ریپورتاژ آگهی
جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار

در بهار كه طبیعت سبزو هوا خنك و دشتها پر از گل و شكوفه هستند حیف است بهره ای نبریم . اما در فصل بهار مشغله و مدرسه و نداشتن مرخصی بخاطر تعطیلات نوروز باعث میشه
  • 1401/01/03
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار
تلفن : 66059000-021

در بهار كه طبیعت سبزو هوا خنك و دشتها پر از گل و شكوفه هستند حیف است بهره ای نبریم . اما در فصل بهار مشغله و مدرسه و نداشتن مرخصی بخاطر تعطیلات نوروز باعث میشه كمتر بتوانیم از این طبیعت دلنشین لذت ببریم ، در این مطلب ما جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار را برایتان جمع آوری كرده ایم تا به راحتی بدون گرفتن مرخصی بتوانید به این مكانها رفته و لذت در طبیعت بودن را ببرید .

دریاچه عروس

رودبار برای خیلی از ما با زیتون‌فروشی‌هایش معنا پیدا می‌كند، ولی در رودبار روستاها و جاهایی‌ هست كه وقتی با آنها آشنا می‌شویم از زیباییشان انگشت حیرت به دهان می‌گیریم و یكی از این جاها دریاچه عروس در روستای حلیمه جان است.دریاچه تا پیش از این همنام روستا بوده، ولی با گذشت زمان اسمش به عروس تغییر كرده است و برخی علتش را تغییر رنگ آب آن می‌دانند. جلبك‌ها موقع صبح سطح دریاچه را می‌پوشانند و دریاچه به رنگ جنگل سبز می‌شود و موقع وزش باد جلبك‌ها از سطح دریاچه كنار می‌روند و دریاچه به رنگ آبی آسمان درمی‌آید. دورتا دور دریاچه را جنگل فراگرفته و خود حلیمه جان هم تماشایی‌ست.

مسیر دسترسی: از تهران تا این دریاچه ۳ ساعت و نیم راه است. بهترین راه دسترسی به روستای حلیمه جان، آزاده راه تهران-قزوین است. آزاد راه را به سمت منجیل و رودبار طی می‌كنیم تا به توتكابن برسیم و بعد از آن تابلوی روستای حلیمه جان را می‌بینیم. باید وارد خروجی روستای حلمیه جان بشویم و از روستا تا دریاچه عروس كمی پیاده‌روی كنیم

 

 

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-cf9jJ64FR8

آبشار درازكش

از تهران تا بابل ۳ ساعت و نیم راه است و اگر مسیر را به سمت پندپی شرقی برویم، از وسط جنگل می‌گذریم و به آبشار درازكش می‌رسیم كه هنوز بكر و دست نخورده است. درازكش در فصل بهار به پرآب‌ترین حالت خودش درمی‌آید. آب آبشار اول به حوضچه می‌ریزد و بعد به سمت شمال ادامه مسیر می‌دهد.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این منطقه باید از بابل به سمت بند پی شرقی حدود ۲۵ كیلومتر برویم و بعد از رسیدن به گلوگاه مركز بند پی شرقی، از سمت چپ خیابان و از طریق پل به سمت منطقه فیروزجاه یا جاده موسوم به شیخ موسی حدود ۶-۷ كیلومتری را طی كنیم.بعد از رسیدن به روستا و گذشتن از مسیر جنگلی و طی مسافتی حدود ۲ كیلومتر، به یك دو راهی می‌رسیم كه راهش مستقیم و شیب‌دار است و به سمت گلوگاه می‌رود. راه سمت راست كه شیبی به سمت پایین دارد سمت آبشار می‌رود. بعد از حدود ۵۰ متر به تابلویی كه نشانگر آبشار است می‌رسیم.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-pbC23eIw5E

ییلاق سلانسر

سرتاسر گیلان و رودبار را ییلاق‌های سرسبز و تماشایی دربرگرفته و یكی از این ییلاق‌ها، ییلاق سلانسر است كه در ۱۵ كیلومتری رودبار به آن می‌رسیم. سلانسر، در ارتفاع قرار گرفته و برای همین در بهار و تابستان خنك‌تر از جاهای دیگر است و یكی از مناسب‌ترین جاها برای سفرهای یك روزه. دشت‌های سرسبز و پرگل و طبیعت مه‌گرفته‌ای كه در دیگر ییلاق‌های این منطقه می‌بینیم در این ییلاق هم به چشم می‌خورد.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این ییلاق باید از جاده قزوین-رشت به سمت رودبار و بعد رستم‌آباد برویم و بعد از خیابان امیرالمؤمنین در سمت غربی بلوار اصلی شهر، به سمت این ییلاق حركت كنیم. كمی بالاتر در پیچی از جاده، نمای رستم‌آباد و جلگه‌ رود سپیدرود و كوه درفك نمایان می‌شود. در مسیر مراتع سرسبز و گله‌های گوسفند، گندم‌زار‌ها و كوه‌های سرسبز ما را به وجد خواهد آورد. بعد از چند دقیقه از جاده آسفالته وارد جاده خاكی می‌شویم.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-1dM5mTASLY

