ریپورتاژ آگهی
كویرهای مناسب سفر در ایران

كویرهای مناسب سفر در ایران

اگر دوستدار طبیعت هستید و تجربه سفربه اعماق جنگلها و كوهها را دارید شاید به رفتن به كویر و بیابان نیز علاقه داشته باشید .آیا می دانید كویرهای مناسب سفر در ایران كدام هستند .
  • 1401/01/03
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : كویرهای ایران
آدرس : كویرهای مناسب سفر در ایران
تلفن : 66059000-021

اگر دوستدار طبیعت هستید و تجربه سفربه اعماق جنگلها و كوهها را دارید شاید به رفتن به كویر و بیابان نیز علاقه داشته باشید .آیا می دانید كویرهای مناسب سفر در ایران  كدام هستند . اول از همه بگوییم بهترین فصل برای سفر به كویر پاییز و زمستان می باشد .زمانی كه  گرمای هوا تمام شده و هوای دلچسب و دیدن آسمان پر ستاره كویر بسیار لذت بخش است . از آنجا كه بیشتر سرزمین ایران گرم و خشك است و كویرهای زیادی دارد كویر نوردی یكی از تجربه های بسیار خوب است قدم زدن در كویر روی رمل های كویری و تماشای آسمان كه انگار به زمین دوخته شده اند . كویر نوردی سفری سخت است و تجهیزات مخصوص به خود را می خواهد با ما همراه باشید 

كویر خور و بیابانك

یكی از خوبی‌های بزرگ كویر این است كه آدم میتواند در آن با خودش ساعت‌ها خلوت كند و چشم‌اندازی وسیع از تپه‌های شنی را جلوی چشمش ببیند كه انگار تمامی ندارد. یكی از بهترین این تصویرها را میتوان در كویر خور و بیابانك كه در ۳۹۹ كیلومتری اصفهان واقع شده، دید.شهرستان خور و بیابانك به مركزیت خور در منتهی الیه شرق اصفهان قرار دارد و از شمال به سمنان، از جنوب و شرق به یزد و از سمت غرب به بخش انارك شهرستان نایین میرسد.خور كه نامش با بیابانك پیوند خورده به معنی خورشید است و از آنجایی كه در ایران باستان هر روز از هر ماه شمسی اسمی داشت، به روز یازدهم از هر ماه شمسی خور می‌گفتند و خور در آن موقع فرشته نگهبان بوده.بخش زیادی از خور را كویر تشكیل می‌دهد كه جاذبه‌های گردشگری‌اش اینها هستند: تپه‌هایی كه با وزش باد به شكل‌های مختلف درمی‌آیند، كویر شرقی خور با اشكال لانه زنبوری، ریگزارهای مصر در ۵۰ كیلومتری خور و آسمان پرستاره كویر كه خیلی‌ها به عشق دیددنش به كویر می‌روند.

دریاچه نمك خور كه بزرگترین دریاچه فصلی نمك جهان محسوب می‌شود و روستای ایرج كه عمری ۴ هزار ساله دارد از جاذبه های توریستی این منطقه است. فقط اینكه اختلاف دمای روز و شب در اینجا بسیار زیاد است و حتما باید لباس گرم و تجهیزات به همراه داشت. بهترین فصل رفتن به كویرها اوایل آبان تا اوایل بهار است.

مسیر دسترسی: باید در جاده قم برانید. پس از عبور از كاشان، نائین و انارك به خور می‌رسید.

