ریپورتاژ آگهی
غذاهای محلی خراسان رضوی

غذاهای محلی خراسان رضوی

در سفر به مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی سعی كنید از غذاهای محلی آن شهر ها میل كنید چرا كه علاوه بر آشنا شدن با طعم و مزه و فرهنگ غذایی این شهرها در اینجا با طرز تهیه این غذاها نیز آشنا می شوید
  • 1401/01/01
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : غذاهای محلی ایران

در سفر به مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی سعی كنید از غذاهای محلی آن شهر ها میل كنید چرا كه علاوه بر آشنا شدن با طعم و مزه و فرهنگ غذایی این شهرها در اینجا با طرز تهیه این غذاها نیز  آشنا می شوید . غذاهای محلی خراسان رضوی در ایران زبانزد بوده و در كاثر استان های ایران از این دستورپخت ها استفاده می كنند. در این مطلب سعی داریم شما را با غذاهای محلی خراسان رضوی آشنا كنیم .

آش ماستی

آش ماست در سراسر ایران طرفداران زیادی دارد كه در هرنقطه از كشورعزیزمان به شیوه‌ی تقریباً متفاوتی پخت می‌شود. این غذای ساده و خوشمزه گاهی به‌عنوان یك وعده‌ی كامل و گاهی به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. استان خراسان نیز روش پخت مخصوص خودش را دارد. اصل آش ماست خراسان در واقع متعلق به شهر سبزوار است و مردم این شهر علاقه‌ی زیادی به این غذای سنتی دارند. تركیبات اصلی این آش شامل ماست، سینه مرغ، برنج، لپه، سیر، پیاز، شوید خشك، نعنا، نمك، فلفل، زعفران و برگ‌بو می‌شود. اگر به آش ماست علاقه دارید، تجربه‌ی مزه كردن آش ماست سبزواری را از دست ندهید.

اگر علاقمند هستید كه از غذاهای اصیل و محلی خراسان رضوی امتحان كنید با خرید بلیط هواپیما مشهد میتوانید به مشهد سفر كرده و آنها را تست كنید.

غذاهای محلی خراسان رضوی-XWMGpFd4X7

برای آشنا شدن با طرز تهیه آش ماستی لطفا اینجا را كلیك بفرمایید .

دیگچه مشهدی

دیگچه غذایی دسر مانند و شبیه شیر برنج است كه مردم این استان و به‌خصوص مشهدی‌ها، ماه‌های محرم و صفر و در مراسم‌های مذهبی خاص خودشان آن را طبخ می‌كنند. همچنین ازاین خوراكی خوشمزه می‌توانید بر سر سفره‌ افطار هم استفاده كنید. تركیبات اصلی این دسر شامل برنج، شیر، شكر، كره، هل، زعفران و گلاب می‌شود. این خوراكی لذیذ را می‌توان در دسته‌ی شیرینی‌ها هم قراردارد، با این ‌حال به دلیل وجود برنج در آن ترجیح دادیم در این مطلب به معرفی‌اش بپردازیم.

 

غذاهای محلی خراسان رضوی-FeGXdKdGx7

برای آشنا شدن با طرز تهیه دیگچه مشهدی لطفا اینجا را كلیك بفرمایید .

شله مشهدی

شله، یكی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است كه به دلیل به كاربردن انواع حبوبات در پخت آن، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این غذا را در مشهد شله می‌گویند و قدمت آن احتمالاً به دوران قاجار بازمی‌گردد. از آنجایی كه شله غذایی سنگین محسوب می‌شود، می‌توان به‌عنوان یك وعده‌ی كامل روی آن حساب كنید. این غذا در خانواده‌ی آش‌ها قرار دارد و یكی از رایج‌ترین نذری‌هایی است كه در مشهد طبخ می‌شود. شاید بتوان خوشمزه‌ترین نوع شله را شله‌ی مشهدی دانست. برای تهیه‌ی آن به موادی همچون گوشت گوساله، لوبیا رشتی، لوبیاچیتی، لوبیا سفید، ماش، عدس، بلغور گندم، برنج نیمه، نمك، فلفل قرمز، فلفل سیاه، هل، ریشه جوز هندی، زنجبیل و دارچین نیاز دارید. البته بسته به سلیقه‌تان می‌توانید تا حدودی در تركیبات اصلی تغییر ایجاد كنید. در ضمن یادتان باشد هرچقدر گوشت به‌كاررفته در آن بیشتر باشد، غذا خوشمزه‌تر می‌شود. همچنین به دلیل وجود حبوبات زیاد، طبخ این شله زمان زیادی می‌برد. در حالت اصیل، شله با ریختن مقداری قیمه روی آن و همراه مقداری نان سنگك، پنیر و سبزی سرو می‌شود. در شهرهای دیگر استان مانند نیشابوریا قوچان دستور پخت شله اندكی تفاوت دارد.