ییلاق سی‌دشت

اگر نزدیك به همین منطقه بخواهیم به ییلاق دیگری برویم، ییلاق سی‌دشت، یكی از روستاهای توتكابن است و با رودبار ۱۵ كیلومتر فاصله دارد. از رودبار كه گذشتیم باید وارد ورودی روستای رستم‌آباد بشویم و تابلوهای راهنما را دنبال كنیم تا به مسیر برسیم. سی‌دشت، جایی‌ست كه تا چشم كار می‌كند دشت سرسبز دارد، هوای تازه و سكوتی كه فقط صدای گاو و زنگوله‌های گوسفند برهم‌اش می‌زند. در همین منطقه توتكابن، جنگل نورچشمه و غار دیورش از دیگر جاهای خیلی دیدنی‌ست.

مسیر دسترسی: بعد از رودبار به سمت رستم‌آباد می‌رویم و ارتفاعات این روستا را بالا می‌رویم تا به توتكابن و سی دشت برسیم.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-CNLVQ1b69C

پلنگ دره

اگر دلمان هم جایی مناسب سفرهای یك روزه بخواهد و هم بخواهیم كمی آب‌تنی كنیم، پلنگ دره هم می‌تواند انتخاب‌مان باشد. پلنگ دره رودخانه و آبشاری‌ست كه در شیرگاه در استان مازندران قرار گرفته. شیرگاه، یكی از شهرهای سوادكوه است كه در فاصله ۳ ساعته از تهران قرار گرفته. این منطقه به خصوص جان می‌دهد برای آب تنی در رودخانه و پیاده‌روی در جنگل.

مسیردسترسی: از جاده‌ فیروزكوه راه بیفتید تا به شیرگاه برسید. چند كیلومتر بعد از ورودی شیرگاه و بعد از یك پل آهنی از جاده‌ اصلی خارج می‌شویم.

در ادامه از تابلوی سرمحیط‌ بانی شیرگاه و از روستای نفار می‌گذریم. مسیر از اینجا خاكی می‌شود و به‌خصوص اگر نم بارانی هم زده باشد، احتمال گیر كردن ماشین وجود دارد. با فرض این‌كه جاده خشك است و ماشین هم برای این مسیر مناسب است، ۱۳ كیلومتر دیگر رانندگی كنیم.

حدود یك ساعت طول می‌كشد تا به اول مسیر پیاده‌روی برسیم. ماشین را باید پارك كنیم و بقیه‌ مسیر را از دل جنگل برویم. رودخانه را دنبال كنیم تا به آبشار و حوضچه‌اش برسیم.

 

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-s1Ac5wsPIf

دریاچه بره سر

از تهران كه ۴ ساعت و نیم برویم، در جایی نزدیك داماش، دریاچه بره‌سر را پیدا می‌كنیم. دریاچه بره‌سر در دل جنگل قرار گرفته و همین باعث می‌شود بیشتر دلمان بخواهد كه به دیدنش برویم. البته دیدن این دریاچه به این آسانی‌ها هم نیست، قسمتی از مسیر سنگلاخی‌ست و چون تابلوی راهنما ندارد باید از محلی‌ها آدرس بپرسیم. تپه‌های سرسبز اطراف دریاچه و مزارع، تصویری مثل تابلوهای نقاشی را پیش چشممان به وجود می‌آورند.

مسیر دسترسی: مسیر رسیدن به این مقصد تماشایی، اتوبان قزوین – رشت است. بعد از رسیدن به لوشان، مسیرمان را باید تغییر دهیم و تابلوی داماش را دنبال كنیم. از لوشان تا جیرنده ۴۲ كیلومتر و تا روستای داماش ۴۰ كیلومتر است.

از داماش تا بره‌سر، ۸ كیلومتر راه در پیش داریم. درست وقتی به اول بره‌سر رسیدیم باید به سمت چپ بپیچیم. با پشت سر گذاشتن جاده‌ فرعی به طول ۲ كیلومتر در كنار دریاچه هستیم. البته به همین سادگی هم نیست. این جاده فرعی شیب تندی دارد و سنگلاخی‌ست.

