ریپورتاژ آگهی
جاده هراز

جاده هراز

جاده هراز مسیر تهران – جاجرود – رودهن – آبعلی – امامزاده هاشم – پلور – گزنك – آمل را تشكیل می‌دهد. جاده ۷۷ یا جاده هراز، پس از جاده ۵۹ (كرج – چالوس)، مهم‌ترین جاده تهران – مازندران به حساب می‌آید.
  • 1400/11/10
  • استان : مازندران
  • شهر : هراز
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : جاده هراز یكی از ۴ محور دسترسی تهران به نوار ساحلی دریای خزر (قزوین – رشت، كرج – چالوس، محور هراز و محور فیروزكوه) است
تلفن : 66059000-021

جاده هراز یكی از ۴ محور دسترسی تهران به نوار ساحلی دریای خزر (قزوین – رشت، كرج – چالوس، محور هراز و محور فیروزكوه) است

جاده هراز مسیر تهران – جاجرود – رودهن – آبعلی – امامزاده هاشم – پلور – گزنك – آمل را تشكیل می‌دهد. جاده ۷۷ یا جاده هراز، پس از جاده ۵۹ (كرج – چالوس)، مهم‌ترین جاده تهران – مازندران به حساب می‌آید.

این جاده از دره رود هراز می‌گذرد و نزدیك‌ترین راه اصلی به قله دماوند است. همچنین این جاده كوتاه‌ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است.

اگرچه استفاده از دره هراز به عنوان راه ارتباطی آمل به شهر ری سابقه بسیار طولانی دارد، ولی جاده هراز یكی از جدیدترین جاده‌های اتوموبیل‌رو منتهی به شمال كشور است.

در اطراف این جاده جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی وجود داشته و همین امر نیز موجب ترغیب مسافران بیشتری به استفاده از این جاده شده‌است.

جاده اتوموبیل رو هراز در سال ۱۳۴۲ به عنوان یك راه دسترسی اصلی در دره هراز، به بهره برداری رسید. كار ساخت این جاده ۲۳ سال به طول انجامید. این جاده یكی از محورهای سانحه خیز ایران است.

جاده هراز از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزكوه منشعب شده و پس از عبور از بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسك، رینه و لاریجان را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شهر آمل متصل می‌شود.

جاده هراز دارای ۱۴ تونل است كه مجموع طول این تونل‌ها به ۵۷۰۰ متر می‌رسد. طولانی‌ترین تونل در مسیر هراز، تونل وانا با طول ۱۵۴۰ متر است. از دیگر تونل‌های این جاده می‌توان از تونل لهاش، تونل سیاه بیشه، تونل دوآب، تونل گروازمال، تونل سیاه‌بند، تونل شكرالله رود، تونل احمدمال، تونل آیو و تونل نورانی نام برد. همچنین بهمنگیر امامزاده هاشم نیز با طول ۱۳۰۰ متر در این جاده قرار دارد.

این جاده دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است، ازجمله: امامزاده هاشم، آبگرم اسك، آبگرم بایجان، آبگرم لاریجان، دره گل زرد، دره استله‌سر، دره منظریه و آبشار ملك بهمن، گوردخمه‌های كافرگلی و كتیبه شكل شاه.

جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان است ولی پیچ‌های خطرناكی دارد و شاید حدود ۹۰ درصد مسیر سبقت ممنوع باشد. در مقایسه با آن محور هراز پیچ‌های كمتری دارد ولی خطر ریزش كوه در آن بیشتر از جاده چالوس است و آن هم به خاطر پوشش گیاهی كمتر در مقایسه با محور چالوس است.

علاوه بر سوانح جاده‌ای، آلودگی هوای داخل تونل‌های جاده هراز نیز بسیار فراتر از استانداردهای لازم بوده و خطراتی را برای تردد كنندگان ایجاد نموده‌است.

 

جاده هراز-aES6lnIxZP

ساحل‌گردی در جاده هراز 

برای آب‌تنی می‌توانید به ساحل‌های معروف مازندران در جاده هراز بروید.

