ریپورتاژ آگهی
بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران

شاید به یاد داشته باشید در گذشته كه تعداد ماشین ها و آلاینده ها ی هوا كم بود آسمانی پر ستاره در شب حتی در تهران هم دیده می شد .اما امروزه در شهرها چراغ خیابان‌ها، خانه‌ها و ماشین‌ها آنقدر آلودگی نوری ایجاد می‌كنند
  • 1401/01/02
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران
تلفن : 66059000-021

شاید به یاد داشته باشید در گذشته كه تعداد ماشین ها و آلاینده ها ی هوا كم بود آسمانی پر ستاره در شب حتی در تهران هم دیده می شد .اما امروزه در شهرها چراغ خیابان‌ها، خانه‌ها و ماشین‌ها آنقدر آلودگی نوری ایجاد می‌كنند كه ستاره‌ها خیلی كم‌سو به‌نظر می‌رسند.آنهایی كه دوست دارند ستاره ها را ببینند باید برای دیدن ستاره ها باید از شهر دور شوند و به روستاها و كویرها پناه ببرند . اگر به دنبال بهترین جاها برای تماشای ستاره ها و بارش شهابی می گردید، پیشنهاد می كنم این مطلب باعنوان بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران را بخوانید و برنامه ریزی كنید تا در بهار و تابستان پیش رو حتما این لذت را ببرید .

علاوه بر تماشای ستاره ها ، بارش های شهابی هم هستند كه شگفت انگیزند .بارش شهابی در طول سال چندین بار اتفاق می‌افتد. معروف‌ترین آن برساوشی است كه آن را می‌توانیم از نیمه‌ مرداد تا نیمه شهریور ببینیم. بارش جباری هم آخر مهر در آسمان دیده می‌شود. بارش جوزایی در آذر و بارش ربعی هم در دی اتفاق می‌افتد. بارش شهابی بازه مشخصی دارد، ولی اوج آن یك روزه است.

در هر جایی كه نور شهری كم باشد، می‌شود شهاب‌ها را دید. كافی‌ست از شهرهای بزرگ دور شویم و به جایی برویم كه دارای افق باز و فاقد آلودگی نوری باشند. بعد، باید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر ‌كنیم تا چشم‌مان به تاریكی عادت كند. نیازی هم به وسایل حرفه‌ای مثل تلسكوپ و دوربین نداریم.

كویر مرنجاب

در كمتر جایی مثل كویر می‌شود ستاره‌ها را آنقدر روشن و نزدیك احساس كرد. كویر مرنجاب نزدیك كاشان واقع شده و یكی از جاهایی‌ست كه پذیرای علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی و تماشای شهاب‌هاست. مسیر تهران تا آران و بیدگل با ماشین حدود ۳ ساعت است. در بلوار ارتش آران و بیدگل، تابلوی راهنمای كویر مرنجاب را خواهیم دید. از آران و بیدگل تا كویر مرنجاب حدود ۴۰ كیلومتر مسیر خاكی در پیش داریم.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-0kyWQByxPQ

كاروانسرای پاسنگان

كاروانسرای پاسنگان در دوره ساسانی ساخته شده و در طول سال‌های گذشته چند بار بازسازی‌اش كرده‌اند و این روزها به اقامتگاه سنتی تبدیل شده. این كاروانسرا را در بزرگراه قم به كاشان پیدا می‌كنیم. از قم تا اینجا حدود نیم ساعت راه است.خوبی كاروانسرای پاسنگان این است كه برای اقامت جای خوب و راحتی‌ست و امكانات لازم برای رصد آسمان را دارد. در محوطه‌ كاروانسرا، سفره‌خانه سنتی و سوغاتی‌فروشی هم هست. برای كاروانسرای پاسنگان هم تور ستاره‌شناسی برگزار می‌شود.

 

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-THTRcMPRj4

كاروانسرای قصر بهرام

جایی نزدیك گرمسار، كاروانسرایی دیدنی قرار گرفته كه اسمش كاروانسرای قصر بهرام است. این كاروانسرا متعلق به دوره ساسانی‌ست و به ثبت ملی هم رسیده، ولی برای دیدن بارش شهابی و رصد آسمان باید مجوز محیط‌زیست داشت.از تهران تا كاروانسرای قصر بهرام ۳ ساعت فاصله است و از گرمسار تا اینجا ۲ ساعت طول می‌كشد. برای رسیدن به این كاروانسرا از شهر صنعتی چرم‌شهر باید بگذریم.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-mOB0GkVg0D

كاروانسرای ده نمك

اگر از گرمسار مسیرمان را به‌سمت آرادان ادامه بدهیم، به روستای ده ‌نمك و كاروانسرای شاه‌ عباسی این روستا می‌رسیم. از تهران تا اینجا كمی بیشتر از ۲ ساعت و از گرمسار ۳۵ دقیقه راه است.كاروانسرای ده نمك از دوره صفوی به‌جا مانده و یكی از جاهای مناسب تماشای شهاب‌ باران است. چند سالی‌ست كه این كاروانسرا به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده و امكانات كافی برای اقامت و رصد دارد

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-tgIY4NkF0f

ایستگاه ۷ تله‌كابین توچال

توچال، پاتوق كوهپیمایی و اسكی‌ست. اما در شب‌های شهاب‌باران، علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی و شهاب‌ها به اینجا می‌آیند. اگر زمان كافی نداشته باشیم كه برای دیدن شهاب‌ها از شهر خارج شویم، ایستگاه ۷ توچال گزینه‌ خوبی به‌نظر می‌رسد. باید با تله‌كابین به ایستگاه ۵ برویم و از آنجا خط بعدی را سوار شویم كه به ایستگاه ۷ می‌رود. هتل توچال نزدیك این منطقه است و اگر مشكل تنفسی نداشته باشیم، می‌توانیم در هتل توچال بمانیم.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-2IMqSKcZQS

