ریپورتاژ آگهی
امامزاده ابوالقاسم زیارت بچه

امامزاده ابوالقاسم زیارت بچه

بقعه و زیارتگاه شاهزاده ابوالقاسم معروف به زیارت بچه، در دهستان سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج در مسیر قلعه گنج به كهنوج واقع شده است. این امامزاده را می توان تنها امامزاده معتبر جنوب كرمان دانست
  • 1401/01/01
  • استان : کرمان
  • شهر : کهنوج
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : دهستان سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج در مسیر قلعه گنج به كهنوج
تلفن : 66059000-021

بقعه و زیارتگاه شاهزاده ابوالقاسم معروف به زیارت بچه، در دهستان سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج در مسیر قلعه گنج به كهنوج واقع شده است. این امامزاده را می توان تنها امامزاده معتبر جنوب كرمان دانست و از شاخص ترین مكان های گردشگری شهرستان قلعه گنج است كه به دلیل داشتن امكانات رفاهی از قبیل پارك بازی كودكان، كشتارگاه زبح دام، آلاچیق های سنتی و درخت كاری های اطراف مورد توجه قرار دارد و زائران زیادی از اطراف مخصوصا در تعطیلات نوروز به آن سفر می كنند. زائرین معمولا از شهرستان های قلعه ‌گنج، كهنوج، رودبار، منوجان، فاریاب، جیرفت و استان‌ های همسایه مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان راهی این امامزاده می شوند.

امامزاده ابوالقاسم زیارت بچه-N9d319i27j
روستای زیارت ‌بچه همان ‌گونه كه از نام آن پیداست امانتدار پیكر شاهزاده ابوالقاسم معروف به حضرت بچه و تنها امامزاده معتبر جنوب كرمان است. شخصیت مدفون در این بقعه را امامزاده قاسم بن فضل بن امام موسی كاظم (علیه السلام) معرفی می كنند، بعید نیست كه وی یكی از نوادگان سید علی بن ابراهیم بن محمد بن امام موسی الكاظم (علیه السلام) مدفون در سیرجان باشد كه اعقاب او در جیرفت، بافت، بردسیر، زرند و رفسنجان پراكنده بوده اند. محیطی وسیع و بارگاهی عظیم دارد كه گنبدش از دور پیداست، زائران در بیشتر روزهای هفته برای زیارت به این حرم می آیند ولی شب های جمعه استقبال بیشتری از آن می شود، در ایام محرم بویژه روز عاشورا بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این مكان روزانه پذیرای خیل زیادی از اهالی و دوستداران و اهل بیت (ع) در شهرستان قلعه‌ گنج، كهنوج، رودبارجنوب، منوجان، فاریاب، جیرفت و استان‌های همجوار نظیر هرمزگان و سیستان و بلوچستان است كه در تعطیلات آخر هفته و اعیاد و مناسبت ‌های دینی و مذهبی به سبب اعتقاد خاصی كه به این امامزاده دارند به این مكان معنوی مراجعه می ‌كنند. این مكان مزار تعدادی از شهیدان والامقام دفاع مقدس و محل دفن بسیاری از اموات این منطقه است.

امامزاده ابوالقاسم زیارت بچه-nOHjiAflkG

وجه تسمیه

افرادی كه بچه مریض دارند یا صاحب فرزند نمی شوند به زیارت بچه متوسل شده و امیدوار به استجابت دعا می گردند.

نحوه دسترسی به امامزاده ابوالقاسم

این زیارتگاه در ۲۵ كیلومتری شمال شرق شهر قلعه گنج، در دهستان سرخ قلعه واقع شده است. اگر از سوی روستای محمد آباد شهرستان رودبارجنوب به طرف شهرستان قلعه حركت كنیم در فاصله ۱۵كیلومتری در سمت چپ گنبد فیروزه‌ای رنگ و زیبایی را بر روی تپه می ‌بینیم.

امامزاده ابوالقاسم زیارت بچه-0wBWzcy7wl