ریپورتاژ آگهی
روزهای مخصوص هر شهر ایران

روزهای مخصوص هر شهر ایران

آیا شما اطلاعی از روزهای مخصوص هر شهر ایران دارید ؟ می دانستید هر كدام از شهرهای ایران در تقویم روزی را به نام خود اختصاص داده اند . از آنجا كه كشور ایران سرزمینی پهناور و از اقوام ، فرهنگ ، آب و هوا و طبیعت منحصر به فردی تشكیل شده است
  • 1401/01/03
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

آیا شما اطلاعی از روزهای مخصوص هر شهر ایران دارید ؟ می دانستید هر كدام از شهرهای ایران در تقویم روزی را به نام خود اختصاص داده اند . از آنجا كه كشور ایران سرزمینی پهناور و از اقوام ، فرهنگ ، آب و هوا و طبیعت منحصر به فردی تشكیل شده است و هر كدام از شهرها خصوصیات و تاریخچه خاصی دارند، هر كدام از این شهرها پتانسیل زیادی برای تحقیق و بررسی دارند . از این رو برخی از این شهرها در تقویم كشور عزیزمان روزی را به خود اختصاص داده اند تا به این بهانه بیشتر به تحقیق و بررسی و معرفی این شهرها پرداخته شود . با رسیدن روز مخصوص محل  تولد یا اقامتمان می توانیم بیشتر تامل كرده و آشنایی بیشتری نسبت به آن پیدا كنیم .با ما همراه باشید تا بدانید كه چه روزی به چه شهری تعلق دارد و دلیل آن چیست ، شاید شهری كه شما در آن زندگی می كنید جزء این دسته شهرها باشند .

 روز شیراز

شهر شیراز با آثار تاریخی فراوان و باغ‌هایی تماشایی پر است از زیبایی و رمز و راز، از این رو در تقویم، ۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز ثبت شده است تا یادآور زیبایی‌های این شهر باشد. همان‌طور كه می‌دانید شیراز در اردیبهشت ماه بسیار دیدنی و سرسبز می‌شود و همه جای شهر را عطر بهار نارنج پر كرده و فضایی رویایی را به وجود می‌آورد. طبق نظر بیشتر افراد، اردیبهشت ماهِ شیراز و گشت و گذار در این شهر فوق‌العاده است و شهر به اوج زیبایی خود می‌رسد. در ایران باستان هم ۱۵ اردیبهشت را به نام روز بهاربد می‌شناختند. به همین جهت این تاریخ را به عنوان روز شیراز انتخاب كردند و همه ساله در این روز جشنواره‌هایی جهت معرفی دیدنی های شیراز و نمایش دادن آداب و رسوم مردم برگزار می‌گردند. برگزاری تئاتر، شب شعر، جشنواره غذا، مسابقات خوشنویسی، رایگان شدن اتوبوس‌ها، جشن بادكنك‌ها و پیاده‌روی خانوادگی از دیگر برنامه‌هایی هستند كه در هفته و روز شیراز صورت می‌گیرند. بهترین زمان سفر به شیراز، اردیبهشت ماه است.

 

روزهای مخصوص هر شهر ایران-GgUCcXg8fs

 روز اردبیل

چهار مرداد برابر با روزی است كه در سالیان گذشته سلسله صفویان در آن روز در ایران مستقر شدند و باعث تغییرات زیادی در ایران گشتند. دولت صفویه در تثبیت اوضاع سیاسی كشور بسیار با اهمیت بودند و به لحاظ تاریخی و هنری دستاوردهای زیادی داشتند. از همین رو برای بزرگداشت شیخ صفی اردبیلی و برپایی روز اردبیل، پس از تلاش های بسیار، ۴ مرداد را برای این روز مهم برگزیدند. برپایی روز اردبیل فرصتی است كه مردم ایران و جهان با جایگاه صفویه وهمچین دیدنی های اردبیل بیشتر آشنا شوند. در این روز جشن‌ها و برنامه‌های شادی جهت نشان دادن فرهنگ و آداب و رسوم مردم صورت می‌گیرند كه می‌توان به جشنواره‌های شعر، بزرگداشت‌های مردم شناسانه، سفرنامه خوانی، نمایش‌های عروسكی اشاره كرد. همچنین بنا شده كه همه ساله در روز فرهنگ اردبیل در كنار دریاچه شورابیل، به اجرای موسیقی ودود موذن‌زاده (هنرمند سرشناس اردبیلی) بپردازند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-8or5cIXsne

