ریپورتاژ آگهی
آبشار لندی

آبشار لندی

آبشار لندی در موقعیت جغرافیایی N315111 E501852 در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. آبشار لندی یكی از آبشارهای دائمی و زیبای استان
  • 1400/11/10
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : اردل
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : استان چهارمحال و بختیاری- شهرستان اردل
تلفن : 66059000-021

آبشار لندی در موقعیت جغرافیایی N315111 E501852 در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. آبشار لندی یكی از آبشارهای دائمی و زیبای استان چهارمحال و بختیاری است كه در منطقه شلیل از توابع شهرستان اردل قرار گرفته است. طول تقریبی این آبشار متر۴۰ و عرض تاج آن ۳ متر است. آب این آبشار وارد رودخانه بازفت شده و نهایتا در پشت سد كارون ۴ انباشته میشود. نزدیك ترین بخش به این آبشار ناغان، شهر سرخون و دهستان، دوپلان میباشد.

جاده دسترسی به آبشار علاوه بر مسیر طولانی و كوهستانی، دارای پیاده روی نسبتا طولانی (حدود ۱۰ كیلومتر از روستا) با شیب های تند و نفس گیر اما در عین حال زیبا با مناظر كم نظیر است. در طول مسیر چادرهای عشایر بختیاری قابل رویت است. برای دسترسی به آبشار از ناغان به سمت دوپلان مسیر را در پیش بگیرید. پس از عبور از گندمكار و گلشور،پس از طی ۱۱ كیلومتر به دو راهی شلیل خواهید رسید كه مسیر را به سمت جاده فرعی تغییر دهید. بعد از طی ۲۰ كیلومتر جاده پرپیچ و خم كوهستانی با آسفالت سرد و گذر از روستاهای شلیل و دورك قنبری به روستای گوزلك میرسید. از این روستا تا روستای لندی جاده خاكی، پرشیب و در موازات رودخانه بازفت ادامه دارد. انتهای این مسیر روستای لندی است. بیشتر طول مسیر در جهت فرود به سمت دره پیموده می شود. بعد از رسیدن به روستای لندی مسیر تا آبشار اصلی لندی در حدود ۳ ساعت پیاده روی با شیب های تند است. پیشنهاد میگردد برای دسترسی به آبشار از راهنمای محلی استفاده نمایید. شایان ذكر است در نزدیكی روستای اردل و در طی مسیر ۲ آبشار دیگر نیز قابل مشاهده است كه در تصاویر ارایه شده اند.

 

آبشار لندی-Ggh5y1T2h5

مكان آبشار لندی

آبشار لندی، در منطقه شلیل قرار دارد. منطقه شلیل در شهرستان اردل واقع در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این منطقه، در رشته كوه های زاگرس قرار دارد و پوشش گیاهی سبز و به نسبت بالایی را دارد.

دهستان شلیل در حدود بیست كیلومتری رود كارون قرار دارد. چیزی كه به زیبایی بی حد و مرز این منطقه می افزاید، دست نخورده بودن طبیعت آن است. این طبیعت بكر، آبشار لندی را در بر گرفته و باعث می شود كه این آبشار، زیبا تر به نظر برسد.

منطقه شلیل در جنوبی ترین نقطه استان چهار محال و بختیاری واقع شده است، و جمعیتی حدود هفت هزار نفر را در خود جای داده است.

آبشار لندی-DamBgHxDoc

سفر به دهستان شلیل برای بازدید از آبشار لندی

آبشار لندی واقع در دهستان شلیل شهرستان اردل، زیبایی چشمگیری دارد و سالانه، تعداد زیادی برای دیدن كردن از آن، به این دهستان می روند.

متأسفانه، اگر قصد سفر به این منطقه را در فصول سرد سال داشته باشید، باید در نظر بگیرید كه جاده های نامناسب این منطقه، در فصل های پاییز و زمستان كه فصول بارندگی است، بسیار خطرناك هستند. آسفالت سرد نیز این مشكل را تشدید خواهد كرد.

آبشار لندی-g06Kc8k4Pr

البته با وجود جاده های كوهستانی و پیچ در پیچ، زیبایی این منطقه كه در مسیر نیز جلوه گر است، غیر قابل تصور است، و واقعا دیدن چنین منظره ای در هر جای كشور ما ممكن نیست.

ممكن است در طول مسیر سفر به این آبشار بلند و زیبا، چادرهای عشایر بختیاری را نیز مشاهده كنید، كه در كنار خیابان چادر زده اند.

برای رفتن به آبشار لندی، ابتدا باید به شهرستان اردل در استان چهار محال و بختیاری بروید. سپس وارد جاده ای شوید كه شما را به سمت گندمكار می برد. پس از عبور از گندمكار، از گلشور نیز عبور كنید.

