ریپورتاژ آگهی
آتشكده فراشبند

آتشكده فراشبند

آتشكده فراشبند، آتشكده ای ست مربوط به دوره ساسانیان كه در شهرستان فراشبند در استان فارس واقع شده است. این آتشكده ساسانی به صورت چهارطاقی كوچك ساخته شده
  • 1401/01/01
  • استان : فارس
  • شهر : فيروز آباد
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : سمت چپ كیلومتر ۱۲ جاده فراشبند-فیروز آباد به كازرون
تلفن : 66059000-021

آتشكده فراشبند، آتشكده ای ست  مربوط به دوره ساسانیان كه در شهرستان فراشبند در استان فارس واقع شده است. این آتشكده ساسانی به صورت چهارطاقی كوچك ساخته شده و همانندی بسیاری با آتشكده كازرون دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۸۸ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.آتشكده فراشبند از آتشكده های معروف استان فارس می باشد كه از آثار ساسانی باقیمانده است و ساخت آنرا منسوب به مهر نرسی (وزیر بزرگ و مقتدر بهرام پنجم پادشاه ساسانی) می دانند. بنا دارای گنبدی بیضی شكل است كه به وسیله فیل گوش هایی بر روی چهارپایه واقع شده است. همچنین پیرامون بنا دهلیزها و حفره هایی وجود دارد.

آتشكده فراشبند-dBpOHRuEhd

این آتشكده كه همانند چهارطاقی هایی سرمشهد كازرون است، از از مصالح سنگ، گچ و ساروج ساخته شده است. این بنا به گفته آندره گدارفرانسوی كه در زمان قاجاریه از آن دیدن نموده شباهت زیادی به قصر بهرام گور در سروستان دارد و ممكن است كه قصر زمستانی وی بوده باشد، چون در منطقه سرمشهد در جنوب غربی فراشبند نقش زیبایی بر قسمتی از كوه حك شده كه تاجی میان دو شیر قرار دارد و بهرام گور آنرا گرفته است كه این داستان در تاریخ نیز آمده است، تل بزرگی نیز در نزدیكی بنای چهار طاق است كه در آن ایام قلعه بوده است. این آتشكده یكی از پنج آتشكده ای است كه بوسیله مهر نرسی در منطقه كازرون و فراشبند ساخته شد.

نحوه دسترسی به آتشكده فراشبند

آتشكده فراشبند در سمت چپ كیلومتر ۱۲ جاده فراشبند-فیروز آباد به كازرون واقع شده است.

آتشكده فراشبند-dVqOFAfAZ1