 روز یزد

شهر یزد، عنوان اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی جهان را به خود اختصاص داده است كه در كنار استان‌هایی مانند فارس و اصفهان، از مقاصد اصلی گردشگری در ایران به حساب می‌آید. سالانه گردشگران خارجی زیادی جهت بازدید از این شهر چند روزی را در بهترین هتل های یزد می‌گذرانند و بیشتر با این شهر كهن آشنا می‌شوند. این شهر با بناهای تاریخی، فرهنگی، چشم اندازهای طبیعی فراوانش در سال ۲۰۱۷ در فهرست آثار جهانی یونسكو به عنوان اولین شهر خشتی جهان به ثبت رسید. شهر دوچرخه‌ها، شهر حسنیه های ‌ایران، شهر قنات ها، شهر بادگیرها و شهر دارالعباده از القاب شهر یزد هستند. از این رو جهت پاسداشت و معرفی این جایگاه ارزشمند ۱۰ اردیبهشت ماه به نام روز یزد تصویب شده است. كتاب خوانی، شاهنامه خوانی، تئاتر عروسكی، ورزش‌های پهلوانی و موسیقی خیابانی از جمله برنامه‌های تدارك دیده شده در این روز هستند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-uJv88P5c3V

 روز رشت

در سال ۱۳۹۲ در طی جلساتی پیاپی، ۱۲ دی ماه را به عنوان روز رشت برگزیدند. تعیین این روز هم بر می‌گردد به زمان سلسله صفویان كه در ۱۲ دی ماه رشت به عنوان مركز استان انتخاب شد. تنوع و گوناگونی فرهنگی شهر رشت بسیار بالا است و اقوام مختلف با ویژگی‌های قومی و گویشی متفاوتی در این شهر زندگی می‌كنند كه در عین رابطه مسالمت آمیز هر گروه ویژگی‌های فرهنگی خود را حفظ كرده‌اند. همچنین تنوع غذایی این شهر به قدری زیاد است كه در سال ۲۰۱۵ به عنوان یكی از شهرهای خلاق در یونسكو به ثبت رسید. همه ساله به مناسبت روز نكوداشت شهر رشت، همایش‌هایی جهت پاسداری از زبان گیلكی، معرفی بزرگان شهر و اجرای رقص محلی صورت می‌گیرد.

 

روزهای مخصوص هر شهر ایران-EolQ8m7dXy

 روز همدان

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران محسوب می‌شود و از لحاظ فرهنگی و تاریخی جایگاه بالایی دارد. این استان دانشمندان و مشاهیر زیادی همچون بابا طاهر، ابن سینا و عین القضات را در خود جای داده است كه همگی برای همدان افتخارآفرین بوده‌اند. این شهر نه تنها در زمینه تاریخی و فرهنگی، بلكه در چشم اندازهای طبیعی هم بسیار زبانزد بوده و در آن مناطق كوهستانی و طبیعت بكر چهار فصل را مشاهده می‌كنیم. از همین رو شایسته است كه با تعیین روزی ویژه برای این استان، همواره به یاد مفاخر و جایگاه همدان باشیم و از آن پاسداری كنیم. از آن‌جایی كه نام ابوعلی سینا و همدان در هم تنیده‌اند، یكم شهریور یعنی زادروز ابوعلی ‌سینا به عنوان روز همدان تصویب شده است. در این روز برنامه‌هایی از جمله نكوداشت ابو علی سینا، تخفیف فیلم های سینمایی، برگزاری مسابقات ورزشی، تئاتر، بازدید رایگان از موزه‌ها و راه اندازی اتوبوس‌های گردشگری انجام می‌شوند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-iVi97Vnp2I

