ریپورتاژ آگهی
پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران می باشد كه در خیابان انقلاب اسلامی و در نزدیكی چهارراه ولیعصر (تقاطع خیابان ولیعصر) در همسایگی مجموعه تئاتر شهر قرار گرفته است
  • 1401/01/03
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : در نزدیكی چهارراه ولیعصر (تقاطع خیابان ولیعصر) در همسایگی مجموعه تئاتر شهر
تلفن : 66059000-021

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران می باشد كه در خیابان انقلاب اسلامی و در نزدیكی چهارراه ولیعصر (تقاطع خیابان ولیعصر) در همسایگی مجموعه تئاتر شهر قرار گرفته است. این پارك از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی محدود است.نام ابتدایی پارك دانشجو «پارك پهلوی» بوده است كه در زمینی به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع احداث شده و شامل سالن تئاتر شهر، كتابخانه دانشجو، زمین بازی كودكان، سرویس بهداشتی و بوفه است‌.

 

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-kRox8fDeKy

طراح پارك دانشجو

بیژن صفاری در دهه ۴۰ خورشیدی با شكل گیری ساختار امروزی شهر تهران این پارك را طراحی و آن را به بهره برداری رساند.بیژن صفاری از معماران و نقاشان برجسته بود كه در دانشكده هنرهای زیبا نیز به عنوان استاد تدریس می كرد. نكته مهمی كه باید بدانید این است كه او از مدیران فرهنگی و هنری در زمان پهلوی بود و از نزدیكان فرح دیبا نیز به حساب می آمد.طراح پارك دانشجو تمام تلاش خود را كرد تا با ایده گرفتن از ظاهر پارك های ایرانی، این مجموعه را به وجود بیاورد و در نهایت نیز توانست این پارك خاص را در قلب شهر تهران را طراحی و آن را تا مرحله بهره برداری جلو ببرد.موضوع مهمی كه باید بدانید این است كه این پارك سبك مدرن نیز داشته و با وجود الهام گرفتن از باغ های ایرانی قدیمی، شما می توانید در طراحی این پارك المان های مدرن و جدیدی را مشاهده كنید. در واقع همین تلفیق خاص و جذاب معماری ایرانی و معماری مدرن است كه پارك دانشجو را محبوب و از نظر طراحی شگفت انگیز كرده است.

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-w5PePMyvED

امكانات تفریحی

درجنوب شرقی پارك زمینی مخصوص بازی كودكان طراحی شده است به مساحت ۴۵۰ متر مربع، كه دارای وسایل بازی معمول می باشد.كف زمین بازی با كفپوش مخصوص پوشیده شده است .دور تا دور زمین با لبه بالا آمده باغچه ها محصور شده كه مكانی را-ولو نه چندان مناسب- برای نشستن والدین فراهم آورده است.در اینجا یك وسیله بازی برقی به شكل قو نیز به چشم می خورد كه ظاهراً مدتهاست استفاده نمی شود.
در عین وجود مساله اصلی كه همان جو نامناسب است، یكی از مشكلات اساسی این بخش،عدم تعبیه هیچ گونه سایبانی اعم از درختان سایه انداز یا هر گونه سایبان دیگری است كه بازی كودكان را ا زمان تابش آفتاب بخصوص در تابستان مختل می كند.

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-1fDnF06UQz

امكانات فرهنگی

به جز تئاتر شهر كه در غرب پارك قرار دارد یك كتابخانه در ضلع جنوبی پارك قرار گرفته كه زمان چندانی از احداث آن نمی گذرد و هیچ همگونی با مجموعه ندارد.و از بخش های اضافه شده به طرح ابتدایی پارك می باشد كه مانند اكثر ملحقات ربطی به كل مجموعه ندارد.

سایر امكانات 

بوفه ای در جنوب غرب وجود دارد كه در اطراف آن صندلیهای فایبر گلاسی مشابه آنچه در باقی بوفه ها وجود دارد ،به چشم می خورد.
یك آبنمای دایره ای در غرب پارك و در مجاورت سالن تئاتر شهر به مساحت ۷۰ متر مربع موجود است كه همگون با ساختمان تئاتر شهر است .ودر آن فواره ای موجود می باشد.
همچنین ۲ آبنمای مستطیل شكل همراه با فواره ها وتعدادی مجسمه كودك در حال بازی در وسط آبنما نیز در بخش مركز پارك وجود دارد. جویهایی نیز در راستای محور های اصلی و فرعی وجود دارند.یك آبنما به شكل پلكانی نیز در بخش جنوب شرقی تئاتر شهر قرار دارد كه در كنار ان مجسمه ای از پرویز تناولی در مكانی نا مناسب قرار گرفته است.

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-qtcTdmU7YE

جاذبه های داخل پارك دانشجو

شما در پارك دانشجو (بوستان دانشجو تهران) همواره شاهد شكل گیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌باشید. پارك دانشجو به سبب حضور تئاتر شهر تهران در همسایگی آن همواره محل تجمع و رفت و آمد اهالی هنر و روشنفكران بوده است. شما حضور هنر را در جای جای این پارك حس خواهید كرد.حضور نقاشان خیابان، گروه‌های موسیقی زنده، دستفروشانی كه آش و چای می فروشند و مردمی كه با نشاط با یكدیگر سخن میگویند. در فانزی بخوانید: پارك شهر همچنین طرح گذر فرهنگی كه به همت شهرداری محترم منطقه ۱۱ تهران و در خیابان استاد شهریار به صورت دائمی راه اندازی شده است دارای جذابیت های خاصی می باشد و در كنار این ها تلفیق نورپردازی این مجموعه با حوض و آبنماهای زیبای آن در شب منظره های زیبا و دلپزیری را برای شما بازدید كنندگان عزیز به ارمغان خواهد آورد. بوستان دانشجو تهران همواره میزبان گردشگران از سرار ایران و جهان است. این پارك مناسب افراد با سنین مختلف از جوان تا سالمندان است. در فضای باز پارك برای اجرای تئاتر خیابانی و موسیقی، اجرای تعزیه و اجراهای عروسكی استفاده می‌شود.

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-6eV7LgscWf

نحوه دسترسی به پارك دانشجو

به منظور بررسی مسیرهای دسترسی به پارك دانشجو باید گفت كه مسیر دسترسی به این مجموعه بسیار ساده بوده و شما می توانید با استفاده از خط ۴ مترو به پارك دانشجو بروید.
برای رفتن به پارك دانشجو تنها كافی است كه به ایستگاه تئاتر مترو شهر رفته و به سمت درب خروجی اصلی مترو حركت كنید تا در نهایت وارد این بوستان شوید.
همچنین شما می توانید با استفاده از اتوبوس های تندرو تهرانپارس – آزادی یا تجریش – راه آهن خودتان را به ایستگاه چهار راه ولیعصر رسانده و سپس با استفاده از خطوط تاكسی این بخش به راحتی به پارك دانشجو برسید.

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-Ooc6UEPdzE

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-iCO6OKq5fd

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-Eo9I83fh3G

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-VH8mB4k7sD

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-gXv3BZmPqe

پارك دانشجو ، پارك فرهنگی قدیمی در قلب تهران-RtNMCUdyGH