ریپورتاژ آگهی
خوراك مرغ و بروكلی

خوراك مرغ و بروكلی

خوراك مرغ و بروكلی یكی از غذاهای راحت ، سریع و پر خاصیت است . گاهی اوقات پیش می آید كه زمان زیادی برای پخت غذا نداریم و باید سریع دست بكار شویم . ا
  • 1401/01/02
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

خوراك مرغ و بروكلی یكی از غذاهای راحت ، سریع و پر خاصیت است . گاهی اوقات پیش می آید كه زمان زیادی برای پخت غذا نداریم و باید سریع دست بكار شویم . این خوراك همیشه مورد استقبال كوچك و بزرگ در خانواده می باشد . در اصل غذایی ساده با خاصیت فوق العاده به دلیل وجود كلم بروكلی می باشد ، پوشانده شدن سطح خوراك با سسی وسوسه برانگیز تمام آن چیزی است كه شما به دنبالش هستید. خوراك مرغ با سبزیجاتی مثل بروكلی، انواع كدو و بادمجان یا سیب زمینی یك پیشنهاد ایده آل برای روزهای پرمشغله شما است.

 

خوراك مرغ و بروكلی-6fbRSf3gjc

مواد لازم

روغن زیتون یا روغن نارگیل: ۲/۱ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد
سیر: ۱ حبه
سینه مرغ خرد شده: ۱ عدد (در صورت تمایل از دو عدد ران مرغ استفاده كنید)
نشاسته ذرت: ۱ قاشق چای‌خوری
سس سویا: ۱ قاشق چای‌خوری
عسل: ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
كلم بروكلی: به میزان دلخواه

طرز تهیه
اگر به عنوان غذا با كلم بروكلی علاقه دارید حتما این غذای خوشمزه چند دقیقه‌ای را امتحان كنید. پیش از شروع مراحل تهیه خوراك مرغ و بروكلی مطمئن شوید كه تمام مواد اولیه شما حاضر و آماده است. تكه‌های ران یا سینه مرغ (ترجیحاً سینه مرغ) را در آب با حرارت بالا قرار دهید و اجاز بدهید كه خوب مغز پخت شوند. مرغ نباید خیلی زیاد حرارت داده شود، چرا كه طعم لذیذ آن از بین می‌رود.
یكی از پیازهایی كه ورقه‌ای خرد كرده بودید را به همراه كمی روغن در ماهیتابه بریزید و اجاز دهید تا به رنگ طلایی در بیاید. پیاز و مرغ یك تركیب جادویی محسوب می‌شوند. اگر علاقه‌ای به طعم ران مرغ نداشته باشید، سینه مرغ قطعاً بهترین گزینه جایگزین برای شما است.
با اضافه كردن كمی روغن به ماهیتابه مطمئن خواهید شد كه مرغ به كف تابه نمی‌چسبد. اگر هم مرغ یا بروكلی كمی به تابه چسبید، نگران موضوع نباشید. چرا كه این تركیب با حل شدن در یك سس جادویی، برای همه اعضا خانواده لذیذ و دوست داشتنی خواهد بود. در همین بین كلم بروكلی را در ظرفی جداگانه بخارپز كنید. می‌توانید تا زمان آماده شدن كلم بروكلی و مرغ، سس این خوراك را آماده كنید. قهوه‌ای رنگ شدن مرغ، یكی از اصلی‌ترین اصول تهیه خوراك مرغ و كلم بروكلی است. پس به آن توجه كنید.

یك تابه بزرگ استیل را روی حرارت متوسط تا زیاد گرم كنید. روغن را اضافه كنید و اجازه دهید تا روغن خوب داغ شود. پیاز و سیر را به صورت خرد یا رنده شده به روغن اضافه كنید، اجازه دهید تا این تركیب حدود ۲ دقیقه خوب طلایی رنگ شود. روغن باقیمانده را در تابه بریزید. مرغ را اضافه كنید. بین تابه را خالی كرده و نشاسته ذرت را روی سطح تابه بپاشید. بدون اینكه تابه را تكان دهید، ۲ دقیقه به این تركیب برای پختن كامل زمان دهید. پس از حدود ۲ دقیقه مخلوط را هم بزنید.