 

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-OQaPxQb5Xv

شهرستانك

در جایی در ۷۹ كیلومتری كرج به روستای شهرستانك می‌رسیم. شهرستانك، جاده‌ای كوهستانی، دره‌ای سرسبز، پر از باغ‌های میوه و كوچه باغی‌ست و رودخانه هم دارد.در این روستا می‌توانید از كاخ ییلاقی و باقی مانده از دوره قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه و كتیبه سنگی كنار آن دیدن كنید. یكی دیگر از دیدنی‌های این روستا قلعه‌ای است كه در میان اهالی به قلعه دختر یا قلعه دزدبند معروف است. تپه باستانی نیز در این روستا وجود دارد كه شنستون یا شن ستان نام دارد.از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای شهرستانك آبشار و رود گیله رود است كه از داخل روستا و از نزدیكی كاخ تاریخی آن عبور می‌كند و جلوه و صفای خاصی به شهرستانك بخشیده است. باغ‌های میوه به‌ویژه زردآلو و درختان توت نیز در زیبایی این روستا سهیم هستند

مسیر دسترسی: برای رسیدن به شهرستانك، باید از تهران به سمت كرج رانندگی كنید. بعد از كرج به سمت جاده چالوس بروید. بعد از گذشتن از آسارا و ماهان و درده، به دوراهی‌ای می‌رسید و تابلوی راهنما شما را به سمت شهرستانك هدایت می‌كند.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-pNdOdfAAjN

ایگل

ایگُل یكی از روستاهای خوش‌آب‌وهوای نزدیك تهران است كه می‌توانید برای گذارندن آخر هفته راهی آن شوید و از طبیعت و زیبایی آن لذت ببرید. این روستای در شمال شرقی قله توچال قرار دارد و یكی از مسیرهای صعود به این قله محسوب می‌شود.این روستا با داشتن باغ‌های گیلاس آلبالو و سیب منظره تماشایی به خود گرفته است. قلعه كیقباد و آبشار ایگل از دیدنی‌های این روستا است. برای تماشای آبشار دو ساعت پیاده‌روی نسبتا هموار پیش رو خواهید داشت. هنگامی كه هوا رو به گرمی می‌رود در این مسیر می‌توانید ریواس، تره و پونه كوهی جمع‌آوری كنید.

مسیر دسترسی : ۲۵ كیلومتری شمال شرق تهران و چهار كیلومتری غرب اوشان

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-F2nO3h8Gs9

آبشار سنگان

آبشار سنگان در نزدیكی روستایی به همین نام در دامنه‌های قله پهنه‌حصار قرار دارد. این آبشار مقصدی مناسب برای گردش یك روزه در حوالی تهران است. برای رسیدن به سنگان باید آمادگی لازم برای كوهنوردی و دره نوردی داشته باشید.زیبایی آبشار سنگان در فصل بهار و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت قابل توصیف نیست؛ اما این آبشار در ماه‌های سرد نیز جلوه خاص خود را دارد و با یخ زدن تصویری تماشایی به خود می‌گیرد.بعد از آبشارگردی می‌توانید سری نیز به روستای سنگان بزنید. این روستای كوهستانی در مسیر جاده كن، شمال و كمی بالاتر از سولقان واقع است كه به‌جز دره و آبشار، آرامگاه امامزاده‌های سه گانه نیز دارد.

مسیر دسترسی : ۲۰ كیلومتری شمال غرب تهران

 

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-WqBYFdz361

زرین دشت

روستای زرین دشت یكی از بهترین پاتوق‌های پایتخت‌نشینان در آخر هفته و سفرهای یك روزه است. این روستای سرسبز و تماشایی در فصل بهار و تابستان هوای دل‌انگیز و فرح‌بخشی دارد.رودخانه حبله رود، چشمه‌های معدنی خُمِده و دریابك جز جاذبه‌های دیدنی روستای زرین دشت به شمار می‌روند. در كنار چشمه خمده استخر آب معدنی خمبوبه قرار دارد. چشمه دریابك را نیز در مسیر روستای آتشان می‌توانید ببیند. روستای زرین دشت همچنین دارای باغ‌های میوه‌های خوشمزه و خوش‌طعم همچون آلبالو، گیلاس و توت است.

مسیر دسترسی : ۴۰ كیلومتری جنوب فیروزكوه و ۱۲۰ كیلومتری تهران

 

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-SnMmdnwJVa

آبگرم لاریجان

چشمه آبگرم لاریجان یكی از جاذبه‌های اطراف تهران در فصل زمستان است كه در روستای ییلاقی آبگرم لاریجان قرار دارد. این آبگرم دارای خواص درمانی است و برای بیماری‌های پوستی، زخم‌های كهنه، رماتیسم، بیماری‌های مجرای تنفسی و ناراحتی‌های عصبی مفید است.مزه آبگرم لاریجان نامطبوع و رنگ آن زلال است و بوی هیدروژن سولفور دارد. این چشمه سرشار از مواد گوگردی است و املاح بیكربنات منیزیم دارد. از این چشمه در هر دقیقه حدود هزار لیتر آب خارج می‌شود كه درجه حرارت آن بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد است.به غیر از آبگرم لاریجان حمام تاریخی شاه عباسی متعلق به دوره صفوی از دیدنی‌های این روستا است.