در ادامه مسیر، پس از طی كردن حدود 11 كیلومتر، به یك دوراهی خواهید رسید. وارد جاده فرعی بشوید. پس از وارد شدن به جاده فرعی، جاده های كوهستانی و پر پیچ و تاب شروع خواهند شد. اگر تجربه رانندگی در جاده های كوهستانی را ندارید، ممكن است كه این مسیر برای شما سخت، و حتی بسیار خطرناك باشد.

پس از طی كردن حدود بیست كیلومتر، شما به دهستان شلیل خواهید رسید. در امتداد رودخانه بازفت، كه آب آبشار لندی به آن می ریزد، جاده ای خاكی وجود دارد كه شما را به روستای لندی می رساند.

نكته مهم این است كه آبشار های دیگری نیز در این منطقه وجود دارند، اما برای رسیدن به آبشار لندی، نمی توانید از خودرو استفاده كنید؛ در نتیجه باید با كمك راهنمای محلی، چند ساعت به پیاده روی بپردازید تا در نهایت به این آبشار زیبا و دست نخورده برسید.

دهستان شلیل، دارای مكان های دیدنی دیگری نیز هست كه در ادامه مطلب به آنها نیز اشاره خواهیم كرد.

ویژگی های آبشار لندی

ارتفاع آبشار لندی در حدود 40 متر، و عرض این آبشار بسیار زیبا و دیدنی حدود 3 متر می باشد. همانطور كه پیش تر گفته شد، این آبشار، یك آبشار دائمی است. 

مسیر آبی كه از این آبشار به پایین می ریزد، به رودخانه ای به نام بازفت وارد می شود. رودخانه بازفت سر انجام به سد كارون چهار وارد می شود؛ در نتیجه آبی كه از این آبشار سقوط می كند، در نهایت در پشت سد كارون چهار ذخیره می شود.

علاوه بر رودخانه بازفت كه به سد كارون چهار می ریزد، آب رود كوهرنگ نیز به این سد می ریزد، و در پشت آن ذخیره می شود. سد كارون چهار، بیشترین ارتفاع را از سطح دریا، نسبت به سایر سد های مربوط به رود كارون دارد. از این سد برای تولید برق منطقه، و كنترل سیلاب هایی كه در بارش های سالانه اتفاق می افتند، استفاده می شود.

آبشار لندی-Pl39NWd2rb

موقعیت قرار گیری آبشار لندی، به گونه ای است كه پیشنهاد می شود اگر میل به دیدن این آبشار از نزدیك را دارید، از راهنما های محلی كمك بگیرید.

آبشار لندی یكی از مهمترین دلایل ورود گردشگران به دهستان شلیل است، اما متأسفانه تا كنون، رسیدگی بسیاری صورت نگرفته و تا كنون برای دیدن از این آبشار، باید مسیری طولانی را پیاده روی كرد، كه برای برخی افراد مناسب نیست.

مكان های دیدنی دیگر در نزدیكی آبشار لندی

مكان های دیدنی و گردشگری دیگری نیز در منطقه شلیل، و در نزدیكی آبشار لندی حضور دارند كه در ادامه به آنها اشاره خواهیم كرد.

آبشار لندی-yxMSoXYvBJ

آبشار لندی-Yj4eeuKQth

آبشار لندی-GVUvNYPpDv

آبشار لندی-a0dMelLwTY

آبشار لندی-WZfdmMsOsE
كاروانسرای شلیل، در مرز استان چهار محال و بختیاری با استان خوزستان، واقع شده است. قدمت این ساختمان، به هزاران سال می رسد و دارای آثار های تاریخی است كه از صد ها سال پیش تا كنون به جا مانده اند. این مكان سالانه میزبان توریست هایی می باشد كه علاقه مند به آثار باستانی هستند.

سایر مكان های دیدنی دهستان شلیل شامل چشمه سرقله، بردگوری شلیل، چنار های قد افراشته و... هستند كه دیدن كردن از آنها نیز در كنار آبشار لندی، به شدت توصیه می شود.

سخن پایانی

آبشار لندی، تنها یكی از جاذبه ها و زیبایی های طبیعی كشورمان است. منطقه شلیل شامل زیبایی های بسیار زیادی است كه این آبشار، بیشتر این زیبایی ها را به خود اختصاص داده است.

بیشتر مردم كشور ما، گمان می كنند كه تمام ایران، یك سرزمین كویری است، در حالی كه اینگونه نیست، و كشور ما سر سبزی های فراوانی دارد. تنها كافیست كه یك سفر دور و دراز در ایران داشته باشید، تا دریابید كه ایران بسیار زیبا تر از چیزی است كه در ذهن هر كسی می گنجد. 

آبشار لندی-w9H0PgJwxr