ریپورتاژ آگهی
مسجد جامع فرومد

مسجد جامع فرومد

به طوری كه از آثار موجود آن استنباط می‌شود مسجد مذكور یكی از مساجد بسیار مهم و از نظر معماری دارای اهمیت تاریخی به خصوصی بوده است و تاریخ بنای آن مربوط به قرن هفتم هجری قمری است.
  • 1400/11/10
  • استان : سمنان
  • شهر : ميامي
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : مسجد جامع فرومد در جاده میامی به سبزوار و مشهد در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی و ۱۰۰ كیلومتری شرق شهر میامی و ۱۶۵ كیلومتری شمال شرقی شاهرود واقع شده است
تلفن : 66059000-021

مسجد جامع فرومد در جاده میامی به سبزوار و مشهد در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی و ۱۰۰ كیلومتری شرق شهر میامی و ۱۶۵ كیلومتری شمال شرقی شاهرود واقع شده است كه متأسفانه به مرور زمان رو به ویرانی نهاده و در حال حاضر فقط ستون‌های ایوان و شبستان آن كه در سال‌های اخیر نسبت به مرمت آن اقدام شده پابرجاست. به طوری كه از آثار موجود آن استنباط می‌شود مسجد مذكور یكی از مساجد بسیار مهم و از نظر معماری دارای اهمیت تاریخی به خصوصی بوده است و تاریخ بنای آن مربوط به قرن هفتم هجری قمری است.

در نیمه دوم قرن هفتم هجری به خصوص در اواخر تسلط ایلخانیان مغول (نیمه اول قرن هشتم)، روستای مذكور و آبادی‌های اطراف آن از نظر سیاسی دارای اهمیت زیادی بود و ایجاد نهضت سربداران، آبادانی این روستا را كه تقریباً مركز فعالیت آنان محسوب می‌شد بیش از پیش افزایش داد به همین جهت احتمال می‌رود كه مسجد مذكور در همین دوره ساخته شده باشد. متأسفانه نوشته و كتیبه‌ای كه تاریخ دقیق بنای مسجد را بتوان از روی آن تعیین كرد موجود نیست. با این كه مسجد جامع فرومد به كلی ویران گردیده است ولی از آثار باقی مانده و مخروب آن نیز می‌توان پی به اهمیت بنای آن برد.

به طور كلی در حال حاضر این مسجد قابل استفاده نیست ولی ویرانه‌های آن ابهت خاصی به این روستای دورافتاده بخشیده و شاهد زنده‌ای از قدمت روستای فرومد (فریومد) و حوادثی كه در طی قرن‌های متمادی در آن اتفاق افتاده می‌باشد.

 

 

مسجد جامع فرومد-vuDNhdRwZX

مسجد جامع فرومد-WFnXwUd4fx

مسجد جامع فرومد-LggRVY55ey

مسجد جامع فرومد-jpoiqiZNE5

مسجد جامع فرومد-rEAh5yObRv

مسجد جامع فرومد-o6PgJWUNQs