ریپورتاژ آگهی
نان پیتا یا نان بادكنكی خانگی

نان پیتا یا نان بادكنكی خانگی

نان پیتا یكی از جذاب ترین نانها برای غذاهایی مانند شاورما مرغ و گوشت و اسكندركباب است این نان كه به نان بادكنكی معروف است بسیار خوشمزه می باشد . شاید به نظر برسد
  • 1401/01/01
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

نان پیتا یكی از جذاب ترین نانها برای غذاهایی مانند شاورما مرغ و گوشت و اسكندركباب است این نان كه به نان بادكنكی معروف است بسیار خوشمزه می باشد . شاید به نظر برسد درست كردن این نان خوشمزه و پف‌دار در خانه چندان كار راحتی نباشد، اما باید بدانید كه شما با پیروی از یك روش پخت صحیح می‌‌توانید به سادگی این نان را در خانه و داخل فر آماده كنید.با ما همراه باشید تا با طرز تهیه نان پیتا یا نان بادكنكی خانگی آشنا شوید .

نان پیتا یا نان بادكنكی خانگی-gJw8Rh4YgE

مواد لازم برای ۱۲ عدد نان

خمیر مایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
آب گرم: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شكر: نصف قاشق غذاخوری
آرد سفید: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمك: نصف قاشق چای‌خوری
روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

 

نان پیتا یا نان بادكنكی خانگی-sZsDGEgMXx

طرز تهیه
در اولین مرحله از طرز تهیه نان پیتا خانگی یا نان بادكنكی باید خمیر مایه را در یك ظرف شیشه‌ای بریزید و با شكر و یك لیوان آب گرم مخلوط كنید. ۱۰ دقیقه صبر كنید تا روی سطح آب كف ایجاد شود. سپس باقی مانده آب را به همراه آرد به آن اضافه كنید و مواد را خوب هم بزنید. ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و نمك را به آن اضافه كنید و كمی ورز دهید تا خمیر یك دستی ایجاد شود. در این مرحله بهتر است خمیر را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا صاف و براق شود. حال یك قاشق باقیمانده روغن زیتون را در كف یك ظرف بریزید و آن را خوب چرب كنید. خمیر را در روغن بغلتانید و روی خمیر را با حوله بپوشانید و برای ۲ ساعت در جایی تاریك و گرم قرار دهید.

در مرحله دوم از طرز تهیه نان پیتا خانگی یا نان بادكنكی باید فر را با دمای ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن كنید. مهم‌ترین راز طرز تهیه نان پیتا در خانه این است كه دمای فر دقیقاً روی این دمای زیاد تنظیم شود. اگر در خانه سنگ نان پزی فر دارید آن را داخل فر قرار دهید تا داغ شود. اگر به سنگ دسترسی ندارید، سینی فر را در طبقه وسط بگذارید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه گرم شود.

در این مرحله از طرز تهیه نان پیتا باید بعد از ۲ ساعت به سراغ خمیر بروید. حجم خمیر باید با استراحت تقریباً دو برابر شده باشد. یك تخته چوبی برای زیر كار آماده كنید و مقداری آرد روی آن بپاشید. كمی خمیر را با دست ورز دهید، سپس آن را روی تخته قرار دهید و آن را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم كنید. چند دقیقه خمیرها را به حال خود رها كنید تا دوباره حجم آن‌ها زیاد شود. سپس خمیر را پهن كنید و دایره‌های حدود ۲۰ سانتیمتری درست كنید. بعد از اینكه خمیر را پهن كردید، درست ۲۰ دقیقه قبل از پخت نیز صبر كنید و بعد آن‌ها را روی سینی فر و یا سنگ مخصوص نان یا پیتزا قرار دهید. اجازه دهید نان برای چند دقیقه روی سینی بماند و كمی پف كند. بعد از ۳ تا ۵ دقیقه كه رنگ نان كمی عوض شد و پف كرد آن را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر نان هم برای چند دقیقه پخته شود.
این كار را برای همه نان‌ها تكرار كنید. بعد از پخته شدن هر نان، آن را داخل یك كیسه پارچه‌ای قرار دهید تا نرم و تازه باقی بماند. شما می‌توانید این نان را برای ۵ روز در یخچال و تا ۱ ماه در فریزر نگهداری كنید. بعد زا خارج كردن نان از فریزر می‌توانید آن را برای چند دقیقه در فر یا داخل مایكروویو گرم كنید و نوش جان كنید. طرز تهیه نان پیتا در ماهیتابه هم مرسوم است اما اگر فر دارید حتما نان پیتا مدیترانه‌ای را در فر درست كنید. نان پیتا در سرو انواع غذاهای لبنانی و غذاهای تركیه‌ای نقش بسیار مهمی دارد.

نان پیتا یا نان بادكنكی خانگی-BPGDy71XI3

ارزش غذایی نان پیتای خانگی

انرژی: ۲۵۹ كالری

كربوهیدرات: ۴۷ گرم

پروتئین: ۶ گرم

چربی: ۴ گرم

سدیم: ۲۹۴ میلی گرم

پتاسیم: ۷۰ میلی گرم

فیبر: ۱ گرم

كلسیم: ۱۱ میلی گرم

آهن: ۲/۹ میلی گرم

 

نان پیتا یا نان بادكنكی خانگی-pHPlArlI1Z