مسیر دسترسی : شهرستان آمل، روستای آبگرم لاریجان

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-ZnoMYe2SI6

آبشار هریجان

یكی از دیدنیهای زیبای حومه تهران آبشار هریجان نام دارد كه در منطقه بكر و دست‌نخورده هریجان و حوالی جاده چالوس قرار دارد. برای دیدن این آبشار و ورود به این منطقه باید از سازمان محیط‌زیست چالوس مجوز بگیرید و حتی در بدو ورود نیز تابلوی ورود به بدون مجوز را خواهید دید.آبشار زیبای هریجان در غرب روستای هریجان جای گرفته است و برای رسیدن به آن باید مسیر پیچ و خمی را در كنید. این آبشار از ارتفاع ۹ متری و از بلندای صخره‌ها به پایین سرریز می‌شود و منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌كند.
بعد از آبشارگردی و تماشای آبشار هریجان دیدن روستاگردی در هریجان از دست ندهید. این روستا طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای تماشایی دارد. در داخل روستا نیز امامزاده شاهزاده محمود قرار دارد كه هنگام ورود به روستا می‌توانید گنبد آن را ببیند.

مسیر دسترسی : گردنه هزارچم، جاده تهران- چالوس

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-9cR6AhGXqi

لالون

یكی از بكرترین دیدنیهای حومه تهران روستای لالون رودبار قصران است. این روستای كوهستانی، خوش آب‌وهوا و سرسبز بهترین مكان برای گردش یك روزه در دامان طبیعت است. روستای لالون به چشمه‌سار رودخانه‌ها معروف است و دلیل آن داشتن چشمه‌های جوشان با آبی گوارا و خنك است.وجود كوه‌ها و قله‌های متعددی همچون خُلِه نو یا خلنو در نزدیكی لالون، پای كوهنودران بسیاری را به این روستا باز كرده و لالون را به مسیر كوهنوردی تبدیل كرده است. منطقه كوهستانی خرسنگ یا پرسنگ نیز از دیگر ارتفاعات لالون است.غارهای اسكول، لی یا لو و غار اسپول از جمله زیبایی‌های روستای لالون هستند كه علاقه‌مندان به غارنوردی می‌توانند از آن‌ها دیدن كنند. آبشار و چشمه تلخاب، تونل برفی، برفچال از دیگر جاذبه‌های طبیعی لالون به شمار می‌روند.

مسیر دسترسی : ۱۲ كیلومتری شمال شرق فشم

 

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-VeJajxsfrk

باغ گیاهشناسی كرج

این باغ زیبا كه از جاذبه های گردشگری استان البرز به شمار می رود، در داخل بوستان تفریحی شهید چمران كرج واقع شده و یكی از دیدنی ترین مكان ها در فصل اردیبهشت است. باغ گل‌ های كرج دارای بخش‌ های متنوعی از جمله محوطه پرچین‌ های تو در تو،‌ كلكسیون گل های رز، آمفی تئاتر رو باز، قفس پرندگان، آلاچیق، رستوران، كافی شاپ، آبشار و فرش گل و گیاه می‌باشد.

این فرش گل و گیاه یكی از بارزترین زیبایی های باغ گل كرج است. مساحت فرش گل در باغ گل‌ های كرج، ۲۷۰۰ متر مربع و طراحی آن برگرفته از نقش خطیبی تبریز است. گل‌های این فرش شامل گل‌ های پوششی، فصلی و دائمی است كه این گل‌ها با امكان دید از زاویه بالا در فرش گل طراحی شده‌ اند همچنین با توجه به تنوع آب و هوایی و تغییر فصل، گل‌ های این فرش نیز در فصول مختلف بازپیرایی شده و هم اكنون با پوششی از گل‌ های لاله همراه شده است.

