ریپورتاژ آگهی
غار اردل

غار اردل

موقعیت غار كوچك و فرسایش ساخته اردل در مسیر راه جونقان به اردل و در حدود ۴ كیلومتری تونل اردل قرار دارد. دهانه غار حدود ۳۰۰ متر بالاتر از جاده و
  • 1400/11/10
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : اردل
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : چهارمحال و بختیاری - در مسیر جونقان به اردل
تلفن : 66059000-021

موقعیت

غار كوچك و فرسایش ساخته اردل در مسیر راه جونقان به اردل و در حدود ۴ كیلومتری تونل اردل قرار دارد. دهانه غار حدود ۳۰۰ متر بالاتر از جاده و در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در مسیر حركت از سمت تونل به سوی جونقان، با نگاه به سمت چپ جاده در خطی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر بالاتر از جاده می​توانیم به راحتی دهانه غار را ببینیم.

ساختمان

سنگ​های این بخش از كوه، لایه لایه و مملو از شكستگی هستند، به همین جهت فرسایش (باد، باران، برف، یخ زدگی، و حرارت خورشید) بر آن​ها اثر گذاشته و فضاهایی زیبا در منطقه پدید آورده است كه غار اردل یكی از آن​هاست. درون غار مدور و دارای سقفی گنبد مانند است، قطر كف غار حدود ۱۲ متر و فاصله كف تا سقف هم حدود ۱۰ متر است. غار با دهانه​ای به ابعاد ۵/۱×۲ متر به بیرون راه دارد. دیوارها و سقف تماماً از سنگ​های قالبی مكعب شكل اند و گویی سنگ تراشان آن​ها را با ابزار بریده و شكل داده​اند. ایوانی به عرض ۳ متر به طور ممتد در دو طرف غار قرار دارد. غارنشینان كف آن را تسطیح كرده و به شكل سكونتگاهی مناسب در آورده​اند.

ویژگی

حفاران گودالی به عمق حدود ۵/۱ متر در كف غار كنده​اند كه از نظر باستان شناسی بسیار جالب است؛ به این ترتیب كه لایه​های خاكف زغال، و خاكستر به طور متوالی در آن دیده می​شوند. این لایه​ها نشان دهنده سكونت بلند مدت در غارند. در نزدیكی غار و در ادامه سمت چپ ایوان از داخل غار، دروازه​ای فرسایش ساخته قرار دارد كه ساختمان آن از عجایب پدیده​های طبیعت ساخته است. غار از دیدگاه مطالعه چگونگی زندگی انسان​های غارنشین و یافتن ابزارهای مورد استفاده آن​ها ارزش ویژه دارد.

 

غار اردل-gtCntwfJJT