سواحل محمودآباد و نور

می‌توانید برای استفاده از دریا راهی ساحل شهرهای محمودآباد یا نور شوید. پلاژهای شهرداری در خیابان معلم، هتل نارنجستان در شهرك دلكده در كیلومتر پنج محمودآباد به نور، شهرك فردوس بعد از رویان در نور، آكام شهر، آرام شهر و شهرداری در ساحل ایزدشهر، وزرا محله، سرخرود، چاكسر، شهر قصه و پشت سیاه در خیابان معلم در محمودآباد از مقاصد شناخته‌شده ساحل‌گردی در این منطقه هستند. 

ساحل بابلسر

از جاده هراز به‌سمت شرق نیز می‌توانید بروید. بابلسر و مناطق اطرافش ساحل‌های معروفی دارند. مجتمع میرود در جاده میرود، پلاژهای شهرك صنعتی، فدك و كوثر در جاده نیروی هوایی به میرود، پاركینگ‌های ده گانه بابلسر در بلوار ساحلی، دریاكنار در خیابان هفدهم دریاكنار و شهرك خزرشهر در سی‌سایت از معروف‌ترین ساحل‌های این شهرستان هستند. اما خاطرتان باشد، در بابلسر حتما به اسكله ساحلی سری بزنید. جلوی این اسكله تكه سنگ‌های بزرگی به‌عنوان موج‌شكن قرار گرفته‌اند كه برخورد امواج دریا با آن‌ها منظره زیبایی را ایجاد می‌كند.

جاده هراز-8TmlOBLVBk

جاده هراز و تاریخچه آن
جاده هراز در سال 1342 به بهره  برداری رسید. ساخت این جاده در طی 23 سال صورت گرفت. نام دیگر این جاده، جاده 77 است. جاده هراز از دره رود هراز عبور می كند به همین خاطر، به این نام معروف شده است. این جاده، بین دو شهر بوهمن و رودهن از جاده فیروزكوه نشأت گرفته و مسیر آن در امتداد دره مشا، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسك، رینه و لاریجان قرار دارد و در آخر، به شهر آمل می رسد. همان طور كه گفتیم، جاده هراز به خاطر كوتاه بودن مسیر آن از تهران به آمل، جزو پر رفت و آمدترین جاده ها قرار گرفته است.


طبق گزارش های مؤثق، جاده هراز از زمان ساسانیان وجود داشته است. امروزه، بسیاری از قلعه های تاریخی در مسیر جاده هراز قرار دارند كه حاكی از قدمت این جاده است. بسیاری از آثار تاریخی در كناره جاده وجود دارند كه شاید آن‌ها را ندیده باشیم. همه این آثار تاریخی نشان دهنده استفاده این جاده در زمان های قدیم یعنی دوره اشكانیان و هخامنشیان است. در آن زمان نیز این جاده برای رفت و آمد مردم از شهر تهران به آمل استفاده می شد. طبق آمار، در زمان‌های شلوغ مانند: روزهای نزدیك به عید، حدود 4 میلیون مسافر وارد استان مازندران می شوند.

جاده هراز-C33JifpQet

دیدنی های هراز
جاده هراز فقط یك مسیر كوتاه برای رسیدن به شمال نیست؛ بلكه این جاده، خود به تنهایی، یكی از جاذبه های دیدنی است. اگر زمان و فرصت كافی در اختیار داشته باشید، می توانید از زیبایی های این جاده استفاده كرده و لذت ببرید. معمولاً عبور از تونل ها، برای افراد بسیاری، بسیار هیجان انگیز است. در رابطه با تونل‌های جاده هراز، باید گفت حدود 15 تونل دارد. طولانی ترین تونل ایران با طول 1540 متر به نام "وانا" در این مسیر قرار دارد. شاید خاطره جیغ زدن و روشن و خاموش كردن چراغ ها در طول تونل برای همه ما آشنا باشد.

