ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)

جاهای دیدنی خرم آباد واقع در استان لرستان بیشتر از خیلی شهرهای دیگر ایران است. خرم آباد كه با شهر هزار چشمه هم معروف است تعداد زیادی چشمه و آبشار دارد و در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از آن بازدید می كنند.
  • 1401/01/03
  • استان : لرستان
  • شهر : خرم آباد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : اماكن دیدنی خرم آباد
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی خرم آباد واقع در استان لرستان بیشتر از خیلی شهرهای دیگر ایران است. خرم آباد كه با شهر هزار چشمه هم معروف است تعداد زیادی چشمه و آبشار دارد و در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از آن بازدید می كنند. خرم آباد به عنوان یكی از مناطق زیبای ایران با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی شناخته می شود. در این مطلب معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری خرم آباد طبیعی و تاریخی را برای شما گردآوری كرده ایم كه اگر به این استان و به شهر سفر كردید، با مناطق و آثار دیدنی خرم آباد آشنایی كامل داشته باشید و دیدن هیچ كدام را از دست ندهید.

قلعه فلك الافلاك از جاهای دیدنی خرم آباد

این قلعه در دوران ساسانیان با نام دژ شاپورخواست ساخته شد، در دوران قاجار نام آن را به قلعه فلك الافلاك تغییر می‌دهند، قلعه فلك الافلاك كه نماد خرم آباد هست در مركز شهر قرار دارد كه در گذشته دوازده برج درون این قلعه وجود داشته كه با گذشت زمان تنها هشت برج آن سالم مانده، امروزه این قلعه تبدیل به نماد استان لرستان و شهرستان خرم‌آباد شده است.

 

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-ufQ2bIcY3r

گرداب سنگی

گرداب سنگی از جمله زیباترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است. قدمت این بنای تاریخی به دوره‌ی ساسانیان بازمی‌گردد. گرداب سنگی خرم آباد در مجاورت خیابان هفده شهریور، پایین تر از میدان تختی واقع شده و در گویش لری به گردو بردینه معروف است. این جاذبه تاریخی از سنگ و ساروج ساخته شده و متشكل از یك دیواره عظیم سنگی است كه به صورت مدور دور تا دور چشمه ای فصلی احداث شد.

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-rgGzSRaBNY

مخمل كوه

مخمل كوه به دلیل گل سنگ های مخملی رنگش به این اسم شهرت یافته و در شمال شرقی شهر خرم آباد واقع شده و از جاذبه های استان لرستان است. آبشار مخمل كوه كه در تنگه معروف به شبیخون در پارك جنگلی واقع شده است، طبیعتی را تشكیل داده كه تا چشم كار می كند سرسبزی است و موجب شده تا مخمل كوه به جایی بكر و بسیار قشنگ تبدیل شود.مجموعه‌ی مخمل كوه از زیباترین دیدنی‌های خرم‌آباد است كه بخشی از دره‌ی تاریخی خاید آلو است. در بهار و تابستان منظره‌ی پارك جنگلی و تفرجگاه شمال مخمل كوه بسیار دیدنی است.
آدرس مخمل كوه: خرم آباد، میدان ۲۲ بهمن، انتهای خیابان ولیعصر

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-AnNrUUCjPf

پل شكسته

پل شكسته یكی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. پل شكسته خرم آباد كه با نام پل شاپوری هم آن را می‌شناسند یادگاری از دوران ساسانیان در زمان شاپور اول است. این پل ۳۳۰ متری دارای ۲۸ چشمه طاق جناغی بوده كه در حال حاضر فقط تعدادی از آنها باقیمانده است. معماری منحصر به فرد این بنا توجه هر بازدیدكننده‌ای را به خود جلب می‌كند.
آدرس: خرم‌آباد، خیرآباد، میدان باستان، خیابان تمدن، پل شكسته

 