پایگاه نجوم دامغان

با ۴ ساعت رانندگی از تهران به روستای وِركیان می‌رسیم. پایگاه نجوم دامغان در روستای وركیان قرار گرفته. اول به سمنان می‌رویم و در ۵ كیلومتری دامغان به مقصد می‌رسیم. پایگاه علوم و ستاره‌شناسی وركیان از سال ۱۳۸۹ كارش را شروع كرده و جای مناسبی برای تماشای بارش شهابی‌ست.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-VMUYiWF3CH

شهمیرزاد

در شهمیرزاد سمنان هم می‌شود بارش شهابی را دید. سفر از تهران تا شهمیرزاد بیشتر از ۳ ساعت طول می‌كشد. در این مسیر از گرمسار و سمنان می‌گذریم. شهمیرزاد، شهر خوش‌آب‌وهوایی‌ست كه گذشته از سرسبزی و صفایش، آسمان صاف و تمیزی برای دیدن شهاب‌ باران دارد.اگر نخواهیم چادر بزنیم و در دل طبیعت بمانیم، می‌توانیم در هتل ‌سنگسر مهدیشهر اقامت كنیم كه فاصله‌ چندانی تا شهمیرزاد ندارند.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-fxW6NeApw3

خانقاه علاءآلدوله سمنانی

از تهران كه راه بیافتیم تا سمنان كمتر از ۳ ساعت فاصله داریم. در صوفی‌آباد، در فاصله ۵ كیومتری سمنان خانقاه علاء‌الدوله سمنانی قرار گرفته كه افق باز و آسمان تمیزی دارد. این خانقاه آرامگاه عارف بزرگی به اسم علاءالدوله بوده. البته از قبل باید هماهنگ كنیم و اگر سرزده برویم، ممكن است اجازه ورود پیدا نكنیم. سفر با تورهای رصد انتخاب خوبی به‌نظر می‌رسد.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-wpJaBFvlSv

روستای قورتان

از تهران تا روستای قورتان اصفهان حدود ۵ ساعت و نیم راه است. این روستا در جاده كویر ورزنه به اصفهان قرار گرفته. سایت تفریحی واحه در كویر ورزنه گزینه‌ بعدی برای رصد آسمان و دیدن باران شهابی‌ست.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-f2kzfKUGTm

كویر سه قلعه

سه قلعه در استان خراسان رضوی قرار گرفته و تا تهران ۱۱ ساعت فاصله دارد. یكی از آسمان‌های شفاف و پرستاره را همین‌جا می‌شود دید. اینجا اقامتگاه بومگردی هم دارد و خیال‌مان راحت است كه جای مناسبی برای ماندن داریم.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-s8tO26DWpZ

روستای قلعه بالا در منطقه خارتوران

روستای قلعه بالا، روستای پلكانی قشنگی‌ست كه در منطقه‌ حفاظت‌شده خارتوران قرار گرفته. خوبی اینجا جز آسمان پرستاره‌اش، داشتن اقامتگاه بومگردی‌ست. از روستا تا تهران حدود ۶ ساعت راه است و مسیرمان از شاهرود و میامی می‌گذرد.

 

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-qAsdHRefVe

كویر مصر

كویر مصر برای طبیعت گردان و عاشقان طبیعت اسمی بسیار آشناست و از بقیه كویرهای ایران طرفدار بیشتر دارد. این كویر هم جای مناسبی برای دیدن شهاب‌باران است. روستای مصر از توابع خور و بیابانك در استان اصفهان است و در ۴۵ كیلومتری شرق جندق و در ۶۰ كیلومتری شمال خور واقع شده. مصر را به دریای شنی كویر هم می‌شناسند.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-15TUWuPLvY

كویر ابوزیدآباد

كویر ابوزیدآباد در شمال شرقی كاشان قرار گرفته و قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی‌اش از نظر معماری بسیار باارزش است.در این كویر هم همان سكوت خاص كویر حاكم است و چشم‌انداز ریگ‌های روان و شنی. از تهران تا كویرابوزیدآباد ۴ ساعت راه است. از اتوبان تهران-قم باید حركت كنیم. با عبور از قم و با ادامه راه در آزادراه امیركبیر یا جاده قم-كاشان وارد شهر كاشان می‌شویم.در كاشان وارد بلوار قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به یك دو راهی می رسیم كه در سمت چپ قرار دارد. باید به سمت چپ بپیچیم تا با ادامه مسیر به ابوزید آباد برسیم.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-njqufKXaNy

شهمیرزاد

در شهمیرزاد سمنان هم می‌شود بارش شهابی را دید. سفر از تهران تا شهمیرزاد بیشتر از ۳ ساعت طول می‌كشد. در این مسیر از گرمسار و سمنان می‌گذریم. شهمیرزاد، شهر خوش‌آب‌وهوایی‌ست كه گذشته از سرسبزی و صفایش، آسمان صاف و تمیزی برای دیدن شهاب‌ باران دارد.اگر نخواهیم چادر بزنیم و در دل طبیعت بمانیم، می‌توانیم در هتل ‌سنگسر مهدیشهر اقامت كنیم كه فاصله‌ چندانی تا شهمیرزاد ندارند.

بهترین آسمان نماهای طبیعی ایران-MXgZdIAD0U