 روز دزفول

مردم شهید پرور دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس با وجود سختی‌های فراوان تسلیم نشدند و از خاك خود دفاع كردند. در آن دوران دزفول مورد هجوم موشك‌های زیادی قرار گرفت تا جایی كه لقب شهر موشك‌ها را به آن داده‌اند. حال به پاس مقاومت دلیرانه مردم دزفول شایسته است كه همواره به یاد فداكاری‌های مردم و شهیدان باشیم و یاد آنان را زنده نگه داریم. از این رو ۴ خرداد، یعنی روزی كه اهالی این شهر در برابر موشك باران عراقیان تسلیم نشدند و خانه‌هایشان را رها نكردند، به عنوان روز دزفول؛ روز ملی مقاومت و پایداری تصویب شده است. در این روز برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی همچون عطر افشانی مزار شهدا، برپایی نمایشگاه كتاب، نمایشگاه عكس، شب شعر و مسابقات ورزشی برگزار می‌گردند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-sbwYOagYFg

 روز سنندج

 

در دوران پس از اسلام و در سده ۶ هجری قمری در طی زلزله‌ای شدید در سنندج، شهر تخریب شد و تقریبا خالی از سكنه گشت. به دستور شاه صفی، یعنی ششمین پادشاه صفوی، در ۴ نقطه ‌این شهر قلعه ساختند و این قلعه‌ها از طریق یك راه ارتباطی به همدیگر متصل گردیدند و این چنین شد كه شهر سنندج بعد از آن زلزله مخرب دوباره جان تازه‌ای گرفت. ۶ اردیبهشت ماه سال روز دستور وی بود و به همین ترتیب این روز در تقویم به عنوان روز سنندج ثبت شد. اولین مراسم روز سنندج در ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفت و برنامه‌های شاد و پیاده روی خانوادگی ترتیب داده شدند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-cslgFM6bTo

 روز قزوین

قزوین یكی از قدیمی ترین شهرهای ایران است كه به لحاظ فرهنگی و تمدنی جایگاه ویژه‌ای نیز دارد. همانطور كه می‌دانید قزوین لقب پایتخت خوشنویسی جهان اسلام را به خود اختصاص داده و هنرمندانی مانند میرعماد حسنی سیفی قزوینی، عبید زاكانی، علی اكبر دهخدا و عارف قزوینی را در خود پرورش داده است. در این شهر كهن وقایع تاریخی بسیاری اتفاق افتاده‌اند ولی شاید مهم‌ترین آن را بتوان تعیین پایتختی قزوین دانست كه در دوران صفویان و به دستور شاه طهماسب، در ۹ شهریور صورت گرفت. به همین دلیل ۹ شهریور را روز قزوین نامیده‌اند و با فراهم آوردن این روز مردم با هویت تاریخی قزوین و مفاخر این شهر بیشتر آشنا می‌شوند و سعی بر نگهداری از این آثار دارند. رایگان بودن موزه‌ها، رایگان بودن اتوبوس‌های درون شهری، برگزاری مسابقاتی همچون چوگان، نمایشگاه صنایع دستی و خوشنویسی و تجلیل از نخبگان برنامه‌هایی هستند كه در سال‌های اخیر در روز قزوین برگزار شده‌اند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-car6pKF5Dz

