ریپورتاژ آگهی
بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران واقع در دامنهٔ رشته‌كوه البرز می باشد . این بوستان جنگلی در شمال‌ باختر محلهٔ شهران و شمال محلهٔ كن كه جزء منطقه ۵ شهرداری تهران است،
  • 1401/01/03
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : شمال‌ باختر محلهٔ شهران و شمال محلهٔ كن كه جزء منطقه ۵ شهرداری تهران در دامنهٔ رشته‌كوه البرز
تلفن : 66059000-021

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران واقع در دامنهٔ رشته‌كوه البرز می باشد . این بوستان جنگلی در شمال‌ باختر محلهٔ شهران و شمال محلهٔ كن كه جزء منطقه ۵ شهرداری تهران است، قرار دارد كه از رودخانه كن در غرب شروع شده و تا رودخانه فرحزاد در شرق ادامه می یابد. حد شمالی محدوده را ارتفاعات توچال و حد جنوبی آن را بلوار حصارك تشكیل می دهد. در وسط محدوده نیز رودخانه حصارك قرار گرفته است.بوستان جنگلی كوهسار از پتانسیل های بالای زیست محیطی و تفریحی برخوردار است كه از آن جمله می توان به ارتفاعاتی با چشم انداز عالی و دره های زیبا و سرسبز كن و فرحزاد اشاره كرد

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران-LogCg7GFe7
پارك جنگلی كوهسار جزو پارك های غرب تهران محسوب می شود و وسعت این پارك جنگلی به حدود ۵۷۰۰ هكتار می رسد كه ۷۰۰ هكتار آن درختكاری شده، زیاد بودن وسعت پارك به دلیل قرارگیری آن در ارتفاعات و كوهستانی بودن منطقه می باشد.
پارك جنگلی كوهسار در سال ۱۳۸۱ به منظور حفاظت از اراضی دامنه جنوبی البرز در برابر وسیع تر شدن باغ ها و گسترش فضای سبز سازگار با محیط زیست تاسیس گردید. گونه های گیاهی موجود در این پارك تنوع بالایی ندارد و به دلیل كوهستانی بودن و جنگلی بودن آن فقط از درخت های كاج و سرو استفاده شده است و شاید گونه های دیگر گیاهی به ندرت در آن به چشم بخورد. پارك جنگلی كوهسار به لحاظ اقلیمی یكی از خوش آب و هوا ترین پارك های تهران محسوب می شود و به دلیل وجود همیشگی بادی ملایم و هوایی خنك در آن، فصل تابستان به مكانی مناسب برای تفریح و سرگرمی ساكنان این شهر تبدیل می شود اما در مجموع نسبت به پارك های جنگلی تهران، پارك كوهسار از فضای خلوت تر و دنج تری برخوردار است و این می تواند گزینه مناسبی برای افراد علاقه مند به مكان های خلوت و دور از شلوغی شهر باشد.

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران-qtBBrdzado

خیابان های این پارك آسفالت شده و می توان با وسیله شخصی تا بالا ترین قسمت پارك نیز رفت، گفتنی است این پارك به نوعی یكی از بام های تهران محسوب می شود زیرا در آن، تهران زیر پای شماست و می توانید نمایی باز و كاملی از این شهر را مقابل چشمان خود نظاره گر باشید اما در نظر داشته باشید تماشای این دور نما در شب بسیار دیدنی تر و جذاب تر بوده و تجربه آن حداقل برای یك بار پیشنهاد می شود. لازم به ذكر است در این پارك مقبره پنج شهید گمنام نیز واقع شده كه در شب های خاصی از سال در جوار این مقبره مراسم های متفاوتی برگذار می شود.

 

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران-SZzdXcRSJJ

پارك جنگلی كوهسار به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و سالم، مكان خوبی برای پیاده روی و ورزش صبحگاهی است و با استفاده از دستگاه های ورزشی موجود در پارك می توان آن را كامل كرد. امكاناتی اولیه نظیر آلاچیق، كباب پز، بوفه، نماز خانه، سرویس بهداشتی، زمین بازی كودكان، كافه و رستوران اشاره كرد، همین امكانات برای گذراندن ساعاتی خوش و تفریحی جذاب كنار دوستان و خانواده در این پارك كفایت می كند، در سال های اخیر نیز به مرور بر امكانات این پارك افزوده شده و گردش در این پارك را هیجان انگیز كرده است، وجود امكاناتی از این دست در پارك های جنگلی تهران معدود می باشد و این باعث متمایز شدن این پارك گردیده است .

