ریپورتاژ آگهی
روستای فینسك

روستای فینسك

مشخصات جغرافیایی جنگلهای فینسك در ۵۵ كیلومتری شمال شرق سمنان، در شیب شمال و جنوبی ارتفاعات البرز و در ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا قرارگرفته اند.
  • 1400/11/10
  • استان : سمنان
  • شهر : مهدي شهر
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : 55 كیلومتری شرق استان سمنان
تلفن : 66059000-021

مشخصات جغرافیایی

جنگلهای فینسك در ۵۵ كیلومتری شمال شرق سمنان، در شیب شمال و جنوبی ارتفاعات البرز و در ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا قرارگرفته اند. محدوده مورد این منطقه بخشی از منطقه حفاظت شده پرور و در عرض ۰۷۲/۳۶ شمالی و در طول ۵/۵۳‌شرقی جغرافیایی در شهرستان مهدیشهر و دهستان فولاد محله واقع گردیده است.

ویژگیهای اقلیمی

اقلیم منطقه از نوع نیمه خشك سرد می باشد. با توجه به متوسط ارتفاع منطقه از سطح دریا متوسط بارندگی سالیانه منطقه مورد مطالعه ۱/۳۲۷ میلی متر برآورد شده است. متوسط دما در منطقه مورد مطالعه معادل ۵/۷درجه سانتی گراد برآورد شده است. طول دوره یخبندان ۴ ماه است و یخبندان در ماه های آذر، دی، بهمن واسفند اتفاق می افتد. مرطوبترین فصل، فصل بهار با ۸/۴۳درصد از كل بارندگی وفصل تابستان با ۹/۱۰درصد خشك ترین فصل وزمستان با ۹۶/۲۸درصد وپائیز با۳/۱۶درصد در بین این دو قرار می گیرد.

وضعیت راه ها:

فاصله محل مورد مطالعه تا شهر سمنان حدود ۶۵ كیلو متر است .فینسك در مسیر راه شهمیرزاد به فولاد محله واقع گردیده است .یك راه فرعی موجود از جاده اصلی منشعب می شود كه حدود ۱۵ كیلومتر می باشد و اسفالت است. اغلب در فصل زمستان به علت بارش برف مسدود و در بهار نیز با كمترین بارش به علت لغزندگی دارای دسترسی سخت می باشد. یك راه ورودی به منطقه وجود دارد كه در كیلومتر ۵۵ جاده شهمیرزاد به ساری از سه راهی پرور به مسافت حدود ۱۲ كیلومتر به منطقه دسترسی پیدا می كنیم.

وضعیت روستاهای اطراف :

منطقه مورد نظر در محدوده ای قرار گرفته است كه شامل ۴ روستای به نام های رودبارك – فینسك – تلاجیم و تم می باشد هرچند دو روستای ملاده و شلی هم در همین راستا قرار میگیرند كه دارای برخی جاذبه های گردشگری می باشند. روستای رودبارك در سمت شرق منطقه – روستای فیسنك در جنوب جنگل و روستاهای تلاجیم و تم در قسمت جنوب غربی منطقه واقع شده اند.

لازم به یاد آوری است كه در راه رسیدن به منطقه فیسك بایستی در از روستا های كلیم و كاورد در جنوب منطقه هم عبور كرد.

منابع گردشگری منطقه

وجود گونه های متنوع جنگلی در منطقه كه از جنگل های انبوه و در كشور بی نظیر می باشد . و همچنین توپوگرافی بی نظیر صخره ای كه مناسب برای ورزش های كوه نوردی میباشد.

سایر امكانات

منطقه دارای برق و تلفن می باشد ولی هنوز گازرسانی صورت نگرفته است. تامین آب آشامیدنی برای روستاهای منطقه انجام شده است و به جهت وجود چشمه های متعدد امكان تامین آب برای سایر مناطق نیز وجود دارد. دو دستگاه ساختمان های مهمانسرای سازمان محیط زیست در منطقه، شرایط مناسبی دارند و می توانند با هماهنگی قبلی مورد استفاده قرار گیرند. امكانات بهداشتی در حد خانه بهداشت در روستاهای منطقه نمونه وجود دارد. برخی از گردشگران با برپائی كمپ روز تعطیل خود را در منطقه سپری می كنند.

قابلیت ها و فرصت های منطقه:

وجود تنوع گونه های جنگلی و مرتعی در منطقه نمونه
اختلاف در جه حرارت بویژه در فصل تابستان با شهرستان سمنان گاهی تا حدود ۲۰ درجه سانتی گراد.
امكان دسترسی و عزیمت گردشگران از شهرستانهای سمنان، دامغان، و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی این محل.
امكان دیدن گونه های جانوری و پرندگان شكاری در منطقه.
وجود چشمه ها و رودخانه های متعدد ، فراوانی آب گوارا و قابل آشامیدن
وجود چشم اندازی زیبا به جهت شرایط توپوگرافی منطقه.
تنوع گیاهان دارویی و امكان جمع آوری برخی قارچ های خوراكی و میوه های جنگلی.
قابلیتهای توریستی منطقه از چند بعد قابل بررسی است. بهترین عامل وجود شرایط زیستی متنوع وآب وهوای مناسب است افرادی كه به عنوان توریست برای مشاهده طبیعت های گوناگون به منطقه وارد می شوند در كمتر از چند ساعت می توانند اكوسیستم های مختلف را مشاهده نمایند در این قابلیت ها تنوع گونه های گیاهی وجانوری نیز حائز اهمیت است.
در بسیاری از موارد به جهت واقع شدن محل مورد مطالعه در محدوده امن محیط زیست دیدن شكار از نزدیك نیز امكان پذیر است

تنگناها و مشكلات

عدم وجود امكانات زیربنائی از قبیل برق، تلفن، گاز
عدم وجود راه دسترسی مناسب جهت دسترسی گردشگران به منطقه.
نبود پایانه مسافربری ویا خودروهای مناسب جهت خدمات دهی به گردشگران.
نبود امكانات اقامتی و تفریحی در محل مورد مطالعه
نداشتن آموزش وتجربه افراد بومی جهت ارتباط مناسب با گردشگران وخدمات رسانی مناسب

 

روستای فینسك-SdLKAEI9da

روستای فینسك-IvUjUgFEkf

روستای فینسك-ZZvh5S8O0D

روستای فینسك-rlb6DCtWQW

روستای فینسك-gPgTfgv4tz

روستای فینسك-E29mu8ffRS

روستای فینسك-4tCXKYKdkf

روستای فینسك-bxOEC9hhFZ

روستای فینسك-vSV6xuJ85d

روستای فینسك-SzKYYpnWl8

روستای فینسك-Q8VVKGZ77X

روستای فینسك-P2gnivu9dV

روستای فینسك-iuv0csrdKC

روستای فینسك-GT6SY9eEIm

روستای فینسك-npz98bn4XZ