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-TxfvQK6uGE

حمام گپ

ساخت حمام‌های عمومی در دوران گذشته به دلیل نظافت مردم و دوری از امراض، اهمیت بالایی داشت. حمام گپ خرم آباد نیز از این امر مستثنی نبوده است.
حمام گپ در شمار تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد قرار دارد. این حمام در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-8jAhPcuA9m

آبشار افرینه از جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار افرینه از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. آبشار افرینه در كنار جاده قرار دارد. این ویژگی سهولت دسترسی به این آبشار را در پی دارد. پرآب بودن آبشار افرینه در آغاز سال آن را به یكی از بكرترین جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار بدل می‌كند.
آدرس: جاده‌ی خرم‌آباد به اندیمشك، روستای افرینه، آبشار افرینه

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-4FlxQ5owxl

بام خرم آباد

بام لرستان نیز از دیگر جاذبه های استان لرستان است كه رفتن به آنجا بویژه در شب خالی از لطف نیست. جایی كه روشنای خانه ها و اتوبان های شهراز آن بالا بسیار جلوه زیبایی دارد و در سكوت شب قدری آرام بخش است. بام لرستان كه قرار است تبدیل به بزرگترین مجتمع تفریحی غرب كشور گردد، رصدخانه كاسین را در دل خود جای داده است و آب و هوای بسیار تازه و لطیفی دارد. با وجود اینكه برای رسیدن به آن باید از جاده ای دارای شیب گذر كرد، مورد توجه بسیاری از گردشگران است.
آدرس بام لرستان: شرق خرم آباد- خیابان شریعتی- بالای كوه مدبه

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-epWcptCjFe

مناره آجری

از دیگر آثار باستانی ارزشمند خرم‌آباد مناره آجری ۹۰۰ ساله آن است. از این سازه كه در فهرست آثار ملی كشور نیز ثبت شده، در گذشته برای دیده‌بانی و هدایت كاروان‌ها استفاده می‌كردند. البته باید بدانید كه ارتفاع این مناره‌ها در طول سال‌ها به وسیله عوامل طبیعی كاهش پیدا كرده است. این برج امروزه ۹۹ پله و ۳۰ متر ارتفاع دارد.

سنگ نبشته خرم آباد

سنگ ‌نبشته خرم‌آباد كتیبه‌ای به خط كوفی بر تكه سنگی بزرگ به ارتفاع سه و نیم متر است كه قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. این سنگ‌ نبشته در شرق شهر در خیابان شریعتی قرار گرفته كه در گویش محلی به آن «برد نوشته» نیز می‌گویند
سنگ نبشته خرم آباد در سال ۱۳۳۴ با شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید تا حفظ و به نسل های بعد این سرزمین منتقل شود.

دریاچه كیو خرم‌آباد

دریاچه‌ی كیو، از دل‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد، دریاچه‌ای طبیعی ست كه در قلب این شهر قرار دارد. این دریاچه، با مساحت ۷ هكتار و عمق ۳ تا ۷ هكتار، تفریگاهی برای گردشگران و اهالی این شهر است. دریاچه كیو در تمام فصول سال نیز پرآب است و آب آن از دل مخمل‌كوه سرچشمه می‌گیرد. در فصول بهار و تابستان، می‌توانید از تفریحات آبی، مانند قایق‌سواری، جت اسكی، اسكی روی آب، شاتل و جت باد، در این پارك لذت ببرد.

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-8my9d4pT9P

رصد خانه كاسیان خرم آباد

این رصدخانه در شهر خرم آباد قرار دارد و می‌توانید از طریق آن به شناخت راز و رمز كهكشان‌های دور و نزدیك بپردازید. این رصد خانه در خرم آباد لرستان این امكان را برای علاقه‌مندان به نجوم فراهم آورده تا در آنجا به دنیای ناشناخته‌ی سیارات و ستاره‌ها سفر كنید و به اطلاعات خود بیفزاید.

