ریپورتاژ آگهی
آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا

آبشار آسیاب خرابه جلفا یكی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است و در حدود ۲۷ كیلومتری هادی شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ كیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است.
  • 1401/01/03
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : جلفا
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : ۲۷ كیلومتری هادی شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ كیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس
تلفن : 66059000-021

آبشار آسیاب خرابه جلفا یكی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی است و در حدود ۲۷ كیلومتری هادی شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ كیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است. برای رسیدن به این مكان بسیار دل‌انگیز باید از جادهٔ مرند – جلفا به هادی شهر (علمدار – گرگر) رفت و با عبور از یك جاده خاكی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یك جادهٔ فرعی، به دره‌ای باصفا رسید كه محل آسیاب خرابه است.

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-88AkzU3ems


در آسیاب‌خرابه آبشارهای كوچك و بزرگ بسیاری پدید آمده‌است كه از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می‌شوند. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب كه از كوه كیامكی سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌گردد. آبشار آسیاب خرابه یكی از زیباترین مناطق دیدنی جلفا است و این آبشار به علت وجود ویرانه‌های یك آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-di6QJ42TWi
از تبریز تا جادهٔ فرعی جلفا به علمدار ۱۰۶ كیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه ۲۷ كیلومتر راه خاكی است. در سمت راست ته دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است. تمام سطح دیواره‌ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است. صدها آبشار كوچك و بزرگ و صدای یكنواخت ریزش آب، چشم‌انداز بدیع و هوای خنك، از جاذبه‌های دلپذیر آن است. ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود ۱۰ متر و مساحت محوطه آن ۲۰۰ مترمربع است.

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-dATcrESvKC

آب این چشمه زیبا و زلال از كوه كیامكی، یكی از كوه‌های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران وشهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می گیرد، در مظهر چشمه درختان انجیر بسیار روییده است و آب پس از آبشار زیبا كه شاید در ایران كم نظیر باشد به صورت یك رشته جویبار به هم پیوسته به سمت درّه جریان می یابد . تمام سطوح دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل انگیزی را پدید آورده است.

 

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-1CJf4wvkNP

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-FXuki8Fwke

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-IkVeibrmte

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-3F0JHQplGo

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-MkgVK6p0JN

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-bT8fYEuY7Z

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-8yx0EtqxFW

آبشار آسیاب خرابه جلفا ، آبشار خزه ای خیلی زیبا-vp30HsKFml