ریپورتاژ آگهی
درخت چنار باغوار

درخت چنار باغوار

این درخت با بیش از دو هزار سال قدمت، یكی از كهنسال‌ترین درختان موجود در ایران است كه ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ متر و محیط آن ۱۵ متر می‌باشد.
  • 1400/11/10
  • استان : همدان
  • شهر : تويسرکان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : درخت چنار باغوار یكی از آثار باستانی شهرستان تویسركان است كه در حیاط مسجد و محله‌ای به نام باغوار قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

درخت چنار باغوار یكی از آثار باستانی شهرستان تویسركان است كه در حیاط مسجد و محله‌ای به نام باغوار قرار دارد. این درخت با بیش از دو هزار سال قدمت، یكی از كهنسال‌ترین درختان موجود در ایران است كه ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ متر و محیط آن ۱۵ متر می‌باشد. این درخت در گذشته در نهایت سرسبزی و شادابی، شاخه‌های متعدد و طویل خود را در اطراف گسترده بود ولی هم اكنون به دلیل ساخت و ساز در مجاورت این درخت، در حال پژمردگی است و یكی از دو شاخه اصلی آن خشك شده است.

در گذشته مردم تویسركان، برای این درخت كه نشانه‌ای از عظمت معنویت محسوب می‌شود، كراماتی قائل بوده و حتی به عنوان پیر مسجد باغوار، به آن قسم یاد می‌كردند.

در خصوص وجه تسمیه آن گفته می‌شود كه در گذشته‌های دور در این مكان باغ بزرگی قرار داشته و این درخت از آن روزگار به یادگار مانده است.

مسجد باغوار نیز از مساجد قدیمی مربوط به دوره زندیه می‌باشد كه نزدیك به ۲۰۰ سال قدمت دارد و در كنار بازار سرپوشیده تویسركان ساخته شده است. این مسجد با ستون‌های سنگی و طاق‌های ضربی و سقف‌های گنبدی، از حیث سبك بنا و كیفیت سازه‌ای همچون مساجد دوران صفویه است.

در گذشته این بنا دارای قناتی اختصاصی بوده كه تا ۴۰ سال پیش آب آن جریان داشته و در حوضی كنار مسجد، آب شرب شمال شهر تویسركان را تأمین می‌كرده اما اكنون مسدود و غیرقابل استفاده است.

 

درخت چنار باغوار-jiBs5S2BY1

درخت چنار باغوار-bgtefxJiUT

درخت چنار باغوار-K7GtDUN1pB