جنگل الیمستان
جنگل الیمستان در 20 كیلومتری جاده هراز قرار دارد. الیمستان از الیما سرچشمه گرفته است. الیما گیاهی شبیه به پیازچه است كه در اردیبهشت می روید و به صورت خوراكی در غذاها استفاده می شود. مسیر رسیدن به این جنگل بسیار زیباست. دشت های فراخ از گل و جنگلی كه مه گرفته، از زیبایی های جنگل الیمستان به شمار می آیند

مسیر دسترسی به جنگل الیمستان
پس از رسیدن به كیلومتر 20 جاده هراز، با دیدن تابلو "امامزاده لهاش" وارد این مسیر شوید. كمی بعد به یك دو راهی می‌رسید كه جاده سمت چپ آن، 7 كیلومتر پیچ و خم است. پس از آن به روستا لهاش می رسید. 5 كیلومتر پس از جاده لهاش و با عبور از یك مسیر خاكی، وارد جنگل الیمستان می شوید.

جاده هراز-oA4dnVbGIL

پلور
پلور جزء روستاهای آمل در استان مازندران محسوب می‌شود كه در 80 كیلومتری تهران قرار دارد. علاوه بر جاذبه های دیدنی پلور، اطراف این مكان هم دارای طبیعت بسیار زیبایی است؛ مانند: دره زمان. این دره به صورت یك تنگه در نزدیكی روستا پلور قرار دارد كه رودخانه دل انگیزی از میان آن عبور می كند.

مسیر دسترسی به پلور
در جاده هراز، نزدیكی گردنه امامزاده هاشم به سمت چپ جاده فرعی قرار دارد كه با ورود به آن، به پیچ می رسید. سپس، با عبور از پل رودخانه لار، ابتدا دره زمان می رسید. این قسمت را می توانید پیاده طی كنید و وارد تنگه شوید.

آبشار شاهاندشت
آبشار شاهاندشت یك جاذبه گردشگری زیبا برای طبیعت  دوستان و بلندترین آبشار از نظر دسترسی است. این آبشار در جاده هراز و 65 كیلومتری آمل قرار دارد. ارتفاع آن به بیش از 50 متر می رسد و محل قرارگیری آن در نزدیكی روستایی به همین نام است. اگر از داخل روستا به سمت آبشار بروید، پس از حدود نیم ساعت پیاده‌ روی كه البته با دیدن مناظر زیبا مسیر، یك تجربه لذت بخش از پیاده روی برای شما رقم خواهد خورد. فقط روستا و زیبایی آبشار نیست كه شما را شگفت زده خواهد كرد؛ بلكه طبیعت روستا و فضا سنتی خانه های روستایی نیز از جاذبه های دیگر این منطقه محسوب می شود.

دشت لار
یكی دیگر از زیباترین جاذبه های جاده هراز، دشت لار است. این دشت زیبا در مسیر روستا پلور قرار دارد. در این دشت، هم تنوع گیاهی و هم جانوری بالایی وجود دارد. در اواخر بهار، پوششی از گل های زیبا شقایق بر روی آن ظاهر می شود.

آب معدنی لاریجان
این منطقه خوش آب و هوا در جاده هزار و در 70 كیلومتری آمل قرار دارد. آب معدنی آن معروف است و از آن به عنوان آب شفا بخش یاد می كنند. مسیر دسترسی به این آب شفا بخش، عبور از روستاهای بایجان، امیری، شنگلده و رسیدن به شهر گزنك است. در خروجی این شهر با ورود به یك مسیر آسفالته از گزانه، امیر آباد و آبگرم لاریجان عبور می كنید و به این منطقه می رسید.

غار گل زرد
این دشت زیبا در منطقه پلور قرار گرفته كه دارای مراتع زیبایی است و به روستا منظریه دسترسی دارد. داخل غار تعداد زیادی حوضچه قرار گرفته كه عمق بعضی از آن‌ها به بیش از 4 متر هم می رسد. در فصل بهار با فرشی از گل های زرد رو به رو می-شویم كه زیبایی دل انگیزی به غار می دهند

مسیر دسترسی آن در جاده هراز و فاصله 65 كیلومتری تهران قرار دارد. قبل از خروجی سد لار، در یك مسیر خاكی از سمت چپ وارد می شوید كه 4 كیلومتر طول دارد. عبور از این مسیر فقط با ماشین شاسی بلند یا پیاده میسر است. انتها این جاده به یك كلبه كوهستانی می رسد. با عبور از این كلبه و پس از پیمودن نیم ساعت پیاده روی، به منطقه غار گل زرد خواهید رسید.