روز بوشهر

برای تعیین روز بوشهر دو منبع وجود دارد، اولین مورد این‌كه در سال ۱۳۸۷ طبق فراخوانی از صاحب نظران و محققان خواستند كه بر اساس پژوهش‌های خود روزی را به عنوان روز بوشهر پیشنهاد بدهند كه پس از بررسی‌ها و جلسات، پژوهشگران بهترین تاریخ را روز ۱۸ اسفند یافتند و به عنوان روز ملی بوشهر ثبت كردند. جهت تعیین تاریخ از حروف ابجد كمك گرفتند و تمامی اتفاقات مهم را با حروف ابجد مطابقت دادند كه در نهایت ۱۸ اسفند را با این حروف نامگذاری كردند. در منبع دوم كه خیلی معتبر تر و قابل استنادتر است، گفته می‌شود ۱۸ اسفند برابر با تاسیس مدرسه تاریخی سعادت بوده كه در اعتلای بوشهر تاثیر زیادی داشته است. افراد برجسته زیادی نیز از این مدرسه فارغ التحصیل شده‌اند و در سال‌های گذشته منشاء خدمات آموزشی مهمی در حوزه خلیج فارس به حساب می‌آمده است، از رو این مدرسه تاریخی به عنوان مادر مدارس جنوب ایران شناخته می‌شود. بزرگداشت مدرسه سعادت، همایش موسیقی محلی، جشنواره‌های ورزشی و تفریحی، تئاترهای خیابانی، تقدیر از پیشكسوتان بوشهر، اسكی و قایق سواری، مسابقه كشتی، نشست تخصصی درباره دریانوردی، مسابقه آشپزی و تقدیر از چهره‌های ماندگار از مهمترین برنامه‌های سال‌های اخیر در روز بوشهر هستند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-QA5JRxlX9L

 روز تهران

در سال‌های بسیار دور یعنی در سال ۱۲۸۵ در اولین دوره مجلس ملی كه بعد از مشروطیت برگزار شد و طبق آن قانون اساسی ایران تصویب گردید، از آن زمان به بعد تهران به طور رسمی به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد. این واقعه مهم در ۱۴ مهر و در كاخ گلستان اجرا شد. در زمان اخذ این تصمیم هیچ كس اطلاع نداشت كه سال‌های بعد تهران چه مقدار پیشرفت كرده و به عنوان شهری مدرن، جمعیتی چند میلیونی را در خود جای بدهد. از آن‌جایی كه ۱۴ مهر در تاریخ معاصر ایران و تهران اهمیت زیادی دارد، در سال ۱۳۹۵ این روز به عنوان روز تهران به تصویب رسید. در ۱۴ مهر هر سال تورهای تهرانگردی با شعار “تهران با تو” برگزار می‌شوند و علاقه مندان می‌توانند از موزه‌ها و خانه‌های تاریخی زیر نظر میراث فرهنگی به طور رایگان بازید كنند و به صورت نیم بها در سینماها فیلم ببینند. این روز فرصت مناسبی است كه در آن مردم بیشتر با آثار تاریخی و پیشینه تهران آشنا بشوند و در میان هیاهوی شهری به جایی كه در آن ساكن هستند، بیشتر فكر كنند.

 

روزهای مخصوص هر شهر ایران-9pjxlbcVku

 روز قم

بعد از آن‌كه یك سال از هجرت امام رضا (ع) به ‌ایران گذشت، حضرت معصومه فاطمه (س) نیز به قم هجرت كردند. پس از این اتفاق مهم شهر قم جنبه‌ای مذهبی به خود گرفت، به یكی از مراكز علمی تبدیل گشت و بزرگان زیادی برای زندگی به ‌این شهر آمدند. از آن‌جایی كه با ورود حضرت معصومه به قم اتفاقات تاریخی مهمی به وقوع پیوستند، ۲۳ ربیع الاول كه سالروز ورود وی به قم است را روز قم نهادند تا یادآور جایگاه آن حضرت و شهر قم بشود.