مسیر دسترسی : كرج، خروجی پیكانشهر، بیست متری دوم سرو آزاد، بلوار مراتع، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع كشور

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-9llveA2ZUM

دشت گرچال در روستای افجه

یكی دیگر از مقاصد جذاب برای سفرهای یك روزه روستایی به نام افجه است كه تقریبا در ۸ كیلومتریِ لواسان واقع شده است. دشت گرچال یا دشت هویج در بالادست این روستای ییلاقی و كوهستانی، منطقه‌ای شناخته‌شده است و بسیاری از تهرانی‌ها برای گذراندن یك روز شاد و مفرح به روستای افجه و دشت وسیع آن سفر می‌كنند. حضور در طبیعتی وسیع و خوش‌منظره كه روزگاری سرزمین رشد هویج‌های نارنجی‌رنگ بوده، آن‌‌هم در هوای پاك و زیر آسمان صاف و آبی، تجربه‌ای دلچسب از سفرهای یك روزه اطراف تهران خواهد ساخت.

مسیر دسترسی :به‌سمتِ شمال‌شرقی تهران حركت كنید. در اتوبان شهید بابایی برانید و سپس واد جادۀ لشگرك شوید. بعد از رسیدن به لواسان، به‌سمتِ شمال‌شرق این منطقه حركت كنید. در بلوار امام خمینی برانید و درنهایت وارد جادۀ لواسان به سینك شوید. بعد از آنكه تقریبا ۸ كیلومتر از لواسان دور شدید، به روستای افجه خواهید رسید.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-k08Yo7URLh

دشت لار

پیشنهادهای ما برای سفرهای یك روزه اطراف تهران بسیار متنوع است و یكی از جذاب‌ترینِ این پیشنهادها منطقه‌ای بهشتی به نام دشت لار در كوهپایۀ قلۀ همیشه‌استوارِ دماوند است. این دشتِ بهشتی كه پارك ملی لار هم خوانده می‌شود از مناطق حفاظت‌شده به شمار می‌آید و شكار در آن ممنوع است. این دشت بهشتی دسترسی خوبی از تهران، آمل و دماوند دارد و به شقایق‌های سرخش مشهور است. پارك ملی لار، با وسعتی درحدودِ ۳۱ هزار هكتار، هوش از سرتان می‌برد. شما به یكی از زیباترین طبیعت‌های شمالی ایران وارد شده‌اید كه نظیر آن را در تابلوهای رنگارنگ طبیعت دیده‌اید. حضور قلۀ خوش‌قدوقامتِ دماوند، آسمان آبی و ابرهای خامه‌ای‌رنگ در دشتی كه تا چشم كار می‌كند رنگ‌بازیِ طبیعت جلوه‌گر است زیباترین قابی است كه باید با دوربین عكاسی‌تان ثبتش كنید.

مسیر دسترسی: از تهران به‌سمتِ شرق حركت كنید و وارد جادۀ دماوند شوید و سپس خودتان را به جادۀ آبعلی برسانید. در جادۀ آبعلی به‌سمتِ آمل برانید تا به سه‌راهیِ پلور برسید. درنهایت تا محیط‌بانی دلیچای پیش بروید. با رسیدن به محیط‌بانی، درواقع به ورودیِ شرقیِ پاركِ لار رسیده‌اید.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-2ZWjahHpsT

روستای كردان

در غرب تهران و در فاصلۀ تقریبیِ ۶۵ كیلومتریِ آن، كردان، یكی از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. روستای كردان از توابع استان البرز است و درحدودِ ۲۰ كیلومتر با كرج فاصله دارد. این روستا به كوهسار نیز بسیار نزدیك است و تقریبا در ۶ كیلومتریِ آن واقع شده است. در این روستای خوش‌رنگ‌ولعاب، ساخت ویلاها و خانه‌های لوكس بسیار رونق دارد و چهرۀ بافت روستایی را در آن كمتر خواهید دید.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-MqSm9fskB4

روستای وردیج و واریش

برای دورشدن از هیاهوی تهران و هوای خاكستریِ آن، روستاهای وردیج و واریش مقصدی فراموش‌نشدنی خواهد بود. این روستاها این روستاها در شمال‌غربی تهران و در منطقۀ كن واقع شده‌اند و بخشی از شهرستان تهران به شمار می‌آید و به‌تازگی آن‌ها را در محدودۀ منطقۀ ۲۲ پایتخت گنجانده‌اند.هوای پاك كوهستانی این منطقه سبب شده است كه بسیاری از تهرانی‌ها آخرِ هفتۀ خود را در این منطقه سپری كنند. جاده‌ای زیبا و پرپیچ‌وخم به وردیج می‌رسد و سپس واریش نیز در این مسیر نمایان می‌شود. روستای زیبای وردیج را رودها و چشمه‌های بسیاری آباد كرده‌اند و، به همین دلیل، در گوشه‌وكنارِ آن، باغ‌های متنوعی از میوه‌های گوناگونی همچون سیب، شاتوت، گردو و… سبز شده‌اند.