در این بین كه مرغ در حال پختن است، سس سویا، رب گوجه فرنگی و عسل را با هم تركیب كنید. این تركیب را به ماهیتابه اضافه كنید. كلم بروكلی را به تابه اضافه كنید و درب تابه را بگذارید. اگر كلم بروكلی كه برای این خوراك انتخاب كرده‌اید، سبز رنگ است و زود نرم نمی‌شود، مطمئن باشید كه در نهایت طعمی بی نظیر را تجربه می‌كنید. بعد از گذشت حدوداً ۲ دقیقه درب تابه را بردارید و دوباره مواد را با هم تركیب كنید. اگر دوست دارید كه سسی غلیظ و خوشمزه داشته باشید، باید تركیب داخل تابه را مدام هم بزنید. حالا همه چیز برای سرو یك خوراك لذیذ به همراه برنج یا با نان مهیا است.

نكته‌های طرز تهیه خوراك مرغ و كلم بروكلی با سس غلیظ

به یاد داشته باشید كه به دلیل بافت نرم مرغ در حین مراحل پخت نباید آن را مدام هم بزنید.

بعد از آماده شدن خوراك مرغ می‌توانید آن را به عنوان یك وعده غذایی كامل برای ناهار یا شام سرو كنید.

شما تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا طعم یك خوراك مرغ عالی را تجربه كنید. خوراك مرغ جز غذاهای چند دقیقه‌ای و ساده و عجله‌ای است و در مواقع ضروری حسابی كارتان را راه می‌اندازد.

اگر هنگام سرخ كردن یا پختن مرغ حرارت را افزایش دهید تا حدی كه مرغ نسوزد، طعم فوق العاده تری را تجربه می‌كنید.

برای دستور پخت تهیه خوراك مرغ و بروكلی از هر نوع سبزیجاتی كه دوست داشته باشید، می‌توانید استفاده كنید. كدو سبز، بادمجان، هویج، كلم بروكسل، قارچ، فلفل دلمه و گوجه فرنگی از بهترین پیشنهادها برای شما هستند.

خوراك مرغ و بروكلی-59Bumb82c8

خواص كلم بروكلی

بروكلی یكی از سبزیجات كلمی است ؛ این به كلم، كاهو، كلم پیچ، گل كلم و كلم بروكسل مرتبط است. این سبزیجات به خاطر تاثیرات سلامتی مفید خود مشهور هستند و گاهی اوقات به عنوان “سوپر سبزیجات” یاد می شوند.بروكلی غنی از مواد مغذی زیادی است، از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K، آهن و پتاسیم. بروكلی نیز حاوی پروتیین بیشتری نسبت به سایر سبزیجات است. بروكلی می تواند هم خام و هم پخته مصرف شود، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد كه بروكلی پخته شده با بخار ملایم بیش ترین فواید سلامتی را دارد.

كلم بروكلی برای كمك به هضم:
در مطالعه ای حیوانی، به گروهی از موش ها بروكلی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی عادی شان دادند و مشاهده شد كه آن ها قادر به تحمل مشكلات گوارشی خود مانند كولیت و سوراخ روده در مقایسه با آن هایی هستند كه سبزی به آن ها داده نشده است. نتیجه گرفته شد كه محتوای فیبیر موجود در بروكلی نقش حیاتی در تنظیم هضم غذا ایفا می كند. هم چنینشكم را سالم نگه می دارد و به حفظ سطح باكتری های سالم در روده ها كمك می كند.

كلم بروكلی برای جلوگیری از بیماری های مزمن:
بروكلی حاوی برخی تركیبات فنولی است كه به دور نگه داشتن بیماری های مزمن كمك می كنند. این امر باعث كاهش شانس شما برای ابتلا به دیابت، آسم، اختلالات قلبی و بسیاری از بیماری های مهلك و در نتیجه كاهش مرگ و میر می شود.

كلم بروكلی برای سلامت كبدی:
بروكلی می توانند عملكرد كبد را در سطح بهینه خود نگه دارند. بیماری كبد چرب غیر الكلی را كه به چربی اضافی مرتبط است و می تواند منجر به سرطان كبد و سیروز شود. با افزودن این سبزیجات كلمی به رژیم غذایی، شما می توانید این مشكلات را دورنگه دارید.

كلم بروكلی مفید برای سلامت مغز:
بروكلی غنی از ویتامین K و كولین است و به رشد شناخت و حافظه كمك می كند. علاوه بر این، سولفورفان ها هم چنین به جلوگیری از ظهور آلزایمر و بسیاری از بیماری های گوارشی كمك می كنند.