 

روزهای مخصوص هر شهر ایران-3zjLqVPW4c

روز اصفهان

در سال‌های گذشته وقتی صحبت از تعیین روز اصفهان به میان آمد، بین شهرداری و چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری اختلافی بر سر انتخاب روز پیش آمد. زیرا شهرداری اصفهان تولد شیخ بهایی، یعنی سوم اردیبهشت را به نام اصفهان نامگذاری كرده بود اما اصفهان شناسان جور دیگری فكر می‌كردند. بر اساس نظر آن‌ها و طبق كتیبه مقبره شیخ بهایی، سالروز تولد وی را مصادف با ۸ اسفند ماه می‌دانستند. از طرفی طبق نظر این گروه و بر اساس مدارك تاریخی، طالع بنیانگذاری این شهر در ماه قوس (آذر) بود. در نهایت پس از تحقیقات بسیار و طبق نظر داوران در سال ۱۳۸۴، یكم آذر ماه با بیشترین رای به عنوان روز نكوداشت اصفهان یا همان روز اصفهان تصویب گردید. از برنامه‌های این روز می‌توان به برپایی نمایشگاه‌های هنری، اجرای موسیقی سنتی و تئاتر اشاره كرد.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-idkcwXUVh4

روز ملایر

آیت الله سید محمد میر شاهولد یكی از چهره‌های مردمی و مبارزان پیش از انقلاب و زمان انقلاب بوده و در دوران حیات خود مورد احترام مردم ملایر قرار داشته است. به همین جهت در زمان انتخاب تاریخی برای روز ملایر، ۲۱ بهمن ماه را كه سالروز رحلت وی بود را به عنوان روز ملایر تصویب كردند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-hf62ECeHZo

 روز گرگان

شهر گرگان دارای بافت تاریخی منحصر به فردی بوده و طبق اسناد تاریخی از هویت و پیشینه‌ای كهن برخوردار است. از همین رو برای ارج نهادن به تاریخ و فرهنگ غنی این شهر تصمیم گرفتند تا روزی را به عنوان روز گرگان اعلام نمایند. از بین چندین تاریخ پیشنهادی، ۲۰ شهریور ماه برای این روز ثبت شد. این روز برگرفته از ۲۰ شهریور سال ۱۳۱۶ است كه به دستور رضاخان ۷۰ شهر ایران تغییر نام پیدا كردند و استرآباد هم به گرگان تغییر یافت.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-rYFgkwVQ53

 روز اراك

اراك یكی دیگر از شهرهای ایران است كه فرهنگی غنی و پتانسیل‌های فراوان برای پیشرفت دارد. ولی هنوز جوانان و مردم درباره موقعیت‌های كاربردی و فرهنگ غنی اراك اطلاعات زیادی ندارند. به همین جهت با نامگذاری روزی به نام روز اراك، جرقه‌ای در ذهن جوانان و مردم ایجاد می‌شود و می‌توان با ترتیب دادن برنامه‌هایی مفید نظر آن‌ها را بیشتر به شهر اراك جذب كرد و باعث توسعه‌ی این شهر شد. با بررسی‌های كارشناسان بهترین زمان برای روز اراك، سالروز صدارت میرزا تقی خان امیركبیر یعنی ۲۸ مرداد مهرماه بود كه به عنوان روز اراك تصویب گردید. این تصمیم در سال ۱۳۹۷ گرفته شده و باید منتظر جشن‌ها و برنامه‌های مناسب این روز باشیم.

 

روزهای مخصوص هر شهر ایران-COum7Rk8JE

 روز چابهار

روز چابهار در ۷ اسفند ماه برگزار می‌شود و در تقویم به ثبت رسیده است. اولین مراسم این روز در سال ۱۳۹۷ انجام شد كه طی آن مقامات بلند پایه هند و چند كشور دیگر به بندر چابهار آمدند و درباره موقیت این بندر و توسعه آن با مقامات ایرانی به گفتگو پرداختند و حتما در سال‌های آینده برنامه‌های جذابی به مناسبت این روز تدارك دیده می‌شوند. دیدنی های چابهار در كنار غذاهای محلی، فرهنگ و آداب و رسوم و سواحل زیبایش، سبب شده تا بسیاری افراد از سراسر ایران و جهان با تور چابهار به این بندر همیشه بهاری سفر كنند.