مسیر دسترسی: در اتوبان تهران به كرج برانید تا به پمپ‌بنزین وردآورد برسید. سپس به خیابان اردستانی بروید. در این مسیر ورودی جادۀ وردیج و واریش را خواهید دید.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-AlYAfBmoBA

حوض سلطان

حوض سلطان از آن مكان‌هایی است كه با رفتن به آن دنیایی از شگفتی و اعجاب را خواهید دید و محو اعجاز و عظمت آن می‌شوید. این مكان به نام‌های دریاچه و تالاب حوض سلطان، دریاچه قم، شاهی و دریاچه ساوه نیز شناخته می‌شود. حوض سلطان یكی از بزرگ‌ترین آیینه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود و بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز است.دریاچه حوض سلطان ۳۷ هزار هكتار وسعت دارد كه وسعت و شكل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. این دریاچه از كفه نمكی با حاشیه باتلاقی تشكیل شده است و یك تالاب شور كویری محسوب می‌شود. این تالاب اكوسیستم خاصی دارد و دارای گونه‌های گیاهی، جانوری و میكرو ارگانیسم‌ها است.

مسیر دسترسی : ۴۰ كیلومتری شمال قم و ۸۵ كیلومتری جنوب تهران، شرق آزادراه قم-تهران

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-FrmAwLaaqf

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه نام یكی از مكان های دیدنی شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی است. این مكان شامل آبشارهای كوچك و بزرگی است كه سرچشمه آن ها معمولا كوه كیامكی در بالای چشمه است. سطح آبشار از خزه ها و گیاهان رونده آبی پوشیده شده است و منظره چشم نوازی را ایجاد كرده است. آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی بوده است كه سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه می‌گرفت ولی هم‌اكنون به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن كاربردی ندارد و به همین دلیل به «آسیاب‌خرابه» شهرت یافته است. ارتفاع آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطه پایینی آن ۲۰۰ متر مربع است. هوای مطبوع و منظره های سرسبز و دیدنی از جمله ویژگی هایی است كه شما را به این منطقه می كشاند. شاید برای تان جالب باشد بدانید كه این منطقه توسط درختان اجیر با فرم های مختلف محصور شده است.

مسیر دسترسی : ۲۷ كیلومتری هادی‌شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-z9Jun71vco

اقیانوس ابر در فیلبند

فیلبند را در یك كلمه می‌توان اقیانوس ابر معنی كرد. این روستا یكی از زیباترین روستاهای سرسبز كوهستانی است كه بر فراز آن می‌توانید جریانی از ابرهای شناور را ببینید كه این‌سو و آن‌سو می‌روند. روستای فیلبند در شهرستان بابل و استان مازندران واقع شده است و از تهران درحدودِ ۱۷۰ كیلومتر فاصله دارد.

اگر می‌خواهید برای رفتن به این منطقه سفری یك روزه تنظیم كنید، باید پیش از طلوع آفتاب حركت كنید تا زمان كم نیاورید. در این سفر تا می‌توانید با لنز دوربین‌تان زیبایی‌های رویایی این منطقه را ثبت كنید. در گوشه‌وكنارِ این روستای سبز قدم بزنید و از تماشای زندگی روستایی در كوهستان سبز و ابری لذت ببرید.

دهدز

اگر ساكن استان خوزستان هستید دهكده توریستی زراس یكی از مناطق بسیار زیبا و خوش آب و هوا در منطقه ایذه به خصوص در فصل زمستان و بهار است.این دهكده تفریحی توریستی به مساحت ۲۰۶هكتار، ۲۵۰ كیلومتری شمال شرقی شهرستان اهواز در ۶۹كیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه ، ۱۴ كیلومتری جنوب شهر دهدز و ۳۹ كیلومتری سد كارون ۳ است.آبشار شیوند كه روبه‌روی دهكده قرار دارد، بسیار زیبا و دیدنی بوده و می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی برای دوستداران طبیعت بر جای بگذارد. در كنار این دهكده، كوه‌های منگشت و طبیعت برف گیر و جنگل‌های بكر آن واقع شده است كه می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب یك كوهنوردی و طبیعتگردی به یاد ماندنی در آن داشت.

ورزش‌های آبی، قایق‌سواری، رستوران آبی، سوییت‌ها و كافی شاپ‌های آبی از امكانات تفریحی این دهكده به شمار می‌روند.