كلم بروكلی یك كاهنده آلرژی:
بروكلی غنی از ویتامین C است كه برای كاهش علائم آلرژی عالی است.

ویژگی های ضد التهابی كلم بروكلی:
یك مطالعه در سال ۲۰۱۴ منتشر شد كه نشان داد كلم بروكلی اثرات آنتی اكسیدان قوی و ضد التهابی دارد. بروكلی دارای آنتی اكسیدان هایی مثل ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، سولفورفان، كامپرلو و بسیاری دیگر است كه باعث می شود این گیاه برای تسكین التهاب مفید باشد.

كلم بروكلی برای مراقبت از مو:
مواد مغذی مثل ویتامین A و ویتامین C كه در بروكلی یافت می شوند، برای براق، ضخیم و سالم نگه داشتن موهایتان مفید است. این ویتامین ها همچنین با تنظیم تولید چربی بر روی پوست سر برای مرطوب كردن مو، با موهای خشك مقابله می كنند.

كلم بروكلی ویژگی های ضد پیری دارد:
بروكلی با كمك یك تركیب به نام نیكوتین آمید مونونوكلئوتید (NMN) با پیری مبارزه می كند. NMN تولید تركیبی را ترویج می كند كه متابولیسم را تحریك می كند و از این رو از تغییرات ژنتیكی كه منجر به پیری زودرس می شوند جلوگیری می كند. آنتی اكسیدان هایی مثل ویتامین A، ویتامین C و كلاژن نقش كلیدی در به تاخیر انداختن پیری دارند.

پالایش متابولیسم:
مواد مغذی مثل فیبر، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین K، اسید فولیك، و ویتامین A موجود در بروكلی به افزایش متابولیسم بدن كمك می كنند.

كلم بروكلی برای كنترل دیابت:
یك مطالعه كه در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، حاكی از آن است كه كلم بروكلی ممكن است مقاومت انسولین در نوع ۲ بیمار دیابتی را بهبود بخشد.

كلم بروكلی برای بهبود عملكرد جنسی:
بروكلی می تواند گردش خون را به اندام های بدن افزایش دهد و به بهبود روابط جنسی كمك كند. شامل اسید فولیك و ویتامین C است كه می تواند باروری را بهبود بخشد و شمار اسپرم را افزایش دهد.

خاصیت ضد سرطانی كلم بروكلی :
بروكلی دارای پتانسیل ضد سرطانی است.به ویژه برای سرطان سینه و سرطان رحم مفید است، چون استروژن بیشتری را از بدن حذف می كند. یك استراتژی رژیمی برای كاهش ریسك سرطان پستاناست. مصرف بروكلی می تواند به تولید یك تغییر مثبت به متابولیت های استروژن به نام هیدروكسیسترون ۲ كمك كند. ۲ – OHE1 در زنان پس از یائسگی وجود دارد. مصرف روزانه ۵۰۰ گرم بروكلی، دو بار در روز، به پایین آوردن سطح استروژن در بدن كمك می كند.

كلم بروكلی برای تمیز كردن بدن:
حضور ویتامین C، گوگرد و آمینو اسیدها، بروكلی را خیلی خوب می سازند. به حذف رادیكال های آزاد و سموم مثل اسید اوره از بدن كمك می كند در نتیجه خون را تمیز می كند و مشكلات مربوط به سم را از قبیل جوش، خارش، خارش مفاصل، رماتیسم، مفاصل، بیماری های پوستی مانند اگزما و سختی كردن پوست محافظت می كند. این یك سبزی قلیایی است كه به تعادل سطح pH بدن كمك می كند.

كلم بروكلی برای محافظت از اشعه UV:
گلوكوراپامین، یك ماده مغذی یافت شده در بروكلی است كه با معكوس كردن اثرات منفی نوردهی خورشید ارتباط دارد.

كلم بروكلی برای درمان اختلالات شكمی:
بروكلی بسیار غنی از فیبر است كه به درمان یبوست كمك می كند، چون علت اصلی تقریباً تمام اختلالات شكم است. فیبر به بدن اضافه می كند، آب را حفظ می كند و حركات روده سالم را تحریك می كند. منیزیم و ویتامین های موجود در آن، اسیدیته را درمان می كنند، هضم مناسب و جذب مواد غذایی را از غذا تسهیل می كنند و با كاهش التهاب معده را تسكین می دهند.