كویرهای مناسب سفر در ایران-bRPrE2EQVc

كویر مصر

كویر مصر برای طبیعت گردان و عاشقان طبیعت اسمی بسیار آشناست و از بقیه كویرهای ایران طرفدار بیشتر دارد، دلیلش هم فیلم خیلی دور خیلی نزدیك رضا میركریمی است كه بخشی از قصه اش در روستای مصر می‌گذرد. یعنی بسیاری بر این عقده‌اند كه پس از این فیلم بود كه روستای مصر به مقصد اصلی بسیاری از گردشگران بدل شد.روستای مصر از توابع خور و بیابانك در استان اصفهان است و در ۴۵ كیلومتری شرق جندق و در ۶۰ كیلومتری شمال خور واقع شده. مصر را به دریای شنی كویر نیز می‌شناسند. روستای مصر ۱۰۰ سال بیشتر قدمت ندارد و راست یا دروغ چنین نقل شده كه از آنجایی كه روستا به همت فردی به اسم یوسف بنیان گذاشته شده كه برای تامین آب گوسفندان، چاهی حفر كرده، نام روستا را مزرعه یوسف گذاشتند. مزرعه یوسف بعدها نامش به چاه دراز تغییر كرد، چرا كه عمق چاهی كه یوسف كنده بود زیاد و در ۲۵ كیلومتری مصر واقع شده بود. تا آنكه یوسف با توجه به نامش كه از داستان حضرت یوسف الهام گرفته شده، نام روستا را مصر گذاشت.

از جاهای دیدنی روستای مصر اینها هستند: منطقه امیر آباد در ۲ كیلومتری روستا كه تپه‌های شنی دارد و مملو از درختچه‌های گز و نخل‌های زیباست.روستای فرحزاد در شمال روستای مصر كه نخلستان‌های بلند دارد.نیزار مصر در ۶ كیلومتری شرق مصر كه چشمه آبی هم دارد. موتورسواری و شترسواری از جمله تفریحات این منطقه است.پشنهاد میكنیم اگر به روستای مصر رفتید همه وقتتان را آنجا نگذرانید، چراكه چند كیلومتر آنطرفتر روستای زیبای عروسان واقع شده، جایی كه میعادگاه عاشقان ستاره لقب گرفته.

مسیر دسترسی: از تهران تا روستای مصر ۷۰۰ كیلومتر راه است. در مسیرتان از سمنان، دامغان، معلمان، جندق خواهید گذشت. به جندق كه رسیدید، از مسیر خاكی و با طی ۴۵ كیلومتر میتوانید به مصر برسید.

كویرهای مناسب سفر در ایران-GzmoeRdp9O

كویر مرنجاب

 

از دیگر كویرهای ایران مرنجاب است. مرنجاب یكی از پرطرفدارترین‌هاست و این محبوبیت به دلایلی چند به دست آمده. یكی اینكه مرنجاب با اینكه كویری است ولی از پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ای برخوردار است. تپه‌های شنی بلند دارد و آسمانش بسیار در شب‌ها زیباست. از اینها كه بگذریم دریاچه نمك حوض سلطان دركنارش واقع شده و تركیب كویر و دریاچه نمك تصویر بدیعی را خلق می‌كند.مرنجاب با تهران ۳۰۱ كیلومتر فاصله دارد و در ۵۲ كیلومتری آران و بیدگل در استان اصفهان و ۶۰ كیلومتری كاشان واقع شده. چرا اسمش مرنجاب است؟ نام مرنجاب را شاه عباس صفوی رویش گذاشته. اما روایت دیگری هم هست و آن اینكه از آنجایی كه كندن قنات و چاه و رسیدن به آب شیرین كاری طاقت فرسا بوده، این منطقه به مرد رنج آب و رفته رفته به مرنجاب تغییر پیدا كرده.

چاه دستكن، جزیره سرگردان و كاروانسرای مرنجاب از جاهای دیدنی اینجاست. ضمن اینكه مسابقات آفرود نیز در مرنجاب و در فصل سفر به كویر به راه است.

مسیر دسترسی: مسیر اصلی مرنجاب از شهرستان آران و بیدگل در ۵ كیلومتری شمال كاشان می‌گذرد. پس از طی ۵ كیلومتر در جاده آسفالته به سمت شمال به ۳ راهی كارخانه فولاد كویر می‌رسید. از اینجا مسیر خاكی و اصلی مرنجاب در جهت شمال شرقی شروع می‌شود.