پل صفوی

پل صفوی یا پل آجری كه در میان مردم خرم آباد به پل گپ به معنی پل بزرگ هم معروفه یه پل تاریخی متعلق به دوره صفوی – قاجاره و در خرم آباد، خیابان مجاهدین اسلام، جنب مصلی سابق واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۵۴ به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

آبشار گریت

از آبشار گریت كه از جاهای دیدنی خرم آباد است با نام هفت چشمه هم یاد می‌شود، این آبشار در ۵۰ كیلومتری شهرستان خرم‌آباد و در جاده منتهی به شهر سپید دشت، قرار دارد. مكانی فوق‌العاده برای دوستداران طبیعت، جایی كه می‌توان ساعت ها با گوش دادن به صدای ریزش آب آبشار لذت برد و هوایی تازه و سالم را استشمام كرد. این آبشار با ارتفاع ۱۵ متر و عرض ۱۷ متری تصویری دیگر از زیبایی‌های لرستان را به من نشان داد.

 

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-THJptSX4Bz

غار دوشه

غارهای لرستان از معدود مكان‌های ایرانند كه شهرت نقاشی‌های دیواری آن جهانی است. غارهایی چون میرملاس، همیان، گنجی، دوشه و غیره از آن جمله‌اند. انسان‌ها طبق باورهای اعتقادی خود در دوران گذشته تصاویری را بر روی دیواره غارها و یا سنگ‌ها نقاشی می‌كردند. نقاشی‌هایی كه در حال حاضر جزء آثار هنری محسوب می‌شوند، زمانی باورهایی اعتقادی بودند.

آبشار وارك خرم آباد

آبشار وارك در ۶۰ كیلومتری شهر خرم آباد و در نزدیكی زیست بوم پلنگ ایرانی واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۵۷ متر، از زیباترین آبشارها در كشور محسوب می‌شود.اطراف این آبشار مملو از درختان بلوط، گلابی و زالزالك بوده كه زیبایی آن را دو چندان كرده است.

 

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-m6esLQAJXb

آبشار نوژیان از جاهای دیدنی خرم آباد

می دانیم كه لرستان به سرزمین آبشارهای ایران شهرت دارد و در این بین آبشار نوژیان بلندترین آبشار در این استان است. به گونه ای كه وقتی از پایین به بالایش نگاه می كنید ممكن است سرتان گیج برود.آدرس آبشار نوژیان: كیلومتر ۱۴ جاده كمربندی خرم آباد و بعد از پلیس راه، تابلو آبشار نوژیان قابل رویت است. باید از این سه راهی به سمت چپ بپیچید. از ابتدای سه راهی تا آبشار دقیقا ۳۸ كیلومتر فاصله دارد.

 

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-bfNkUR2zTD

آبشار بیشه خرم آباد

آبشار بیشه یكی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. هم‌جواری این آبشار با جنگل‌های بلوط باعث به‌وجود آمدن چشم‌اندازهای طبیعی بكری در اطراف آبشار بیشه گشته است. این آبشار در آغاز سال در پرآب‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد؛ آبشار بیشه از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار است. این آبشار با توجه به قرار داشتن در كنار روستای زیبای بیشه به آبشار بیشه موسوم است.
آدرس: ۶۰ كیلومتری خرم‌آباد، بخش پاپی، دهستان سپیددشت، روستای بیشه، آبشار بیشه

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-tcHuvgZMFx

امامزاده زید بن علی خرم آباد

امام زاده زید بن علی(ع)، فرزند امام سجاد(ع) در بازار روز مركز شهر خرم آباد واقع شده است.مقبره اولیه این بقعه متبركه در سال ۴۰۴ هجری قمری با دستور بدر بن حسنویه ساخته شده و در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی مورد بازسازی قرار گرفته است. این امامزاده به دلیل نزدیكی به بازار روز شهر خرم آباد، مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