كلم بروكلی برای مراقبت از پوست:
بروكلی به مراقبت از پوست كمك می كند و ظاهر درخشان و سالمی به شما می دهد. این آنتی اكسیدان ها مثل بتاكاروتن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، اسیده ای چرب امگا ۳، اسیده ای آمینه و اسید فولیك هستند كه در این آنتی اكسیدان ها هستند.

كلم بروكلی برای جلوگیری از بیماری های قلبی:
گلوكوراپامین، مقدار زیاد فیبر موجود در بروكلی به كاهش سطح كلسترول و یا كلسترول بد كمك می كند و عملكرد قلب را به درستی حفظ می كند.همچنین كاهش صفرا تاثیر زیادی بر سطح كلسترول دارد در نتیجه به سلامت قلب شما كمك می كند.

اسكلروز جانبی آمیوتروپیك:
یك مقاله تحقیقاتی پزشكی هاروارد حاكی از آن است كه بروكلی غنی از بتاكاروتن است، كه مصرفش تقریباً ۲۵ درصد از بیماری اسكلروز جانبی آمیوتروپیك (ALS) را كاهش می دهد. علاوه بر این، شامل اسیده ای چرب امگا ۳ است كه به جلوگیری از ALS كمك می كند.

كلم بروكلی برای مراقبت از چشم:
كاروتنوئید ها مثل زاكسانتین، بتاكاروتن و فسفر و ویتامین های دیگر مانند ویتامین A، B مختلط، C و E موجود در بروكلی برای سلامت چشمی بسیار خوب هستند. این مواد از بینایی در برابر انحطاط و آب مروارید ماكولار محافظت می كنند.

كلم بروكلی برای تقویت سیستم ایمنی:
بروكلی رنگ بنفش و سبزش را از آنتی اكسیدان هایی مثل ویتامین C، بتاكاروتن، سلنیوم، مس، كولین روی و فسفر به دست می آورد.این تركیبات دارای تقویت كننده های سیستم ایمنی واقعاً عالی هستند و می توانند شما را از عفونت های مختلف محافظت كنند.

كلم بروكلی برای بهبود سلامتی استخوان و دندان ها:
بروكلی،استخوان ها و دندان ها را محكم نگه می دارد، چون غنی از ویتامین K، كلسیم، منیزیم، روی و فسفر است. خوردن آن می تواند بسیار مفید باشد، به ویژه برای كودكان، افراد مسن، و زنان باردار یا شیرده. به این دلیل است كه این افراد بیشتر مستعد پوكی استخوان، ضعیف شدن استخوان ها و خرابی دندان ها و كمبود كلسیم هستند.

كلم بروكلی برای كمك به بارداری:
بروكلی پر از مواد غذایی ضروری برای زنان باردار است. شامل پروتئین ها، كلسیم، ویتامین های، آنتی اكسیدان ها، آهن و فسفر. همچنین غنی بودن فیبرش، یبوست را نیز از بین می برد كه در دوران بارداری بسیار رایج است.اسید فولیك در این سبزیجات تضمین می كند كه هیچ گونه نقص مادرزادی نظیر نقص لوله عصبی وجود ندارد كه یك مشكل بزرگ برای زنان بارداری است كه كمبود اسید فولیك در رژیم غذایی خود دارند.

كلم بروكلی برای تنظیم فشار خون:
كروم، به مقدار زیادی در بروكلی یافت می شود و به عملكرد درست انسولین و تنظیم قند خون و در نتیجه تنظیم فشار خون كمك می كند. همچنین، پتاسیم موجود در آن به افزایش جریان خون و اكسیژن زایی اندام های ضروری از طریق استراحت تنش و فشار خون و رگ های خونی كمك می كند. منیزیم و كلسیم به تنظیم فشار خون كمك می كنند و بدن را از بیماری های قلبی عروقی مانند سكته یا حمله قلبی حفظ می كنند.

كلم بروكلی برای درمان كم خونی:
بروكلی،غنی از آهن و پروتئین است، در نتیجه یك درمان خوب علیه كم خونی را تشكیل می دهد. مس یكی دیگر از مواد معدنی ضروری در تولید گلبول های قرمز خون، همراه با آهن است.

چگونه بروكلی را انتخاب كنیم؟
به دنبال بروكلی كه دارای سبز روشن، خوشه های متراكم و ساقه های محكم است، بگردید. مطمئن شوید كه بوی تند فلفلی دارد و نه ناخوشایند.