 

 روز زنجان

استان زنجان، استانیست با ظرفیت‌های علمی، صنعتی، معدنی، فرهنگی و گردشگری فراوان كه برای پیشرفت هرچه بیشتر این حوزه‌ها باید مردم و جوانان بیشتر به استان توجه كنند و این پتانسیل‌ها را بشناسند. به بهانه شناخت بیشتر این ظرفیت‌ها، ۸ مرداد یعنی سالروز ولادت شیخ اشراق را به عنوان روز ملی زنجان برگزیده‌اند. شیخ شهاب الدین سهروردی ملقب به شیخ اشراق، فیلسوف ایرانی و اهل سهروردِ زنجان است. او در فلسفه شهرت زیادی دارد و از وی به عنوان رهبر افلاطونیان جهان اسلام یاد می‌شود.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-GY3W4Kz6Bq

روز مازندران

برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم، زبان، لباس و رونق صنعت گردشگری این استان، ۱۴ آبان را به عنوان روز مازندران نامیده‌اند. روز ۲۵ام ماه رمضان، در سال ۲۵۰ هجری قمری اولین حكومت مستقل علویان در جهان اسلام در مازندران انتخاب گردید كه جنبه‌ای جهانی هم داشت. از آن‌جایی كه‌این واقعه مهم برابر با ۱۴ آبان ماه بود، تاریخ آن را برای روز مازندران برگزیدند. طبق نظر مسئولین این شهر، روز مازندران فرصتی مناسب برای كنار هم بودن و گفتگو درباره فرهنگ، سنت تاریخی و تمدن این استان به شمار می‌رود. به همین جهت در این روز برنامه‌ها و جشنواره‌هایی در سطح شهر و مدارس اجرا می‌شوند كه رنگ و بویی محلی دارند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-wUSVHrabD7

روز شهركرد

با سفر به هر منطقه از ایران شاهد چشم اندازی متفاوت هستید كه هركدام به شكلی خاص جلوه‌گری می‌كنند. یكی از این شهرها كه مكانی مناسب برای طبیعت‌گردان هم محسوب می‌شود، شهركرد است. برای هرچه بیشتر شناخته شدن این شهر زیبا، شهردار شهركرد سالروز هجرت امامزاده حكیمه خاتون، امامزاده حلیمه و روز جهانی فرهنگ ها را مد نظر قرار داد و ۳۱ اردیبهشت را به عنوان گرامیداشت روز شهركرد اعلام كرد. برپایی كنسرت، نشست‌های تخصصی و تقدیر از چهره‌های فرهنگی از برنامه‌های این روز هستند.

روزهای مخصوص هر شهر ایران-2qc9igPo4p
در ادامه نام چند شهر و استان دیگر را مشاهده می‌كنید كه برای آن‌ها هنوز روزی تصویب نشده است. اما پیشنهاد تعیین روز برای این مناطق مطرح شده و منتظر بررسی و تایید آن‌ها هستند. البته برای برخی تاریخی مشخص هم پیشنهاد كرده‌اند، كه مبنی بر قطعی بودن آن نیست و فقط در حد یك پیشنهاد هستند.
• روز تبریز: ۱۴ مرداد، سالروز پیروزی نهضت مشروطه درسال ۱۲۸۵ شمسی
• روز مشهد: ۸ اردیبهشت، نشانی از امام رضا (ع) و با توجه به تاریخ پایان شاهنامه در روز ارد (اردیبهشت)
• روز كرمان: ۱ دی، سالروز تولد خواجوی كرمانی ( شاعر مشهور اهل كرمان)
• روز كاشان: ۱۲ آبان، تشییع پیكر ۹۵ شهید در یك روز در ۱۲ آبان سال ۱۳۷۳