ریپورتاژ آگهی
غار چاه قلعه بندر شیراز

غار چاه قلعه بندر شیراز

غار چاه قلعه بندر شیراز از غارهای استان فارس است كه در شهرستان شیراز قرار دارد.
  • 1401/01/02
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : استان فارس, شیراز
تلفن : 66059000-021

غار چاه قلعه بندر شیراز از غارهای استان فارس است كه در شهرستان شیراز قرار دارد. غار دارای یك دهانه به ابعاد ۵×۳ متر می‌باشد كه در ارتفاع ۱۶۲۱ متری از سطح دریا واقع شده است. عمق غار در گذشته به وسیله ریسمان و وزنه تا ۱۰۴ متر اندازه‌گیری شده بود كه به دلیل ریخته شدن آوارهای فراوان در طول زمان، انتهای آن مسدود شده و در حال حاضر عمق آن ۸۸ متر می‌باشد.

این دژ باستانی به مرور زمان تخریب شده و فقط آثار دیوارها و برج‌های آن به جا مانده است اما بارزترین بخش آن تعداد چند دهانه چاه دستكند در سنگ‌های یكپارچه این كوه است.

غار چاه قلعه بندر شیراز استان فارس, شیراز-imN4Ch3gE4
این غار كه شبیه چاه می‌باشد، به دلیل فرود و صعود طولانی آن، سخت و فنی است و تا به حال موجب كشته شدن ۲ كوهنورد شده است. غار قلعه بندر شیراز كه در واقع یك چاه است، عمق بسیار زیادی دارد. به خاطر عمق زیاد غار چاه قلعه بندر، مردم در قدیم باور داشتند كه سر دیگر چاه به بندرعباس می رسد. دهانه چاه ابعادی معدل ۳ در ۵ متر دارد. این غار كه در ارتفاع ۱۶۲۱ متری از سطح دریا قرار دارد. درون كوه را سوراخ كرده است و با همان ابعاد دهانه تا پایین ادامه دارد.

غار چاه قلعه بندر شیراز استان فارس, شیراز-bA21HSfjqE

خطرات غار

فرود به غار قلعه بندر بسیار خطرناك بوده و مستلزم داشتن وسایل و تجهیزات كوهنوردی است. در گذشته به علت بی احتیاطی و فرود غیر حرفه ای در غار، دو نفر كشته شده اند كه بسیار ناگوار است. مسئولین شهر شیراز تا به حال دوبار دهانه غار را مسدود كرده اند. اما هر بار افراد كنجكاو آن را باز كرده و به درون غار رفته اند. با این حال فرود به غار چاه قلعه بندر شیراز بسیار خطرناك شمرده می شود و تنها با تجهیزات لازم و راهنمای حرفه ای میسر است.
غار قلعه بندر فارس در منطقه ای تاریخی قرار گرفته و قدمت آن نیز به دوران هخامنشیان بر می گردد.

غار چاه قلعه بندر شیراز استان فارس, شیراز-0i1BlZumBH

غار چاه قلعه بندر شیراز استان فارس, شیراز-ViFYWJaN8M