 

غذاهای محلی خراسان رضوی-uV3QQEcnRA

كباب شیشلیك شاندیز

شیشلیك نوعی كباب و یكی از غذاهای گران قیمت و سنتی در كشورهای ایران،شوروی سابق، مغولستان و بخش‌هایی از اروپای مركزی محسوب می‌شود. در ایران اما روش‌های پخت مخصوص خود را دارد. شیشلیك شاندیز با شهرتی جهانی، از شش تكه گوشت راسته‌ی گوسفندی تهیه می‌شود كه طعم فوق العاده‌ی هم دارد. این غذا به حدی پر طرفدار و خوشمزه است كه در نقاط زیادی از ایران، رستورانهایی به همین نام تاسیس شده‌اند و این نوع كباب را با روش طبخ مخصوص شهر شاندیز به دست مشتریان می‌رسانند. البته شیشلیك در تمام ایران به روش‌های مختلفی آماده می‌شود اما در مشهد و شاندیز گوشت را به همراه دنده به سیخ می‌كشند. در تهیه‌ی كباب باید نكات زیادی را رعایت كرد تا گوشت آبدار و لذیذ بماند. گوشت، ماده‌ی اصلی برای تهیه‌ی این كباب لذیذ است، اما برای خوشمزه‌تر كردن و ترد كردن آن از ماست، زعفران، آبلیمو، روغن و فلفل استفاده می‌كنند. همچنین در كنار آن گوجه فرنگی هم كباب می‌كنند.

 

غذاهای محلی خراسان رضوی-nEAyj7jbtC

برای آشنایی با طرز تهیه كباب شیشلیك شاندیز لطفا اینجا را كلیك بفرمایید .

یتیمچه

یتیمچه یكی از غذاهای سریع پخت، ارزان و خوشمزه‌ی ایرانی است كه در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. به‌طور مثال در یتیمچه‌ی شیرازی از كدو به‌جای بادمجان استفاده می‌كنند. آذری‌ها نیز آن را با لوبیا و عدس پخت می‌كنند. حتی در برخی از شهرها سیب‌زمینی یكی از مواد اولیه آن محسوب می‌شود. به علت نبود گوشت در این خوراك لذیذ، آن را یتیمچه می‌نامند. یتیمچه‌ی مدنظر ما در این مطلب یكی از غذاهای سنتی نیشابور به شمار می‌رود. در یتیمچه‌ی نیشابوری، عدس، لوبیا، پیاز، زردچوبه، دارچین، فلفل، نمك نخود و بادمجان كه ماده‌ی اصلی آن است استفاده می‌شود. البته بسته به ذائقه و سلیقه‌تان می‌توانید كشك، نعنا داغ یا گوجه‌فرنگی هم به آن اضافه كنید. یادتان باشد هر نوع بادمجانی برای پخت این خوراك مناسب نیست، چراكه اگر بادمجان تلخ باشد، طعم كل غذا دستخوش تغییر می‌شود. این غذا را می‌توان برای افطار هم بر سر سفره گذاشت، چراكه خاصیت سیركنندگی مناسبی دارد. بهتر است یتیمچه را به همراه ماست موسیر، سبزی‌خوردن و ترشی سرو كنید. همچنین شربت آبلیمو به‌عنوان نوشیدنی در كنار آن گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود.

 

غذاهای محلی خراسان رضوی-yphlavvR0G

چنگالی

چنگالی غذایی سریع پخت به شمار می‌رود كه برای عصرانه گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این غذا به دو روش سیستانی و مشهدی آماده می‌شود. البته در شهرهای جنوبی مانند یاسوج هم از دستوری مشابه روش مشهدی استفاده می‌كنند. طبق بعضی گفته‌ها مردم مشهد به دلیل چنگمالی شدن این غذا آن را چنگالی می‌نامند. امروزه تنها قدیمی‌های مشهد دستور پخت چنگالی را به یاد دارند. برای تهیه آن در روش مشهدی نان بیات را خُرد و در روغن داغ می‌ریزند و در ادامه شكر، شیره نبات یا حتی عسل به آن اضافه می‌كنند. در دستور پخت سیستانی از روغن حیوانی استفاده می‌شود.

 

غذاهای محلی خراسان رضوی-DvbYjZXOWh

خورش ریواس

خورشت بهاری؛ خورش ریواس یكی از غذاهای سنتی كردستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی (نیشابور) محسوب می‌شود. البته این خورش لذیذ تقریباً در تمام نقاط ایران كه به ریواس دسترسی دارند طبخ می‌شود. در فصل بهار كوه‌های ایران زایشگاه گیاه ریواس می‌شوند، بنابراین در این فصل می‌توانید با تهیه‌ی آن از مهمانان خود پذیرایی كنید و هنرتان را به نمایش بگذارید. طعم ترش (به خاطر ریواس) این خورش بی‌نظیر است. تركیبات اصلی خورش علاوه بر ریواس شامل گوشت بدون استخوان، پیاز، شكر، نعنا و جعفری تازه است.

 

غذاهای محلی خراسان رضوی-m8i1dDqKo9

رشته پلو

رشته‌پلو، غذای بومی مشهد، استان اردبیل و كرمانشاه محسوب می‌شود كه البته در شهرهای دیگر هم به شیوه‌های مختلفی آن را پخت می‌كنند. به‌طور مثال مردم آذربایجان با اضافه كردن برگه‌ی زردآلو طعمی متفاوت به آن می‌دهند. این غذا بیشتر با گوشت، پیازداغ، خرما یا كشمش طبخ می‌شود. معمولاً مردم مشهد در جشن نوروز این غذای شیرین و لذیذ را میل می‌كنند و اعتقاددارند كه با میل كردن آن سر رشته‌ی كار به دست می‌آید. تركیبات اصلی رشته‌پلوی مشهدی شامل ران مرغ، برنج، رشته پلویی، پیاز، زعفران، سماق، دارچین، روغن، كره و نمك و فلفل می‌شود. اما شما می‌توانید به سلیقه‌ی خودتان از گوشت قرمز یا خرما هم استفاده كنید.

 

غذاهای محلی خراسان رضوی-gHyxfVwgKr