جهان نما

جهان نما یك دهكده‏ ییلاقی در جنوب شهرستان كردكوی استان گلستان است. این منطقه  منحصربه  فرد در میان رشته كوه های البرز قرار دارد كه   بر فراز ارتفاع آن می توان دشت گرگان و دریا را نظاره كرد. چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در همه فصول پذیرای گردشگران زیادی است.این منطقه توریستی، به دلیل داشتم چشم اندازهای زیبا و مشرف به تمام نقاط جلگه ای از جمله كردكوی، گرگان، خلیج گرگان، میان كاله، بندر تركمن و سایر روستاها، طبیعت زیبا، برخورداری از آب و هوای مناسب از جمله مناطق جالب و منحصر به فرد كشور است.همچنین این دهكده ییلاقی در داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد. دهكده با برخورداری از طبیعت و چشم اندازهای زیبا، جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ، جانوران وحشی از منابع اكوتوریستی با ارزش استان گلستان است
یكی از جاذبه های زیبای دهكده ییلاقی جهان نما مكانی است درشمال این دهكده كه به چكل آتشان معروف است. وجود چشمه های فراوان، وسعت دشت، دركنار گل ها وگیاهان دارویی وجنگلی وكوهستانی زیبایی خاصی به این دهكده بخشیده است.
برای رفتن به دهكده جهان نما می توانید از مسیر كردكوی به سمت پارك جنگلی كردكوی روستای درازنو و رادكان و حاجی آباد و دهكده ییلاقی جهان نما بروید. این جاده ۷۰ كیلومتر است كه ۳۰ كیلومتر آن خاكی است و بهتر است با ماشین مخصوص بروید. یك راه دیگر هم از دامغان دارد: دامغان- چشمه علی- دیباج– چمن ساور– حاجی آباد.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-qxxf1j1bJM

دریاچه كوه گل

دریاچه‌ كوه‌ گل‌ در شمال‌ شهرستان‌ بویراحمد و در شمال‌ شرقی‌ شهرتوریستی‌ سی‌ سخت‌ در دهانه‌ انبری‌ گردنه‌ مشهور بیژن‌ و در كنار تپه‌های‌ كوه‌ گل‌ واقع‌ شده‌ است‌. محل‌ استقراردریاچه‌ یكی‌ از زیباترین‌ نواحی‌ استان‌ است‌ كه‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ از انواع‌ گل‌های‌ شقایق‌ و گیاهان‌ وحشی‌ وهمچنین‌ آویشن‌ خوش‌ عطر كوهستانی‌ مملو می‌شود.در فصل‌ تابستان‌ ، تجمع‌ پرندگان‌ مهاجر همراه‌ با پرندگان‌ بومی‌ در سواحل‌ و كنار دریاچه‌، زیبایی‌ حیرت‌انگیزی‌ پدید می‌آورد. از پرندگان‌ مهاجری‌ كه‌ در دامن‌ این‌ دریاچه ‌اتراق‌ می‌كنند، می‌توان‌ به‌ انواع‌ مرغابی‌ و اردك‌ كله‌ سبز، لك‌ لك ‌، حواصیل، درنا، خروس‌ كولی‌ و چنگر اشاره‌ كرد.
این منطقه زیبا كه در فاصله ۸ كیلومتری شرق سی سخت و ۴۴ كیلومتری مركز استان قرار دارد و از سه مجموعه دریاچه زیبای كوه گل، دشت های لاله های واژگون و آبشار زیبای تنگ نمك با نمای بسیار طبیعی و آب و هوای مطبوع تشكیل شده است. در كنار این مجموعه زیبای گردشگری، منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد كه باعث افزوده شدن چشم انداز زیبا طبیعی این منطقه شده است. این منطقه گردشگری یكی از مهمترین مراكز توریستی در سطح كشور است.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-XydOpk0nfE

چشمه كانی گراوان

چشمه كانی گراوان یكی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان سردشت است كه در فاصله ۲ كیلومتری شهرستان ربط و ۱۲ كیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت واقع شده است. كانی‌ گراوان از چشمه های آب معدنی است كه املاح محلول در آن حداقل یك گرم در لیتر است، چشمه در كنار روستایی به نام كانی گویز در جنوب شرق حوضه زاب قرار گرفته كه آب جوشان از آن بیرون می آید، در كل این چشمه معدنی و گازدار است و حتی در امور پوست درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. آب چشمه پس از جریان در سطح زمین از خود موادی برجای می گذارد و به دنبال آن روز به روز بر حجم توده مخروطی شكل و زیبای آن افزوده می شود.چشمه گراوان علاوه بر این ویژگی های منحصر به فرد در طبیعتی زیبا و كنار رودخانه هرمزآباد واقع است. توده ای زیبا از جنگل های بلوط و چشمه پر آب كانی كُردان نیز در نزدیكی آن قرار دارند.
هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار چشمه گراوان طبیعت زیبای منطقه را چشم اندازی زیباتر می بخشد و رودخانه هرمز آباد (كه در مجاورت آن قرار دارد) پر آب می شود، دشت های مجاور آن پر گل و جنگل های همجوارش هم سرسبز می شوند.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-ZX1vEw9LCC