 

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران-2Bnma3oJNE

تفریحات هوایی پارك جنگلی كوهسار

پارك جنگلی كوهسار به دلیل قرار گیری آن در ارتفاعات مكان مناسبی برای ورزش های هوایی همچون كایت سواری، پاراگلایدر، بالن سواری و چتر نجات می باشد و می توان گفت به پاتقی برای افراد علاقه مند به این ورزش ها تبدیل شده است. همچنین دراین پارك امكان آموزش طراحی و ساخت بالن، بومرنگ و نحوه پرتاب آن نیز برای دوستداران فراهم گردیده است .

ارتفاعات شمال شهران با وجود پیست مخصوص و محوطه‌ای باز كه با وزش ملایم و دائمی باد همراه است، محل مناسبی برای علاقه‌مندان به ورزش‌های هوایی نظیر گلایدر و موتورسواری محیا نموده است.

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران-bGGX3OuYU3

به دلیل وجود باغ‌های ممتد در حاشیه شمالی این منطقه و روند تخریب و تجاوز به دامنه شمالی البرز لزوم حفاظت از منابع را در این منطقه دوچندان می‌كند. در نتیجه شهرداری منطقه ۵ تهران در سال ۸۱ طرح جامع توسعه و احیای منابع محیطی اراضی غرب تهران كه طرح پارك كوهسار نیز شامل آن می شود را آغاز نمود. این طرح به منظور حفاظت و صیانت از اراضی دامنه جنوبی البرز و توسعه فضاهای سبز و ایجاد مجموعه تفرجگاهی و اكوتوریستی آغاز شد.

از امكانات این طرح می توان به احداث تله كابین با ۲ مسیر، زمین بازی كودكان، احداث باشگاه سواركاری، امكانات ورزشی و تفریحی از قبیل استخر، سونا، زمین های تنیس و بدمینتون اشاره كرد.

پارك كوهسار كه بخش اعظم آن شامل ارتفاعات شمالی تهران است مكان مناسبی جهت انجام ورزش های هوایی شناخته شده و در حال حاضر امكانات این رشته ورزشی در پارك ایجاد شده و علا قه مندان از آن استفاده می كنند.

شما نیز می توانید برای پیشبرد پروژه هایی نظیر ساخت هواپیمای مدل گلایدر ، ساخت بالن ، بومرنگ ، بالن ها چگونه بالا می روند و طراحی و ساخت چتر نجات، از فضای زیبا و وسیع منطقه كوهسار بهره گیرید. پارك كوهسار به دلیل وسعت بسیار و در برخی مناطق كم درخت و تپه مانند، قابلیت ویژه ای برای تست هواپیمای مدل گلایدر، پرتاب بومرنگ، به هوا فرستادن بالن و تست چتر نجات را برای علاقمندان به این پروژه ها فراهم آورده است.

 

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران-s4wFObkgWI

پیست موتور سواری پارك جنگلی كوهسار

علاوه بر تفریحات هوایی، این پارك امكان موتورسواری را نیز برای علاقه مندان به این ورزش در نظر گرفته است، اگر جزو طرفداران این ورزش هستید می توانید به این پارك رفته و در بعضی از ساعات روز به تماشای موتور سوارانی در حال هنر نمایی بنشینید و لذت ببرید.

مجموعه تفریحی ورزشی

در پارك جنگلی كوهسار یك مجموعه تفریحی ورزشی نیز احداث گردیده كه در آن امكاناتی نظیر استخر، سونا، باشگاه سوار كاری، زمین بدمینتون و میز پینگ پونگ برای ورزشكاران و علاقه مندان در نظر گرفته شده است، با عضویت در این مجموعه می توانید از امكانات تفریحی و ورزشی این مجموعه بهره مند شوید.

زمان و هزینه

برای ورود به این پارك لزومی به پرداخت هزینه ورودی نیست و تفریح در آن كاملا رایگان می باشد اما در شب امكان استفاده از پارك بعد از ساعت ۲۳ وجود ندارد.

 

 

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران-jn1S38MedO

نحوه دسترسی به  پارك جنگلی كوهسار

راه دسترسی به این بوستان از طریق بزرگراه آبشناسان ممكن است. همچنین در درون بوستان، جادهٔ ماشین‌رو نیز وجود دارد كه از طریق آن می‌توان به مناطق بالایی بوستان دسترسی داشت.
برای رفتن به پارك جنگلی كوهسار بهتر است از وسیله شخصی استفاده شود، با وسایل نقلیه عمومی نیز این امكان وجود دارد اما بسته به اینكه از كدام نقطه شهر قصد عزیمت به پارك را دارید متفاوت می باشد.
از دو طریق می توان به این پارك دسترسی داشت.
۱: انتهای بزرگراه آبشناسان، بلوار كوهسار، ابتدای جاده سولقان
۲: بزرگراه آبشناسان، میدان اول شهران، انتهای بلوار شهران، بعد از پمپ بنزین

 

بوستان كوهسار ، جنگلی برای شمال غرب تهران-abV0cIc4wA