ریپورتاژ آگهی
رودخانه قره آغاج فارس

رودخانه قره آغاج فارس

رودخانه قره آغاج فارس یكی از مهم‌ترین رودخانه‌های این استان می باشد. كه با طول ۷۰۰ كیلومتر از محل سرچشمه تا ورود به خلیج فارس، نقش مهمی در اكوسیستم و محیط زیست استان فارس ایفا می‌كند.
  • 1401/01/02
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : رودخانه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز
تلفن : 66059000-021

رودخانه قره آغاج فارس یكی از مهم‌ترین رودخانه‌های این استان می باشد. كه با طول ۷۰۰ كیلومتر از محل سرچشمه تا ورود به خلیج فارس، نقش مهمی در اكوسیستم و محیط زیست استان فارس ایفا می‌كند. این رود از منطقه چهل چشمه و زنگنه در شمال دشت ارژن و تالاب بین‌المللی سرچشمه گرفته. و در صدها كیلومتر پیمایش خود، به مصرف كشاورزی و شرب می‌رسد.

این رودخانه از ارتفاعات (بن رود) دامنه كوه تابسك واقع در روستای زنگنه ( ۳۰ كیلومتری شمال شرقی شهرستان كازرون) در دهستان دشمن زیاری شیراز سرچشمه می گیرد. و با عبور از دره ای زیبا در قسمت شمال غربی شیراز، در حوالی روستای چهل چشمه كرونی گذر می كند. و با عبور از روستاهای زنیان، دهستان، كوهمره سرخی و بخش ارژن به شهرستان كوار وارد می شود. سپس با پیمایش چند كیلومتر به استان بوشهر می رسد و با عبور از اراضی زراعی چندین منطقه، از طریق رود مند به خلیج فارس منتهی می شود.

-ez0pQzmhCU

رود تادوان

نكته جالب در مورد این رودخانه این است كه با رسیدن به شهرستان جهرم تغییر نام می دهد. و اهالی منطقه آنرا تادوان كه روستایی با همین نام در منطقه خفر می باشد می نامند. عرض این رودخانه در نواحی كوهستانی ۲۰ متر و در مناطق جلگه ای تا ۴۰۰ متر هم می رسد. رودخانه قره آغاج ایفا كننده نقش مهمی در اكوسیستم و محیط زیست استان فارس و بوشهر می باشد. از آب این رودخانه دائمی برای مصارف شرب و كشاورزی استفاده می شود.

اهمیت این رودخانه در استان فارس از آنجا مشخص می شود. كه با احداث سد سلمان فارسی در حدفاصل شهرستان های جهرم، قیر و كارزین، انجام مطالعات جهت احداث پروژه سد كوار بر روی این رودخانه آغاز شده است. دبی متوسط سالیانه رودخانه قره آغاج در ایستگاه تنگ كارزین ۱۸ متر مكعب بر ثانیه محاسبه شده است. حداقل دبی بدست آمده در این ایستگاه ۳.۵ متر مكعب و بیشترین آن حداكثر ۴۳ متر مكعب بر ثانیه می باشد. در زمان های سیلابی شدن این رودخانه دبی آن به ۶۰۰۰ متر مكعب بر ثانیه نیز رسیده است. طبیعت اطراف این رودخانه بسیار دیدنی است به همین دلیل جزو جاذبه های گردشگری استان فارس به حساب می آید.

-ibEfziPemg

-o1JHsSaeFF

-5QvxpeVlhb