 

 

كویرهای مناسب سفر در ایران-G1dDG8Ky4M

كویر متین آباد

اگر دلتان نمیخواهد در سفر به كویر سختی زیادی را تحمل كنید، به مدد همه گیر شدن كویرنوردی امكانات زیادی هم در دل برخی از مناطق كویری برای كویرنوردان درنظر گرفته شده.  منطقه نمونه گردشگری متین آباد در حاشیه كویر مركزی ایران و ۶۰ كیلومتری جنوب شرقی كاشان. این منطقه اولین اكو كمپ ایران است كه در دل نطنز كه خود ۸۵ كیلومتر با كاشان فاصله دارد، قرار گرفته. تجربه راه رفتن روی رمل‌های لغزنده، تماشا و رصد ستارگان، شترسواری، دیدن مزارع ارگانیك، تماشای پرورش اسب ها و شترمرغ‌ها در اكو كمپ متین‌آباد كه در سال ۲۰۱۴ به عنوان یكی از ۱۸ سایت برتر دنیا در زمینه فعالیت‌های اكوتوریست شناخته شده، انتظارتان را می‌كشد. در این اكو كمپ میتوانید بسته به انتخاب در اتاق، چادر یا كومه‌هایی كه در نظر گرفته شده اقامت كنید.

كویرهای مناسب سفر در ایران-m8XHjtuVrn

كویر زردگاه

كویرهای ایران به همنیجا ختم نمی‌شوند. زردگاه، روستایی است از توابع بخش دیهوك در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران. این روستا در نزدیكی روستای نایبند و در كوهپایه كوه نایبند و در فاصله ۱۰۰ كیلومتری شهر دیهوك و ۱۸۰ كیلومتری طبس واقع شده.آنچه این روستا را متفاوت از هرجای دیگری در دل كویر می‌كند، سرسبزی است كه به مدد نخلستان‌های روستا به وجود آمده، جز این، روستای زردگاه مثل نایبند روستایی است با خانه‌های پلكانی. قدیم‌ها ساكنان روستا بیشتر بودند اما این روزها تنها ساكنان روستا دو خانواده هستند كه یكی از ساكنان آنها پیرزنی است كه حصیربافی می‌كند.از جذابیت‌های روستا و كویر زردگاه درختان خرما، پرتقال، نارنج، نارنگی و لیموی آن و چشمه آب گرم و استخر كوچكی برای آبتنی است.

مسیر دسترسی: برای رفتن به زردگاه ابتدا باید به شهر دیهوك رفت. این شهر بر سر راه جاده‌های اصلی كرمان به مشهد و یزد به مشهد قرار گرفته. این دو جاده بعد از رسیدن به دیهوك یكی شده و مسیر به سمت مشهد ادامه پیدا میكند.

 

كویرهای مناسب سفر در ایران-jJmFcnUH8q

كویر خارا یا كویر ورزنه

كویر خارا یا كویر ورزنه كه در بین طبیعتگردان بیشتر با عنوان كویر ورزنه معروف است، كویر ورزنه یكی از كویرهای استان اصفهان به شمار می رود كه در ۱۰۰ كلیومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ كیلومتری غرب یزد قرار دارد. كویر خارا از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه محدود می شود. آن از حاشیه زاینده رود و نقطه آغاز ریگزار تا انتهای آن واقع در جنوب غربی تالاب گاوخونی در حدود ۴۵ كیلومتر و عرض آن در نواحی شمالی در حدود ۳۵ كیلومتر است كه این عرض در جهت جنوبی كاهش می یابد. در نواحی جنوبی این عرض به ۵۰۰ متر میرسد.

كویرهای مناسب سفر در ایران-Xr9tVEqNTd

كویر یلان قله ریگ

منطقه گردشگری جهانی ریگزار یلان به دلیل عدم وجود شرایط مناسب بدون پوشش گیاهی میباشد . و از طرفی وجود تپه های ماسه ای بسیار بلند كه تا حدود ۵۰۰ متر گزارش شده مكانی بسیار زیبا برای آفرود سواران و پالاگلایدر سواران میباشد و هر ساله ایرانگردان و جهانگردان برای دیدن این منطقه گرمای زیاد این منظقه را تحمل میكنند و سفر خود را به این مكان انتخاب میكنند .مسیر رفتن به این مكان از ۵۰ كیلومتری نهبندان-زاهدان مسیری فرعی میباشد كه با تابلو مشخص شده و مسیری مناسب میباشد و به راحتی میتوانید با ماشین شخصی خود سفر كنید.
مسیر دسترسی :خراسان جنوبی – نهبندان -۵۰ كیلومتری جاده نهبندان-زاهدان كه با تابلو های زیادی مشخص شده

