمجان دارای آنتی اكسیدان های متمركزی است كه می تواند كمك بسیاری در كاهش آسیب رادیكال های آزاد داخل بدن كمك كرده و به افزایش ایمنی با حمایت فیتوناتریشن ها كمك كند. بادمجان فعالیت ضد ویروسی عالی و ضد میكروبی را برای فواید سلامتی انسان و بدن فراهم می كند.
مزایا برای بادمجان برای استخوان های محكم
سلامت استخوان انسان به مس و ویتامین K بستگی دارد. در عین حال، بادمجان منبع عالی از هر دو اینهاست. افراد اغلب پوكی استخوان را در مراحل بعدی زندگی به خاطر كمبود مس ایجاد می كنند.

بادمجان مناسب برای ترك سیگار
این یكی از فواید بسیار عالی بادمجان است كه هر كس باید از همین امروز امتحان كند. این یك واقعیت معروف است كه سیگار كشیدن قاتل سلامت انسان است. بنابراین، اگر شما می خواهید سیگار را ترك كنید، پس باید به بادمجان معتاد شده باشید. میزان نیكوتین در بادمجان باعث كاهش مصرف دخانیات می شود.
مزایای بادمجان برای مراقبت از پوست
ما می دانیم كه آب برای سلامت انسان، به ویژه مو، پوست، و گوارش بسیار مهم است. مقدار آب بادمجان، به مقدار زیادی برای بهبود پوست و موی ما كمك می كند. شما می توانید از بادمجان به طور روزانه برای درمان پوست چرب، زگیل و یا لك استفاده كنید. بنابراین، اگر می خواهید پوست خشك و بدتان را كاهش دهید، بادمجان را در وعده های غذایی روزانه خود به كار ببرید.
بادمجان برای كاهش وزن
اگر شما واقعاً می خواهید چربیتان را به طور طبیعی و به طور موثر از دست بدهید، بادمجان را باید به ناهار یا سر صبحانه اضافه كنید. در واقع، سطح بالای فیبر موجود در این گیاه می تواند فضای بزرگی را در معده اشغال كند و در نتیجه مصرف مواد غذایی دیگر را محدود كرده و یا گرسنگی را تسكین دهد. فیبر نیز می تواند افراد را مجبور كند كه برای مدتی طولانی هضم كنند و افراد رژیمی قادر به احساس سیری بیشتری برای دوره زمانی طولانی تر هستند و غذایی را مصرف نمی كنند … تا مصرف كالری را بعد از وعده های غذایی كاهش دهند.
بادمجان یك نیروبخش مغزی
دومین عضو مهم بدن، مغز، می تواند به لطف ناسونین و فیتوناتریشن های موجود در بادمجان، حافظه را حفظ كرده و آن را احیا كند. آن ها وظایف حافظه را با حفظ غشا سلولی از هر نوع آسیبی، حفظ و تقویت می كنند. در واقع، این یكی از بهترین و شگفت ترین فواید بادمجان است كه ما می خواهیم شما و سایر خوانندگان یاد بگیرند و هر چه زودتر از آن استفاده كنند.
فواید سلامتی بادمجان برای داشتن قلبی سالم
بسیاری از ما می دانیم كه امروزه بیماری های قلبی خیلی زیاد است. افراد قطعاً می توانند با مصرف بادمجان به طور منظم قلب خود را سالم نگه دارند چون بتا-كاروتن، فیبر و سایر آنتی اكسیدان هایی كه می توانند به كاهش سطح كلسترول كمك كنند و سطوح فشار خون را تثبیت كنند و در نتیجه خطرات بیماری های قلبی را تسكین دهند در بادمجان وجود دارد. مواد مغذی نظیر منیزیم، ویتامین B6، ویتامین B3، پتاسیم، اسید فولیك، و به جلوگیری از حمله قلبی و سكته كمك می كنند.
بادمجان برای افزایش ایمنی
بادمجان خاصیت ضد ویروسی و ضد باكتریایی دارد كه می تواند به كل سیستم بدن در شكست دادن شرایط كمك كند و مقدار ویتامین C اش می تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن كمك كند.

مقدار آهن بادمجان
بادمجان دارای مقادیر آهنی بالایی است كه بدن برای تولید خون و انتقال اكسیژن بسیار ضروری است، اما سطح بالای اهن در داخل بدن می تواند منجر به مواد سمی و مواد زائد شود. بادمجان شامل نو سان است كه می تواند در از بین بردن آهن بیش از حد از بدن ما كمك كند و سموم را از سیستم بدن دفع كند. این سموم می توانند منجر به بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی و سرطان شوند.
بادمجان برای دیابت
مقدار فراوان كربوهیدرات كم و فیبرهای قابل حل در بادمجان باعث می شود كه یك انتخاب سالم برای افرادی باشد كه از دیابت نوع ۲ رنج می برند. بادمجان می تواند به كنترل زیادی در كنترل سطح قند خون و تنظیم جذب گلوكز در جریان خون كمك كند كه برای افرادی كه مبتلا به دیابت هستند بسیار خوب و ضروری هستند.
بافت مو
افرادی كه موهای خشك و زبر دارند، باید از بادمجان بیشتری استفاده كنند. می تواند كمك كند تا موهای ما سالم تر و درخشان تر و بافت موی بهتری داشته باشیم.
بادمجان كم كالری است
این یكی از بهترین فواید سلامتی بادمجان است كه مردم باید با دقت درباره آن یاد بگیرند و از این مواد طبیعی استفاده كنند.
بادمجان غنی از فیبر محلول است و حدود ۱۰۰ گرم بادمجان درست ۲۴ كالری فراهم می كند و خوب است در رژیم غذایی گنجانده شود، كه حاوی كالری بالایی نباشد و به افرادی كمك كند كه می خواهند وزن كم كنند.
بادمجان برای كمك به تولید آهن
انسان ها همه به آهن نیاز دارند، تا عمل بدن خوب و درست در طول روز داشته باشند. با این حال مقدار زیاد آهن در بدن اصلاً خوب نیست. محتوای ناسونین بادمجان می تواند در حذف آهن بیش از حد از بدن كمك كند. این می تواند به كاهش خطرات ناشی از حملات قلبی كمك كند، زیرا می تواند به وجود رادیكال های آزاد در كل سیستم بدن آسیب برساند.
بادمجان ضد پیری است
پوست بادمجان مقادیر بالایی از آنتوسینین دارد. این آنتی اكسیدان ها می تواند به عنوان عوامل ضد چروك به طور موثر عمل كند.
بادمجان برای داشتن پوست نرم و خوب
مقدار بالای آب بادمجان می تواند در حفظ نرمی و زیبایی پوست شما كمك زیادی كند.
پوست درخشان با بادمجان
بادمجان مقدار بسیار زیادی آب دارد. این هم چنین می تواند به سالم نگه داشتن بدن ما كمك كند و توانایی جلوگیری از بیماری ها را به طور موثر داشته باشد.
بادمجان برای جلوگیری از بیماری های مزمن
این هم چنین می تواند به كاهش خطر سكته و بیماری های قلبی و عروقی كمك كند.
ویژگی های ضد باكتریایی بادمجان
بادمجان حاوی مقادیر بسیار عالی از ویتامین C است و آن را یك منبع ضد ویروسی موثر و ضد باكتریایی می سازد.