مرگور- سیلوانا

دهستان مرگوراز توابع بخش سیلوانای ارومیه، با مساحتی بالغ بر ۴۴۲.۵كیلومترمربع، یكی از مناطق نادر ایران از نظر شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی و تنوع زیستی گونه های مختلف گیاهی است كه در بین رشته كوه های زاگرس محصور بوده و امتداد سلسله كوه های زاگرس مانند حصاری این منطقه را در برگرفته است.دهستان مرگور از نظر وجود قله های بلند، دره های عمیق وسرسبز، چشمه های آب گرم، دریاچه های مرتفع، باغ های زیبا، رودهای كوچك و بزرگ، آبشارهای طبیعی، روستاهای زیبای كوهپایه ای و صدها منظره طبیعی دیگرنه تنها در شمال غرب كشور بلكه در تمام كشور كم نظیر است.

مهمترین جاذبه های مرگور عبارتند از: دره زیبا و سرسبزبنار، روستاهای واقع در كوهپایه همچون كچله ونوی، آبشار روستای سوله دوكه ل (سلوك كه چشمان هر بیننده ای را به خود خیره می كند)، معنی سوله دوكل در كردی، آبشار دودآلود است، چرا كه این آبشارهنگام برخورد با سنگ ها، ذرات آب در اطراف آبشار فضای مه آلودی را به وجود می آورد كه چشمان هر بیننده ای را خیره می كند. دریاچه های طبیعی گه رزیرین و مامه شیخ، چشمه های آب روستای چریك آباد كه همچون آب معدنی سیلوانا در شهرستان معروف است وآب آن برای بیماران كلیوی توصیه می شود.

روستای سیلوانا هم كه در ۳۰ كیلومتری شهر ارومیه در میان ۲ دره واقع شده است یكی از پاك ترین هواها را دارد.در این روستا درختان گردوی كوهی، درختان سیب و درختان جنگلی زیادی چهره روستا را بیش از پیش زیبا كرده است.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-B5KrPqbyO4

روستای سرخس

مناظر شهرستان سرخس در انتهای شمال شرقی مشهد در مرز تركمنستان و ایران، با آب شدن برف ها بهار كم كم خود را از لابلای رود، دشت، درخت و دریاچه عبور می دهد و سرسبزی، شكوفه و گل به همراه آواز پرندگان را به ارمغان می آورد.بهار سرخس به واقع دیدنی است، صدای دل انگیز آب خروشان چشمه ها، زیبایی خیره كننده دریاچه آبی رنگ، گاو و گوسفندان و سیاه چادرهای عشایر كه به ییلاق آمده اند، شكوفه های درختان و لباس سبزی كه دشت و دمن بر تن می كند، بوی بهشت را با تمام وجود احساس می كنی.لباس بهاری دشت و ییلاقات شهرستان سرخس پر از گل های لاله است، وجود این گلها در انتهای سلسله كوه های هزار مسجد، زیبایی خیره كننده ای دارد به طوری كه نوروز هر سال بسیاری از بومیان منطقه و مسافران تركمنی و ایرانی به شوق چیدن گل به این دشت سرازیر می شوند.

شهرستان سرخس تابلویی از زیبایی فصل بهار است به گونه ای كه دشت، دمن، كوه، دریاچه، رود، چشمه و جنگل همه با هم همزمان با تولد بهار، لباس نویی به تن می كنند و طرحی زیبا از طبیعت در این تابلو می آفرینند.

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-Tr91BAaFRw

الموت و دریاچه اوان

الموت منطقه‌ای كوهستانی در قزوین است كه از دو بخش الموت شرقی و غربی تشكیل شده است. این منطقه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی چون قلعه الموت و قلعه لمبسر را در خود جای داده است. دریاچه طبیعی و زیبای اوان، یكی از دیدنی‌های الموت است كه از آثار طبیعی – ملی ایران محسوب می‌شود.دریاچه اوان به‌دلیل نزدیكی به تهران مقصدی برای سفرها و تورهای یك روزه طبیعت‌گردی است. پرنده‌نگری و تماشای پرندگان مهاجر، صیادی ورزشی، اسكیت‌ روی دریاچه در فصل سرما، قایقرانی و كوهنوردی در ارتفاعات اطراف اوان از جمله تفریح‌های این دریاچه است.

مسیر دسترسی : ۷۵ كیلومتری شمال شرقی شهر قزوین، دهستان معلم كلایه

جاهای كمتر شناخته شده و مناسب سفر یكروزه در بهار-01EK0A7HOC