كویرهای مناسب سفر در ایران-KopJ9jSxK3

كویر ریگ كله

نام یك بیابان در نزدیكی روستای مصر و در جنوب روستای خور كویر ریگ كله ی باشد.مصر , با نام‌های پیشین چاه دراز، كلاته یوسف، مزرعه یوسف , روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانك در استان اصفهان است . این روستا در دشت كویر ایران و در ۴۵ كیلومتری شرق جندق و در ۶۰ كیلومتری شمال خور واقع شده‌است.
برای رفتن به این بیابان باید ماشین دو دیفرانسیل داشته باشید و از ۵ كیلومتری روستای امیر آباد به سمت جنوب حركت نمایید تا به بیابان ریگ كله برسید.

 

كویرهای مناسب سفر در ایران-TPQAiFBdwZ

كویر سه قلعه

كویر سه قلعه در فاصله حدودی ۳۰ كیلومتری جنوب سه قلعه سرایان قرار دارد.كویر سه قلعه بواسط داشتن آسمانی تاریك جهت رصد ستارگان دارای ویژگی و اهمیت خاص است و بواسط همین ویژگی مورد توجه گروه های آماتور و حرفه ای علاقمندان به نجوم گشته. از امتیازات دیگر این كویر می توان به دق وسیع و تپه های ماسه ای اطراف رصدگاه نجوم اشاره كرد كه برای هر گروه علاقمند و طبیعت گرد شرایط مناسب و ایده آلی دارد. بطوری كه اجرای برنامه های رصد ستارگان، رالی در دق وسیع و پیمایش و كویر نوردی در تپه های ماسه ای به صورت همزمان امكان پذیر است.

كویرهای مناسب سفر در ایران-OctwnQIjGm

كویر كاراكال یزد

یكی از كویرهای زیبای ایران كویر كاراكال یزد است كه كویری است در نزدیكی شهر بافق و روستای صادق آباد است كه برخی آن را زیباترین كویر یزد می دانند. كویر كاراكال یكی از معروفترین و شناخته شده ترین زیستگاه های كاراكال، كه یكی از گربه سانان ایران است و به همین دلیل با این نام خوانده می شود. نزدیكی این كویر به روستای صادق آباد باعث شده تا نام كویر صادق آباد را نیز به آن بدهند.برای رسیدن به كویر كاراكال، باید از بافق وارد جاده ای آسفالته شوید كه تا روستای صادق آباد ادامه دارد. در حدود ۹ كیلومتری كویر كاراكال، قلعه ای دیده می شود كه باقرآباد نام دارد؛ یكی از دژهای تاریخی یزد كه یادگاری از دوره قاجار است. این بنا را به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی ساخته اند تا مردم به هنگام بروز خطرات به آن پناه ببرند و یا غلات را در آن ذخیره كنند. ۴۵ اتاق، ۲ برج نگهبانی، ۳ جایگاه سنگ اندازی و ۱۰ جایگاه تیراندازی بخش های مختلف این قلعه هستند.

كویرهای مناسب سفر در ایران-3cDbLtj7QA

كویرحلوان طبس

حلوان نام روستایی در حاشیه شرقی این كویر است. روستای حلوان یكی از زیباترین مناطق گردشگری طبس است كه از دیرباز از چند جنبه معروف بوده است. وجود نخلستان و تولید خرمای بسیار مرغوب از آن به طوری كه كه واریته خرمای آن معروف است. در سال‌های اخیر علاوه بر نژاد محلی از نوع خرمای مضافتی و دیگر نژاد ها هم در حلوان كشت شده است. بافت قدیمی بسیار بزرگ و زیبای حلوان با آن كه رو به تخریب است، لیكن با قدم زدن در كوچه های قدیمی می توان شكوه و عظمت معماری كویری را مشاهده نمود. قلعه حلوان كه روستای قدیمی را بصورت كامل در خود جای داده، یكی از بزرگترین و باشكوه ترین قلاع كل منطقه طبس است. حلوان در ایام قدیم ۱۳ برج نگهبانی داشته است كه هماكنون ۵ برج آن سالم است. همچنین حلوان مسیر مهم كاروان گذری بوده است. كاروان ها در مسیر بین حلوان در شرق و عروسان و عباس آباد و خور در غرب كویر راه می پیموده اند.
دسترسی به این منطقه از چند مسیر میسر است. جاده ارتباطی خور به طبس بعد از پایان چاله كویر و دریاچه نمك خور از جنوب این منطقه عبور میكند. همچنین از طریق همین محور قبل از سه راهی جعفرآباد چند آلونك سنگی قرار دارد كه در صورت ورود به جاده خاكی آن، وارد شیار بین كوه و ریگ میگردد. همچنین بعد از ۳ راهی جعفرآباد به سمت طبس، جاده فرعی به سمت روستای حلوان و سپی جاده فرعی دیگری به سمت روستای خیرآباد به این ریگزار منتهی میگردد.