مسجد جامع خرم آباد

معماری این بنا الگو گرفته از معماری اسلامی است. شبستان ستون‌دار، طاق‌ها، گنبد و… هركدام جلوه‌ای معماری اسلامی مسجد جامع خرم‌آباد به‌شمار می‌روند. كاشی‌كاری مسجد نقشی تزیینی دارد و زیبایی آن را افزون كرده است. مسجد جامع خرم‌آباد نخستین‌بار به‌دستور اتابكان لر ساخته شد، سپس در دوره‌ی صفویه ترمیم شد.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان دوازده‌برجی به‌سمت سبزه‌میدان، مسجد جامع خرم‌آباد

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-ReTfwA55gj

پارك زیبا كنار

با وجود قرارگیری خرم آباد در دامنه‌های زاگرس و نزدیكی آن به كوه‌پایه‌های سرسبز كوهستان، این شهر مراكز تفریحی طبیعی و مصنوعی متعددی دارد. پارك زیبا كنار در بلوار زیبا كنار یكی دیگر از پارك‌های زیبای خرم آباد است. این پارك دارای دریاچه‌ی مصنوعی نسبتاً بزرگی به شكل ماهی است كه با توجه به فضاسازی‌های اطراف آن فضای با طراوتی را برای هر بیننده‌ای به وجود می‌آورد.

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-Uus8MykboN

آبشار كاكارضا

در فاصله ۳۵ كیلومتری شمال خرم آباد و در دره ای پر از درختان زیبای بلوط و كشتزارهای صیفی و حبوبات و در نزدیكی روستای كاكارضا، آبشار باصفایی با ارتفاع تقریبی بیست متر خودنمایی می كنه. این آبشار در دامنه كوه های الشتر به عنوان آبشار گل هو هم معروفه. وجود دره هایی پرآب و گیاهان، خزندگان و آبزیان كوچك در بالای آبشار به زیبایی این منطقه افزوده است .

 

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-wm0ptrv94h

باغ گلستان خرم آباد

شهر خرم آباد باغی جذاب را در خود جای داده كه در گذشته محل زندگی حاكمان لرستان در زمان قاجار بوده است، مكانی زیبا در میان درختان سر به فلك كشیده كه به باغ گلستان خرم آباد شهرت دارد و چندین عمارت را در خود جای داده است كه امروزه جزء جذاب‌ترین دیدنی های خرم آباد شناخته می‌شود. این باغ در گذشته شامل حمام، مسجد، توپخانه، بیرونی و اندرونی بود كه جلوه‌ی خاصی به آن می‌بخشید و با تماشای تصاویر آن پی به جذابیتش خواهید برد.

خانه آخوند ابو

خانه‌ی آخوند ابو از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. قدمت این خانه به دوره‌ی قاجاریه بازمی‌گردد. این بنا در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه‌ی آخوند ابو در ضلع غربی قلعه‌ی فلك‌الفلاك قرار دارد.
آدرس: خرم‌آباد، محله‌ی درب باباطاهر، خیابان امام خمینی، دوازده برجی، روبه‌روی قلعه‌ی فلك‌الافلك، خانه‌ی آخوند ابو

جاهای دیدنی خرم آباد (معرفی ۴۰ جاذبه گردشگری)-ykuZaNBr7t

آسیاب گبری

آسیاب گبری در جنوب شهر خرم‌آباد در محله‌ای به نام «حسین آباد» قرار گرفته و یكی از جاذبه‌های گردشگری غرب كشور محسوب می‌شود. بنای این آسیاب با استفاده از سنگ‌های تیشه خورده و قلوه سنگ همراه‌با ملات ساروج به‌صورت مكعب مستطیل طراحی شده است. قدمت این بنای تاریخی به دوران حكومت ساسانیان بازمی‌گردد و به‌عنوان اثر ملی كشور نیز ثبت شده است.

غار یافته

غار یافته یه غار تاریخی در مركز استان لرستان و در نزدیكی شهر خرم آباده. این غار، بقایایی از زندگی در عصر پارینه سنگی داره و از همین روی اهمیت زیادی در مطالعات باستانشناسی خاور نزدیك و اروپا داره. نخستین كاوش علمی در غار یافته در سال ۱۹۶۵ توسط باستانشناس آمریكایی، فرانك هول انجام گرفت. از سال ۱۳۸۴ خورشیدی هم دوره جدیدی از كاوش های علمی از سوی هیات مشترك ایران و بلژیك در این غار آغاز شده.