جاده هراز-YdKhHbHCMK

امامزاده هاشم
جاده هراز علاوه بر تمام جاذبه های دیدنی، مكان های مذهبی زیارتی نیز دارد. امامزاده هاشم یكی از آن هاست. كه بر بلندای تپه ای قرار دارد. بعد از عبور از امامزاده، می توانید به پلور و آبشار قلعه دختر برسید.

روستای فیلبند
این، یك روستا زیبا، سرسبز و مرتفع است كه به بام شرقی مازندران معروف است. این روستا تقریباً در تمام طول سال، پوشیده از برف می باشد. در روزهای دیگر معمولاً ابری و بارانی است. به دلیل نزدیكی این روستا به جاده هراز، مسیر دسترسی به آن راحت است. در صورت اقامت در این مكان می توانید از خانه های اجاره ای روستا استفاده كنید. همچنین، می توانید با چادر زدن در این فضا دلچسب، لذت این سبك سفر را تجربه كنید.

دریاچه تار و هویر
این دو دریاچه زیبا از جاذبه های زیبای جاده هراز، هستند كه در ابتدا این جاده از سمت تهران قرار گرفته اند. دریاچه تار و هویر بسیار بزرگ و پر آب بوده و تفریحات مختلفی از جمله: قایق سواری، ماهیگیری و شنا در آن‌ها انجام می شود.

جاده هراز-fBsLP0f7S4

روستای نوا
این روستا زیبا به خاطر داشتن چشمه های فراوان به چهارصد چشمه هم شناخته می‌شود. در این روستا، تماشا بناهای قدیمی با ایوان ها و معماری زیبایشان خالی از لطف نیست. از دیگر دیدنی های این روستا، قله پاشوره است كه دلیل نامگذاری آن به خاطر نوع سنگ های خاص (سنگ پا) موجود در آن است.

آب  گرم لاریجان
در جاده هراز، آب گرم های مختلفی وجود دارند كه معروف ترین آن‌ها، آب گرم لاریجان است. این آب  گرم، اثرات درمانی خوبی داشته و برای تسكین دردهای تنفسی، مفصلی و گوارشی استفاده می شود. البته قبل از استفاده، باید توجه داشته باشید كه دما این آب حدود 65 درجه است.

آب گرم لاویج
این آب گرم یكی دیگر از آبگرم های معروف جاده هزار است كه در نزدیكی دریا خزر قرار دارد. این آب حاوی گوگرد است و برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی استفاده می شود. در صورتی كه قصد اقامت در این منطقه را داشته باشید، می توانید سوئیت-هایی را كه اطراف آب گرم قرار دارند، اجاره كنید یا از خانه های افراد ساكن در این منطقه، استفاده كنید.

جاده هراز-KtYExTCGSS

جاده هراز-TQTfZsvXZs

جاده هراز كجاست؟

جاده هراز از شرق تهران شروع می‌شود و بعد از عبور از شهرهای رودهن، امامزاده هاشم (ع)، گزنك و آمل به محمودآباد می‌رسد.

جاده هراز ایمنی بیشتری دارد یا جاده چالوس؟

پیچ‌های جاده هراز از جاده چالوس كمتر است؛ اما خطر ریزش كوه در آن زیاد است. ریزش سنگ به‌خاطر پوشش كم گیاهی در بعضی از قسمت‌های جاده رخ می‌دهد.

چه جاهای دیدنی در جاده هزار وجود دارد؟

تعدادی از جاذبه‌های طبیعی در مسیر جاده هراز جای گرفته‌اند كه برخی از آن‌ها شامل دریاچه‌های تار و هویر، منطقه گل زرد، دشت لار، روستای فیلبند، آبشار نوا و آب گرم لاریج می‌شود.

جاده هراز چقدر طول دارد؟

جاده هزار ۲۰۰ كیلومتر طول دارد.