كویرهای مناسب سفر در ایران-bj7zIP2rHJ

كویر ریگ جن

كویر ریگ جن در جنوب غربی و غرب دشت كویر، از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار، از غرب محدود به پارك ملی كویر و تنگ ظلمات از شرق به محور ارتباطی جندق ـ معلمان و از جنوب به شمال انارك و چوپانان محدود است. ریگ جن با وسعتی برابر با ۳۸۰۰ كیلومتر مربع در این محدوده قرار دارد. به عبارتی ریگ جن در حاشیه شمالی به كوه گوگردی، در حاشیه شرقی به جاده دامغان ـ جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی كه از ارتفاعات كوه گوگردی سر چشمه می گیرد منتهی می شود. این رود در جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی وارد ریگ جن می شود و كوه ملاهادی در حاشیه جنوبی این ریگزار قرار دارد.
بهترین مسیر دستیابی به این منطقه، جاده سنگفرش ملك آباد است كه در بخش شمال شرق پارك ملی كویر قرار دارد. بهترین وسیله برای عبور از این كویر نیز ، جیپ های سبك وزن است. البته فراموش نكنید كه هر لحظه امكان گیر كردن و گم شدنتان در كویر ریگ جن وجود دارد.

كویرهای مناسب سفر در ایران-B9lX0cAx5i

كلوت شهداد

كلوت به كوههای شنی ای می گویند كه بر اثر عامل فرسایشی غالب كویر ” باد ” ایجاد می گردد و فرم ها و شكلهای مسحور كننده ای را ایجاد میكنند كه كمتر كسی میتواند پس از دیدن این مناظر , انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی مانند نشود.
كلوت كه از تركیب دو واژه” كل” به معنی “آبادی” و “لوت” كه نام بیابانش هست آمده است. وقتی ناگهان در دل بیابان لوت چشمتان به سازه های خاكی عجیب و غریب بیفتد و این سازه های خاكی تا چشم كار میكنند دیده میشوند ، انگار وارد یك شهر شده اید. شهری بدون هیچ سكنه ای كه انگار تنها برای ارواح ساخته شده. شاید برای همین است كه میگویند اینجا شهر جن و پری است كلوت شهداد تا كرمان صد كیلومتر فاصله و تا شهر افسانه‌ای «كلوتها» ۴۰ كیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمینشناسان به یكی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است. همین خشكی كویر ممكن است گردشگران را از اروپای سبز به ایران بكشاند.

كویرهای مناسب سفر در ایران-y54u1Y6rOp

كویر مسیله قم

كویر مسیله، در بین استانهای قم و اصفهان واقع است و درحقیقت یكی ازمراكز كویری جنگلی ایران محسوب می شود.وسعت كویر مسیله بیش ازده هزار هكتار می باشد و درحال حاضر قسمتهای عمده آن پوشیده از درختان گز وتاغ می باشد. بدلیل ارتفاع پایین دشت مذكور ( حدود ۸۰۰ متر ازسطح دریا) ازسایر نقاط اطراف، شیب ملایم دشتها و ارتفاعات شهرقم واراضی شمالی دشت مذكور به طرف دشت می باشد؛ همچنین دریاچه نمك و كویر مسیله مصب دو رودخانه مهم مركزی ایران یعنی رودخانه قمرود ( اناربار) ورودخانه قره چای می باشد.

كویرهای مناسب سفر در ایران-kCIwTdCfKS