بقعه باباطاهر

بیشتر مردم بقعه باباطاهر خرم‌آباد را با باباطاهر عریان همدان اشتباه می‌گیرند. در لرستان افرادی كه اهل حق هستند، «بابا» لقب می‌گیرند‌ و احتمالا این بقعه به یكی از این افراد كه نام آن باباطاهر بوده، تعلق دارد. قدمت ساختمان این بقعه به دوران صفوی باز می‌گردد.

آبشار آب سفید

اگر در طبیعت اطراف خرم آباد گشت و گذار می كنید حتما سری هم به عروس آبشارهای ایران یزنید. آبشار آب سفید در دل دامنه غربی كوه های سر به آسمان ساییده اشترانكوه، در كنار كوه بلند قالی كوه جای گرفته است. گویی دست طبیعت تونلی را در قلب یك كوه سنگی حفر كرده تا آب پس از گذر از آن، سقوط از ارتفاع ۷۰ متری را تجربه كند.

پارك صخره ای خرم آباد

پارك صخره‌ای از جاهای دیدنی خرم‌آباد به‌شمار می‌رود. از جمله ویژگی‌های بارز این پارك فضای سبز بكر آن است. چشم‌اندازهای طبیعی این پارك نیز تماشایی‌اند. فضای سبز پارك صخره‌ای در آغاز سال جلوه‌ی متفاوتی دارد؛ بی‌تردید این پارك از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار است.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان نواب صفوی، پارك صخره‌ای

دره خزینه

در حوالی روستایی از توابع پلدختر یكی دیگر از شگفتی های طبیعت لرستان رقم خورده است. بر اثر میلیون ها سال فرسایش و تحولات زمین شناسی، دره ای شكل گرفته كه به لحاظ فرم ظاهری و زیبایی خیره كننده اش شباهت بسیار زیادی به دره گرند كانیون آمریكا دارد. دره خزینه جاذبه منحصر به فردی است كه با نقش ونگارهای گلسنگی خود منظره ای چشم نواز و وحشی را خلق كرده و عبور رود كرخه از درون آن جلوه خاصی به طبیعت خشن و جذابش داده است.

پارك جنگلی شورآب

یكی از این مناطق طبیعی و تفریحی، پارك جنگلی شورآب خرم آباد است كه هر ساله در فصل بهار و تابستان علاقمندان بسیاری برای گذراندن اوقات فراغت خود و استفاده از مواهب طبیعی به اینجا می‌آیند. در فصول سرد زمستان هم در این منطقه می‌توان شاهد مناظر برفی زیبا و بی‌بدیلی بود كه مأمن جانوران بسیاری است. این پارك مساحتی حدود ۵۷۰ هكتار را به خود اختصاص داده و قدیمی‌ترین پارك طبیعی لرستان محسوب می‌شود. برای رسیدن به پارك جنگلی شورآب خرم آباد می‌توان ۲۵ كیلومتری در جاده خرم آباد به پل دختر رانندگی كرد

موزه فلك الافلاك

موزه‌ی فلك‌الافلاك یكی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است. این موزه در دوره‌ی پهلوی تاسیس شد. در ابتدا صرفاً برخی اسناد فرهنگی در موزه‌ی فلك‌الافلاك به نمایش گذاشته می‌شد. در این موزه ۱۲ ویترین تعبیه شده كه در هر كدام از این ویترین‌ها بیش از ۵۰ اثر تاریخی به نمایش گذاشته شده است. بخش مردم‌شناسی این موزه از مهم‌ترین قسمت‌های آن به‌شمار می‌رود؛ این بخش آینه‌ی تمام‌نمای آداب و رسوم مردم منطقه است. بخش مردم‌شناسی از ۱۲ سالن مختلف تشكیل شده است.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان امام خمینی، دوازده برجی، موزه‌ی فلك‌الافلاك

موزه مردم شناسی خرم آباد

موزه مردم شناسی لرستان، محلی برای آشنایی با فرهنگ كهن مردم سرزمین لرستان به عنوان مهد فرهنگ، تاریخ و تمدنه كه همواره با استقبال بی نظیر گردشگران مواجه می شه. موزه مردم شناسی استان لرستان در قلعه فلك الافلاك بر پا شده. در این موزه، گوشه ای از زندگی مردم لرستان در زمانهای قدیم در معرض دید قرار گرفته تا گردشگران بیشتر با آداب و رسوم مردم استان لرستان آشنا شوند.

تنگه هلت

رودخانه نوردی از جذاب ترین تفریحات تابستان است. تنگه هلت با دیواره های سنگیِ صیقل خورده و بلند، از بهترین انتخابها برای رودخانه نوردی است. آب زلال و فیروزه ای رنگ رودخانه زال در مسیر پیوستن به رود سیمره خود را از میان صخره های پرپیچ و تاب تنگه هلت عبور می دهد و فضایی ماورایی خلق می كند. طول تنگه هلت ۴ كیلومتر است كه با توجه به ارتفاع آب زمان طی كردن مسیر میان این تنگه‌ ها ممكن است تا چهار ساعت نیز طول بكشد

موزه حیات وحش

موزه حیات وحش با همكاری و حمایت استانداری، محیط زیست، میراث فرهنگی، نوسازی مدارس و حمایت همه جانبه آموزش و پرورش استان به یشنهاد یكی از كارشناسان علاقمند در شهر خرم آباد اجرا شده كه غنی ترین موزه طبیعی آموزش و پرورش كشور و جزو موزه های طبیعی برتر كل ارگانهای كشوراست، این موزه در زمینی حدود دو هزار متر طراحی شده است در این موزه موجودات طبیعی از قاره ها و كشورهای مختلف نگهداری می شوند.

دره شیزر

از حیرت انگیزترین جاذبه های استان لرستان دره شیزر كوهدشت است. مكانی كه سكوتش و صدای گذر آب درآن، موجب شده تا به منطقه ای بكر و خیال انگیز تبدیل شود. صخره های خشن و تیز همراه با درختان تنگه و دیواره های آهكی، آبشارهای كوچك و بزرگ، درخت های كوهی میوه انگور، انجیر و گلابی، مجسمه ها و آثار تاریخی غارهای این جاذبه دیدنی، آشیانه پرندگان، مناره سنگی و طبیعت درختان چنار و بلوط، همه و همه از زیبایی های این دره و آماده پذیرایی از شما هستند.

 

غار قمری

غار قمری یا اشكفت قمری مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستانه و در خرم آباد، بالای كوه مشرف به گرداب سنگی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۴۴ به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

كاروانسرای میرزا رضا خرم آباد

در دل شهر خرم آباد، بنایی از دوران قاجار به یادگار مانده است كه به كاروانسرا میرزا سید رضا خرم آباد شهرت دارد. ساختمانی قدیمی با معماری قاجاری كه با داشتن ۱۵۰۰ متر مساحت داستان‌های زیادی را در خود گنجانده است. بانی كاروانسرا شخصی به نام میرزا سید رضا (یكی از حاكمان خرم آباد و بروجرد) بود كه در طول سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۹۵ همراه با خانه‌ای ۴۵۰ متری در كنار آن (برای سكونت خود) احداث نموده است.

بازار سنتی خرم آباد

اگر به دیدن بازارهایی كه ارزش تاریخی خود را با گذشت سال ها هنوز حفظ كرده اند، علاقمند هستید پیشنهاد ما در سفر به خرم آباد، بازار سنتی خرم آباد هست كه در سال ۱۳۰۱ شمسی توسط میرزا رضا بنا شد و قدیمی های شهر آن را به نام بازار میرزا سیدرضا می شناسند.